شاید برای شما مفید باشد آبله مرغان در کودکان

بیماری آبله مرغان یا واریسلا یکی از با قدرت ترین بیماری های واگیردار است، که خود را با خارج و جوش های آبدار قرمز به نمایش می‌گذارد و در ۴۸ ساعت اول این بیماری قابلیت واگیر بسیار زیادی دارد. اغلب به عنوان یکی از عفونت های دوران کودکی به وجود می‌آید این بیماری می‌تواند بزرگسالان …

بیماری آبله مرغان یا واریسلا یکی از با قدرت ترین بیماری های واگیردار است، که خود را با خارج و جوش های آبدار قرمز به نمایش می‌گذارد و در ۴۸ ساعت اول این بیماری قابلیت واگیر بسیار زیادی دارد.

اغلب به عنوان یکی از عفونت های دوران کودکی به وجود می‌آید این بیماری می‌تواند بزرگسالان هم که قبلا به این ویروس آلوده نشدن درگیر کند.

شاید آبله مرغان در بزرگسالان معمولا بیشتر و سخت ‌تر از کودکان اتفاق بیفتد این بیماری برای نوزادان خانم های باردار و کسانی که در سیستم ایمنی دارند می‌تواند بسیار خطرناک باشد و معمولا کودکان قبل از ۱۰ سالگی آبله مرغان را می گیرند.

ایمنی بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی را در طی این عفونت به وجود می‌آورد و به دنبال ان امروز می‌تواند مقابله کنند سپس محافظ ماداران در برابر ویروس می شود.

مشخص نیست که بعد از یک دوره آبله مرغون مجدد درگیری با این روز هست یا خیر آن موقع به وسیله ویروسی به نام واریسلا به وجود آمده است که یک ویروس خویشاوند و ویروس عامل بیماری زونا می‌باشد.

علائم و نشانه های بیماری آبله مرغون

این بیماری در کودکان معمولا با خستگی ورم غدد و تب شروع می‌شود و سه تا پنج روز را به صورت مشکلات پوستی خود را نشان می‌دهد.

در زیر به علائم آبله مرغان اشاره خواهیم کرد.

از مهم ترین علائم و نشانه های آبله مرغان می توان به ظهور جوش ها که سبب ناراحتی و حساسیت سردرد خستگی شدید و حالت تهوع ورم شدید گلو بی اشتهایی از دست دادن اشتها و مشکلات تغذیه احساس درد که سرعت مریضی و خارش پوست و آثار جوش برای پوست و پوست اطراف دارد و رنگ قرمز است.

ایجاد زخم در حفره دهان و زاویه از ۲ تا ۳ روز قبل از بروز تاول ها اصلی دیده شود علائم تشکیل شدن این بیماری و درگیر شدن کل بدن ممکن است چشم گلو و حنجره و حتی واژن هم درگیر شود اگر نشانه آبله مرغون را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت امکان برای شما دارو تجویز کند.

علائم آبله مرغان در نوزادان چیست

اولین نشانه ‌ها ممکن است یک تا دو روز قبل از ظاهر شدن مشکلات پوستی و لکه های قرمز در او دیده شود.

مطالعه بیشتر:  سینوزیت در کودکان

در برخی از موارد کودک علائم اولیه را تجربه می‌کند و فقط به صورت مشکلات پوستی نمایان می‌شود و صورت آبله مرغان به طور ناگهانی ظاهر خواهد شد.

تا دو روز بعد از بروز علائم اولیه کرونا و آنفولانزا است و صورت قرمز به صورت تاول های خارجی و پر از مایع به وجود می‌آید این بثورات معمولا با لکه ‌های قرمز کوچک روی صورت قفسه سینه شکم شروع می‌شود و به سرعت در کل بدن پخش می گردد.

چه مدت کودک من آبله مرغان خواهد داشت

یک هفته زمان می‌برد به مدت ۳ تا ۵ روز بعد از شروع اولین باری که در کودک شما به صورت قرمز رنگ ایجاد شد و تاول در نقاط دیگری از بدن وجود می‌آید با گذشت زمان معمولاً ۵ تا ۱۰ روز این جوش ها خشک می شوند و سپس از بین می ‌رود.

روزهای اول این بیماری به مراتب بدتر است قبل از پوسته پوسته شدن و تشکیل سخت خارش در ناحیه هایی که جوش دارد بسیار دیده می‌شود.

۳ تا ۵ روز اول و معمولا بدترین حالت آن بیماری است دلیل این امر این است که تابلو ها هنگام پر شدن از مایع مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که باعث خارش میشود.

بعد از دو روز برای آبله مرغان برای پوست مرحله اتفاق می‌افتد ایجاد برآمدگی های نوک تیز به صورتی و قرمز رنگ هستند که بعد از چند روز پاره میشود.

ایجاد تاول های پر از مایع که حدود یک روز قبل از ترک خوردن جوش و باز شدن جوش های نوک تیز از این جوش ها به وجود می‌آید ایجاد حالت پوسته پوسته شدن که برای تاول های ترک خورده به وجود می‌آید و چند روز طول می کشد تا خوب شود.

عوارض احتمالی بیماری آبله مرغان

کودکان سالم دچار خارش دیده می‌شود و عوارض دیگری ندارد به ندرت و آبله مرغان می‌توانند به باکتری ها آلوده شود این باکتری و مانند گسترش پیدا کردن بیماری‌های ذات‌الریه دیده می ‌شود.

مطالعه بیشتر:  افسردگی

برخی از کودکان در صورت تماس با ابله مرغان در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرند این جوش می‌توان به طور جدی برای آنها تاثیر بگذارد.

عفونت ویروسی چشم عفونت باکتریایی ثانویه بر روی تا برای آبله مرغان احتمال بروز زونا در دوران بزرگسالی ندرتاً آنسفالیت یا همان التهاب مغز و باقی ماندن جای تاول در در صورتی که تاول عفونی باشد ذات الریه شکل می گیرد.

نحوه انتقال و سرایت آبله مرغان

ویروس آبله مرغان از طریق ذرات که داخل هوا هستند منتقل می‌شود.

از نظر زمانی که شخص بیمار سرفه یا عطسه می کند و در هوا پخش می شود توسط شخص دیگری در گیر می شود ویروس این بیماری ممکن است از طریق تماس مستقیم با لمس کردن ابله از شخصی به شخص دیگر هم سرایت کند.

این ویروس به شدت واگیردار است و شخص مبتلا به آن حدود ۲ روز قبل از ظهور جوش های پوستی آلوده است می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

هر چند که خود شخص  از وجود آن بی‌خبر باشد از وقتی که جوش های آبله مرغان برای پوست به وجود می‌آید تا زمانی که جوش خشک می‌شود و روی آن پوست خشک شده تیره رنگ تشکیل می‌شود ۵۰ روز زمان می‌برد و در این مدت دو روز می‌تواند از شخص بیمار به دیگران منتقل گردد.

آیا کودکان مبتلا به آبله مرغان می‌توانند به مدرسه بروند

برای جلوگیری از شیوع عفونت آبله مرغان کودکان را به مهدکودک و مدرسه نفرستید.

هنگامی که به طور کامل بهبود یافتند آن ها را به مدارس بفرستید نماید اگر فرزند شما آبله مرغان داشت ان ها را در مکان ‌های عمومی و در تماس با افراد قرار ندهید به خصوص افرادی که در معرض آسیب‌ های جدی هستند مانند: کودکانی که تازه متولد شده اند، در خانم های باردار و هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است.

افرادی که در حال درمان سرطان دارند هستند  دار وهای استروئیدی استفاده می‌کنند سیستم ایمنی شان به شدت ضعیف است که همه جوش های خشک شده بر روی آن پوست خشک می شود.

کودک می‌تواند به مدرسه برگردد دقت کنید که بعد از تماس اولیه کودک با بیماری و آلوده شدن به ویروس تا زمانی که جوش های ناشی از آبله مرغان برای پوست ممکن است ۱۰ روز زمان ببرد

مطالعه بیشتر:  بررسی نازایی زوجین

افرادی بیشتر در معرض خطر آبله مرغان هستند

  • دیگه مصرف دارو های شیمی درمانی دارند.
  • افرادی که مصرف مواد مخدر دارند.
  • خانم ‌های بارداری که آبله مرغان گرفته اند.
  • نوزادانی که مادرانشان قبلا آبله مرغان نگرفته است و از واکسن آن استفاده نکرده است.
  • افرادی که تا به حال آبله مرغان نگرفته اند.

و افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی است افرادی که در بالا ذکر شد و خانم‌ های باردار باید در هنگام دچار شدن به آبله‌مرغان سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا دچار عوارض این بیماری ها و درمان به راحتی توسط پزشک آغاز شود.

مراقبت های آبله مرغان در کودکان

برای درمان آبله مرغان در کودکان که سالم هستند و بیماری خاصی در آن وجود ندارد نیاز به درمان پزشکی است.

اما چون کودکان آستانه تحمل پائینی دارند رعایت یکسری نکات برای پشت سرگذاشتن این بیماری به آن ها کمک می‌کند فرزند خود را در خانه نگه دارید تا آنجا که آبله مرغان خارش دارد می تواند برای از بین بردن خارش از جو دوسر پرک اتفاده نمایید.

این محصول می‌تواند به رفع خارش ناحیه های زخمی شده بپردازد بعد از استحمام یک ماده موضعی و یا لوسیون کالامین و ضد خارش بدون عطر بر روی پوست کودک بمالید.

تب کودک را تسکین دهید دارو های غیراستروئیدی مثل آسم استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کند رفع خارش در نظر داشته باشید که می توانید به کودک آنتی‌هیستامین دهید.

ناخن های فرزندتان را کوتاه و مرتب نگه دارید این کار جلوگیری از عفونت های پوستی ناشی از خاراندن کمک می ‌کند اگر پوست کودک را بخارانیم ممکن است؛ جای زخم باقی بماند و روند بهبود تاول ها کاهش پیدا کند اگر کودک شما نمی تواند از خاراندن پوست خود جلوگیری کند در هنگام شب ناخن هایش را کوتاه نمایید.

روش برای کاهش خارش پوست

اگر جوش های آبله مرغان در داخل دهان کودک زده شد از غذا های آبکی و نرم استفاده کنید دارو های آنتی هیستامین مثل دیفین هیدرامین برای کاهش خارش پوست استفاده کنید.

پوست کودک را نگه دارید از استامینوفن یا ایبوپروفن برای تب خفیف استفاده شود مالیدن کرم هیدروژن می‌تواند باعث رفع خارش و پوسته و مهم تر از آن به‌عنوان مانعی برای خاراندن پوست عمل کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

  • کسانی که علائم بسیار شدید است.
  • سنشان کمتر از یک سال بود.
  • کودک شرایطی که سیستم ایمنی ضعیفی داشت.
  • تب بیش از چهار روز
  • عفونت بسیار جدی قرمزی
  • حساسیت و تورم بسیار زیاد
  • خانم‌های بارداری که آبله مرغان می گیرند

حتما باید به پزشک مراجعه شود

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر