افسردگی

افسردگی

افسردگی

افسردگی اختلالی است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل شما تأثیر می گذارد.

گاهی اوقات احساس غمگینی طبیعی است، متخصصان پزشکی می گویند که افسردگی یک وضعیت مشخص است.

غم و اندوه یک پاسخ طبیعی و کوتاه به شرایط منفی زندگی است، اما افسردگی یک اختلال سلامت روانی پایدارتر است که نیاز به درمان دارد.

همین طور که در بالا اشاره شد، افسردگی یک اختلال روانی رایج است.

در سطح جهانی تخمین زده می شود که 5 درصد از بزرگسالان از این اختلال رنج می برند.

مشخصه آن غم و اندوه مداوم و فقدان علاقه یا لذت به فعالیت های قبلی یا لذت بخش است.

همچنین می تواند خواب و اشتها را مختل کند؛ خستگی و تمرکز ضعیف شایع افسردگی می باشد.

افسردگی یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و به میزان زیادی در بار جهانی بیماری نقش دارد.

اثرات افسردگی می تواند طولانی مدت یا مکرر باشد و به طور چشمگیری بر توانایی فرد برای عملکرد و داشتن یک زندگی پربار تأثیر بگذارد.

علل افسردگی شامل تعاملات پیچیده بین عوامل اجتماعی، روانی و بیولوژیکی است.

رویدادهای زندگی مانند ناملایمات دوران کودکی، از دست دادن و بیکاری در ایجاد افسردگی نقش دارند و ممکن است آن را تسریع کنند.

درمان های روانشناختی و دارویی برای افسردگی وجود دارد.

با این حال، در کشورهای با درآمد کم و متوسط، خدمات درمانی و حمایتی برای افسردگی اغلب وجود ندارد یا توسعه نیافته است.

تخمین زده می شود که بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی در این کشورها درمان نمی شوند.

زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

طی آمار های به دست آمده ممکن است به نظر برسد که مردان علائم متفاوتی از افسردگی را نسبت به زنان نشان می دهند.

به عنوان مثال، مردان بیشتر عصبانی به نظر می رسند تا غمگین، و ممکن است مشکلات خواب بیشتری نسبت به زنان داشته باشند.

حدود 60 درصد از افرادی که افسردگی دارند، اضطراب نیز دارند.

اضطراب و افسردگی عموماً دو روی یک سکه در نظر گرفته می شوند.

همانطور که برخی از بیماری‌های جسمی علائم مشابهی ایجاد می‌کنند، برخی از اختلالات سلامت روان نیز دارای علائم همپوشانی هستند و بارزترین نمونه همپوشانی بین اضطراب و افسردگی است.

انواع اصلی افسردگی

افسردگی

افسردگی

برخی از انواع اصلی افسردگی عبارتند از:

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی که به آن اختلال افسردگی ماژور گفته می شود که با به وجود آمدن این افسردگی فرد به صورت مداوم احساس غم و اندوه و ناراحتی و در آخر از دست دادن علاقه می کند.

علائم می تواند هر روز رخ دهد و از خفیف تا شدید متغیر است.

اختلال افسردگی مداوم

نوعی از افسردگی مزمن می باشد که از نظر علمی به آن دیس تایمیا یا افسردگی خویی می گویند که حداقل دو سال طول می کشد. علائم معمولاً به شدت علائم افسردگی بالینی نیستند.

این نوع افسردگی مانند سایر انواع افسردگی با احساس غم و اندوه شدید و ناامیدی همراه است.

چنین احساساتی بر خلق و خو، رفتار، عملکردهای فیزیکی یا حتی اشتها و خواب فرد تأثیر می گذارد.

افسردگی بعد از زایمان

حدود 10 تا 15 درصد از مادرانی که تازه بچه دار شده اند، تجربه افسردگی بعد از زایمان دارند که معمولاً حدود 6 ماه این افسردگی طول می کشد.

مردان نیز ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوند، اگرچه این امر چندان رایج نیست.

افسردگی پس از زایمان ممکن است برخی از علائم زیر را نیز داشته باشد:

  • مشکل در ایجاد پیوند عاطفی با نوزاد
  • نگرانی در مورد توانایی مراقبت از کودک یا خودتان
  • افکار آسیب رساندن به نوزاد یا خودتان

افسردگی فصلی

این نوع افسردگی که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز شناخته می شود، در مواقعی از سال که نور طبیعی خورشید کمتری وجود دارد، رخ می دهد.

معمولاً از اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می شود و در بهار یا تابستان به پایان می رسد.

اختلال دو قطبی

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوسانات خلقی شدیدی را تجربه می‌کنند که ابتدا شامل دوره‌های افسردگی می‌شود و سپس دوره‌های شیدایی جداگانه با انرژی بالا را شامل می‌شود.

این اپیزودها ممکن است به ندرت یا چندین بار در سال رخ دهند.

علل افسرگی

افسردگی

افسردگی

آنچه در واقع باعث افسردگی می شود توسط پزشکان و متخصصان روانشناسی به طور کامل درک نشده است.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برخی از عوامل خطر زیر را شامل شود:

بیولوژیک

عوامل بیولوژیکی با افسردگی، ممکن است تغییراتی در عملکرد مواد شیمیایی مغز، به نام انتقال دهنده های عصبی، که مسئول خلق و خو هستند، مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین ایجاد شود.

ژنتیک

ژنتیک با افسردگی می تواند تا حدی ارثی باشد.

برای مثال، احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که والدین یا خواهر و برادری دارند، سه برابر بیشتر از افرادی است که افسردگی ندارند.

عوامل محیطی

رویدادهای زندگی همچنین می توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

برخی از موقعیت‌هایی که ممکن است منجر به استرس مزمن در خانه یا محل کار، مرگ یکی از عزیزان یا رویدادهای آسیب‌زا مانند کودک آزاری گردد، سبب افسردگی در فرد می شود.

شرایط پزشکی

شرایط و مشکلات پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سکته مغزی و همچنین بیماری های مزمن مانند سرطان یا بیماری قلبی نیز ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

مصرف داروهای ضد بارداری یا آدرال

مصرف داروهای رایج، مانند قرص های ضد بارداری یا آدرال، ممکن است باعث علائم افسردگی یا نوسانات خلقی شوند.

اما تحقیقات نشان داده است که بعید است که باعث افسردگی شوند.

تشخیص افسردگی

اگر حداقل دو هفته است که علائم افسردگی را تجربه کرده اید و فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان، مانند روانپزشک یا روانشناس ارجاع دهد، که از شما در مورد علائم، احساسات و رفتار شما سوال خواهد کرد.

درمان افسردگی

افسردگی

افسردگی

صحبت با یک پزشک می تواند به شما کمک کند تا باورها و رفتارهای منفی را بشناسید و برای جایگزینی آنها با باورهای مثبت تلاش کنید.

بیمار باید احساس کند که درمانگر درک می‌کند، واقعاً به او اهمیت می‌دهد، شایستگی دارد، و درک عمیقی از مشکل و اهدافش دارد.

انواع مختلفی از درمان های موثر برای افسردگی وجود دارد، مانند:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

یکی از اولین خطوط درمان افسردگی درمان شناختی رفتاری (CBT) است.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که CBT می تواند به اندازه برخی از داروها برای افسردگی موثر باشد.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) CBT

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) CBT را با تکنیک های مدیتیشن ترکیب می کند تا به شما کمک کند ذهن آگاهی را یاد بگیرید و از افکار و احساسات مضر بیشتر آگاه شوید.

درمان پذیرش و تعهد (ACT)

درمان پذیرش و تعهد (ACT) شکلی از CBT است که به شما کمک می کند افکار و احساسات دشوار را به عنوان بخشی ضروری از زندگی بپذیرید و به شما این امکان را می دهد که به جلو حرکت کنید و علائم افسردگی خود را بهتر مدیریت کنید.

بیمار باید احساس کند که درمانگر درک می‌کند، واقعاً به او اهمیت می‌دهد، شایستگی دارد، و درک عمیقی از مشکل و اهدافش دارد.

درمان های طبیعی افسردگی

تغییرات سبک زندگی زیر نیز می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند:

  • به طور منظم تمرینات ورزشی انجام دهید.
  • غذاهای سالم مصرف نمایید.
  • ویتامین D بیشتری دریافت کنید.
  • یک دفتر خاطرات داشته باشید.

 

 مرجع برندینگ پزشکی التیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.