شاید برای شما مفید باشد اختلال خواب در بارداری

اختلال خواب در بارداری

تغییرات سطح هورمون ها یکی از دلایل اصلی و مشکلات خستگی در دوران بارداری و خواب بیش از حد است. افزایش سطح پروژسترون تا حدودی ممکن است فرد را دچار خواب آلودگی در طول روز کند به خصوص این اتفاق در سه ماهه اول بارداری به شدت اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی ممکن است اثر بازدارنده …

تغییرات سطح هورمون ها یکی از دلایل اصلی و مشکلات خستگی در دوران بارداری و خواب بیش از حد است.

افزایش سطح پروژسترون تا حدودی ممکن است فرد را دچار خواب آلودگی در طول روز کند به خصوص این اتفاق در سه ماهه اول بارداری به شدت اتفاق می‌افتد.

تغییرات هورمونی ممکن است اثر بازدارنده بر عضلات داشته باشند ممکن است در هنگام خواب و خوراک و در خانم های چاق منجر به ابتلا به آپنه خواب شوند.

اگرحتی روی عضلات مجاری ادرار و به وجود آوردن تکرر ادرار هم موثر باشد پروژسترون می‌تواند خواب را در شب به صورت کامل مختل کنند و موجب احساس خستگی و کسلی در طول روز می شود.

استرس و اضطراب

بسیاری از خانم ‌های باردار به ویژه مادرانی که بار اول شانس باردار شدن را تجربه می‌کنند به دلیل اضطراب های بارداری و زایمان دچار بی خوابی می‌شوند.

استرس می‌تواند تداخل زیادی ایجاد کند احساس نگرانی از سلامت جنین اضطراب  زیادی را وارد می کند و باعث می شود بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد و درطول روز اذیتتان کند.

آپنه خواب

آپنه خواب اختلال است که در آن راه هوایی و تنفسی دهان بسته می‌شود و بارها در طول خواب این اتفاق خواهد افتاد.

و منجر به مرگ های ناگهانی و در نتیجه بی‌قراری و خستگی در طول روز می شود.

همچنین اختلال اکسیژن رسانی به جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این اتفاق ویژه در خانم‌هایی که دارای اضافه وزن هستند بسیار شایع می باشد.

ممکن است با عوارضی در دوران بارداری به همراه باشد از جمله این نشانه ها عبارتند از:

  • افزایش فشارخون بارداری
  • وزن کم هنگام تولد
  • زایمان‌های زودرس

ممکن است در هر زمانی اتفاق بیوفتد که بیشتر در به دلیل گرفتگی دائمی بینی و ناشی از افزایش سطح هورمون ها و افزایش وزن بیش از حد باشد.

مطالعه بیشتر:  ژل شستشو ویتامین سی

یکی از ویژگی‌های قابل توجهی در خواب خروپف سنگین و بلند همراه با لرز طولانی و نفس نفس زدن در زمان خواب و در کل احساس خفگی در حین خواب دارد که می‌تواند خودتان را ازار دهد.

افزایش اندازه شکم

یکی از واضح‌ترین دلیل ها برای مشکلات خواب در زمان بارداری افزایش اندازه شکم مادر و جنین است که قرار گرفتن در حالت خاص ممکن است خواب مادر را مختل کند و با مشکل روبرو کند.

شکم بزرگ به شما اجازه نمی دهد تا بتوانید به راحتی دراز بکشید این حالت بیشتر در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم اتفاق خواهد افتاد.

مادرانی که عادت به خوابیدن به سمت پشت دارند باید این عادت خود را ترک کند و حالت دیگری را برای خوابیدن انتخاب نمایند.

عوامل زیادی منجر به اختلال در خونرسانی و در نتیجه باعث سرگیجه تنگی نفس در  قلب می شود مادران باردار در سه ماهه سوم اغلب در زمان شب و در صورت خوابیدن کمتر به خواب عمیق می روند.

تکرر ادرار

به دلیل افزایش حجم خون در زمان بارداری کار کلیه ها برای فیلتر کردن این حجم از خون افزایش پیدا کرده و در نتیجه حجم بیشتری ادرار تولید می کند.

از طرفی رشد جنین و فشار بر روی رحم و مثانه های شما را مجبور می‌کند تا به دفعات متعدد مجبور به تخلیه ادرار می شود.

این اتفاق معمولا در سه ماهه اول و سوم به صورت مکرر اتفاق می‌افتد در نیمه شب مجبور می‌شود تا برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید و به دستشویی بروید.

تنگی نفس

با بزرگ شدن جنین و شکل گرفتن رحم و شکم برای داشتن فضای بیشتر به دیافراگم فشار وارد می‌کند و تنفس در هنگام خواب و قرار گرفتن در حالت افقی سخت می شود.

این امر موجب تنگی نفس و خروپف در زمان شب می شود به راحتی نمی توانید بخوابید.

درد در عضلات

ممکن است به دلیل داشتن افزایش وزن دچار درد در قسمت ناحیه پا و پشت خود شوید.

مطالعه بیشتر:  هفته سوم بارداری

به دلیل ترشح هورمون ریلاکسین بارداری رباتهای بدن شما آسیب پذیرتر و شل تر می شود.

این اتفاق معمولاً در نیمه دوم بارداری به وقوع می‌پیوندد گرفتگی‌های عضلانی در هنگام شب بیشتر احساس می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا خواب شما با اختلال روبرو شود.

سوزش سر دل و یبوست

در زمان بارداری به دلیل تغییرات هورمونی عملکرد کل دستگاه گوارش با اختلال روبه رو می شود و باعث می شود تا سوزش سردل یا یبوست رخ دهد.

و سوزش سردل زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به بالا نمی‌آید.

فشار آوردن به معده یا روده بزرگ این حالت ها رخ می‌دهد سوزش سردل شبانه اتفاق می‌افتد و به دلیل قرار گرفتن در وضعیت افقی و خوابیده تشکیل می گردد علاوه بر آسیب به معده باعث اختلال در خواب هم خواهد شد.

کابوس

مشکلات خواب ممکن است علل دیگری هم داشته باشد.

بسیاری از مادران باردار گزارش های از رویاهای واقعی تر از همیشه به کابوس های شبانه در این دوره را تجربه می کنند که باعث ایجاد اختلال در خواب می شود و می تواند میزان انرژی آن ها را در طول روز پایین بیاورد.

احتقان بینی

مادران باردار معمولا از گرفتگی و خفگی در هنگام خواب رنج می برند ترشح استروژن در بارداری باعث افزایش حجم خون می شود که در زمان بارداری می‌تواند باعث خشکی بینی التهاب و تورم و در نتیجه گرفتگی موقت یا به صورت دائمی بینی شود.

سندروم پای بیقرار

در سه ماهه سوم ممکن است دچار علائمی مثل احساسات ناخوشایند شوید از جمله این احساسات به درد شدید در زمان شب و ساعت های قبل از خواب می توان اشاره کرد.

در ساعت‌های پایانی روز شدید‌تر می‌شود این مشکل که در حدود ۱۵ درصد از مادران باردار رخ می‌دهد در سه ماهه سوم به وجود می‌آید سندروم پای بیقرار ممکن است با فقر آهن هم مرتبط باشد این مشکل در هنگام خواب می‌تواند باعث اختلالات در خواب شود و مادر را خسته کند.

مطالعه بیشتر:  رابطه جنسی دردناک

خستگی

بدون شک در سه ماهه اول بارداری یعنی ۱۲ هفته اول با وجود ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه باز ممکن است احساس خستگی و سستی در طول روز را تجربه کنید.

در اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون که مربوط به بارداری است بیشتر می‌شود.

همین امر موجب احساس خواب آلودگی در فرد می گردد بیماری های صبحگاهی مثل تهوع استفراغ و نیاز به ادرار کردن مکرر در طول شبانه‌روز با افزایش حس خستگی در فرد می گردد.

در اواخر سه ماهه سوم بارداری مجدد به دلیل سنگین شدن و برخی از مشکلات و ناراحتی هایی که در این زمان اتفاق می‌افتد باعث برهم زدن خواب شبانه روزی شروع میشود ممکن است با احساس خستگی و خواب‌آلودگی همراه باشد.

برای کاهش استرس خستگی توصیه می کنیم حداقل ۸ ساعت خواب شبانه روز را داشته باشیداگر از سلامت جسمانی و روانی کافی برخوردار هستید می‌توانید از بارداری تان لذت ببرید

بدخوابی های دوران بارداری

بیشتر از سه چهارم از خانم هایی که در دوران بارداری و از مشکلات خواب به خصوص در سه ماهه اول تا سوم رنج می‌برند مشکل بد خوابی دارند.

خواب رفتن خواب ماندن یا بیدار شدن خیلی سخت است که همه اینها را می‌توان اختلالات خواب در زمان دوران بارداری نامید.

ناراحتی دوران بارداری مانند درد پشت حرکات جنین تهوع از عوامل اصلی درد بدن  مادر در این زمان به حساب می‌آید.

این عوامل بر روی کیفیت زایمان هم تاثیر منفی می‌گذارد و محققان می‌گویند خانم‌هایی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند چهار و نیم برابر بیشتر از خانم‌ های دیگر مبتلا به سزارین می‌شوند.

متخصصان و محققان توصیه می‌کنند که بررسی کیفیت و کمیت خواب در زمان حاملگی را به عنوان بخشی از مراقبت‌های اولیه در زمان بارداری حتما توجه کنید اختلالات در صورت عدم درمان ممکن است منجر به افسردگی پس از زایمان هم شود.

بهترین حالت خواب در بارداری

به بهترین حالت خواب در زمان بارداری این است که به پهلو و ترجیحاً به پهلوی چپ بخوابید و زانو ها را کمی خم کنید یک بالش در بین پا قرار دهید در صورت کمر درد زیر بغل سینه شکم استفاده کنید و در صورتی که احساس سوزش در سر معده شدید قرار دارد و به حالت نیمه نشسته بخوابید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر