شاید برای شما مفید باشد فاکتورهای مردانه در ناباروری

فاکتورهای مردانه در ناباروری

فاکتورهای مردانه در ناباروری ناباروری چیست؟ اگر زوجی در یک سال با وجود داشتن رابطه های جنسی بدون روش های جلوگیری بارور نشدن بارور نشوند، به تعریفی به آن ها نابارور می گویند. در حال حاضر با استفاده از روش‌های جدید درمان ناباروری در تمامی زوجین می پردازند و امکان فرزند دار شدن آن ها …

فاکتورهای مردانه در ناباروری

ناباروری چیست؟

اگر زوجی در یک سال با وجود داشتن رابطه های جنسی بدون روش های جلوگیری بارور نشدن بارور نشوند، به تعریفی به آن ها نابارور می گویند.

در حال حاضر با استفاده از روش‌های جدید درمان ناباروری در تمامی زوجین می پردازند و امکان فرزند دار شدن آن ها در داخل کشور افزایش یافته است.

بسیاری بر این باورند که در حال حاضر چیزی به اسم زوج نابارور وجود ندارد زیرا همه آن ها می توانند باردار شوند به نوعی برای کارهای درمانی باید به پزشک مراجعه کنند و نتیجه بگیرند البته تشخیص نوع ناباروری هم بسیار حائز اهمیت است.

میزان شیوع ناباروری

میزان شیوع ناباروری
میزان شیوع ناباروری

طبق آمار حاشیه ناباروری در ایران بین ۱۳ الی ۱۸ درصد است که متوسط آمار جهانی هم همین را نشان می‌دهد که اگر هر ۱۰۰ زوج جوان که ازدواج می‌کنند حدود ۱۵۰۰ نابارور هستند.

در واقع باید گفت در کشور ما سالانه یک میلیون زوج نابارور می شوند که حدود ۱۵۰ هزار و جز زوج ‌های نابارور می‌شوند این آمار و ارقام بیانگر این است که در ایران حدود ۳ میلیون زوج نابارور وجود دارد.

عوامل ناباروری در مردان

عوامل ناباروری در مردان
عوامل ناباروری در مردان

در مردان هم عوامل بی شمار می‌تواند موجب ناباروری شود بسیاری از بیماری‌ ها باعث ناباروری در آقایان می‌شود اولین بروز اختلالات در توانایی جنسی شرایط لازم برای بارور شدن در رابطه با رابطه جنسی باید منظم باشد.

برخی دیگر از بیماری‌ها و عواملی که موجب ناباروری در مردان می شوند عبارتند از:

  •  جراحی هایی که برای بیضه اتفاق افتاده است و باعث شده است که بیضه ازنال شود
  • بیماری ‌هایی مثل واریکوسل که به عنوان شایعه بودن در میان آقایان قابل درمان است
  •  اختلالات هرمونی به صورتی که در هورمون ‌های هیپوفیزی هورمون های جنسی آن ها اختلال داشته باشد.
  •  رشد نا مناسب بیضه ‌ها
  • اختلالات ژنتیکی مثل کوچک کردن بیضه
  •  برخی عفونت‌ های مزمن که در عملکرد کلی بیضه ها اختلال ایجاد می نمایند مانند مسدود بودن لوله های انتقال دهنده اسپرم
  • مصرف برخی از دارو ها
  • برخی بیماری هایی که از طریق تماس‌ های جنسی انتقال یافتند مثل سوزاک مشروط بر اینکه تنگی مجاری جنسی را به دنبال داشته باشند
  • بیماری ‌های تب ‌دار طولانی مدت که می‌تواند نطفه را از بین ببرد به این گونه که شکل ظاهری اسپرم بر اثر حرارت بالای بدن از بین می‌رود و حرارت های طولانی مدت  اسپرم ها را می کشد.
  •  بیماری هایی که موجب ایجاد ترشحات بسیار غلیظ در بدن مردان می شود.
  •  سرفه های خشک
  •  اختلالات بیضوی
  • اختلالات ریوی که به صورت ترشحات غلیظ هستند برخی از مشاغلی که در معرض اشعه یا موادی مثل حشره کش ها می باشند باعث آسیب رساندن به بیضه می شود.
  •  افرادی که مدام در معرض حرارت و گرما هستند مثل نان و کسانی که در کوره های آجرپزی کار می کنند می‌تواند باروری آن ها با مشکل روبرو شود.
  •  کشیدن سیگار الکل کوکائین ماری جوانا سایر مواد مخدر از جمله تریاک همگی می تواند در ناباروری مردان موثر باشد.
مطالعه بیشتر:  رژیم غذایی در تعیین جنسیت جنین

ناباروری مردان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و به دلیل اختلالات در سلامتی مردان شانس باردار کردن شریک جنسیشان پایین می آید و اینکه یک رابطه جنسی به تولید زاد و ولد خط گردد.

باید شرایط لازم را اقایان داشته باشند از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اسپرم تولید شده باید کاملا سالم باشد برای این کار حداقل یکی از بیضه ها درست عمل کند.
  •  هورمون های جنسی از جمله تستسترون پیام تولید اسپرم را به صورت پایدار اعمال کنند
  •  اسپرم ها باید به مایع منی انتقال داده شده باشند
  •  لوله هایی که در کیسه بیضه وجود دارند مسئول انتقال اسپرم است.
  •  اسپرم باید به درستی از بیضه خارج شود.
  •  تعداد اسپرم در مایع منی باید کافی باشد
  •  تعداد کمتر اسپرم در مایع منی به کاهش شانس بارداری منجر خواهد شد.
  •  اگر متوسط تعداد اسپرم ها کمتر از ۱۵ میلیون در یک میلی لیتر باشد یا کمتر از ۳۹ میلیون در هر بار انزال باشد باز هم مقداری کم است و شانس بارداری پایین می‌آید.
  •  اسپرم باید توانایی حرکت داشته باشد تا بتواند در درون رحم خود را به تخمک برساند و خود را بارور کند.

در صورتیکه مشکلاتی که گفته شد وجود داشته باشد عدم بارداری رخ می دهد.

از نظر آمار و ناباروری در مردان ۱۳ درصد وجود دارد.

از جمله دلایلی که در مردان برای ناباروری وجود دارد انواع بیماری ها است در این حالت است که نازایی به دلیل بیماری در فرد رخ می دهد.

علاوه بر واریکوسل وجود عفونت در مجاری جنسی در آقایان باعث اختلال در تولید اسپرم میشود و اسپرم های نا کارآمد را تولید می‌کند.

مطالعه بیشتر:  نکات مهم در هنگام ختنه

از جمله این عفونت می‌تواند به التهابات بیضه عفونت اپیدمی عفونت های حاصل از سوزاک و غیره اشاره نمود آسیب‌ های عفونی در اکثر مواقع قابل جبران می باشند.

یگر از دلایل ناباروری در آقایان انزال های برگشتی زمانی اتفاق می‌افتد که مایع منی به دلیل بسته شدن مجاری مثانه در هنگام نزول به جای خروج از بدن به سمت مثانه می روند و در نتیجه اسپرم از رسیدن به تخمک باز می‌کند.

از دلایل انزال برگشتی می‌توان به بیماری های دیابت و آسیب های نخاعی مثانه انسداد مجاری پیش و پروستات اشاره نمود که منجر به اختلال در عملکرد عضلات مثانه و اعصاب میشود.

ناباروری های ایدئولوژیک در حالت سلول ‌های ایمنی برای فرد به وجود می‌آید و به اشتباه اسپرم های خود فرد حمله می‌کند و منجر به کشتن و از بین بردن اسپرم می شود.

همچنین پرتو درمانی و شیمی ‌درمانی در طول سرطان قدرت باروری مرد را پایین می‌آورد.

مشکلاتی که در لوله های انتقال دهنده اسپرم وجود دارد از جمله انسداد ها می تواند تمامی مشکلات را برای آقایان به وجود بیاورد و باعث ناباروری گردد از دیگر عوامل ناباروری بیماری ‌های ژنتیکی می باشد.

بیماری های وراثتی مثل کلاین فلتر که منجر به رشد غیر طبیعی سیستم تولید مثل در آقایان می شود.

باعث کاهش نرخ باروری در مردان می گردد بیماری سلیاک که یک بیماری گوارشی است و به دلیل حساسیت به پروتئین موجود به نام گلوتن به وجود می‌آید.

می‌تواند به ناباروری در آقایان منجر شود با مصرف مواد غذایی که عاری از گلوتن هستند.

مطالعه بیشتر:  سرطان آندومتریوز

وضعیت باروری تا حدی قابل برگشت است می‌توان به مواردی مثل جایگزینی تستسرون مصرف طولانی مدت از آن آنا بولیت های استروئیدی برخی دارو هایی که به آرتروز و مشکلات آناتومی مرتبط هستند اشاره نمود.

واریکوسل شایعترین علت ناباروری در مردان

واریکوسل شایعترین علت ناباروری در مردان
واریکوسل شایعترین علت ناباروری در مردان

شایع‌ ترین بیماری‌ هایی که در آقایان وجود دارد واریکوسل است. این بیماری عبارت است از:

واریس عروق بیضه افرادی که دچار واریس عروق پا می شوند و به خوبی نمی تواند عروق پا را حرکت دهند در باز هم به همین شکل است و ممکن است این اتفاق پیش بیاد.

لخته شدن طولانی مدت خون در درجه حرارت بالا اختلالات هرمونی همگی باعث ایجاد واریکوسل می‌شود.

عوارض آن می‌توان به اسپرم سازی ضعیف اشاره کرد و اختلال در اسپرم سازی فرد را مستعد ناباروری می‌کند اگر واریکوسل دارید برای موقع تشخیص داده شده است می توان اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.

عوامل محیطی در رابطه با ناباروری در مردان

مواد شیمیایی و صنعتی پرتو های رادیو اکتیو گرمای بیش از حد در اطراف بیضه همگی می توانند نقش موثری در وقوع ناباروری در آقایان داشته باشند.

مثلا ارتباط بیش از حد با مواد شیمیایی حشره کش و آفت‌کش ‌ها قرار گرفتن در معرض پرتو های رادیو اکتیو پرتو ایکس تولید اسپرم را متوقف می کند و می تواند شکل ظاهری آن ها را از بین ببرد.

اگرچه مشاهدات علمی در این زمینه چندان در دسترس نیست اما گرمای بیش از حد در اطراف بیضه هم می‌تواند یکی از عوامل ناباروری در آقایان به حساب می‌آید.

آقایان با قرار گرفتن مکرر در سونا پوشیدن لباس های تنگ و نشستن های طولانی مدت حتی در حین کار کردن با لپ تاپ باعث کاهش تولید اسپرم در آنها می‌شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر