شاید برای شما مفید باشد فشار خون بارداری

فشار خون بارداری

فشار خون بارداری فشارخون بارداری یکی از معضلاتی است که معمولا مادران باردار بعد از گذشت هفته بیستم بارداری به آن مبتلا می شود اگر علائمی همراه نداشته باشد نشان دهنده فشار خون بارداری در افراد باشد. اگر به موقع آن را کنترل نمایید باعث می شود که خطر هایی برای جنین و مادر نداشته …

فشار خون بارداری

فشارخون بارداری یکی از معضلاتی است که معمولا مادران باردار بعد از گذشت هفته بیستم بارداری به آن مبتلا می شود اگر علائمی همراه نداشته باشد نشان دهنده فشار خون بارداری در افراد باشد.

اگر به موقع آن را کنترل نمایید باعث می شود که خطر هایی برای جنین و مادر نداشته باشد با این حال اگر فشار خون کنترل نشود باعث ایجاد تاثیرات مختلفی در دوران بارداری برای مادر و جنین می شود.

ما در ادامه می خواهیم شما را با تشخیص فشارخون در بارداری و همچنین تاثیر فشار خون در سلامت مادر و جنین اقدامات پزشکی پس از تشخیص فشار خون بارداری مراقبت های بعد از زایمان آشنا کنیم بنابراین برای اطلاعات بیشتر راجع به فشارخون بارداری متن‌ زیر را تا انتها مطالعه کنید.

تشخیص فشار خون حاملگی

تشخیص فشار خون حاملگی
تشخیص فشار خون حاملگی

امروزه تشخیص و اندازه گیری فشار خون بسیار راحت شده است اگر فشار خون بالای ۱۴ روی ۹ باشد فشار خون حاملگی اتفاق افتاده است.

فشار خون معمولا علائم قابل تشخیص و علائم مشخصی ندارد و فقط در موارد مشخص می‌ شود که مادر به فشارخون مبتلا شده است معمولاً افرادی که در هفته بیستم بارداری به سر می‌برند باید حواسشان را جمع کنند.

زیرا احتمال اینکه به فشارخون در بارداری مبتلا نشوند به صورت بنابراین اگر پزشک هر نوع مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی مشاهده نماید احتمالا فرد به فشار خون دچار شده باشد بسیار زیاد است.

با استفاده از یک آزمایش ادرار مشخص می شود که آیا مادر به فشارخون در بارداری مبتلا شده است یا نه.

این بیماری یکی از بیماری ‌های بسیار جدی به حساب می‌آید که باعث می گردد پروتئین در ادرار کاهش یابد و اختلالاتی در کبد و همچنین نارسایی در کلیه به وجود بیاید.

مطالعه بیشتر:  اطلاعات در مورد فرایند تنگ کردن واژن

ممکن است تغییراتی در بینایی افراد رخ دهد همچنین پره اکلامپسی باعث افزایش فشارخون در مادر می شود.

ممکن است چشم خونریزی کند یا برای همیشه بینایی اش را از دست بدهد زنانی که به شرایط زیر مبتلا شوند و شرایط زیر را داشته باشند احتمال اینکه فشار خون در حاملگی مبتلا شوند بسیار زیاد است.

آنهایی که اضافه وزن و چاقی بیش از حد دارند آنهایی که سن بارداری شان بیشتر از ۴۰ تا ۴۵ سال است افرادی که اختلال در کلیه و طحال و کبد شان دارند.

افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند احتمال اینکه به این بیماری ها مبتلا شوند بسیار زیاد است.

تأثیر فشار خون حاملگی در سلامت مادر و کودک

تأثیر فشار خون حاملگی در سلامت مادر و کودک
تأثیر فشار خون حاملگی در سلامت مادر و کودک

اگر به این بیماری رسیدگی نشود ممکن است باعث افزایش فشار خون شود و فشار خون باعث ایجاد خطر هایی برای جنین و مادر می گردد.

خوشبختانه افرادی که به حاملگی دچار می شوند علائم کمی از این بیماری را تجربه می کنند اما در ماه‌ها7 تا۹ بارداری احتمال اینکه به پره اکلامپسی شوند بسیار زیاد است.

بنابراین افرادی که می خواهند سزارین کنند باید همه جوانب را در نظر بگیرند که به بیماری فشار خون یا پره اکلامپسی مبتلا نشود.

زیرا باعث می شود که جنین از حرکت بایستد اگر به آن رسیدگی نشود باعث مرگ جنین مرگ مادر یا نابینا شدن مادر و جنین می گردد.

بنابراین اگر هر یک از علائم مثل ورم بسیار زیاد بالا رفتن وزن ناگهانی لکه بینی های پی در پی خونریزی از واژن حساسیت در سینه حساسیت در کمر حساسیت در رحم داشتید بهتر است با پزشک متخصص خود صحبت کنید و اگر زود به آن رسیدگی شود از به وجود آمدن بیماری های مختلف جلوگیری می شود.

مطالعه بیشتر:  هفته چهارم بارداری

اقدامات پزشکی پس از تشخیص فشار خون حاملگی

همانطور که می دانید فشار خون بالا باعث می گردد که در جریان جفت گیری اثر بسیار بدی بگذارد اگر فردی مبتلا به فشارخون باشد و پزشک برای اطمینان از سلامت رشد جنین و مادر یک سری از کارهایی را تجویز می دهد و مادر باید آنها را انجام دهد.

باید به بررسی مقدار مایع امونیوتیک و آزمایش همچنین باعث می گردد که در آزمایش داخل را انجام دهند تا جریان خون در بدن مادر و جنین نشان داده شود.

همچنین مادر باید تمام این کارها را مو به مو انجام دهد زیرا اگر این آزمایش به این دلیل است که سلامت جنین و سلامت مادر تنها تضمین گردد بنابراین ممکن است پزشک بارداری های پرخطر را ببیند.

اگر بیمار قبل از هفته سی و هفتم فشار خون بالایی بگیرد ممکن است جنین از بین برود و مادر نتواند به حیات خود ادامه دهد.

بنابراین اقدامات پزشکی بعد از اینکه مادر به فشار خون حاملگی مبتلا شود بسیار است باید از مصرف غذاهای چرب و پرکالری استفاده نشود.

همچنین مواد شور و چرب کنار بگذارد از فست فود استفاده نکند روزانه ۱۲ ساعت پیاده روی انجام دهد و از قرص های آمینو پینو لوزارتان استفاده کند.

اما همه این کارها باید زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان صورت گیرد زیرا مصرف خودسرانه داروهای لوزارتان آملی دوپین عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

مراقبت‌ های پس از زایمان

مراقبت‌ های پس از زایمان
مراقبت‌ های پس از زایمان

بعد از اینکه مادر بارور شد و علائم فشار خون بالا یا همان پره اکلامپسی به دقت تحت نظر قرار می گیرد و باید بعد از گذشت ۱۳ تا ۱۴ هفته از زایمان باید طبق مراحل قبل مورد کنترل قرار بگیرد.

معمولا بعد از گذشت زایمان فشارخون به حالت عادی باز می‌گردد بنابراین ممکن است بعد از گذشت این سه ماه در بعضی از افراد فشار خون بالا شود و فشار خون بر روی مادر باقی بماند.

مطالعه بیشتر:  دلایل ریزش موی زنان باردار چیست؟

به همین دلیل پزشک برای جلوگیری از مبتلا شدن مادر به فشارخون استفاده از داروها و فعالیت‌ هایی را در نظر می‌گیرد و مادر باید اگر آنها را انجام دهد فشار خون از بین می رود.

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا بسیار مختلف است و ممکن است در هر فرد یا دو علائم وجود داشته باشد.

در برخی از افراد تمام علائم وجود دارد مثلاً برافروخته شدن و قرمز شدن پوست درد و ورم در قسمت پا و دست با سردرد های مختلف تنگی نفس در حالت دراز کش درد در قسمت شکم استفراغ های بسیار زیاد تغییراتی در بینایی ضعیف شدن چشم از علائم فشار خون بالا هستند.

عوارض فشار خون غیرطبیعی در دوران بارداری بسیار زیاد است باعث ایجاد زایمان زودرس می گردد.

مثلاً بیشتر افرادی که به فشار خون غیرطبیعی در دوران حاملگی مبتلا می‌شوند قبل از هفته سی و هفتم یا هفته سی و هشتم با کودکشان را به دنیا می‌آورد نیاز به عمل سزارین دارند.

مشکلات رشد جنین به همراه دارد و جنین به صورت کامل رشد نمی کند باعث از بین رفتن قدرت جفت می شود و به پره اکلامپسی مبتلا می‌شود پره اکلامپسی در اکثر افرادی که افت فشار بیش از حد یا فشارخون و بیش از حد دارند مبتلا می‌ شوند.

چه عواملی باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می‌ شود؟

عوامل مختلف باعث ایجاد فشار خون در دوران بارداری می شود.

از جمله اضافه وزن و چاقی نداشتن فعالیت های بدنی کافی سیگار کشیدن پی‌درپی خوردن الکل است.

افرادی که اولین بار است که باردار شده است ممکن است به فشار خون سن بالای ۳۵ سال مبتلا به دیابت قند خون باعث می گردد که فرد به فشار خون غیرطبیعی مبتلا شود.

فشار خون در دوران بارداری یک امر بسیار خطرناک است که باعث ایجاد مشکلات مختلفی در بدن کودک و مادر می گردد و اگر به آن رسیدگی نشود و دستورات پزشک مو به مو انجام شود باعث ایجاد درد و نابینا شدن می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر