شاید برای شما مفید باشد درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

بهترین درمان بی اختیاری ادرار به طور کلی هرگونه شکایت از دفع بی اختیاری ادرار به گونه ‌ای که فرد قادر نباشد ادرار خود را کنترل کند و بی اختیار آن را دفع نماید بی اختیاری ادرار می‌گویند. بی اختیاری ادرار می تواند در هر دو جنس مرد و زن دیده شود علاوه بر این …

بهترین درمان بی اختیاری ادرار

به طور کلی هرگونه شکایت از دفع بی اختیاری ادرار به گونه ‌ای که فرد قادر نباشد ادرار خود را کنترل کند و بی اختیار آن را دفع نماید بی اختیاری ادرار می‌گویند.

بی اختیاری ادرار می تواند در هر دو جنس مرد و زن دیده شود علاوه بر این که ممکن است  در کودکی تا پیری رخ دهد جهت تشخیص و درمان نوع بی اختیاری ادرار لازم است با انواع بی اختیاری های ادرار آشنا شوید.

انواع بی اختیاری ادرار در خانم ها

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار
  • بی اختیاری ادراری فوریتی
  • بی اختیاری ادرار استرسی
  • بی اختیاری ادراری ترکیبی
  • بی اختیاری ادرار مداوم

بی اختیاری ادراری فوریتی به شرایطی که بی اختیاری ادرار همراه با حالت اورژانسی اتفاق می‌افتد بی اختیاری فوریتی می‌گویند.

معمولا در این حالت دفع ادرار قبل از آن که فرد بتواند خودش را به دستشویی برساند رخ می دهد شیوع این نوع از بی‌اختیاری های ادراری آنقدر زیاد است که حدود یک سوم کل مواردی که دچار بی اختیاری ادرار هستند به این نوع مبتلا هستند.

بی اختیاری ادراری استرسی در پی حرکات از دفع بی اختیاری ادرار که در اثر فعالیت ها ورزشی ، سرفه، زور زدن رخ دهد بی اختیاری استرسی می‌گویند.

بی اختیاری ها بیش تر در خانم ها شایع است و حدود نیمی از موارد بی اختیاری ادرار از این نوع بی اختیاری ها به حساب می آیند .

بی اختیاری ادراری ترکیبی از بی اختیاری ادرار استرسی است که هم با افزایش فشار های شکمی و هم با احساس فوریت در ادرار دفع ادرار ناگهانی اتفاق می‌افتد.

این نوع بی اختیاری کم تر از نیمی از موارد را در بر می ‌گیرد.

مطالعه بیشتر:  کیست رحم

بی اختیاری ادراری مداوم از دفع بی اختیار ای یاری ادرار به صورت مداوم به نحوی است که هر فرد در بیداری و هم در طی راه رفتن نشستن بدون هیچ گونه فشار های شکمی احساس فوریت و به طور مداوم در حال دفع ادرار است.

این بی اختیاری شایع نیست معمولا به دلیل عمل های جراحی لگنی سنگین پرتو درمانی های لگنی و ایجاد فشار مثانه ایجاد می شود.

بی اختیاری ادراری در خانم ها چه اثراتی بر زندگی اجتماعی آنها می گذارد

تقریبا تمامی جنبه های زندگی فردی که مبتلا به بی اختیاری ادرار است تحت تاثیر قرار می گیرد.

ارتباطات این بیماران به ویژه در فعالیت ‌های جنسی به دلیل نگرانی از ریزش ادرار به شدت کم می‌شود.

این افراد اغلب مسافرت هایشان را محدود می‌کنند حتی مسافت های بسیار کوتاه را هم نمی تواند بروند.

زیرا سریعا به سرویس بهداشتی احتیاج دارند در طول سفر دغدغه اصلی این بیماران بی اختیاری ادرار  نوشیدن غذا خوردن و حتی لباس پوشیدنشان با دیگران متفاوت است.

اساسا سعی می کنند لباس‌های تیره بپوشند مصرف مایعات را کم کند و میوه جات و سبزیجات کم تر استفاده کنند اختلال خواب سیگار آزاردهنده در میان افرادی است که مجبورند چند بار در طول شب به دستشویی بروند.

در بعضی از موارد به علت ریزش ادرار مجبور می‌شوند تعویض لباس انجام دهند و یا استحمام کنند.

نکته بعدی در رابطه با این بیماران این است که در محیط کار احساس آرامش ندارند طبیعتا تحت تاثیر نگرانی‌های قرار می گیرند و مکرر باید به سرویس بهداشتی بروند.

به عقیده بیماران مسن افرادی که دچار بی اختیاری ادراری هستند از این بیماری در کاهش کیفیت زندگی آن ها تاثیر می گذارد حتی می توان گفت بیش تر از بیماری ‌های التهابی مفصلی و دیابتی زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعه بیشتر:  از کجا بدونم باردار نمیشم؟

 

عوامل خطرساز در بی اختیاری ادرار در خانم ها

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

افزایش سن به عنوان یک عامل بسیار خطر ساز مطرح است خانم‌ ها با ورود به سن یائسگی و کاهش سطح هورمون های جنسی و شل شدن عضلات تاندون و لگنی آن ها به مرور زمان باعث بی اختیاری ادرار در بدنشان می‌شود.

همچنین در دهه های مختلفی از  زندگی بر اثر تغییرات و اختلالاتی که در ناحیه بافت های مثانه رخ می دهد.

بی اختیاری ادرار فوریتی افزایش پیدا می‌کند از طرف دیگر بیماری ها همراه در سنین پیری فشار خون دیابت و قلبی نارسایی های کلیوی نارسایی ‌های قلبی اختلالات مغزی پارکینسون موجب می‌شوند که بی اختیاری ادرار تشدید شود.

به همین دلیل به علت استفاده از داروها متعدد شیوع بیماری بی اختیاری ادرار به مرور بیش تر می ‌شود.

نوع زایمان در مقایسه بین زایمان طبیعی و سزارین احتمال کم تری برای اختیاری ادرار دارد.

البته باید توجه داشت که در برخی از مواقع زایمان های طبیعی عوامل خطر کم تری دارند اما این عامل بی اختیاری ادرار در زایمان های طبیعی بیش تر است.

اگر وزن بچه بیش تر از ۴ کیلوگرم باشد به واژن مادر به فشار وارد می شود و موجب افتادگی دهانه رحم و بی اختیاری ادرار در خانم ها میشود.

در یک خانم که یکبار بارداری و زایمان داشته است ریسک بروز اختلال بی اختیاری ادرار به مراتب بیش تر از خانم های دیگر است که هرگز حاملگی نداشته است البته با وجود حاملگی های بیش تر ریسک احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار بالاتر می رود.

درمان های هورمونی استروژن پروژسترون در خانم ها استفاده از استروژن به صورت کرم های واژینال اثری روی بی اختیاری ادرار نخواهد داشت.

برای بهبود بی اختیاری ادرار در واژن و کاهش عفونت های ادراری از کرم های واژینال استفاده کنید.

چاقی روی شدت بی اختیاری ادرار تأثیر می گذارد اگر توده های بدنی بالاتر از ۳۰ باشد شیوه بی اختیاری ادرار در فرد دو برابر است.

مطالعه بیشتر:  رژیم غذایی در تعیین جنسیت جنین

هرچند با کاهش وزن اثرات بی اختیاری ادرار و بهبودی آن به وضوح دیده می شود.

در سیگار کشیدن ارتباط مستقیمی بین بی اختیاری ادرار و سیگار کشیدن وجود دارد.

سیگار باعث تشدید بیماری‌ های مزمن ریوی سرفه های مکرر عفونت های ریوی و در نتیجه بی اختیاری استرسی ادراری میشود.

رژیم غذایی رابطه بسیار مستقیمی بین مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای و بی اختیاری ادراری فوریتی وجود دارد.

بیماری های افسردگی و دیابت از مهم ترین بیماری ‌هایی هستند که رابطه مستقیمی با بی اختیاری ادرار دارند دیابت در هر دو نوع خود باعث افزایش بی اختیاری ادرار میشود.

بی اختیاری ادرار عصبی در بدن

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

برای کنترل ادرار در بدن از دو عضله به نام‌ های دترسور و اسفنکتر استفاده می نماید.

اسفنکتر عضله ‌ای است که به دور لوله های مجاری ادرار پیچیده شده است.

لوله ای که ادرار را از بدن خارج می نماید دترسور نام دارد.

فشار دادن اسفنکتر می تواند جریان ادرار را متوقف نماید عضله‌ای دیواره مثانه است که باید در حالت آرام قرار داشته باشد تا مثانه از ادرار پر شود و برای تخلیه منقبض می گردد.

اگر فشار بین این دو قسمت یک نواخت باشد فرد راحت خواهد ماند وقتی فشار بر مجاری ادرار کاهش می یابد اما بر روی مثانه این فشار افزایش پیدا می کند.

فرد تمایل به ادرار دارد و می تواند این کار را به صورت طبیعی انجام دهد اما کسی که از بی اختیاری ادرار استرسی و عصبی رنج می برد کنترل اسفنکتر خود را از دست می دهد و قادر به کنترل فشار ادرار خود نیست و دچار نشت ادرار می شود.

چگونه پزشکان بی‌اختیاری ادرار را تشخیص میدهند

بیمار اولین کسی که بی اختیاری ادرار عصبی را تشخیص می دهد و به پزشک مراجعه می‌کند تا غربالگری های لازم را انجام دهد.

هنگامی که بیمار از بی اختیاری ادرار شکایت می‌کند پزشک معاینات لگنی و مقعدی را انجام می‌دهد و به ارزیابی عضلات کف لگن می‌پردازد.

پزشک از بیمار می‌خواهد که قسمت‌های نشتی را به صورت کامل تو صیف نماید و هر گونه سابقه پزشکی و ناهنجاری‌های ادراری دارد را به او بگوید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر