شاید برای شما مفید باشد آیا انتقال جنین درد دارد؟

آیا انتقال جنین درد دارد

خیر، انتقال جنین وسط بیهوشی انجام می‌شود و برای بیمار هیچگونه دردی به همراه نخواهد داشت و هیچ دردی را احساس نمی کند. افرادی که نابارور هستند نباید در این باره هیچ گونه نگرانی داشته باشد اگر انتقال جنین به وسیله پزشکان متخصص صورت گیرد، هیچگونه عوارض خطرناکی به همراه نخواهد داشت. در این حالت …

خیر، انتقال جنین وسط بیهوشی انجام می‌شود و برای بیمار هیچگونه دردی به همراه نخواهد داشت و هیچ دردی را احساس نمی کند.

افرادی که نابارور هستند نباید در این باره هیچ گونه نگرانی داشته باشد اگر انتقال جنین به وسیله پزشکان متخصص صورت گیرد، هیچگونه عوارض خطرناکی به همراه نخواهد داشت.

در این حالت بدون هیچ گونه درد و مشکل مراحل درمان در بهترین شرایط سپری می شود.

تخمک گیری برای انتقال جنین

تخمک گیری برای انتقال جنین
تخمک گیری برای انتقال جنین

معمولا دریافت تخمک۳۴ تا ۳۶ ساعت بعد از تزریقاتی انجام می شود این تزریقات اچ‌سی‌جی نام دارد که معمولا پزشکان و متخصصان زنان در این روش از پروب اولتراسوند برای مشاهده تخمدان ها استفاده می کنند.

یعنی سونوگرافی واژینال داخل رحمی انجام می شود و بعد از آن پزشک مربوطه با استفاده از یک سری از سوزن هایی که متصل به یک دستگاه ساکشن هستند، فولیکول های تخمدان را سوراخ می نمایند و بعد تخمک ها را کاملا  برمی دارند.

در حالت کلی مدت زمان برای برداشت تخمک تنها چند دقیقه است، که بعد از آن ممکن است بیمار علائمی مثل دل درد داشته باشد.

بعد از بررسی تخمک ها و تشخیص آن بر داشتن تخمک ها به وسیله یک پزشک جنین شناس انجام می شود و سپس به وسیله روش Ipo یا میکرواینجکشن تزریق تخمک اسپرم داخل تخمک انجام می گیرد.

تزریق تخمک برای باروری به روش های متفاوتی امکان پذیر است. آی وی اف یا آی یو ای یکی از بهترین روش ‌های قابل انجام برای افراد نابارور است.

مطالعه بیشتر:  زایمان طبیعی در آب

بعد از تخمک کشی چه بخوریم؟

مصرف منظم دارو هایی که توسط پزشک تجویز شده است بسیار مهم است باید روزانه دو تا سه لیوان دوغ یا آب پرتقال مصرف شود.

مصرف کردن سفیده تخم مرغ به صورت آب پز بسیار پر اهمیت می‌باشد همچنین استفاده از مکمل های پروژسترونی که توسط پزشک برای فرد بیمار تجویز شده است به صورت منظم و به موقع بسیار به سلامت فرد بیمار کمک می کند.

مصرف آنتی بیوتیک ها برای کم کردن التهاب حاد و جلوگیری از بروز انواع عفونت بسیار مهم است همچنین استفاده از غذاهایی که دارای فیبر و پروتئین بسیار زیاد هستند می‌تواند در بهبود هرچه سریع تر بیمار نقش بسزایی داشته باشد.

باید از مصرف مواد کافئین دار جلوگیری شود و مصرف غذا های ارگانیک را جایگزین غذا های شیمیایی کنید هر روز حداقل از سه وعده غذایی به صورت کامل میل کنید و دو میان وعده مصرف نمایید به صورت کامل استراحت داشته باشید.

قبل از دریافت تخمک چه کارهایی باید انجام داد؟

با توجه به اینکه این عمل با استفاده از بیهوشی انجام می گیرد به همین دلیل بیمار حداقل ۱۰ ساعت قبل از عمل دریافت تخمک هیچگونه مواد غذایی و نوشیدنی نباید مصرف کند برقراری رابطه جنسی چند روز قبل از دریافت تخمک به صورت کامل ممنوع است.

مراقبت های بعد از دریافت تخمک

بعد از اینکه عمل دریافت تخمک انجام شد؛ مکمل ‌های پروژسترون به صورت قرص های خوراکی باید مصرف شود که هدف از مصرف این مکمل ها این است که دیواره های رحم برای دریافت تخمک بارور شوند و یا همان لانه گزینی انجام شود.

سپس با بر اساس شرایط بیمار پزشک آنتی بیوتیک هایی را برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند.

مورد مهمی که در رابطه با این بیماری وجود دارد، استفاده از دارو های تجویز شده است و اگر هر گونه مورد غیر عادی برای فرد اتفاق افتاد باید خیلی سریع به پزشک مراجعه نماید.

مطالعه بیشتر:  سه ماهه اول بارداری

به طور مثال اگر هر گونه درد شدید و یا حالت تهوع شدید، خونریزی شدید، سرگیجه ،احساس درد های ناگهانی احساس درد در هنگام دفع ادرار به وجود آمد در صورت بروز چنین علائمی خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

انتقال جنین

انتقال جنین
انتقال جنین

بعد از اینکه تخمک و اسپرم ها از زن و مرد گرفته شد، سپس تخمک بارور شده حدود ۲ یا ۳ روز بعد به رحم مادر انتقال داده می‌شود سپس با استفاده از تجهیزات مخصوص مثل کاتر تخمک به رحم مادر انتقال می‌دهند این مرحله هیچ گونه دردی احساس نمی شود.

مراحل انتقال جنین به چه صورت است؟

چند روز قبل از انتقال تخمک، تخمک های مناسب انتخاب می شوند. بر اساس سن مادر و تعداد تخمک هایی که در بدن او ماهانه تولید می شود تخمک های انتقالی مشخص می‌گردد.

اگر سن مادر از ۴۰ سال کمتر بود در این صورت باید دو تا سه جنین به رحم انتقال یابند و اگر سن مادر  بیش از ۴۰ باشد در این حالت با توجه به درصد باربری نسبت به افراد کم سن تر کمتر می باشد به همین دلیل باید حداکثر ۵ تخمک انتقال داده شود.

در مرحله بعدی با استفاده از کاتتر انجام می گیرد لازم به ذکر است که این مرحله هم هیچ گونه دردی ندارد بعد از آنکه تخمک باردار شد و به مادر انتقال یافت دو هفته بعد از آن آزمایشات بارداری انجام می‌شود تا نتیجه نهایی مشخص کرد.

مراقبت بعد از انتقال جنین

مراقبت بعد از انتقال جنین
مراقبت بعد از انتقال جنین

بعد از انتقال جنین باید از انجام  کارهای دشوار اجتناب شود بدون هیچگونه نگرانی به فعالیت‌ های روزانه بپردازید ولی باید حواستان را به صورت کامل در هنگام برداشتن لوازم و وسایل سنگین جمع کنید از کار های سنگین ورزشی جدا خودداری کنید.

بعد از این عمل بیمار دچار یبوست احساس گرفتگی خفیف در عضلات و تورم پستان می شوید که این مورد تا حدودی عادی است ولی اگر درد این موارد بیش از حد و غیر قابل تحمل بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید و بعد از انتقال جنین حداقل ۴۸ ساعت باید از دوش واژینال روابط جنسی و فعالیت ‌های فیزیکی جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر:  اطلاعاتی در مورد عمل های زیبایی واژن

حدود ۴۸ ساعت استراحت مطلق داشته باشید و هیچ گونه فعالیت سنگین فیزیکی و حتی سبک انجام ندهید.

بعد از انتقال جنین احتمال باردار شدن چقدر است؟

با توجه به اینکه افزایش سن یکی از دلایل کاهش درصد بارداری است، به همین دلیل افرادی که دارای سن کم هستند نسبت به افرادی که سن بالاتری دارند پس از انتقال جنین احتمال بارداری شان بیشتر است.

چون تخمک گذاری در افرادی که سن پایین دارند بهتر انجام می گیرد. در لیست زیر درصد بارور شدن افراد با توجه به روش آی وی اف بیان شده است.

افراد ۳۵ تا ۳۷ سال احتمال باروری بعد از انتقال جنین حدود ۳۳ تا ۳۶ درصد است.

افراد ۳۸ تا ۴۰ سال بعد از انتقال جنین به روش آی وی اف احتمال بارداری شان حدود ۲۳ تا ۲۷ درصد است.

افراد بالای ۴۰ سال درصد موفقیت بارداری به وسیله آی وی اف ۱۰ تا ۱۳ درصد است

و در نهایت افراد زیر ۳۵ سال درصد موفقیت بارداریشان ۴۱ تا ۴۳ درصد است.

آیا لکه بینی بعد از انتقال جنین عادی است

لکه بینی موقتی و خفیف بعد از انتقال جنین جای نگرانی ندارد ولی اگر این موارد ادامه داشته باشد و به صورت شدید اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه شود وجود درد شکم همراه با خونریزی از نشانه های لانه گزینی است.

انتقال جنین فریز شده در روز چندم قاعدگی انجام می شود؟

جنین فریز شده یا همان لقاح مصنوعی به رحم مادر انتقال داده می شود.

این جنین ممکن است اهدایی باشد و یا سال ها قبل از طریق تخمک زن و اسپرم  مرد درست شده باشد هدف  فریز کردن جنین است که بعد از احتمال بارداری وجود ندارد.

از جنین در بارداری زوجین استفاده می کنند جنین های فریز شده درون نیتروژن مایع و با دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد قرار می گیرد و از آن نگهداری می شود در واقع این روش برای بارور شدن افرادی که توان بارور شدن ندارند استفاده می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر