شاید برای شما مفید باشد درمان عفونت بارداری

درمان عفونت بارداری

درمان عفونت بارداری بارداری عواقب بسیار زیادی دارد، برخی از این تغییرات باعث می‌شود که مشکلاتی به همراه داشته باشد ولی برخی از این تغییرات بسیار طبیعی است ایجاد نگرانی نمی‌کند. از عارضه هایی که بعد از زایمان ممکن است به وجود بیاید می‌تواند مشکلات جبران ناپذیر باشد یکی از عارضه ها متداول در هنگام …

درمان عفونت بارداری

بارداری عواقب بسیار زیادی دارد، برخی از این تغییرات باعث می‌شود که مشکلاتی به همراه داشته باشد ولی برخی از این تغییرات بسیار طبیعی است ایجاد نگرانی نمی‌کند.

از عارضه هایی که بعد از زایمان ممکن است به وجود بیاید می‌تواند مشکلات جبران ناپذیر باشد یکی از عارضه ها متداول در هنگام بارداری عفونت های بسیار شدید است.

برخی از مادران از عفونت بسیار شدید در دوران بارداری رنج می‌برند و نگران آن هستند اما جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که چنین مشکلاتی در بارداری با درمان به موقع خطری را ایجاد نخواهد نمود.

مادر باید در این دوران تحت نظر پزشک و متخصص باشد تا مشکلات جدی به وجود نیاید.

بهتر است اطلاعات خود را در زمینه عفونت و مشکلات شایع بالا برد و نحوه درمان و مقابله با آن را یاد بگیرد. عفونت واژن در بارداری در صد بی توجهی و عدم درمان به مشکلات حاد برای جنین و مادر تبدیل خواهد شد.

عفونت مخمر واژن

درمان عفونت بارداری
درمان عفونت بارداری

عفونت های مخمری واژن از قارچ های به نام کاندیدا ایجاد می شود این عفونت ها باعث می شود که تغییرات بدنی رخ پدهند تغییراتی مثل :

  • کاهش سیستم ایمنی
  •  افزایش استروژن
  •  افزایش گلیکوژن

در بر اساس تحقیقاتی که در این باره انجام شده است در ۲۰ درصد از خانم‌ها این عفونت ها به وجود می‌آید اما در زمان بارداری احتمال ایجاد آنها افزایش پیدا می‌کند. علائم عفونت شامل موارد زیر است:

  • تورم
  • احساس درد یا سوزش
  •  ترشحات غلیظ و سفید خارجی

ایجاد جوش احساس درد و سوزش در حین رابطه جنسی نوجوان تا با درمان های ابتدایی قابل درمان هستند اما باید به این نکته توجه کنید که نباید های بارداری از روش های خانگی و بدون تجویز پزشک استفاده کنید.

ممکن است تشخیص این بیماری با سایر عفونت ‌های دیگر مانند کلامیدیا و باکتریایی اشتباه گرفته شود و همین دلیل در این مواقع باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا دارو های مناسب به شما ارائه دهد.

عفونت باکتریایی به راحتی قابل درمان است و خطری ندارد این عفونت با علائم زیر همراه است :

  • احساس خارش سوزش
  • بوی نامطبوع
  • ترشحات سفید و زیاد
مطالعه بیشتر:  تبخال تناسلی

عفونت رحم در بارداری

درمان عفونت بارداری
درمان عفونت بارداری

عفونت رحم از مواردی است که احتمال ایجاد آن در دوره بارداری وجود دارد این عارضه به عفونت‌ های درمان نشده اولیه در واژن تبدیل می‌شود و می‌تواند برای مادر و جنین خطرساز باشد.

با وجود آنکه عفونت های واژن در زمان بارداری اغلب خطرناک نیستند اما نباید به آن بی‌ توجهی کرد.

در واقع باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود تا میزان عفونت بررسی شود و درمان مناسب به شما ارائه شود و درمان های عفونت واژن عفونت رحم در دوران بارداری از بین خواهد رفت.

اگر عفونت درمان نشود بر جنین هم امکان پذیر است به طوری که در نهایت منجر به زایمان ‌های زود رس و نا هنجار می‌شود.

در مواقع بسته به میزان و نوع عفونت مراحل متفاوتی برای بارداری ارائه می گردد برخی با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شوند برخی از بیماران باید تحت نظر و در بیمارستان بستری شود در صورت حاد بودن عفونت پزشک ممکن است دستور زایمان زود تر اعلام کند.

استرپتوکوک گروه b

تعدادی از باکتری ها هستند که در واژن و مقعد به وجود می‌آیند عفونت ‌های ناشی از این باکتری ها که به نام استرپتوکوک گروه هستند علائم و نشانه‌ های به همراه نخواهد داشت.

باردارانی که به عفونت‌های مبتلا هستند ممکن است به نوزاد خود این عفونت را انتقال دهند آزمایش‌های عفونت گروهی و تست‌های آن از هفته ششم تا پایان هفته ۳۷ قابل انجام است درمان با استفاده از آنتی بیوتیک های تزریقی امکان پذیر است و مانع از انتقال عفونت به جنین میشود.

خطرات و تاثیرات احتمالی عفونت بر جنین

همان طور که گفته شد عفونت از عارضه های بسیار شایع در دوران بارداری است اگر عفونت ایجاد شده در بارداری درمان شود خطر مادر و جنین را تهدید نمی‌کند اما ممکن است در صورت بی‌توجهی خطرات جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد.

مطالعه بیشتر:  افزایش قد کودک و عوامل موثر آن

سبب آسیب رساندن به مادر می شود و این امر موجب می‌شود نوزاد مواد مغذی را از بدن مادر نتواند دریافت کند.

همین امر در برخی از مواقع مادران را نیاز به استفاده از دارو هایی می‌کند که ممکن است به جنین آسیب برسد گاهی اوقات عفونت ایجاد شده به گونه‌ای است که به نوزاد آسیب وارد می‌شود و منجر به ناهنجاری تبدیل می گردد.

عفونت ‌ها برخی مواقع سبب زایمان ‌های زودرس یا سقط جنین می شوند.

خطرات احتمالی عفونت و ویروس بر جنین

عفونت باکتریایی به زایمان زودرس منجر می شود ویروس هپاتیت اچ آی وی و سیفلیس امکان انتقال آن از مادر به فرزند را شامل می‌شود کلامدیا عفونت چشم ذات‌الریه را به دنبال دارد.

سوزاک دچار زایمان زودرس برای مادر می‌شود عفونت ها باعث چشم کوری می شود.

استرپتوکوک گروه b باعث ناراحتی هنجار ها در جنین و سقط جنین می شود سیتومگالوویروس برای کودک به دنبال دارد کوکوپلاس موز باعث ایجاد نا توانایی‌های ذهنی و نا هنجاری برای کودک می شود.

زیکا و لیستریا باعث سقط جنین و نا هنجاری در کودک می شود تمام مواردی که گفته شد قدرت احتمالی و نادری است که می‌تواند در ادامه عفونت ها و ویروس های احتمالی برای مادر به نوزاد ایجاد شود.

در صورت بروز هر یک از موارد بالا حتما باید سریعا عوارض و خطرات احتمالی را پزشک به شما بگوید تا بتوانید زودتر خود را درمان کنید.

پیشگیری از عفونت واژن در زمان بارداری

درمان عفونت بارداری
درمان عفونت بارداری

اقداماتی باید برای پیشگیری از عفونت واژن در دوره بارداری انجام داد که سبب کاهش خطرات ابتلا به عفونت های بارداری و یا حتی پیشگیری از آن ها می‌شود.

عدم مسافرت افرادی که عفونت های زیکا دارد و استفاده از اسپری های مخصوص برای جلوگیری از گزش پشه ها استفاده از کاندوم و انجام آزمایش برای بررسی بیماری های مقاربتی شستن دست ها با احتیاط و با دقت عدم تماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی و مسری تزریق واکسن آنفولانزا.

مطالعه بیشتر:  سرطان کلیه

پرهیز از مصرف غذاهای غیر پاستوریزه عدم جابه جا کردن فضولات گربه انجام آزمایش برای بررسی بیماری جنسی و عفونت استرپتوکوکی گروه b بیش تر خانم‌هایی که در طول بارداری به عفونت بارداری مبتلا میگردند عارضه هایی در آن ها وجود ندارد انجام درمان زود هنگام احتمال تولد نوزاد سالم را بالا می‌برد.

مادران باردار در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی هستند باید سریعا به پزشک یا مامای خوب مراجعه کنند.

مراقبت های دوران بارداری را مورد اهمیت قرار دهند زیرا برخی از این عفونت های بارداری قبل از ایجاد علائم هیچ گونه قابلیت تشخیص و درمانی ندارند.

بهتر است مادر از تمامی عوارض عفونت ها مطلع باشد زیرا درمان آنتی بیوتیک ممکن است برای ان ها  خطر ایجاد کند و باعث نارسایی ‌های کلیه در زنان باردار و جنین آن ها شود می‌تواند آن ها را مبتلا به عفونت های ادراری کند.

آنتی بیوتیک ممکن است شانس تولد زود هنگام کودک را افزایش دهد و یا کودک را با وزن کم نگه دارد با این حال به دلیل شواهدی که وجود دارد باز هم به آنتی بیوتیک در این دوره از بارداری تجویز می گردد.

برای پیشگیری از عفونت های قارچی در فضای گرم و مرطوب محیط های مناسب برای رشد قارچ ها به وجود می‌آید باید محل خشک نگه دارد.

از به وجود آمدن عفونت قارچی جلوگیری می‌شود همچنین به متعادل سازی ph واژن می ‌پردازد.

اگرچه پیشنهاد می‌شود که در هنگام خوابیدن لباس زیر خود را در بیاورید تا به اندام تناسلی تان هوا برسد از لباس ‌های زیر نخی که امکان تنفس خوبی دارند استفاده کنید.

جوراب شلواری شلوار های تنگ و لباس هایی که با جنس الیاف مصنوعی هستند اصلا توصیه نمی‌شود.

لباس های خیس را بلا فاصله تعویض کنید بطوری که اگر لباستان برای فعالیت مرطوب شد ان را به سرعت عوض کنید.

برای نظافت به آرامی از آب ولرم استفاده کنید هرگز از دوش های واژینال استفاده نکنید برای خشک کردن ناحیه از دستمال استفاده کنید به این گونه که آن را از جلو به عقب به صورت مدام دستگاه تناسلی به سمت مقعد بکشید.

مصرف ماست های پروبیوتیک به دلیل وجود باکتری های مفید در آن از لحاظ تئوری می‌تواند به وجود تعادل در باکتری های این قسمت کمک کند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر