شاید برای شما مفید باشد امادگی برای بارداری

آمادگی برای بارداری

امادگی برای بارداری بارداری یکی از اقدامات بسیار مهم به حساب می‌آید. اگر شما تصمیم به دنیا اوردن فرزند دارید بهتر است راجع به بارداری نکاتی را بدانید بنابراین دانستن این نکات به شما کمک می کند تا بارداری راحت تری داشته باشید و سلامت خود و جنین تان تضمین شود. انجام معاینات پیش از …

امادگی برای بارداری

بارداری یکی از اقدامات بسیار مهم به حساب می‌آید.

اگر شما تصمیم به دنیا اوردن فرزند دارید بهتر است راجع به بارداری نکاتی را بدانید بنابراین دانستن این نکات به شما کمک می کند تا بارداری راحت تری داشته باشید و سلامت خود و جنین تان تضمین شود.

انجام معاینات پیش از بارداری

قبل از اقدام به بارداری بهتر است به پزشک بروید و جلسات معاینه پیش از حاملگی را پشت سر بگذارید.

پزشک از شما نام، نام خانوادگی و وضعیت سلامتی شما ژنتیک و وراثت و داروهای مصرفی و مکمل هایی که مصرف می کنید را بررسی می‌کند و مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بسیار مضر است و ممکن است باعث ایجاد خطراتی در بدن مادر و کودک شود.

همچنین باعث می‌شود که چربی در بدن افراد ذخیره نشود افرادی که به خوردن غذاهای ناسالم سیگار کشیدن و الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند.

پزشک به آنها توصیه می کند که قبل از باردار شدن این مواد را کنار بگذارند و آزمایشاتی را بر روی بدن آنها انجام می دهد.

قرص های مختلف مولتی ویتامین ها و ویتامین هایی برای مادر می نویسد واکسیناسیون های را توصیه می کند که باعث می شود سلامت جنین و مادر چندین برابر شود.

اگر مادر دچار بیماری‌ هایی مثل دیابت فشارخون آسم باشد می تواند پزشک قبل از بارداری ان را کنترل کند پزشک قبل از بارداری به انجام معاینه لگن عفونت های رحم تست پاپ اسمیر می ‌پردازد.

همچنین قبل از بارداری توصیه می شود که حتماً وضعیت لثه و دهان بررسی شود.

زیرا هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شود ممکن است سلامت دندان و لثه را به خطر بیاندازد.

مطالعه بیشتر:  سرطان سرویکس

همچنین به وجود آمدن هورمون های بسیار زیاد استروژن و پروژسترون ممکن است در لثه و دندان باکتری هایی ایجاد کند که باعث حساسیت و قرمزی لثه ها شود بنابراین با استفاده از خمیردندان و نخ دندان لثه خونریزی می کند.

بنابراین بیشتر مراقب سلامت لثه های خود هستند بنابراین در بارداری بهتر است به سلامت جسمانی و روحیه فرد توجه زیادی شود بهتر از قبل از بارداری دندان ها حتما جرم گیری شود.

انجام آزمایش ژنتیک پیش از بارداری

آمادگی برای بارداری
آمادگی برای بارداری

اگرچه انجام آزمایش‌های ژنتیک جز مسائل بسیار مهم در قبل از بارداری به حساب نمی‌آید و هزینه آن بسیار گران است اما اگر شما به سلامت خود و کودکتان اهمیت می دهید بهتر است این آزمایش را انجام دهید و برای سلامت خود و جنینتان حتماً اقدام به این آزمایش کنید.

در این آزمایش از شما و همسرتان آزمایشاتی می گیرد که مشخص می کند که آیا بیماری زمینه‌ای خاصی در شما وجود دارد یا خیر.

اگر بیماری زمینه‌ای مثل سندروم دان وجود داشت با استفاده از آمپول و قرص هایی کاری می کنند که میزان مبتلا شدن جنین به بیماری های وراثتی کمتر شود.

این آزمایش یکی از مهم‌ترین آزمایشاتی است که قبل از دوران بارداری صورت می گیرد و فرد با خیال راحتی می تواند اقدام به بارداری کند.

مصرف ویتامین ها و فولیک اسید

استفاده از انواع ویتامین ها و خوردن داروی فولیک اسید قبل از بارداری بسیار مهم است و منجر می‌شود که فرد زایمان راحتی را انجام دهد.

احتمال مبتلا شدن جنین به نقص عضو لوله های عصبی را به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد کم می کند با استفاده از فولیک اسید ابتلا شدن جنین به بیماری ‌های مادرزادی جلوگیری می‌کند.

همچنین باعث می شود که تمام ویتامین ها به بدن جنین برسد مولتی ویتامین قبل از بارداری بسیار مفید است و باید به اندازه ۷۷۰ میکروگرم مولتی ویتامین روزانه به بدن زن برسد.

مطالعه بیشتر:  اسپرم ضعیف و راه های درمانی که نمیدانید

اگر مولتی ویتامین استفاده کند میزان ید در بارداری او کم می‌ شود و همچنین به کم شدن تیروئید کمک بسیاری می‌کند ویتامین دی را کنترل می‌کند و اگر قبل از بارداری مادر کمبود ویتامین دی داشته باشد پزشک برای او آمپول ویتامین دی می گیرد.

عدم استفاده از محصولات دخانی و الکلی

آمادگی برای بارداری
آمادگی برای بارداری

از آن دسته از افرادی هستید که از محصولات الکلی و دخانیات استفاده می کنید اکنون یعنی قبل از زمان بارداری بهترین زمان برای ترک کردن آن است.

تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن یا حتی و مصرف مواد مخدر و سیگار منجر به سقط جنین می گردد و باعث می گردد که او وزن طبیعی نگیرد به خاطر داشته باشید.

که علائم بارداری از بین می رود و دخانیات و الکل در بدن باقی می ‌ماند و باعث می‌شود که جنین به صورت دوجنسه به وجود بیاید و مصرف دخانیات باعث کم شدن باروری در زنان و کاهش کم شدن تولید اسپرم در مردان می شود.

همچنین اگر شما مدام در معرض سیگار و دود مواد مخدر قرار بگیرید باعث می‌شود که باربری شما کم شود بهتر است از مصرف و خوردن نوشیدنی های الکلی جدا خودداری کنید.

بهتر است مواد الکلی را کاملا کنار بگذارید زیرا باعث به وجود آمدن بیماری های مختلف برای شما و جنینتان می‌شود.

اصلاحات غذایی

آمادگی برای بارداری
آمادگی برای بارداری

حتماً روزانه یک فنجان شیر و میوه و سبزیجات مصرف نمایید غلات یکی از محصولاتی است که سرشار از کلسیم است بهتر از مواد غذایی مثل لوبیا انواع دانه های خوراکی آجیل و همچنین سویا گوشت ماهی را در غذاهای خود بگنجانید.

همچنین درباره مصرف مواد کافئین خودداری نمایید زیرا کافئین باعث سقط جنین می گردد.

اگر کافئین زیاد استفاده کنید باعث می شود که وزن نوزاد شما کم شود بهتر است به جای استفاده از غذاهای فست فودی از ماهی استفاده کنید ماهی سرشار از امگا ۳ است باعث فراهم شدن ویتامین دی بدن تان می گردد.

مطالعه بیشتر:  فشار خون بارداری

بهتر است از ماهی های قزل آلا کپور و ماهی سفید استفاده کنید زنان باردار باید از ماهی استفاده کنند تا جیوه بدنشان تأمین گردد.

رسیدن به وزن مناسب

اگر وزنتان طبیعی است یعنی لاغر نیستید و یا خیلی چاق نیستید راحت تر باردار می شوید بنابراین افرادی که مشکل اضافه وزن دارند بارداری آنها بسیار سخت است و همچنین افرادی که لاغر هستند و معمولاً جنین بسیار لاغری به دنیا می آورد.

تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات

بهتر است یک برنامه ورزشی زیر نظر پزشک قبل از بارداری انجام دهید برای اینکه بدن سالم داشته باشید بهتر است روزانه حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید.

مثلاً ورزش پیاده روی انواع دوچرخه سواری و بدنسازی همچنین برای بالا رفتن روحیه خود و جلوگیری از به وجود آمدن افسردگی در حین بارداری و بعد از زایمان بهتر است از ورزش‌های کششی مثل یوگا استفاده کنید.

این ورزش ها باعث می‌شود که شما بدنتان آماده یک بارداری خوب شود بهتر است از پله به جای آسانسور استفاده کنید زیرا پله باعث سوخت و ساز بدن شما می شود.

پرهیز از آلودگی‌های محیطی

بهتر از قبل از بارداری از به وجود آمدن بیماری های عفونی پیشگیری کنید بهتر است از مصرف غذاهایی که فست فودی هستند جلوگیری کنید.

مثلاً از مصرف غذاهای سرد جلوگیری کنید به این صورت که غذاهای خام مثل میگو سوشی و ماهی به صورت خام مصرف نکنید زیرا باعث به وجود آمدن باکتری و میکروب های خطرناک در قسمت رحم و روده شما می شود.

همچنین موجب می شود که کودک سقط شود از مصرف آبمیوه‌های غیرپاستوریزه و میوه هایی که مواد افزودنی دارد استفاده نکنید هنگام پخت و پز دست های خود را به خوبی بشویید.

غذاهای فاسد مصرف نکنید بهتر است از قرص ‌های ضد انگل استفاده کنید.

اگر حیوان خانگی دارید بهتر است قبل از بارداری حیوان خانگی را از محل خانه تان دور کنید زیرا منجر به ایجاد عفونت های مختلف می ‌شود.

حتماً قبل از بارداری واکسن کرونا و آنفولانزا را تزریق کنید زیرا احتمال اینکه شما کرونا یا آنفولانزا بگیرید بسیار زیاد است از آشامیدنی های سالم استفاده کنید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر