شاید برای شما مفید باشد بررسی قدرت باروری و کیفیت اسپرم

بررسی قدرت باروری و کیفیت اسپرم

برای اطلاع داشتن از قدرت باروری و کیفیت اسپرم به شما پیشنهاد می شود متن زیر را تا انتها بخوانید تا با Fdi چیست و موارد این چنینی آشنا شوید. Fdi چیست؟ آزمایش اف دی ای روش بررسی کیفیت میزان منی و میزان شکست dna اسپرم است و کیفیت اسپرم را مورد بررسی قرار می …

برای اطلاع داشتن از قدرت باروری و کیفیت اسپرم به شما پیشنهاد می شود متن زیر را تا انتها بخوانید تا با Fdi چیست و موارد این چنینی آشنا شوید.

Fdi چیست؟

آزمایش اف دی ای روش بررسی کیفیت میزان منی و میزان شکست dna اسپرم است و کیفیت اسپرم را مورد بررسی قرار می دهد.

در این آزمایش روش های ارزیابی تعداد اسپرم ها و  حرکت و شکل آن ها بررسی می‌گردد در آزمایش dfi میزان شکسته dna از نظر شکست کروموزومی در اسپرم آزمایش می شود.

در تمام آقایان این مشکل وجود دارد یعنی آسیب به dna اسپرم میزان شکستگی کروموزومی در اسپرم را بیش از حد بالا می برد و باعث اختلال در حاملگی سقط جنین و شکست در روش های iui و ivf icsi میشود.

یعنی چه به صورت طبیعی و چه به روش کمک در باربری با وجود اختلالات اسپرم نمی‌توانند زوجین باردار شوند.

اسپرموگرام چیست؟

اسپرموگرام چیست؟
اسپرموگرام چیست؟

تفاوت که میان این آزمایش با آزمایش دی اف آی دارد در این است که در آزمایش ‏اف دی ای پزشک متخصص تمامی دلیل شکست دی ای ان را مورد بررسی قرار می‌دهد اما در آزمایش اسپرموگرام حرکت و تعداد اسپرم ‌ها را هم بررسی می ‌کند.

در حقیقت اسپرموگرام نوع آزمایش است که قبل از dlc از فرد بیمار گرفته می‌شود و اگر دکتر متوجه شد که dna اسپرم برای مشکل هست سپس آزمایش دی اف ای از فرد می گیرند.

در واقع این آزمایش برای آنالیز اسپرم است که می‌تواند اسپرم را از نظر کیفی و کمی مورد بررسی قرار دهد.

مایع منی از نظر ظاهری باید شبیه شیر بدون رنگ باشد اگر رنگ آن کدر  باشد غیر طبیعی تلقی می‌شود از روی شکل ظاهری مایع منی نمی توان به سالم بودن آن پی برد و بعد از روی آزمایش می توان در مورد آن قضاوت کرد.

ازمایش اسپرموگرام موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

  • تعداد اسپرمه ای زنده
  • ویسکوزیته حرکت رو به جلو
  • حجم مایع منی
  • اشکال غیرطبیعی اسپرم ها
مطالعه بیشتر:  جراحی زیبایی واژن

جواب تست dfi

حالا که با آزمایش dfi آشنا شدید و در رابطه با آن توضیحاتی دادیم و بر اینکه این که مشکلاتی را در بارداری برای شما به وجود می‌آورد می‌تواند جواب این آزمایش را به صورت کلی بیان کنید.

اما این تعداد احتمالی اسپرم  در فرد ممکن است خیلی کمی متغیر باشد تغییر بسیار زیاد آن و فاصله زیاد آن با استاندارد ها بین‌المللی می‌تواند مشکل به حساب اید.

در جواب آزمایش dfi اگر درست نشان داده شده کم تر از ۲۵ یا ۳۰ درصد باشد طبیعی است اما اگر درصد بالا تر از این اعداد باشد غیر طبیعی به حساب می‌آید اگر درصد نشان داده شده در جواب آزمایش بیش از ۵۰ درصد باشد نشان دهنده آسیب های بسیار شدید و جدی می‌باشد.

ازمایش اسپرم معمولی شامل  چند قسمت است که به بررسی تعداد اسپرم و جهش ان می پردازد.

اسپرم ها سطح نرمال استاندارد بین‌المللی را دارند به طور مثال اگر یک فرد از نظر بنیه ضعیف شده برعکس ممکن است یک فردی که جثه ریزی دارد از سیستم بدنی و بنیه بسیار قوی و محکمی برخوردار باشد.

بررسی بنیه اسپرم که همان دیانا اسپرم از روش آزمایش دی اف انجام پذیر می باشد در آزمایش dfi یک برنامه‌ریزی مخصوص وجود دارد اسپرم  هایی که سالم هستند یا دارای ژن مطلوب و نرمال هستند از نظر ژنتیکی می توانند بارور شوند.

اما از کارهایی که از نظر ظاهری و شکل و حرکت غیر عادی هستند و بار ژنی کمی دارند در نتیجه رنگ آن ها کم رنگ تر است و به استاندارد های بین‌المللی می‌رسد و امکان باروری با استفاده از آن ها وجود ندارد.

مطالعه بیشتر:  آبله مرغان در کودکان

چه کسانی کاندید انجام تست دی اف ای هستند؟

در بیمارانی که شکست ivf داشته‌اند.

در بیمارانی که در آی یو آی نمونه مناسب نمی‌دهند.

در بیمارانی که سقط جنین مکرر داشتند

در موارد به افراد مراجعه کننده توصیه می شود که حتما این آزمایش را انجام دهند اگر بخواهیم در رابطه با آزمایش dfi بگوییم می‌توان گفت به بررسی ناباروری مردان می پردازد.

آنالیز اسپرم و انتخاب موثرترین درمان برای مردان نابارور

برای این آنالیز باید گفت آزمایش اسپرم تعداد حرکت فیت و شکل اسپرم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اگر هر یک از این موارد دچار اشکالات شود مرد نازا است برای اینکه به طور قطع تشخیص داد کدام قسمت از اسپرم دچار اختلال است حتما باید راه‌ حل‌های آن را از پزشک بگیرید لازم است که این آزمایش انجام داده شود و در نتیجه یک هزینه اضافه متحمل نخواهید شد.

هنگامی که درمان را آغاز می شود  علایمی که به شکست اسپرم کمک می کند از بین میرود.

شکسته کروموزومی در اسپرم به درمان ناباروری کمک خواهد کرد و در نتیجه احتمال موفقیت تولید مثل در سال جاری افزایش پیدا می‌ کند در روش لقاح های آزمایشگاهی یا همان آی وی اف تخمک های جدا شده با تعداد زیادی اسپرم در لوله آزمایش مخلوط می‌شود هدف این کار این است که لقاح بدون اقدامات اضافی انجام شود تزریق درون سیتوپلاسمی شامل انتخاب یک تک اسپرم است که با سوزن به تخمک می رسد.

روش های درمانی برای جلوگیری از شکست دی ان ای اسپرم

شکست دی ان ای اسپرم
شکست دی ان ای اسپرم

یکی از عوامل مهم در شکست dna اسپرم عوامل محیطی می باشد در نتیجه باید افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و می خواهند باردار شوند سبک زندگی خود را تغییر دهند.

یعنی تغذیه سالم داشته باشد ورزش کنند از مصرف مواد الکلی و دخانیات دوری کنند و اگر استرس دارند آن را درمان کنند و زندگی سالم را در پیش بگیرد.

مطالعه بیشتر:  ایا دختران باکره میتوانند فریز تخمک انجام دهند؟

عواملی که باعث شکست اسپرم می‌شود گرما است که باعث تغییر در فرم اسپرم است شکل کلی دی‌ان‌ای است که اسپرم را ضعیف می کند. بنابراین با استفاده از لباس های خنک و مناسب در فصل تابستان و همچنین شستشوی بیضه و خنک کردن آن ها باعث کاهش شکست دی ان ای است

عوامل محیطی و اشعه هایی  مانند اشعه امواج مضر موبایل و سم زدایی ها همگی در شکست اسپرم نقش موثری دارند. چاقی یکی دیگر از دلایل شکست اسپرم است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب ورزش می‌توان آن را کنترل کرد.

استفاده از دارو های مناسب توسط پزشک متخصص تجویز می شود در کنار موارد فوق باعث کاهش شکست دی ان ای خواهد شد ورزش هوازی باعث کاهش استرس و افزایش متابولیسم بدن می شود. و به طور کلی می توانند در تحرک اسپرم نقش موثری داشته باش.

د نوشیدن آب کافی باعث جهش اسپرم می شود و اسپرم را از حالت سکون خارج می‌کند توجه داشته باشید که برای نوشیدن آب می توان از نوشیدنی‌ های سالم دیگری هم استفاده کنید اما از خوردن نوشیدنی های الکلی دوری کنید.

برخی از غذ اها به افزایش قدرت باروری کمک می کند و غذا های سرشار از آهن و مواد مغذی هستند شامل صدف گوشت قرمز اسفناج مغزیجات حبوبات و کار هستند.

مویز دیگر از مواد غذایی که سرعت و تعداد اسپرم را افزایش می‌دهد و به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی است که برای مردم بسیار توصیه می گردد.

به تنظیم هورمون های جنسی می پردازد این هورمون ها در افزایش تولید اسپرم نقش بسیار زیادی دارد و سرشار از آنزیم به نام بروملین است که هورمون های مردانه را تنظیم می کند.

این میوه سرشار از ویتامین ب ۱ ویتامین آ و ویتامین سی است که باعث افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌مرد می شود.

از دیگر مواد خوراکی بسیار بی‌نظیر که در ترک اسپرم نقش به سزایی دارد انار است این میوه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که سیستم تقویت ایمنی بدن را تقویت می کند و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر