شاید برای شما مفید باشد بلوغ زودرس در پسران و دختران

بلوغ زودرس در پسران و دختران

زمانی اتفاق می‌افتد که کودک حدودا ده یا یازده ساله باشد با این حال کودکانی هستند که از لحاظ عاطفی و جسمی زود تر به بلوغ می رسند. وقتی این اتفاق را از هفت و هشت سالگی برای دختران و در ۹ سالگی برای پسران می‌افتد به آن بلوغ زودرس می گویند محققان یکسری پیامد …

زمانی اتفاق می‌افتد که کودک حدودا ده یا یازده ساله باشد با این حال کودکانی هستند که از لحاظ عاطفی و جسمی زود تر به بلوغ می رسند.

وقتی این اتفاق را از هفت و هشت سالگی برای دختران و در ۹ سالگی برای پسران می‌افتد به آن بلوغ زودرس می گویند محققان یکسری پیامد ها را در رابطه با سلامت و روان افرادی که زود به بلوغ می رسند بیان کرده اند.

چه عواملی باعث بلوغ زودرس می شود؟

چه عواملی باعث بلوغ زودرس می شود؟
چه عواملی باعث بلوغ زودرس می شود؟

بلوغ زودرس و رشد جنسی امکان دارد در اثر بودن تومورها و یا توده هایی در سطح تخمدان غدد فوق کلیوی غده هیپوفیز به وجود آید و سایر دلایل ممکن است شامل ناهنجاری های سیستم عصبی فرد باشد.

سابقه خانوادگی هم در این بابت نقش دارد در رابطه با این موضوع مواردی علتی برای اختلالات یافت نمی شود.

به طور کلی دو نوع بلوغ زودرس وجود دارد عبارتند ازبلوغ زودرس وابسته به گنادوتروپین به عنوان بلوغ زودرس مرکزی شناخته می شود یکی از شایع‌ترین و بلوغ ها در میان دختران است و در برخی از پسران هم این نوع بلوغ وجود دارد.

این نوع بلوغ ناشی از ترشح زودرس و نابه هنگام هورمون مربوط به بلوغ است که آنرا گنادوتروپین می نامند.

پژوهشگران معتقدند بلوغ زودرس محور هیپوفیز و هیپوتالاموس همچنین تخمدان ها را با اختلال روبرو می کند اما در بیشتر موارد هیچ علتی برای ترشح زودرس هورمون های گنادو تروپین وجود ندارد.

بلوغ زودرس مستقل از گنادوتروپین این مورد نوعی بلوغ است که با ترشح زود هورمون ‌های گنادو تروپین ایجاد نمی‌شود.

علائم بلوغ زودرس

بلوغ که به طور غیرطبیعی و زودتر از موعد به وجود می‌آید را بلوغ زودرس می‌گویند با رشد زودهنگام خصوصیات جنسی در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسران تا قبل از ۹ سالگی به وجود می‌آید.

بیشتر کودکان مبتلا به این اختلال در ابتدا به سرعت رشد خواهند کرد اما ممکن است بعد از بلوغ پتانسیل آن ها کامل نشود.

مطالعه بیشتر:  فاکتورهای مردانه در ناباروری

علائم بلوغ زودرس در دختران

بلوغ زودرس واقعی در دختران باعث ایجاد نشانه هایی می شود از جمله این نشانه ها عبارتند از:

  •  رشد سینه ها
  • رشد مو های ناحیه شرمگاهی زیر بغل
  • ایجاد آکنه
  •  شروع قاعدگی
  • داشتن یک
  •  رشد چشمگیری در یک زمان کوتاه

علائم بلوغ زودرس در پسران

علائم بلوغ زودرس در پسران
علائم بلوغ زودرس در پسران

بلوغ زودرس در پسران شامل علائم زیر ۹ سال برای آن ها می شود که عبارتند از :

  • بزرگ شدن بیضه های آلت تناسلی مردان
  • بم شدن ‌صدا
  •  ایجاد آکنه
  •  بوی بد در بدن
  • داشتن یک رشد چشم گیر در یک زمان کوتاه
  • رشد مو های ناحیه شرمگاهی صورت و زیر بغل

بسیاری از کودکان ممکن است فقط برخی از این علائم را داشته باشند به عنوان مثال رشد مو های زیر بغل یا مو های زائد در برخی از دختران و پسران ایجاد شود.

بدون اینکه رشد جنسی داشته باشد رشد زودرس مو ممکن است نشانه ای از بیماری اساسی نباشد و به بلوغ زودرس تبدیل نگردد اصطلاحاً به آن بلوغ زودرس جزئی می گوید.

بلوغ زودرس چگونه می‌تواند بر فرزند شما تاثیر بگذارد؟

بلوغ زودرس ممکن است بدن کودک خیلی زودتر از همسالانش تغییر پیدا کند و احساس متفاوت همراه با نوسانات روانی و روحی ناشی از تغییرات هورمونی ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد همچنین امکان دارد کودک از تغییرات جنسی خود احساس ناراحتی کند.

عواقب اجتماعی عاطفی و جسمی بسیاری در رابطه با بلوغ زودرس بیان شده است البته هر کودک در این دوره متفاوت است و تجربه ای مجزا خواهد داشت.

کمک به کودک خود برای مقابله با آزار و اذیت همسالان رفتار مناسب کودک خود متناسب با سن او و تقویت اعتماد به نفس برای کمک به فرزندان در جهت رسیدن به تعادل به شمار می آید.

رشد ناقص

کودکی که در دوران بلوغ به سر می‌برد ممکن است در مقایسه با همسالانش بسیار بلند قد باشد با این حال رشد کودک با پایان بلوغ متوقف خواهد شد و این بدان معنی کودکی که بلوغ زود هنگام داشته است.

تغییرات رفتاری

برای دختران تحریک پذیری تغییرات خلقی طغیان عاطفی همراه با بلوغ زودرس اتفاق می‌افتد.

مطالعه بیشتر:  درمان بی اشتهایی در نوزادان و کودکان

پسر ممکن است میل جنسی نامتناسب با سن خود و همچنین رفتار های پرخاشگرانه داشته باشند

قلدری و اذیت دیگران

کودکان کوچک ممکن است متوجه نشوند چه اتفاقی در بدنشان می افتد سوالات یکی از هم سن و سالان خود رشد سینه یا یک پریود را تجربه می‌کند و احساس می‌کند که بزرگ شده است.

بسیاری از کودکان کوچکتر که به بلوغ زودرس می‌رسند به ویژه دختران توسط کودکان بزرگتر در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

میزان بالاتر از افسردگی و اضطراب

کودکانی که بلوغ زودرس را تجربه می کنند و نسبت به همسران خود میزان اضطراب و افسردگی بالاتری دارند.

این تاثیر در دختران به طور مداوم ایجاد می‌شود اما در پسران کمتر دیده می شود باید نگران کننده ترین پیامد این اتفاق همان افزایش اضطراب و افسردگی و در انزوا بودن کودک باشد.

عزت نفس پایین و ادراک بدن

عزت نفس پایین و ادراک بدن
عزت نفس پایین و ادراک بدن

دخترانی که زود به بلوغ می رسند نسبت به همسالان خود که دیرتر به بلوغ میرسند اعتماد به نفس پایین و ادراک بدنی ضعیف تری دارند به نظر می‌رسد پسرانی که دچار بلوغ زودتر می رسند کمتر دچار این اثرات مخرب می شود.

خطرات بیشتر سوء مصرف مواد

پسران و دختران که زود به هنگام دچار بلوغ زودرس می شوند می توانند بیشتر در معرض خطر سوء مصرف مواد قرار بگیرد.

به ویژه به نظر می‌رسد که سیگار کشیدن در میان کودکان که زودتر به بلوغ رسیده اند در مقایسه با همسالانشان یا کسانی که دیر تر به گروه می‌رساند بسیار بیشتر می باشد برخی مطالعات حاکی از افزایش خطر سوء مصرف مواد در اوایل دهه ۲۰ می‌دهد.

نتایج علمی نامناسب

برخی از مطالعات در رابطه با بلوغ زودرس دختران و پسران نشان می‌دهد دخترانی که بلوغ را تجربه می کنند در مدرسه نسبت به همسالان خود از لحاظ درسی ضعیف تر خواهند بود.

کاهش پیشرفت تحصیلی آنان ممکن است در سال های دبیرستان و احتمالا بالاتر از آن دیده شود.

به نظر می‌رسد افت تحصیلی نیز همانند عزت نفس پایین و ادراک بدنی از جمله عوارض بلوغ زودرس در دختران می باشد پسران بدون توجه به زمان بلوغ خود روند تحصیل را ادامه می‌دهند.

مطالعه بیشتر:  هیسترکتومی چیست؟

بلوغ زودرس چگونه تشخیص داده میشود؟

اندازه گیری هورمون غده تیروئید استرادیول تستسترون و یا تیروئید اشعه ایکس که از طریق پرتو های الکترومغناطیسی استفاده می شوند.

با استفاده از تصاویری که از استخوان ها اندام ‌های داخلی با فضای داخلی تولید می شود ممکن است سن استخوان و نوع آن را تشخیص دهد.

اولتراسوند که به ان سونوگرافی هم گفته می‌شود از غدد فوق کلیوی تخمدان ها و بیضه ها عکسبرداری می کنند و تصاویر رگ های خونی بافت ها و اندام ها را به تصویر می کشد.

از این نوع سونوگرافی برای مشاهده اندام های داخلی به عنوان ارزیابی و عملکرد جریان خون از طریق رگ ها استفاده می کنند.

هورمون تحریک کننده گنادوتروپین این هورمون توسط غدد مغز ترشح می شوند که به نوبه خود تولید هورمون های جنسی از قدرت جنسی را تحریک می کنند.

این آزمایش میزان تحریک فرم بلوغ زودرس را مشخص خواهند کرد تصویربرداری مغناطیسی یک روش تشخیص از ترکیبی از آهنربا های بزرگ فرکانس های رادیویی برای آنها برای به تصویر کشیدن دقیق اندام ها و ساختار بدن است.

درمان بلوغ زودرس چیست؟

درمان بلوغ زودرس توسط پزشک بر اساس موارد زیر تعیین می شود سن فرزند سلامت عمومی و سابقه پزشکی او شدت مشکل انتظارات دوره بیماری تحمل فرزند در برابر دارو های خاصی روش‌های درمانی نظری اولویت شما هدف از درمان بلوغ توقف و احتمال معکوس کردن علائم زودرس و بلوغ می باشد.

در صورت تشخیص این مشکل در آن درمان آن به نوع بلوغ زودرس مثل کودک و عوامل به وجود آورنده آن بستگی دارد.

تحولات جدید در درمان بلوغ منجر به استفاده موفقیت آمیز از هورمون های گنادو تروپین مصنوعی است به نظر می‌رسد این هورمون و مصنوعی می تواند ترشحات غدد هیپوفیز را متوقف کنند و بلوغ جنسی زودرس را به تاخیر بیاندازد.

چگونه به بهترین وجه از فرزند خود حمایت کنید؟

شما می‌توانید با توضیحاتی ساده و صادقانه در رابطه با اتفاقی که برای افتاده است و یا مراجعه به بهترین مشاور در این زمینه کودکتان را آگاه کنید و از انواع تغییراتی که در حال رخ دادن در بدن او از آنچه در طول مسیر باید انتظار داشته باشد آن را آگاه کنید.

توضیح دهید که تغییراتی که آن تجربه می کنند برای نوجوانان و بزرگترها هم طبیعی است.

اگر برنامه درمان برای فرزند شما وجود دارد او را نسبت به روند درمان آگاه نگه دارید حتماً علائم زیر را تحت نظر قرار بگیرید.

آزار و اذیت یا زورگویی، نمرات ضعیف، مشکلات درسی در مدرسه از دست دادن علاقه به فعالیت‌ های روزانه، رفتارهای ناهنجار آن ها ، هدف از ایجاد یک محیط حمایتی قرار گرفتن در کنار فرزند و جلوگیری از مشکلات جسمی عاطفی او می باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر