شاید برای شما مفید باشد مراقبت قبل بارداری

مراقبت قبل بارداری

مراقبت قبل بارداری اقدام به باردارشدن یکی از مهمترین تصمیمات در زندگی هر فرد است که باعث می ‌شود تغییرات مختلف در بدن مادر به وجود بیاید. بنابراین اگر شما می خواهید صاحب فرزند شوید و از نظر جسمی و روحی آماده این کار هستید بهتر است چندین کار قبل از به وجود آمدن نطفه …

مراقبت قبل بارداری

اقدام به باردارشدن یکی از مهمترین تصمیمات در زندگی هر فرد است که باعث می ‌شود تغییرات مختلف در بدن مادر به وجود بیاید.

بنابراین اگر شما می خواهید صاحب فرزند شوید و از نظر جسمی و روحی آماده این کار هستید بهتر است چندین کار قبل از به وجود آمدن نطفه انجام دهید.

بهتر است استرس تان را کم کنید و همچنین راجع به کارهای مهم در حین بارداری قبل از بارداری و بعد از بارداری اطلاعات لازم داشته باشید.

در ادامه ما می خواهیم شما را راجع به مهم ترین کارهایی که قبل از بارداری انجام دهید آشنا کنیم برای اطلاعات بیشتر متن زیر را بخوانید.

ضروری ترین اقدامات قبل بارداری

ضروری ترین اقدامات قبل بارداری
ضروری ترین اقدامات قبل بارداری

باید یک سری از نکات را انجام داد که به بارداری راحت و بدون دردسر کمک فراوان می‌کند یکی از آنها انجام معاینات لازم قبل از بارداری است.

بنابراین اگر اقدام به باردار شدن دارید بهتر است قبل از اینکه اقدام کنید به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید و سپس سوابق پزشکی خانوادگی و وضعیت دارویی و فعالیت آن را برایشان بگویید.

سپس با استفاده از یک آزمایش خون از به وجود آمدن مشکلات جدی برای جنین و خودتان جلوگیری می کند.

بنابراین اگر به بیماری‌های سرخچه و آبله مرغان مبتلا نشده اید می توانید قبل از اینکه باردار شوید این واکسن ‌ها را بزنید همچنین اگر واکسن کرونا را نزده اید بهتر است قبل از بارداری آن را بزنید.

زیرا باعث می‌ شود که شما و جنین در امان باشید.

قبل از بارداری باید یک سری مولتی ویتامین ها و مکمل ها را مصرف کنید که اسید فولیک یکی از بهترین محصولات برای از بین بردن ناهنجاری های عصبی است و همچنین باعث می شود که کودک شما سالم به دنیا بیاید.

مطالعه بیشتر:  کم بودن طول سرویکس

همچنین بهتر است قرص ویتامین آ را زیر نظر پزشک مصرف کنید زیرا ویتامین آ از به وجود آمدن بیماری های مختلف جلوگیری می کند ویتامین دی یکی از ویتامین هایی است که باعث جذب بهتر کلسیم می شود.

افرادی که باردار می شوند هنگام بارداری با کمبود اکسیژن مواجه می شوند. قبل از اینکه باردار شوید به بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان خود بپردازید.

همچنین این عوامل باعث می شود که شما یک بارداری خوب و بدون درد را سپری کنید.

از مصرف مواد مخدر قبل از بارداری خودداری نمایید. بهتر است از انجام ورزش های بدنی استفاده نمایید زیرا باعث می‌شود که بارداری شما راحت شود.

همچنین شاخص توده بدنی شما یکسان می گردد با افزایش و کم شدن وزن می توانید این مسائل را مدیریت کنید.

بهتر است وقتی که آمادگی لازم برای باردار شدن ندارید در رابطه جنسی از وسایل جلوگبری از بارداری استفاده نمایید.

مثلاً از کاندوم، قرص های ضد بارداری و… قبل از بارداری آزمایش ژنتیکی انجام دهید.

زیرا با انجام این آزمایش ها تمام سابقه بیماری در خانواده شما مشخص می ‌شود و به شما این اطمینان را می دهد که آیا کودکی که به دنیا آورده اید سالم است یا نه.

همچنین به سیکل قاعدگی خود دقت کنید تاریخ دقیق آنها را ثبت کنید و در این روزهایی که ممکن است شما باردار شوید رابطه خود با اطرافیان همسرتان را حفظ کنید زیرا با به دنیا آمدن بچه ارتباط زیادی بین شما و خانواده اتفاق می ‌افتد.

همچنین به جای استفاده از فست فود و مواد افزودنی از غذای سالم و مفید استفاده نمایید.

همچنین قبل از اینکه بچه به دنیا بیاورید بهتر است راجع به برنامه ریزی و تمام هزینه ‌های آن صحبت نمایید و اگر واقعاً وضعیت مالی تان خوب است و می‌ توانید از پس نوزاد بر بیایید اقدام به بارداری نمایید.

مطالعه بیشتر:  ترمیم پرده بکارت

در جلسات اولیه مشاوره با پزشک زنان چه مواردی بررسی می شود؟

در جلسات اولیه مشاوره با پزشک زنان چه مواردی بررسی می شود؟
در جلسات اولیه مشاوره با پزشک زنان چه مواردی بررسی می شود؟

اگر قصد بارداری دارید شش ماه قبل به مراکز متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و با مشاوران پزشکی صحبت نمایید. از رابطه جنسی و میزان درآمد و همچنین بیماری ‌های مختلف که دارید با پزشک صحبت کنید.

در چندین جلسه با همسر خود به مشاوره بروید. مشاوران به شما می‌گویند که از نظر جسمانی و روحی آیا توان بچه دار شدن دارید یا نه؟

آیا بچه که شما به دنیا می آورید سالم است یا نه؟

بنابراین اگر مواد مخدر مصرف می کنید بهتر است با پزشک و مشاور صادق باشید آنها تمام شرایط لازم را به شما می‌گویند و شما را راهنمایی می کنند.

انجام آزمایشات قبل از بارداری

انجام آزمایشات قبل از بارداری
انجام آزمایشات قبل از بارداری

بانوانی که برای اولین ‌بار می‌خواهند بچه‌ دار شوند و بیماری ‌هایی مثل آسم، دیابت و فشارخون دارند بهتر است قبل از باردار شدن یک سری از آزمایشات انجام دهند و از قرص های مولتی ویتامین استفاده کنند و همچنین این بیماری باعث می ‌شود که ایمنی بدن ضعیف شود و در موقع بارداری روحیه آنها تضمین شود.

بنابراین انجام آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری به آنها بسیار توصیه می ‌شود.

البته این آزمایش هزینه زیادی دارد و سلامت جنین را تضمین می‌کند.

مصرف ویتامین ها و فولیک اسید پیش از بارداری بسیار توصیه می‌ شود و در سه ماه اول بارداری اگر این دارو مصرف نشود ممکن است کودکی که به دنیا می آید دارای نواقص مادرزادی باشد.

بهتر است از استعمال دخانیات استفاده نشود زیرا باعث می ‌شود که ریه و طحال و کلیه کودک شکل نگیرد و ممکن است در بزرگسالی کودک به سرطان مبتلا شود.

انجام تست غربالگری و سرطان دهانه رحم یکی دیگر از راه‌ هایی است که از طریق تست پاپ اسمیر انجام می گیرد و معمولا برای خانم های جوان هر سه سال یکبار صورت می‌گیرد و از طریق معاینه لگن است و نشان می دهد که آیا شکم و پهلوی بانوان تحمل وزن کودک را دارد یا نه.

مطالعه بیشتر:  فریز تخمک

انجام چه آزمایش هایی قبل از بارداری برای مردان ضروری است؟

قبل از اینکه فقط به آزمایش بر روی زنان بپردازند برروی مردان نیز یک سری از آزمایشات را انجام می‌دهد و ثابت می شود که آیا ژنتیکی آنها خوب است یا نه.

بچه که از پدر متولد می ‌شود سالم است یا دچار سندروم دان و بیماری هایی از این قبیل است.

این آزمایش اسپرم است که در آن چندین بار تکرار می شود و به بررسی بیضه ها می پردازند.

همچنین آزمایش کلی مثل سونوگرافی و معاینه بانوان یکی دیگر از عواملی است که در کنار آزمایش اسپرم صورت می گیرد.

چه عواملی می توانند در بروز مشکلات باروری در مردان نقش داشته باشند؟

عوامل مختلف باعث ایجاد ناباروری در مردان می شود از جمله وجود ناهنجاری هایی در آناتومی و ژنتیک آنها، وجود بیماری های عصبی و سیستماتیک، ایجاد عفونت های مختلفی در بیضه ها، ضربه، پرتودرمانی و…

همه این عوامل باعث می شود که فرد به راحتی نتواند بارور شود.

بنابراین انجام مراقبت های پیش از بارداری هم برای مرد و هم برای بانو امروز یک سری تست ‌های باربری در خانه انجام می‌گیرد که استرس را کم می‌کند و متوجه می‌شوند که مرد آیا بارور می شود یا خیر.

انجام معاینات جسمانی توسط پزشک بر روی مردان صورت می گیرد و به بررسی وضعیت آلت تناسلی و میزان اسپرم و بیضه ها می پردازند و مطمئن می شوند که آیا مرد می تواند بارور شود یا نه.

یکی از آزمایشات قبل از باروری که از مرد می گیرد تجزیه و تحلیل اسپرم است. باید وضعیت تحرک در اسپرم به خوبی دیده شود و همچنین اگر آنها با تغییر جابجا شوند نشان دهنده این است که فرد احتمال ۶۳% باربر نمی شود.

بنابراین اگر تحرک آنها زیر ۳۲ درصد باشد باعث می ‌شود که ناباروری در مردان کمتر باشد.

یکی دیگر از روش های که به درمان باروری می پردازند آزمایش بر روی ادرار است.

معمولاً ۷۵ درصد افرادی که می خواهند باردار شوند و باروری برای شان اتفاق نمی‌افتد مشکل عفونت در ادرار آنها است.

بنابراین با انجام آزمایش هورمون های fsh و همچنین هورمون lh را می سنجند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر