شاید برای شما مفید باشد بررسی لوله های فالوپ

بررسی لوله های فالوپ

بررسی لوله های فالوپ لوله های فالوپ یا لوله‌ های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای انجام باروری نیاز به لوله های سالم رحمی است. لوله ها در دو طرف رحم قرار دارند و با تخمدان ها در ارتباط نزدیک هستند. در زمان تخمک گذاری تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و توسط …

بررسی لوله های فالوپ

لوله های فالوپ یا لوله‌ های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای انجام باروری نیاز به لوله های سالم رحمی است.

لوله ها در دو طرف رحم قرار دارند و با تخمدان ها در ارتباط نزدیک هستند.

در زمان تخمک گذاری تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و توسط لوله گرفته می‌شود اسپرم از طریق واژن وارد رحم و سپس وارد لوله های فالوپ می‌شود و در میان لوله با تخمک آماده ترکیب می‌شود و این اتفاق می‌افتد.

سلول ‌های تخمی مرغی شکل می‌گیرد و در طی یک حرکت خود در مسیر لوله فالوپ به سمت رحم  می رود.مراحل تقسیم سلولی و رشد را طی می‌کند پس از جنین چند روزه به رحم می‌رسد و آماده لانه گزینی در دیواره رحم میشود.

دلیل بسته بودن لوله های رحمی

بررسی لوله های فالوپ
بررسی لوله های فالوپ

در صورت ایجاد هرگونه انسداد در لوله ها و یا کاهش آسیب به لوله های رحمی و تحریکات آن عملکرد لوله های فالوپ مختل می‌شود و باعث می‌شود قابل از سلولی تخمک داخل رحم امکان پذیر نباشد.

انتقادات و چسبندگی لوله های فالوپ ممکن است بر اثر عفونت های منتقله از طریق جنسی التهابات لگنی آپاندیس های عفونی و آندومتریوز و جراحی قبلی و ترشحات مخاطی غلیظ به وجود بیاید.

انسداد لوله ممکن است به صورت کامل و یا ناقص و یا یک طرفه و دوطرفه به وجود بیاید انسداد کامل انتهای لوله منجر به تجمع عفونت و مایع در لوله می‌شود که اصطلاحا به آن هیدروسالپنکس می‌گویند.

مطالعه بیشتر:  چرخه بلوغ اسپرم

علائم انسداد لوله های رحمی

انسداد لوله رحمی در بسیاری از موارد بدون علامت است و معمولا در زمان انجام اقدامات تشخیصی مشخص می گردد.

یکی از مهم ترین علائم بسته شدن لوله های فالوپ نازایی می‌باشد از علائم دیگر قاعدگی های بسیار دردناک درد های لگنی و گاهی درد در هنگام نزدیکی است.

تشخیص انسداد لوله های فالوپ

بررسی لوله های فالوپ
بررسی لوله های فالوپ

هر پزشک فوق تخصص نازایی برای بررسی علت و عوامل ناباروری لوله های فالوپ را بررسی می‌کند.

ارزیابی وضعیت لوله ها به چند روش امکان پذیر است عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی اولین قدم در بررسی لوله ها به حساب می آید.

در این روش با استفاده از ماده لزجی که از طریق واژن وارد رحم میشود کل حفره رحمی و لوله ها به خوبی نمایان می شوند و اطلاعات ارزشمندی در اختیار پزشک قرار می گیرد.

هیستروسالپنگوگرافی در مراکز رادیولوژی انجام می شود.

هیدروسونوگرافی

هیدروسونوگرافی جایگزین مناسب برای عکس های رنگی است که به جای ماده از سرم سالین استفاده می‌کنند.

این روش با درد همراه نیست و در مطب توسط پزشک های فوق تخصصی ناباروری انجام می‌گیرد.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی در مواردی برای تایید انسداد لوله ها و باز بودن آن ها به کار گرفته می شود.

انسداد لوله های رحمی و نازایی

سوال بسیار مهمی که در رابطه با بارداری در صورت بسته بودن لوله های رحمی پرسیده می‌شود این است که در صورت بسته بودن لوله های فالوپ امکان بارداری وجود دارد؟

بله در صورتی که انسداد یک طرفه باشد ممکن است بارداری اتفاق بیفتد ولی ممکن است تاخیر داشته باشد.

در صورت بسته بودن دو طرفه لوله ها و در صورتی که باز کردن لوله ها امکان پذیر نباشد و یا سن خانم بالا باشد و یا فاکتورهای دیگری برای ناباروری شناسایی شود معمولا پزشک از روش‌های کمک باروری و ای یو وی استفاده می ‌کند.

مطالعه بیشتر:  درمان بی اشتهایی در نوزادان و کودکان

باز کردن لوله های فالوپ

بررسی لوله های فالوپ
بررسی لوله های فالوپ

در صورتی که انسداد لوله های فالوپ به صورت گرفتگی جزئی باشد که معمولا با یک عکس رنگی از رحم برطرف می‌شود اما در صورت وجود چسبندگی لگنی و چسبندگی لوله از طریق لاپاراسکوپی می توان چسبندگی های لوله را آزاد کرد و لوله ها را ترمیم نمود.

علائم عفونت لوله فالوپ

ممکن است برخی از بانوان در ابتلا به عفونت لوله فالوپ هیچ‌گونه علائم نشان ندهند و در وقت دیگر نشانه‌هایی برای مسدود شدن و بسته شدن بر اثر عفونت در زمینه فعالیت ایجاد می‌شود.

مثلا درد شدید در زمان برقراری رابطه جنسی با شریک جنسی درد کمر و شکم درد در فواصل بین دوره های عادت ماهانه ترشحات دارای رنگ زرد همراه با بوی نامطبوع تکرر ادرار و احساس وجود ادرار در صورت تخلیه.

انسداد لوله فالوپ

بسته شدن لوله های فالوپ دلیل بسیاری دارد و حرکت تخمک و انتقال آن در طول لوله به درستی صورت نگیرد انقباضات ماهیچه های فالوپ سبب انتقال تخمک طرفین رحم نمی شود.

معمولا این عارضه به دلیل کاهش ترشح هورمون هایی چون پروستاگلاندین اتفاق می‌افتد و بسته شدن لوله های فالوپ امکان دارد که علائمی در بانوان به همراه داشته باشد و در برخی ها هیچ گونه علائمی ندارد.

زمانی که خانمی برای بارداری اقدام می‌کند متوجه این موضوع خواهد شد و به انسداد آن پی می برد از لوله های فالوپ در افراد اغلب و علامت های دردهای خفیف و ناگهانی در رحم و لگن همراه است

بارداری خارج از رحم

عمده ترین موارد بارداری خارج از رحم مربوط به لوله های فالوپ است علت اصلی آن انتقال ندادن درست سلول تخمک پس از لقاح می باشد که سبب جایگزینی آن در دیواره لوله فالوپ می باشد و در نهایت سبب از بین رفتن آن است.

مطالعه بیشتر:  هفته سی و یکم بارداری

که تخمک های بارور باید درون لوله های رحمی جای بگیرند و زمانی که تخمک های لقاح یافته در مکانی درست و در لوله های رحمی شکل می‌گیرند.

می‌تواند به رشد خود ادامه دهند و در حقیقت بارداری خارج از رحم رخ می‌دهد اغلب این بارداری منجر به سقط جنین می شود.

سالپنگیت

از بیماری ‌های التهابی که در اثر ایجاد عفونت در رحم و لوله های فالوپ به وجود می ‌آید.

که دو دسته است نوعی از طریق ایجاد گره در لوله های رحمی ایجاد می شوند و سبب نازک شدن دیواره های آن می گردد و از این طریق حرکت سلول تخم با مشکل مواجه خواهد شد و در نقشه بارداری خارج از رحم رخ می‌دهد.

درنتیجه یک نوع دیگری از این بیماری لوله های رحمی دچار پیچ خوردگی می شوند و این امر موجب کاهش خونرسانی به لوله های رحمی می گردد و در نهایت موجب تحلیل رفتن ماهیچه های لوله فالوپ می‌شود و نمی‌تواند سلول تخمک درستی در آن شکل بگیرد و جایگزینی آن در دیواره لوله رحمی با خطا اتفاق می افتد.

توبکتومی یا بستن لوله های فالوپ چیست

توبکتومی در واقع جراحی لوله های فالوپ است که در دستورالعمل ‌های درمانی بسیار ساده قرار گرفته است.

در این جراحی ابتدا لوله های رحم را مسدود می‌کنند و از انتقال تخمک به آن جلوگیری می‌کنند.

ناگفته نماند زمانی که لوله های فالوپ را مسدود می‌کنند اسپرم نیست به لوله رحم نمی رسد و لقاح ایجاد نمی شود و در نتیجه یکی است روش های جلوگیری از بارداری به حساب می آید

آیا بارداری با بستن لوله فالوپ امکان پذیر است

آیا بارداری با بستن لوله فالوپ امکان پذیر است
آیا بارداری با بستن لوله فالوپ امکان پذیر است

همانطور که می‌دانید دستگاه تولید مثل خانم ها از لوله های فالوپ و تخمدان به وجود آمده است اگر با آن برای هر کدام از اندام ها مشکل به وجود آید در حقیقت بارداری با اختلال روبرو می‌شود.

لقاح تخمک بارور و اسم در لوله های فالوپ روی می دهد و با محسوب بودن این لوله اسپرم توانایی ورود به دیواره رحم را ندارد و گاهی سقط شکل می گیرد.

شانس بارداری میزان بسته بودن لوله فالوپ بستگی دارد اگر اسپرم به صورت کامل باشد امکان بارداری صفر است و اگر به درستی بسته نشده باشد می تواند اتفاق بیفتد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر