شاید برای شما مفید باشد شروع غذای کمکی در کودکان

شروع غذای کمکی در کودکان

شروع غذای کمکی در کودکان یکی از چیز هایی که همه مادران در زمان تولد نوزاد با آن مواجه هستند تغذیه کودک است. زمان شروع غذای کمکی نوزاد برای مادر در ماه های اولیه و این که چه غذایی به کودک داده شود بسیار مهم است. شیر مادر تا حدود بسیار زیادی تا دو سالگی …

شروع غذای کمکی در کودکان

یکی از چیز هایی که همه مادران در زمان تولد نوزاد با آن مواجه هستند تغذیه کودک است.

زمان شروع غذای کمکی نوزاد برای مادر در ماه های اولیه و این که چه غذایی به کودک داده شود بسیار مهم است.

شیر مادر تا حدود بسیار زیادی تا دو سالگی برای کودک می‌تواند یک غذای کامل باشد اما در سنین مختلف نسبت شیر مادر به همراه غذای کمکی تغییر خواهد کرد.

بنابراین بهتر است در انتخاب نوع غذای کمکی و شروع آن با یک متخصص صحبت کنید با این حال توضیحاتی در رابطه با غذای کمکی کودکان که در ماه های مختلف و انتخاب بهترین غذا و خطراتی که می‌تواند داشته باشد و با شما گفتگو کردیم پس تا انتها متن را مطالعه بفرمایید

شروع غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر یا شیر خشک

شروع غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر یا شیر خشک
شروع غذای کمکی نوزاد در کنار شیر مادر یا شیر خشک

در بین ۴ تا ۶ ماه اول زندگی کودک کاملا نیاز تغذیه کودک را با خوردن شیر و شیر خشک رفع می کند.

ممکن است به هر دلیلی از جمله مشکل در نوک سینه مادر یا بیماری مادر وزن کودک بر اساس نمودار رشد کودک بالا نرود.

در موقع می توان شیر خشک را جایگزین شیر مادر کرد تا بتوان به عنوان یک غذای کمکی استفاده شود.

تغذیه نوزاد در هشت ماهگی هرگز نباید چیزی غیر از شیر مادر یا شیر خشک باشد. مگر در موارد خاص که آن هم طبق نظر پزشک انجام می ‌شود.

مطالعه بیشتر:  یبوست در نوزادان

بعد از شش ماهگی نیاز تغذیه کودک با شیر مادر رفع می‌شود و لازم است غذای کمکی هم برای او استفاده شود.

بهترین زمان برای شروع غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی قبل از چهار تا شش ماهگی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای رشد کودک به وجود آورد و موجب به خطر بیماری هایی در بزرگسالی هوشمند از سن ۴ تا ۶ ماهگی می توان تغذیه کودک با غذای کمکی را شروع کرد.

در کشور های مختلف اندازه های متفاوتی برای شروع غذای کمکی وجود دارد.

در ایران معمولا از ۶ ماهگی و با مشورت متخصص غذای کمکی برای کودکان در برنامه کودکان قرار می گیرد زمانی که کودک توانایی صاف نشستن و بالا گرفتن سر و توانایی در کنترل حرکات زبان و دهان خود را داشت و به وزن دو برابر وزن تولدش رسید می توان در آن هنگام غذای کمکی را شروع کرد

پیشنهاد می‌شود باید تغذیه با یک غذایی جدید و غذای‌ جدید دو تا سه روز فاصله بگذارید ممکن است یک کودک غذای جدید را نپذیرفته و در آن واکنش نشان داد.

می ‌توان غذای کمکی جدیدی را به او بدهید چندین غذا را مرتبا تکرار کنید تا متوجه شوید کدام غذا در هضم راحت تر برای کودک می باشد

غذای کمکی در ماه هفتم

غذای کمکی در ماه هفتم
غذای کمکی در ماه هفتم

توجه داشته باشید در این ماه همچنان غذای کودکمان شیر مادر است و برای شروع از فرنی و آرد برنج استفاده می شود.

بعد از آن حریره بادام هم به برنامه غذای کودک اضافه شود در صورتی که اولین مرتبه غذایی به کودک داده می‌شود توجه شود که ابتدا به میزان بسیار کم کودک از غذا استفاده کنند و به مرور زمان غذای او را افزایش دهید و اگر به مواد غذایی حساسیت غذایی داشت سریع متوجه شوید.

در هفته های پایانی ماه هفتم از تخم مرغ و ماست و سوپ می توانید استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:  غده بارتولن

غذای کمکی در ماه هشتم

در این ماه از سوپ می توانید استفاده کنید نکته ‌ای که باید به آن توجه شود این است که اضافه کردن نمک در غذای کودک اهمیت است به کودک نمک اضافه نکنید.

به هیچ عنوان نمک برای کودک خوب نیست و بگذارید غذا به خوبی پخته شود و از اضافه کردن پاشنی شد تا قبل از یک سالگی خودداری کنید می توانید به مراتب مواد مختلف مثل سیب زمینی جو بلغور گندم را به سوپ اضافه نمایید.

غذای کمکی در ماه نهم

در این ماه می توان به غذای کودک برنج و گندم اضافه کنید.

توجه داشته باشید که برنج باید به خوبی از قبل خیس شود و برنج کاملا بپزد تا از نفخ شکم در کودک جلوگیری کند استفاده از آبمیوه های طبیعی بعد از مصرف غذا می تواند به غذای کودک کمک کند و یک میان وعده برای خوردن غذای باشد.

غذای کمکی در ماه دهم

در اواخر ماه دهم از کته و آبگوشت هم می توان استفاده کرد.

مرغ و ماهی را می‌توان به غذای کودک اصل افزاید اگر از پروتئین را می خواهید استفاده کنید حتما آن را از مکان‌ هایی معتبر خریداری کنید.

در این ماه از خود میوه برای غذای کمکی هم استفاده کنید توجه داشته باشید که میوه هایی کاملا شسته شده باشند و پوست آن را تمیز باشد اما این همه میوه ها را می توانید کمی زود تر از موعد به کودک بدهید.

غذای کمکی در ماه یازدهم و دوازدهم

در صورتی که کودک به همراه خانواده توانست بر سر یک سفره بنشیند از دادن غذای بزرگسالان به کودک بپرهیزید زیرا در این غذا ها مواد افزودنی نمک و غذاهای سرخ کرده هستند.

در این سن می ‌توانید با توجه به میزان اشتهایی کودک مقدار غذای او را افزایش دهید تاثیر رنگ ها بر اشتهای کودکان تاثیر زیادی دارد از این روش می‌توانید برای درمان بی اشتهایی و بازیگوشی کودک از غذا های رنگی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:  ناباروری چیست؟

انتخاب غذای کمکی برای شروع غذای کمکی نوزاد

انتخاب غذای کمکی برای شروع غذای کمکی نوزاد
انتخاب غذای کمکی برای شروع غذای کمکی نوزاد

غذا های کمکی برای شروع تغذیه کمکی وجود دارد که هر کدام از آن ها  را می توان استفاده کرد به طور مثال سرلاک یکی از غذا هایی است که معمولا به عنوان شروع غذایی بسیار مناسب است.

این به این معنی نیست که فقط از سرلاک برای تغذیه کودک استفاده شود و باید طبق نظر پزشک که برای اولین بار به کودک داده می‌شود مشخص شود.

فرنی حریره بادام آب سوپ پوره سیب ‌زمینی سرلاک غذای کمکی برای شروع تغذیه کودک در ایران به حساب می آید.

سبزیجات میوه‌ها ماست غذا های گوشتی بسته به شرایط کودک و تشخیص پزشک ممکن است استفاده شود.

مقدار غذای کمکی

بعد از شش ماهگی تا یک سالگی ۳۰ تا ۵۰ درصد از نیاز مواد غذایی در کودکان به واسطه های کمکی تامین می‌شود و باقی آن به واسطه شیر مادر است با توجه به فوایدی که شیر مادر دارد تا پایان ۲ سالگی می تواند به عنوان یک تغذیه‌ی مناسب و کامل استفاده گردد.

مقدار غذای کمکی کاملا بستگی به شرایط کودک دارد و به طور معمول تغذیه کمکی در ۳ تا ۵ بعد و در هر وعده ۴ تا ۶ قاشق چای خوری توصیه می‌شود با افزایش سن کودک تعداد وعده‌ ها و مقدار هر وعده افزایش پیدا می‌ کند.

شروع مصرف مولتی ویتامین به عنوان غذای کمکی نوزاد

قسمتی از وزن گیری بعد تولد به عنوان غذای مکمل مورد استفاده قرار می گیرد معمولا قطره مولتی ویتامین توسط پزشک تجویز می گردد این قطرات تنها موردی که علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک دارند میزان آهن آن ها است که معمولا یک و نیم میلی لیتر یا ۱۵ قطره به صورت روزانه استفاده می شود.

غذای جامد

از ۸ تا ۱۰ ماهگی یعنی زمانی که گرفتن اشیا و گذاشتن آنها در دهان کودک است این زمان زمان مناسبی برای تغذیه سفت تر می باشد.

غذا ها را در اندازه های کوچک کنید که قابل جدید نباشد از جمله غذا های جامد  می توان به پنیر تخم مرغ و سیب زمینی آب پز و تکه های کوچک و نرم ماهی و گوشت اشاره کرد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر