شاید برای شما مفید باشد بررسی نازایی زوجین

بررسی نازایی زوجین

نازائی عدم توانایی زوجین به بچه دار شدن در مدت ۱۲ ماه است. افراد معمولاً از وسایل پیشگیری بارداری استفاده نمی کنند اما نمی توانند بچه دار شوند. ۵۰ درصد زوجین به باروری مبتلا هستند و ناباروری می تواند ناشی از زنان و همچنین ناشی از مردان باشد. بیماری های مختلفی باعث به وجود آمدن …

نازائی عدم توانایی زوجین به بچه دار شدن در مدت ۱۲ ماه است. افراد معمولاً از وسایل پیشگیری بارداری استفاده نمی کنند اما نمی توانند بچه دار شوند.

۵۰ درصد زوجین به باروری مبتلا هستند و ناباروری می تواند ناشی از زنان و همچنین ناشی از مردان باشد.

بیماری های مختلفی باعث به وجود آمدن نازایی می گردد. امروزه مراکزی به وجود آمده است که کارشان بارور کردن زوجین است و با استفاده از عوامل مختلف زوجین را باور می‌کند.

نداشتن فرزند در جامعه امروزی دیگر معزل به حساب نمی آید و امروز با روش های گوناگون حل شده است اکثر افراد به خاطر بچه دار شدن ازدواج می کنند هنگامی که با مشکل برخورد می کند معمولاً از هم جدا می ‌شود.

بنابراین نازایی به یکی از معضلات مهم در طلاق تبدیل شده است ما در این مطلب می خواهیم شما را با عواملی مثل تست های تشخیص ارزیابی ناباروری در زنان آزمایشات مکرر و عوامل ژنتیکی آشنا کنیم.

برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می کنیم که متن زیر را تا انتها بخوانید تا با ویژگی های مهم این مسئله آشنا شوید و اگر به آن مبتلا شده اید را درمان کنید.

تست‌های تشخیصی ارزیابی ناباروری در زنان

تست‌های تشخیصی ارزیابی ناباروری در زنان
تست‌های تشخیصی ارزیابی ناباروری در زنان

امروز تست های تشخیص ارزیابی ناباروری در زنان به وجود آمده است که تا حدود زیادی از بین رفتن مشکلات بانوان کمک فراوانی کرده است.

ارزیابی در زنان به این صورت است افرادی که سنشان بالای ۲۵ تا ۳۵ سال است سابقه خونریزی قاعدگی نامنظم و نامرتب دارند و همچنین اختلالات در لوله رحم و لوله فالوپ تخمدان و رحم خود دارند.

مثل چسبندگی روده از جمله مسائل ناباروری است. همچنین یکی دیگر از مسائلی که به آن می ‌پردازند وجود ناباروری در مردان است.

بنابراین در مراکز تشخیص ناباروری هر دو زوج باید مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین هزینه زیادی ندارد و یکی از بهترین روش ها و مقاوم ترین روش ها به حساب می آید.

مطالعه بیشتر:  ناباروری چیست؟

عوامل مختلفی توسط پزشک زن و مرد سنجیده می شود یکی از این عوامل آزمایش اسپرموگرام است.

این آزمایش به این گونه است که به بررسی اسپرم مرد می ‌پردازد و اگر مرد از قبل فرزندی داشته باشد و بارور شده باشد دوباره این آزمایش بر روی او انجام می گیرد و در واقع شکل اسپرم و حرکت آن را و میزان جهش اسپرم را بررسی می‌کنند.

عکس برداری رحم معمولاً با استفاده از این عکس برداری شکل و اندازه رحم و همچنین تعداد لوله های رحمی های موجود در آن توسط یک کانتر از طریق واژن سنجیده می شود و به داخل رحم می رود.

همچنین مایع رحم را مشخص می‌کند سونوگرافی واژینال یکی از بهترین روش ها برای تشخیص نازایی است که عواملی مثل کیست و فیبروم و پلی کیستیک را بررسی می کند.

بررسی ذخیره تخمدان به این صورت است که استفاده از اندازه تخمدان و تعداد سلول ها و مولکول هایی که در آن وجود دارد به بررسی دختران می ‌پردازد و همچنین مواد مختلف را بررسی می‌کند.

معمولاً این آزمایش برای افراد و کسانی که بیشتر از ۳۵ سال دارند اتفاق می ‌افتد و نازایی را تشخیص می دهد آزمایشات خونی به تشخیص نازایی کمک فراوانی می‌کند و اختلالات تیروئید و بیشتر شدن هورمون را نشان می دهد و همچنین سطح پروژسترون و تستسترون را می ‌سنجند.

سونا هیستروگرافی یکی از بهترین روش هایی است که از طریق واژینال صورت می‌گیرد این روش ارزیابی بهتری در اختیار پزشک معالج قرار می ‌دهد و به بررسی میوم و آندومتر می‌پردازد.

هیستروسکوپی یکی از روش‌ های جدیدی است که باعث جراحی در فرد می‌گردد و با استفاده از یک ابزار که همانند تلسکوپ است در قسمت دهانه رحم می رود و باعث می شود که حفره ها مورد بررسی قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر:  مشکلات ورزش نکردن

لاپاراسکوپی یکی دیگر از روش‌هایی است که دستگاهی به نام لاپاراسکوپی که از طریق شکم وارد بدن می گردد و عوامل مثل چسبندگی لگن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این عمل معمولا درد لگنی قرار دارد همه این عوامل باعث می‌شود که پزشکان به علت نازایی پی ببرند و معمولاً اگر فرد تمام این آزمایشات را انجام دهد ولی علت آن مشخص نباشد احتمال اینکه هم هیچ وقت باردار نباشند بسیار است.

علائم ظاهری ناباروری مردان

علائم ظاهری ناباروری مردان
علائم ظاهری ناباروری مردان

علائم ظاهری می تواند نشان دهنده ناباروری در مردان باشد و می تواند به صورت نعوظ، گرم شدن رابطه جنسی، کم شدن تمایل جنسی، کم شدن حجم مایع منی، رشد غیر طبیعی سینه ها، کاهش موهای صورت و بدن وجود توده های مختلف در سراسر بدن در بیضه ها به وجود بیاید.

همچنین باعث می گردد که تعادل هورمون مردانه از بین برود توسط اسپرموگرام به این آزمایشات می ‌پردازد.

راه ‌های زیادی برای تشخیص و درمان ناباروری در مردان وجود دارد و اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و در آزمایش منی به این صورت است که تعداد اسپرم و کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار می ‌دهد.

آزمایش خون در مردان به بررسی تعادل هورمون های مردانه می ‌پردازد.

تصویربرداری مشکل آناتومی در قسمت آلت تناسلی می‌پردازد.

ادرار پس از انزال یکی از آزمایشات بسیار مهم در جهت از بین بردن ناباروری است که افرادی که مشکلات زود انزالی دارند را نشان می دهد.

سونوگرافی ترانس رکتال بر سلامت و عملکرد پروستات می پردازد آزمایش ژنتیکی و افرادی که بیماری های کروموزومی و ژنتیکی دارد و عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن آن شده است می‌ پردازند.

درمان قطعی ناباروری در مردان در حدود ۹۰ درصد افراد امکان‌ پذیر شده است و از طریق جراحی واریکوسل انجام می‌گیرد این جراحی به این صورت است که بیضه ها را مورد جراحی قرار می‌دهند و سپس اسپرم را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد.

مطالعه بیشتر:  درمان نازایی

یک درمان قطعی ناباروری یک روش جدید است که باعث می‌ شود از طرف صورت گیرد بنابراین درمان های مختلفی برای از بین بردن ناباروری مردان وجود دارد.

علائم ظاهری در ناباروری زنان

علائم ظاهری در ناباروری زنان
علائم ظاهری در ناباروری زنان

همانطور که می دانید قسمت تناسلی زنان یکی از قسمت های بسیار مهمی است که اگر اختلالات روبه‌رو باشد باعث ایجاد نازایی می شود یکی از آنها تخمدان ها است که باعث ایجاد هورمون استروژن و پروژسترون می‌ شود.

اگر به هر دلیلی در هر یک از این هورمون ها اختلالاتی به وجود بیاید باعث می ‌شود که رشد جنین از بین برود و همچنین به درستی صورت گیرد.

اختلالات زیادی در مشکلات ژنتیکی وجود دارد و باعث می ‌شود که کیفیت تخمک را از بین ببرد.

کیفیت تعداد تخمک هایی که توسط تخمدان تولید می ‌شود بسیار کم است و به سرعت افت می کند.

افرادی که به هر دلیلی آسیب دیده هستند و در لوله های رحمی آنها مسدود شده است نمی‌تواند به راحتی مایع منی را از خود عبور دهند بنابراین عوامل زیادی باعث به وجود آمدن مشکلات می ‌شود.

افرادی که پایه های بزرگ و چند گانه ای دارند به راحتی نمی توانند بچه دار شوند.

بنابراین امروزه روش‌های مختلفی برای درمان است که از جمله می‌توان به تحریک تخمک گذاری با دارو، تلقیح داخلی رحم، اسپرم رحم، رحم اجاره ‌ای، ای وی اف اشاره کرد.

عوامل مختلف بستگی دارد. هنگامی که فرد نابارور است ابتدا پزشک از او می ‌خواهد یک سری آزمایش انجام دهد تا تمام مشکلات او از بین برود و پیدا شود که در کدام قسمت از دستگاه تناسلی مشکل دارد و سپس ورزش متناسب با او را برایش تجویز کند. اندازه رحم و مشکلاتی که دارد را بررسی می کنند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر