شاید برای شما مفید باشد پریود در بارداری

پریود در بارداری

در زمان بارداری هیچ گونه قاعده ای واقعی رخ نمی‌دهد. در طی بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به گونه‌ای که تخمک گذاری رخ ندهد از پریود در بارداری جلوگیری به عمل می آید. حتی ممکن است در صورت ریزش دیواره رحم امکان حفظ بارداری وجود نداشته باشد که خانم ها در اوایل بارداری دچار لکه …

در زمان بارداری هیچ گونه قاعده ای واقعی رخ نمی‌دهد.

در طی بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به گونه‌ای که تخمک گذاری رخ ندهد از پریود در بارداری جلوگیری به عمل می آید.

حتی ممکن است در صورت ریزش دیواره رحم امکان حفظ بارداری وجود نداشته باشد که خانم ها در اوایل بارداری دچار لکه بینی می‌شوند.

معمولا این لکه بینی به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای تیره می باشد و رنگ اصلی خون پریود را ندارد.

به عنوان یک اصل کلی می‌توان گفت اگر خونریزی کافی برای پروژه ‌های بهداشتی به وجود بیاید نشانه این است که احتمالاً باردار نیستید اگر فردی باردار باشد و شدت خونریزی از احد پریود واقعی باشد باید تحت تحت درمان قرار بگیرد.

تفاوت قاعدگی و خونریزی در بارداری

تفاوت قاعدگی و خونریزی در بارداری
تفاوت قاعدگی و خونریزی در بارداری

قاعدگی در خانم ‌ها هر ماه اتفاق می‌افتد و معمولا تخمک گذاری در طی سیکل قاعدگی شان انجام می‌گیرد هر ماه به طور منظم یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود.

اگر بعد از تخمک گذاری بالای اتفاق نیفتد تخمک از رحم به واژن منتقل می‌شوند و از طریق آن به بیرون می‌آیند و دفع می گردند.

خونریزی قاعدگی در ابتدا کم می باشد و بعد بیش تر و پر رنگ تر می شود در انتهای سیکل قاعدگی خونریزی کم رنگ و رنگ صورتی روشن است و حجم آن بسیار کم می باشد.

تفاوت میان خونریزی در پریود و بارداری بسیار مشخص است، زیرا در صورت وقوع بارداری قاعدگی اتفاق نمی‌افتد.

اما این امر همیشه برای همه خانم ها واضح نیست بسیاری از آن ها می‌گویند که در طول بارداری پریود میشوند خونریزی در بارداری می تواند یک علامت هشدار دهنده یا به معنی خونریزی در بارداری باشد که بسیار نگران‌کننده است.

بسیاری از خانم‌ها با دیدن لکه بینی در سه ماه اول بارداری ی باز هم میتوانند نوزاد سالمی به دنیا بیاورد در صورت این اتفاق باید از خونریزی‌های که در این دوره به وقوع می‌پیوندد جلوگیری شود و حتما به پزشک مراجعه شود.

مطالعه بیشتر:  کنترل و انجام مراقبت های بارداری

دلیل خونریزی در سه ماهه اول بارداری

دلیل خونریزی در سه ماهه اول بارداری
دلیل خونریزی در سه ماهه اول بارداری

۱۵ تا ۲۵ درصد از خانم ها در ۳ ماه های اول بارداری دچار لکه بینی می شود برخی از این دلایل برای خونریزی در سه ماه اول بارداری عبارت اند از:

  •  لانه گزینی جنین
  •  تغییرات سرویکس
  • عفونت واژینال
  • سقط جنین بارداری
  •  امکان بارداری های خارج از رحم
  • بارداری تهدید به سقط

که در ادامه هر کدام از این موارد را جداگانه توضیح خواهیم. لانه گزینی جنین یکی از دلایل خونریزی در زمان بارداری می باشد در این مرحله احتمال اینکه هنوز آزمایش بارداری انجام نشده باشد زیاد است.

خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده هنوز به دیواره رحم چسبیده است و معمولاً در زمان انتظار برای قاعدگی می باشد که خونریزی لانه گزینی به عنوان سیکل قاعدگی در در نظر گرفته خواهد شد.

دردی که خونریزی حاصل از لانه گزینی می باشد و حجم آن کم است و با لکه بینی خود را نشان می دهد. تغییرات سرویکس بعد از بارداری به علت تغییرات دهانه رحم خانم باردار ممکن است دچار لکه بینی شود.

عفونت های واژینال علت دیگر خونریزی در بارداری می باشد.

عفونت های واژینال سبب خونریزی های خود به خودی در زمان بارداری میشود و خونریزی ممکن است با ترشحات غیرطبیعی به همراه باشد این عامل می تواند دلیل اصلی خونریزی باشد.

خونریزی درد های شکمی درد های کمری منجر به سقط جنین می گردند سقط جنین در ۱۵ تا ۲۰ درصد بارداری‌ها رخ می‌دهد و معمولا در دوازده هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد نقص ژنتیکی مهم ترین علت سقط جنین می باشد.

در واقع این بارداری یک ناهنجاری در بافت های غیر طبیعی رحم به وقوع می‌پیوندد.

پریودی اول بارداری طبیعی نیست و فقط بافت غیرطبیعی رحم درگیر می‌شود در حالی که بارداری نا کامل خواهد بود شامل تشکیل جنین با نقض شدید می شود و همین امر منجر به تشکیل جنین ناقص می گردد و سقط را به دنبال دارد.

بارداری های خارج از رحم از دیگر علت های خونریزی در زمان بارداری می باشد.

مطالعه بیشتر:  تعیین جنسیت در بارداری

خونریزی های بسیار کم که افزایش درد شکمی را به همراه دارند نشانه از بارداری ‌های خارج از رحم می دهند.

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک باربر در خارج از رحم به لانه گزینی می‌پردازد و خونرسانی کافی به جنین بیشتر و موارد بارداری های خارج از رحم از طریق لوله فالوپ ایجاد می‌شود.

سن بارداری و محل قرار گرفتن لوله های رحمی در شکم یکی از عوامل به وجود آورنده بارداری ‌های خارج از رحم می‌شود این بارداری‌ها با درد شدید شکمی همراه هستند و در مواردی سبب پارگی لوله فالوپ و در نهایت خونریزی می‌شود.

در این موارد حتماً باید به صورت اورژانسی مادر باردار را به بیمارستان منتقل کنند تا خونریزی شدید شکمی اتفاق نیفتد.

بارداری های تهدید به سقط در خانم های که در سه ماه اول بارداری هستند رخ می دهد.

احتمال سقط جنین در این دوره بسیار زیاد است و علائمی مثل خونریزی گرفتگی عضلات شکمی البته در حد خفیف و بسته شدن دهانه رحم وجود دارد.

در بسیاری از موارد با داشتن نشانه هایی احتمال سقط جنین بالا می‌رود و بارداری متوقف می شود.

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک می‌تواند علت خونریزی در بارداری باشد اگر خونریزی بین واژن و دیواره رحم می باشد و آن خونریزی هماتوم ساب کوریونیک می‌گویند.

هماتوم ساب کوریونیک می‌تواند با سونوگرافی قابل مشاهده نباشد در بیشتر موارد خونریزی های این چنینی جذب می شوند و در صورت عدم جذب خون لخته می شود و خارج می گردد.

علائم هماتوم ساب کوریونیک شامل گرفتگی یا دردهای شکمی درد پشت کمر و از دست دادن هوشیاری خستگی تب درد در قسمت شانه تغییرات ترشحات واژن تهوع و حالت استفراغ باشد.

علل خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

خونریزی بعد از سه ماهه اول نیاز به مراقبت های پزشکی دارد صرف نظر از اینکه خونریزی در سه ماهه دوم و سوم شدید به سبک باشد یا فاقد علائم دیگری باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

زیرا می‌تواند زایمان زودرس یا جفت سرراهی را در پی داشته باشد که این عوامل موجب پارگی رحم کنده شدن جفت می گردد.

مطالعه بیشتر:  رحم اجاره ای

زایمان زودرس

زایمان زودرس
زایمان زودرس

زایمان زودرس یکی از علت های خونریزی در سه ماهه دوم و سوم است.

اگر زایمان قبل از هفته سی و هفتم بارداری انجام شود به آن زایمان زود هنگام می گویند بیش از زایمان زودرس بیمار علائمی مثل پریود و ترشحات موکوسی دارد.

زایمان زودرس می تواند کرامپ ایجاد نماید و علائمی مثل احساس فشار برلگن  کمردرد و تغییر در ترشحات واژن داشته باشد.

پلاسنتا پرویا یا جفت سر راهی

اگر جفت در قسمت های تحتانی رحم و بر روی دهانه سرویکس قرار داشته باشد به آن پلاسنتا پرویا می گویند.

پلاسنتا پرویا می توانند دلیل خونریزی باشد هنگام ایجاد این موضوع میزان خونریزی در بیماران متفاوت خواهد بود و علائم دیگری ندارند.

به دلیل کنده شدن جفت در زمان بارداری و باز شدن دهانه رحم در زمان زایمان طبیعی جفت سرراهی می ‌تواند یک مانع برای زایمان های طبیعی به حساب بیاید.

کنده شدن جفت

کنده شدن جفت در هفته های آخر بارداری اتفاق می افتد اگر جفت از رحم جدا شود سبب خونریزی شدید معده درد و کرامپ می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون می‌تواند احتمال کنده شدن جفت را به شدت بالا ببرند.

پارگی های رحم به معنی جدا شدن عضلات رحم و بافت رحم می باشد که می تواند خونریزی غیر قابل کنترل ایجاد نماید عارضه‌ای که در این نوع پارگی ها رخ می دهد زایمان سزارین است و البته پارگی رحم به ندرت اتفاق می‌افتد.

بسیاری از مشکلات این چنینی در مراحل آخر بارداری رخ می دهد که می تواند علائمی مثل خونریزی های شبیه پریود را به همراه داشته باشند.

اما این پریود واقعی نیست؛ به طور کلی باید گفت در زمان بارداری امکان رخ دادن پریود وجود ندارد و عواملی مختلف باعث خونریزی های بارداری میشود.

خونریزی واژینال گرفتگی خفیف خستگی درد در بخش تحتانی شکم تحریک پذیری از علائمی است که اگر از بین نرود مادر باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و اقدامات لازم برای درمان آغاز شود.

در صورت دیدن خونریزی های شدید حتما باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید در واقع باید گفت در هر مرحله از بارداری با دیدن خونریزی و لکه بینی باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر