شاید برای شما مفید باشد تب و تشنج در کودک

تب و تشنج در کودک

 آشنایی با تب و تشنج در کودک تغییر و کاهش سطح هوشیاری به طور کامل یا نسبی اتفاق می‌افتد و تشنج همراه انقباضاتی به صورت و بدن از شایع‌ترین علت بروز تشنج در کودکان تب بالا است. همه مواردی که کودک تب بالا دارد تشنج اتفاق نمی‌افتد و برخی از بیماری ها مثل مننژیت در …

 آشنایی با تب و تشنج در کودک

تغییر و کاهش سطح هوشیاری به طور کامل یا نسبی اتفاق می‌افتد و تشنج همراه انقباضاتی به صورت و بدن از شایع‌ترین علت بروز تشنج در کودکان تب بالا است.

همه مواردی که کودک تب بالا دارد تشنج اتفاق نمی‌افتد و برخی از بیماری ها مثل مننژیت در کودکان عفونت های روده تومور های مغزی موجب تشنج در آن ها می‌شود.

و حتی در بالغین هم اتفاق می افتد تب بالا  ۵.۸۸ درجه در سنین ۵ ماهگی تا ۵ سالگی رخ می‌دهد تشنج ناشی از تب  به وجود می‌آید بعد از ۹ سالگی هیچگاه کودک به دلیل تب بالا تشنج نمی کند.

علائم تشنج در کودکان

تکان خوردن دست و پا ها به صورت ریتمیک

  •  اختلالات تنفسی
  • بی اختیاری ادرار
  •  کاهش سطح هوشیاری استفراغ
  • خارج شدن کف از دهان و قفل شدن فک
  • افزایش دمای بدن بالا
  • رفتن مردمک ها و سفید شدن چشم

دلیل تشنج ناشی از تب

تب می تواند به دلیل  مختلف به وجود بیاید اختلال در سیستم های ادراری و تنفسی مرکزی و گاهی علل های ناشناخته مثل سرد

انواع تشنج در کودکان

تب سرد یا تشنج های مداوم و مکرر

تشنج های به دنبال تب

تشنج های به دنبال تب
تشنج های به دنبال تب

تب باعث تشنج در کودکان می‌شود زیرا ممکن است کودک تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد تنظیم کند بدون آنکه دچار تشنج شود.

مطالعه بیشتر:  تفاوت بوتاکس و میکروبوتاکس

تشنج هایی که به دنبال تب  به وجود می‌آیند معمولا در سن  دو ماهگی تا ۵ سالگی به وقوع می پیوندند و در این سنین بسیار شایع تر از سال های بعد است.

 این نوع تشنج معمولاً درمان  و زمان آن کوتاه می باشد در صورت تشنج ناشی از تب اگر یک بار باشد معمولا نیاز به درمان نیست و فقط توصیه می‌شود در مواقع بیمار را پایین آورده شود وزیر ۳۸ درجه قرار بگیرد.

چگونه تب را پایین بیاوریم

استفاده از تب بر طبق نظر پزشک

پاشویه کردن با آب ولرم در نقاطی که درجه حرارت بالا است مثل کشاله ران شکم و زیر بغل در صورت وجود لرز خواب آلودگی و هنگام کار شدن است باید پاشویه شود چون لرز باعث کاهش درجه حرارت بدن می شود .

دادن مایعات فراوان در حالت هوشیاری در خواب آلودگی از دادن مواد خوراکی اجتناب کنید.

هنگام وقوع حمله تشنجی چه کاری باید انجام داد

خونسردی خود را حفظ کنید کودک را در محیط امن و خلوت بگذارید کودک را به پهلو قرار بدهید تا از برگشت ترشحات به هم برای جلوگیری شود در صورت امکان پنجره‌ ها را باز کنید و اکسیژن بیشتر برسد لباس های کودک را از تنش خارج کنید.

در صورت امکان با این زبان و دندان‌های کودک دستمال تمیز و تا شده بگذارید تا زبانش آسیب نبیند هرگز از فرو کردن انگشت برای این کار در دهان کودک جلوگیری کنید.

 از راه دهان کودک چیزی نخورید چون باعث سوختگی می شود سعی نکنید به زور جلوی دست آوردنش را بگیرید به کودک خود بدون تجویز پزشک خودسرانه دارو ندهید.

بعد از وقوع تشنج در کودکان را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید و در حین تشنج کودکان تان را تنها نگذارید.

درمان تشنج ناشی از تب در مراکز درمانی

درمان تشنج ناشی از تب در مراکز درمانی
درمان تشنج ناشی از تب در مراکز درمانی
  • اکسیژن تراپی
  •  اطمینان از باز بودن راه هوایی کودک
  •  در صورت استفراغ بیمار را به پهلو خوابید
مطالعه بیشتر:  ای وی اف

 در صورت تشنج با این نکات را رعایت کنیم که یک ماده خوراکی به کودک ندهید استفاده از دارو های ضد تشنج مثل دیازپام و فناوری ز حال طبق نظر پزشک دیازپام رکتال ارجحیت دارد.

هرچند نمی تواند باعث آسیب رسیدن به مغز  کودک شود و احتمال ابتلا به سر در سن بالا وجود دارد.

تفرج تب و تشنج فبریل چیست

تب عامل اصلی تشنج در کودکان است که در دمای بالای ۳۸ درجه سانتیگراد و یا ۱۰۰ درجه فارنهایت اتفاق می‌افتد تشنج معمولا برای چند دقیقه زمان می برد و بعد از آن کودک به حالت عادی برمی گردد ولی تب برای مدت زمان طولانی رخ خواهد داد.

 بعد از تشنج برخی کودکان حالت خواب آلوده به خود می‌گیرند و به خواب می‌روند تشنج بر اثر تب در کودکان بین ۳ تا ۶ سال اتفاق می افتد.

 زمانی که کودک نوپا است و در سن بین ۱۲ تا ۱۸ ماه شایعتر می ‌باشد و دلیل واقعی آن هنوز مشخص نیست در واقع پزشک در رابطه با تشنج در اثر افزایش دمای بدن اتفاق می‌افتد و یا اینکه سرعت افزایش سرعت بالا می‌رود تا کودک دچار تشنج شود.

 اگر احساس می کنید  کودک در حال سوختن است و والدین این عکس العمل را  را می‌بیند و اصطلاحا می گویند  فرزندمان در تب سوخت.

 اگر در بین افراد خانواده سابقه دالبر تشنج بر اثر تب وجود داشت احتمال ابتلا در کودک بیشتر خواهد شد و همچنین اگر کودکی یک بار دچار این تشنج شد احتمال اینکه برای بار های بعد از این اتفاق بیفتد بسیار زیاد می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض تشنج و تب قرار دارند

کودکانی که سابقه خانوادگی تشنج فبریل دارند

در کودکان با سابقه تشنج برای یک بار در سال های اول و دوم زندگی شان به این جشنواره بر اثر تب دچار شدند ممکن است دوباره رخ بدهد.

مطالعه بیشتر:  هفته چهلم بارداری

کودکانی که قبل از ۱۵ ماهگی تشنج  را تجربه کردند یک نکته‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است این است که تشنج طبیعی یک اختلال صرعی نیست و تنها احتمال ابتلا به صرع را تا حدودی افزایش می‌دهد.

در زمان وقوع تشنج چه کارهایی انجام ندهیم

 

در زمان وقوع تشنج چه کارهایی انجام ندهیم
در زمان وقوع تشنج چه کارهایی انجام ندهیم

 

چیزی را در دهان کودک بگذارید سعی نکنید کودک را در آب سرد و گرم بگذارید تا خنک شود در این لحظه وقت داروی ضد تب نیست نکنید کودک را در بغل نگه دارید.

بعد از تشنج حتما با پزشک مشورت کنید شرح ماجرا را برای او توضیح دهید و سعی کنید علت تب را بیابید علائم او مثل اسهال و استفراغ را زیر نظر بگیرد البته انجام تست هایی برای بررسی دقیق توصیه می‌شود.

آیا فرزندان اینکه به تشنج ناشی از تب دچار هستند درمان میشوند

نگران نباشید تب  فرزند را بررسی می‌کند و شرایط او زیر نظر می گیرد در شرایط تشنج بر اثر تب به وجود می‌آید پزشک دارو های ضد تشنج تجویز می‌کند.

  از قرص  دیازپام استفاده می کنید به هر دلیل باید نسبت به علت و سابقه کودک در این زمینه حساس باشید و حتما او را به یک پزشک مغز و اعصاب ببرید.

اگر نگران این هستید  که فرزند بعد از تشنج ناشی از تب دچار مشکلات در یادگیری از شود و به مغز و آسیب وارد شود باید بگویم که این نوع تشنج باعث آسیب به مغز می شود.

یادگیری کودک را تحت تاثیر قرار نمی دهد و این چیزی شبیه به صرع نیست زمانی که کودک شما دو یا سه بار در اثر تب تشنج کند دلیلی برای این نیست که کودکتان دچار صرع شده باشد.

 صرع زمانی اتفاق می افتد که کودک بدون تب دچار تشنج می شود به هر حال بعد از یک تشنج بعد از تب کودک باید به زندگی عادی برگردد و روند یادگیری و طبیعی است به طور کلی باید به این نکته توجه کنید.

 اگر در خانواده‌تان فردی با سابقه تشنج بر اثر تب وجود داشته است نسبت به کودکتان حساس تر باشید به راحتی از کنار کودکی که تب کرده است نگذارید.

 علت تب را جویا شوید می توانید در کنار توصیه و تجویز پزشک به روش‌هایی مثل شستن دست و صورت و گذاشتن کودک در آب ولرم برای کنترل تب اقدام کنید و این را بدانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر