شاید برای شما مفید باشد مشکلات زایمان طبیعی و سزارین

مشکلات زایمان طبیعی و سزارین

مشکلات زایمان طبیعی و سزارین درد و ناراحتی بخشی از روند بارداری و زایمان به حساب می‌آید اما باز هم در زایمان طبیعی زنان احساس رضایت قدرت بیشتری پیدا خواهند کرد و حس مادری را بیش تر درک می کند. در تحقیقات در بیشتر کشورهای پیشرفته نشان می دهد که زایمان های طبیعی بهتر است …

مشکلات زایمان طبیعی و سزارین

درد و ناراحتی بخشی از روند بارداری و زایمان به حساب می‌آید اما باز هم در زایمان طبیعی زنان احساس رضایت قدرت بیشتری پیدا خواهند کرد و حس مادری را بیش تر درک می کند.

در تحقیقات در بیشتر کشورهای پیشرفته نشان می دهد که زایمان های طبیعی بهتر است از زایمان های سزارین می باشد.

در اروپا ۸۵ درصد از زایمان های طبیعی هستند و ۵ تا ۱۵ درصد به به خاطر حفظ جان از نوزاد و مادر سزارین انجام می‌شود.

اما در میان خانم های ایرانی این گونه نیست و ۶۰ درصد زایمان ‌ها سزارین است، زایمان طبیعی تنها ۴۰ درصد طبیعی می باشد. البته در برخی از بیمارستان های خصوصی در ایران ۱۰۰ درصد زایمان ها به صورت سزارین می باشد.

این آمار ها بیانگر این است که اطلاعات نادرست خانم های جوان تر شده تا به مرور زمان فرهنگ زایمان  مورد هجئم قرار بگیرد و از حالت طبیعی به حالت سزارین پیش برود.

از دیگر سویی نگرش هایی که منجر به داشتن تنها یک فرزند می‌شود منجر شده تا خانم ها تشخیص دهند که بدنشان با زایمان سزارین ظاهر شود.

بدون تردید اطلاع‌ رسانی صحیح و درست از کار های اولیه برای فرهنگ‌ سازی در زمینه سلامت جنین و بارداری است و می تواند در تصمیم گیری آن ها نقش بسزایی داشته باشد.

به طور کلی تمامی متخصصان و پزشکان بر این باورند که در مقایسه عوارض زایمان طبیعی با سزارین هرگز نباید بدون دلیل زایمان سزارین پیشنهاد شود و تا حد امکان باید زایمان طبیعی صورت گیرد.

مزایای زایمان طبیعی

مزایای زایمان طبیعی
مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی رابطه مستقیمی با سیستم قلبی عروقی گردش خون تنفس حاد نوزاد دارد.

تکامل اتفاق می‌افتد یعنی زایمان طبیعی رخ می‌دهد زایمان به صورت طبیعی انجام می‌گیرد مایع آمنیوتیک از ریه نوزاد خارج می‌شود و بدین ترتیب مشکلات تنفسی در آینده نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر:  غده بارتولن

زمانی که مادر به صورت طبیعی زایمان خواهد کرد نوزاد از مجاری زایمان عبور می‌کند.

باکتری های محافظت کننده را دریافت می کند این باکتری ها وارد روده نوزاد می‌شود و سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند سیستم قلبی عروقی جنین را تقویت می‌کند و باعث گردش خون و آماده سازی اولیه تولد می‌گردند.

در زمان زایمان طبیعی نوزاد از کاتکولامینها استفاده خواهد کرد این هورمون باعث می‌شود نوزاد هوشیار شود و با مادر خود ارتباط بیشتری برقرار کند هورمون اندروفین در جفت و بند ناف باعث می شود که نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت تر  بیرون از رحم کنار بیاید و در آخر اینکه راحت ‌تر زایمان کنند.

نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند علاقه بیش تر در انجام رفتارهایی مثل گرفتن سینه و مکیدن دارند.

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند ۲۰ درصد کمتر دچار دیابت نوع یک می‌شوند زایمان طبیعی نسبت به سزارین باعث می‌شود که نوزاد بر استرس غلبه بیشتری داشته باشد.

خانم ها با انجام دادن زایمان طبیعی احساس رضایت بیشتری دارند در زایمان طبیعی نسبت به سزارین بهبود سریع تر اتفاق بیفتد و مادر مدت زمان کوتاه تری را در بیمارستان به سر می‌برد.

همچنین با گذشت چند روز سریع تر عضلات بدن خوش فرم می شود و بازگشت او به خانواده و شور زندگی عادی به مراتب سریع تر اتفاق می‌افتد.

در زایمان طبیعی بیماری کمتر دیده می‌شود احتمال آمبولی و عفونت کاهش می‌ یابد و نیاز نیست تا ما در صورت طولانی مدت آنتی بیوتیک مصرف کند.

بدن مادر لکه لکه نمی شود و ایجاد عفونت و مشکلات دیگر مثل پارگی رحم در سزارین در خانم های که زایمان طبیعی انجام می دهند وجود نخواهد داشت و در آخر اینکه کاهش مرگ و میر در این روش به نسبت به سزارین مقرون به صرفه تر می باشد.

مطالعه بیشتر:  اطلاعاتی در مورد عمل های زیبایی واژن

زایمان طبیعی و خیلی از مزایای دیگر دارد که نباید هیچ کدام از آنها را نادیده گرفت.

از دیگر حسن هایی که زایمان طبیعی نسبت به سزارین دارد این است که دارو های بیهوشی و آنتی بیوتیک ها بر روی شیردهی مادر تاثیر می‌گذارد و در کسانی که وضع حمل به صورت طبیعی است این مشکلات دیگر وجود نخواهد داشت.

درد سزارین بیشتر از درد زایمان طبیعی می باشد ضمن اینکه در زایمان طبیعی درد کم تر است و مفاصل اسیب کم تری میبینند. اما درد سزارین  به این شکل نیست

زمان زیادی باید بگذرد که اثر داروهای بیهوشی آنتی‌بیوتیک از بین برود و از بدن خارج مادر خارج شود.

میزان خونریزی که خانم هایی با زایمان سزارین دارند و ممکن است پس از عمل زایمان عوارض ریوی برای مادر وجود داشته باشد و هم آغوشی مادر و نوزاد در سزارین به خوبی انجام نمی‌گیرد.

خانم هایی که سزارین را انجام می‌دهند ۵۰ در روز بعد زایمان به راحتی نمی توانند کار های خود را انجام دهند. اما بسیاری که زایمان طبیعی انجام می‌دهند و نهایتا ۲۴ ساعت بعد می‌توانند به خرید روزانه خود بپردازند.

زایمان های سزارین علاوه بر هزینه بالایی که دارند میزان مرگ و میر مادران سزارینی تقریبا سه برابر خانم ‌هایی که به صورت طبیعی زایمان می کند بعد از سزارین مادر در معرض خطر بالا تری در رابطه با بارداری و قرار می‌گیرد از جمله :

  • خونریزی
  •  مشکل جذب
  •  پارگی

می باشد بعد از سزارین خطر ایجاد لخته های خونی وجود دارد به خصوص در رگ های پا ها یا لگن اگر وقتی خونریزی‌های فرد برسد منجر به امبلی می‌شود که می‌تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد.

در رابطه با بررسی‌هایی که در مقایسه کودکان متولد شده به روش زایمان طبیعی و سزارین انجام گرفته شده است نشان داده است که نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند نسبت به نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا آمدند ۲۰ درصد بیش تر به دیابت مبتلا خواهند شد میزان آسم در کودکان سزارینی ۵۰ درصد بیشتر از کودکان است که به روش طبیعی به دنیا آمده ‌اند.

مطالعه بیشتر:  رفلاکس در کودکان

چه مادرانی می توانند عمل سزارین انجام دهند

چه مادرانی می توانند عمل سزارین انجام دهند
چه مادرانی می توانند عمل سزارین انجام دهند

در برخی مواقع برای حفظ سلامت کودک و مادر سزارین بهترین زایمان به حساب می آید مثلا در زمانی که مادر بیماری خاصی داشته باشد مثل بیماری قلبی فشار خون بالا یا عفونتی که ممکن است در حین زایمان به نوزاد هم انتقال پیدا کند، مانند ایدز.

نوزاد مشکل خاصی داشته باشد که زودتر بخواهند نوزاد را بیرون بیاورد یا در مواقعی که سر کودک پایین قرار نگرفته باشد سر نوزاد به صورت کامل بیرون نیاید سلامت نوزاد در خطر باشد مادرانی که چند قلو دارند مادرانی که سزارین شدند جفت و بند ناف ان ها دچارمشکل شده باشد همه اینا منجر می‌شود تا زایمان به صورت سزارین اتفاق بیفتد.

مزایای زایمان سزارین

در مقابل عوارض زایمان سزارین باید مزایای آن هم بدانید زایمان سزارین درد زایمان طبیعی را ندارد دارای مدت زمان حداقلی می باشد.

در زایمان سزارین ایمن ترین و بی خطر ترین روش خروج جنین اتفاق می‌افتاد و احتمال آسیب به جنین بسیار کم است اختلالات کف لگن مثل پرولاپس لگنی و بی اختیاری ها در مادرانی که سزارین می کنند کم تر رخ می دهد.

ایجاد مشکل در حین زایمان طبیعی

ایجاد مشکل در حین زایمان طبیعی
ایجاد مشکل در حین زایمان طبیعی

ممکن است در زمان زایمان طبیعی مشکلاتی برای مادر و جنین به وجود بیاید مثلا گیر کردن سر جنین در دهانه رحم در زمان زایمان طبیعی ممکن است در زایمان طبیعی طولانی مدت باشد و یا متوقف شود خروج غیر طبیعی جنین در زایمان طبیعی ممکن است مشکلاتی مثل عفونت برای مادر ایجاد کند.

مقایسه عوارض سزارین و زایمان طبیعی

عوارض بعد از زایمان طبیعی ۰.۹ درصد است عوارض بعد از زایمان سزارین۲.۷۳ درصد است.

نیاز به درآوردن رحم بعد از زایمان طبیعی حدود ۰.۰۱درصد است در سزارین ۰.۰۹ درصد است.

نیاز به انتقال خون در زایمان طبیعی ۰.۰۷درصد است  در سزارین ۰.۰۲درصد است.

عوارض بیهوشی در زایمان طبیعی۰.۲۱درصد ودر سزارین ۰.۵۳ درصد است.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر