شاید برای شما مفید باشد اطلاعاتی در مورد روش های پیشگیری از بارداری

اطلاعاتی در مورد روش های پیشگیری از بارداری

امروزه بسیاری از زوجین تمایل دارند تا فرزند آوری را به زمانی موکول کنند که از نظر اجتماعی، اقتصادی و شرایط روحی و روانی آمادگی پذیرش این دوران جدید را داشته باشند. به طور کلی روش های مختلف برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که در ادامه مطلب چند مورد از کاربردی ترین آنها را …

امروزه بسیاری از زوجین تمایل دارند تا فرزند آوری را به زمانی موکول کنند که از نظر اجتماعی، اقتصادی و شرایط روحی و روانی آمادگی پذیرش این دوران جدید را داشته باشند.

به طور کلی روش های مختلف برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که در ادامه مطلب چند مورد از کاربردی ترین آنها را برایتان بازگو خواهیم کرد.

یکی از پرطرفدار ترین روش های جلوگیری از بارداری استفاده از قرص های اورژانسی می باشد که البته طبق شرایط خاص و برای زمان‌ های مشخص شده مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

متخصصان به افراد توصیه می‌ کنند که اگر قصد بارداری ندارند از روش‌ های جلوگیری مطمئن استفاده کنند و اگر این اتفاق به صورت ناگهانی بروز پیدا کند می‌ توانند از قرص های اورژانسی طبق شرایط اعلام شده استفاده نمایید.

به طور کلی قرص اورژانسی می‌ تواند عاملی قوی برای پیشگیری از بارداری باشد اما باید بدانید که می‌ تواند سطح هورمون های ترشح شده را تغییر داده و روند عادی بدن شما را چند ماهی با تغییرات مختلف مواجه خواهد شد.

البته قرص اورژانسی مانع 100 در صد بارداری نبوده و احتمال بسیار ضعیفی برای عدم اثر گذاری این قرص ها وجود دارد.

نحوه استفاده از قرص اورژانسی

نحوه استفاده از قرص اورژانسی
نحوه استفاده از قرص اورژانسی

در ابتدایی مرحله باید بدانید که قرص اورژانسی که برای پیشگیری از بارداری استفاده میشود دو نوع دارد.

برخی از قرص های اورژانسی حاوی یک عدد قرص یک و نیم میلی گرمی پروژسترونی بوده و در نوع دیگر دو قرص با ۷۵ /٠ میلی گرم ترکیبات پروژسترونی در دسترس می باشند.

مطالعه بیشتر:  تزریق چربی به واژن

با وجود قرص های اورژانسی بانوان دیگر نگرانی بابت بارداری‌ های ناخواسته نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌ کند که این قرص‌ ها از ساعات اولیه و نهایتاً تا ۵ روز کاربرد خواهند داشت.

لازم است بدانید که هر چه مصرف این قرص‌ ها زودتر انجام شود اثرگذاری آنها بیشتر خواهد بود.

باید بدانید که درصد بارداری پس از مصرف قرص اورژانسی بسیار ناچیز است اما اگر بتوانید این قرص‌ ها را پیش از رابطه جنسی مصرف کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت و عاملی برای جلوگیری از بارداری خواهد بود.

پریود بر اثر قرص اورژانسی

زمانی که شخصی برای پیشگیری از بارداری قرص اورژانسی را مصرف می‌ کند، ممکن است اختلالاتی در روند پریودش به وجود آید که جای نگرانی نداشته و تا ظرف سه ماه کلیه عوارض پیش آمده برطرف خواهد شد.

قرص اورژانسی برای جلوگیری از بارداری نخواهد بود و این قرصا فقط در زمانی کاربرد دارند که در روش جلوگیری معمول شما اختلالاتی به وجود آید.

به عنوان مثال اگر از جلوگیری طبیعی و یا کاندوم استفاده می کنید و مشکلی در روند استفاده از آنها به وجود می آید شما می توانید برای برطرف شدن شک خود و عدم بارداری قطعی از قرص های اورژانسی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هر شخص در سال می تواند تنها ۲ الی ۳ بار از قرص های اورژانسی استفاده کند.

همواره لازم است بدانید که قرص های اورژانسی ترکیباتی کاملاً بی خطر دارند و عوارضی مانند تهوع، سردرد، آمبولی و دیگر آسیب هایی مخرب از مصرف این قرص‌ ها گزارش نشده است.

اما باید بدانید که قرص های اورژانسی می توانند مقدار بسیار زیادی از هورمون های پروژسترون را در بدن شما ترشح کنند که عاملی قوی برای پیشگیری از بارداری خواهد بود، اما این روش مناسب جلوگیری نبود و بهتر است که روش‌ های کم عارضه و کم خطر را انتخاب نمایید.

مطالعه بیشتر:  تست غربالگری

نکته مهم این است که روند طبیعی پریود بانوان پس از مصرف قرص اورژانسی کمی به تعویق می‌ افتد، البته این امر کاملاً طبیعی می باشد.

اما باید بدانید که اگر قرص اورژانسی را به درستی عمل کنید نهایتاً ظرف دو هفته شما باید عادت ماهانه و سیکل قاعدگی خود را تجربه کنید.

در صورت عدم سیکل قاعدگی در محدوده زمانی مشخص بهتر است به پزشک مراجعه کرده و معاینات و آزمایشات لازم را انجام دهید.

البته باید بدانید که اگر شما در شمار کسانی قرار دارید که سیکل قاعدگی و پریودتان نامنظم است، بهتر است که هرگز از قرص های اورژانسی استفاده نکنید زیرا می‌ تواند روند فعلی پریود شما را برای مدت زمان طولانی تری با اختلالات زیادی مواجه کند.

عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی

عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی
عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی

به طور کلی قرص اورژانسی اگر با روش های توصیه شده توسط متخصصان و پزشکان مصرف شود، هیچ گونه خطری برای افراد به همراه نخواهد داشت.

اما یکی از عوارض قرص پیشگیری اختلال و تاخیر در سیکل قاعدگی خواهد بود.

البته باید بدانید این اختلالات اگر فرد در وضعیت مناسبی قرار بگیرد نهایتا یکی الی دو ماه برطرف خواهد شد.

توجه داشته باشید که مصرف قرص اورژانسی به صورت ماهانه و مداوم می توان فرآیند تخمک گذاری و سیکل قاعدگی شما را برای مدت زمان بسیار طولانی با اختلالات زیادی مواجه کند‌.

چند نکته مهم در مورد نحوه مصرف قرص اورژانسی

بهتر است زمانی که به داروخانه برای خرید قرص اورژانسی مراجعه می کنید، حساسیت های دارویی و هرگونه مشکل جسمانی خود را با پزشک داروخانه در میان بگذارید، سپس می توانید در صورت عدم هر گونه مشکل قرص اورژانسی را مصرف نمایید.

مطالعه بیشتر:  عوارض قرص پیشگیری در بانوان

توجه داشته باشید که مصرف قرص اورژانسی با معده خالی ممکن است شما را اذیت کند پس بهتر است پیش از مصرف قرص  اورژانسی یک عده غذای کامل را میل کنید.

نکته دیگر این است که قرص اورژانسی می‌ تواند برای برخی از افراد حالت هایی مانند سرگیجه، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد، اگر در ساعات اولیه پس از مصرف قرص اورژانسی استفراغ کردید بهتر است که مجدد همان مقدار قرص را نیز مصرف نمایید.

نکات پایانی در مورد مصرف قرص اورژانسی

نکات پایانی در مورد مصرف قرص اورژانسی
نکات پایانی در مورد مصرف قرص اورژانسی

توجه داشته باشید که مصرف قرص اورژانسی در یک الی دو سیکل اولیه پس از مصرف این قرص ممکن است پریود شما را کمی نامنظم کند، البته این روند کاملاً طبیعی خواهد بود.

اما باید بدانید که ممکن است میزان خونریزی شما تا حد چشمگیری کاهش و افزایش پیدا کند، البته این روند پس از دو الی سه ماه به حالت طبیعی باز می گردد و هرگز جای نگرانی نخواهد داشت.

بهتر است که برای استفاده از انواع قرص اورژانسی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا با بررسی دقیق وضعیت جسمانی شما، تشخیص دهد که آیا این قرص ها برای شما مناسب و کاربردی هستند یا خیر.

توجه داشته باشید که هرگز قرص اورژانسی را با دیگر داروهای جلوگیری کننده استفاده نکنید زیرا تداخل دارویی می‌ تواند تخمک گذاری شما را با مشکلات متعددی مواجه کند.

اگر به مصرف قرص های اورژانسی حساسیت نشان می دهید بهتر است که برای پیشگیری از بارداری روش‌ های مطمئنی را انجام دهید تا هرگز عوارضی مانند اختلال در رابطه جنسی برای شما به وقوع بپیوندد.

در هر صورت باید بدانید که مصرف قرص اورژانسی در سال تنها یک الی دو بار برای شما جایز خواهد بود و مصرف بیشتر آن می‌ تواند عوارض جانبی زیادی را برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر