شاید برای شما مفید باشد تالاسمی در کودکان

تالاسمی در کودکان

 آشنایی با تالاسمی در کودکان تالاسمی یک مشکل و گلبول های قرمز خون است که از والدین به کودکان منتقل می‌شود. یعنی یک عامل ژنتیکی این شرایط بسته به جای ژنتیک خاصی دارد و  باعث  تغییر پیدا کردن سلول در بدن می شود.  کم خونی می تواند موجب سطح پایین سلول های قرمز شوند یک …

 آشنایی با تالاسمی در کودکان

تالاسمی یک مشکل و گلبول های قرمز خون است که از والدین به کودکان منتقل می‌شود. یعنی یک عامل ژنتیکی این شرایط بسته به جای ژنتیک خاصی دارد و  باعث  تغییر پیدا کردن سلول در بدن می شود.

 کم خونی می تواند موجب سطح پایین سلول های قرمز شوند یک کودک مبتلا به تلاسمی کم خونی های طولانی مدتی دارد که ممکن است با کم خونی فقر آهن اشتباه گرفته شود. در این بخش ما را همراهی کنید با دلایل و علائم آن بیش تر آشنا شوید.

بیماری و علائم تالاسمی در کودکان

کودکان مبتلا به تالاسمی ممکن است در اوایل کودکی نشانه ها و علائم را نشان دهنده تالاسمی  شبیه کودکان مبتلا به کم خونی است این نشانه ها عبارت اند از:

  •  تنگی نفس
  •  پوست رنگ پریده
  • حساسیت
  • کبود شدن  پوست
  •  یرقان
  •  رشد آهسته
  • شکم برآمده
  •  ادرار تیره
  •  نقص استخوان صورت

دلایل تالاسمی در کودکان

دلایل تالاسمی در کودکان
دلایل تالاسمی در کودکان

انتقباظ  خون ناشی از نقص ژنی که تولید هموگلوبین خون را کنترل می‌کند این ژن معیوب باعث ناتوانی در تولید هموگلوبین طبیعی می‌شود کودکان را ممکن است.

این بیماری را از پدر یا مادرشان به ارث ببرد.  اگر کودکی سلول  معیوب را از پدر و مادر به ارث ببرد دچار تالاسمی خواهد شد همچنین ژن معیوب توسط یک بار هم منتقل شود کودک داری تالاسمی و حامل ژن معیوب می شود.

مطالعه بیشتر:  بالا بردن سیستم ایمنی در دوران بارداری

تالاسمی آلفا در کودکان چیست

تالاسمی آلفا یکی از بیماری‌ های ارثی است به این معنی که از طریق ژن های والدین منتقل می‌شود این بیماری باعث کم خونی در کودکان می گردد .

کم خونی کمبود سلول قرمز و هموگلوبین می باشد هموگلوبین یک سلول خونی قرمز و قسمتی از گلبول های قرمز خون می باشد و آن را به اندام ها سلول ها و بافت ها منتقل می کند فشار آلفا بر تولید هموگلوبین تأثیر می‌گذارد.

چه عواملی باعث ایجاد تالاسمی آلفا در کودکان میشود

در بدن کودکی که تولید هموگلوبین کم شود باعث ایجاد تغییراتی در ان می شود و باعث می شود  در بدن تأثیر بگذارد در کودکان یک مسئله جدی است.

  قبل از تولدش خود را نمایان  می کند باعث هیدروپس فتالیس می شود این وضعیتی که در بدن مایع زیادی وجود خواهد داشت.

از نوزادان آسیب دیده و مرده متولد می شوند یا خیلی زود بعد از تولد می میرند.  همچنین مادر می تواند مشکلات جدی و خطرناک داشته باشد بیماری هموگلوبین h باعث کم خونی می شود از خفیف تا شدید متغیر است.  علائم آن متفاوت خواهد بود

حامل تالاسمی آلفا در کودکان

در دوره حاملگی وجود دارد و حامل می‌تواند این ویژگی‌ها را داشته باشد به این معنی که علائم  ملایمی دارد اما نمی‌توان آن را به کودک منتقل کند.

ممکن است بی نشان و بی صدا باشد این به این معنی است که علائمی ندارد اما می ‌تواند این جهش را به کودکش انتقال دهد.

کدام یک از کودکان در معرض خطر تالاسمی قرار دارند

تالاسمی آلفا از سوی والدین به کودکانشان منتقل می‌شود اگر هر دوی پدر و مادر ژن تالاسمی داشته باشند هر یک از آن ها خطر ابتلا به تالاسمی را افزایش می‌دهند و همچنین در معرض خطر خطر داشتن هموگلوبین ‏h و حامل بودن قرار دارند

نقص ژن هایی که باعث به وجود آمدن تالاسمی آلفا می ‌شود در میان مردم در کشور های مدیترانه آفریقای شمالی هند و آسیای میانه و خاورمیانه به مراتب بیشتر است.

مطالعه بیشتر:  هفته بیست و دوم بارداری

تالاسمی آلفا چگونه برای کودک تشخیص داده میشود

تالاسمی آلفا چگونه برای کودک تشخیص داده میشود
تالاسمی آلفا چگونه برای کودک تشخیص داده میشود

در رابطه با این موضوع بی شک از شما تست های فیزیکی و آزمایش‌هایی را می گیرد از قبیل شمارش کامل خون اسمیر محیطی که هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد.

شمارش کامل خون شامل همان تست های گلبول قرمز و سفید خون است که سلول‌های لخت کننده کمبود پلاکت نام دارند و گلبول‌های قرمز را مورد بررسی قرار می‌دهند شامل هماتوکریت و جزئیات بیشتر در رابطه با گلبول قرمز خون است.

اسمیر محیطی یکی از نمونه‌ های کوچک خون است که زیر میکروسکوپ قرار می ‌گیرد تا ببینند  چه چیز غیر عادی در خون شما وجود دارد.

چگونه کودک تالاسمی آلفا درمان میشود

میزان درمان  کودکان و سلامتی عمومی و بستگی دارد همچنین بستگی به این دارد که چقدر این شرایط شدی دتر است درمان به تالاسمی آلفا هم بستگی دارد هیچ درمان موثری در رابطه با تالاسمی آلفا وجود ندارد.

  کودکان با ویژگی ‌های تالاسمی آلفا به درمان هیچگونه نیازی ندارند البته کودکان با هموگلوبین اج نیاز به درمان ندارند اما درمان ممکن است شامل موارد زیر شود.

  •  اجرا به یک هماتولوژیست که یک متخصص بیماری خون است.
  •  مصرف دوتا روزانه اسید فولیک ویتامین های حیاتی برای تولید هموگلوبین هستند.
  •  تزریق خون ممکن است در شرایطی که سطح هموگلوبین به صورت ناگهانی افت پیدا کند نیاز باشد .
  • برداشتن طحال کرد این عمل به ندرت انجام می‌شود و در موارد حاد توسط پزشک توصیه می گردد.

عوارض ناشی از تالاسمی آلفا در کودکان چیست

عوارض ناشی از تالاسمی آلفا در کودکان چیست
عوارض ناشی از تالاسمی آلفا در کودکان چیست

مشکلات مربوط به تالاسمی آلفا وابستگی در کودکان و گلوبین اجرا می شود و سپس به تاخیر می افت. مشکلات در درمان هموگلوبین اج ممکن است رخ دهد.

اگر طحال کودک برداشته شود خطر ابتلا به عفونت در خون افزایش پیدا می‌ کند داشتن آهن اضافی می تواند به وجود بیاید و این به دلیل تزریق خون به دفعات است.

مطالعه بیشتر:  اسپرم ضعیف و راه های درمانی که نمیدانید

چگونه تالاسمی آلفا در یک کودک مدیریت شود

خون کودک شما باید به طور مرتب چه شود باید چک شود که آیا تب دارد یاخیر تبدیل می تواند باعث افت هموگلوبین شود با پزشک متخصص در رابطه با بیماری حتماً صحبت کنید و از یک مشاوره ژنتیکی کمک بخواهید.

نکات کلیدی در رابطه با تالاسمی در کودکان

تالاسمی یک بیماری ارثی خونی باعث کم خونی می شود این باعث تغییرات در ژن ها می شود که  کنترل تولید هموگلوبین می گردد البته درمان به نوع تالاسمی آلفا بستگی دارد بسیاری از کودکان به هیچ عنوان به درمان نیاز ندارند.

تالاسمی بتا در کودکان

تالاسمی بتا در کودکان
تالاسمی بتا در کودکان

تالاسمی بتا زمانی اتفاق می‌افتد که ژنی که تولید گلوبین بتا را کنترل می‌کند دچار نقص شود تالاسمی بتا می‌تواند باعث کم خونی خفیف تا شدید شود.

  در کشور های مدیترانه آفریقا و جنوب شرقی آسیا شایع ‌تر است کودک می‌تواند با به کار بردن آن از یکی از والدین به تالاسمی بتا مبتلا  شود وقتی کسی کمبود هموگلبین در کروموزوم ایکس  دارد به وجود می‌آید.

 گلوبین بتا به همراه گلوبین آلفا یکی از پروتئین ‌های مهم  را تشکیل می‌ دهند اگر یکی از آنها دچار نقص شود گلوبین بتا به وجود می‌آید.

این بیماری بر هموگلوبین تاثیر می‌گذارد و توانایی گلبول های قرمز را برای جابجا کردن اکسیژن در بدن کاهش می دهند.

انواع تالاسمی بتا در کودکان

انواع مختلف تالاسمی بتا وجود دارد که بستگی به این دارد که آیا یک یا دو ژن بتا ناقص است یا خیر و شدت آن چقدر بوده است.

تالاسمی بتا مینور زمانی اتفاق می‌ افتد که یکی از ژن های گلوبین بتا دچار جهش شده باشند افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم خفیف بدون نیاز به درمان در آن ها نیست اما می‌تواند در کودکان سخت تر باشد.

آنها معمولا کم خون هستند و همیشه دچار ضعف می باشند و در برخی از کودکان همیشه خون دماغ می شوند.

تالاسمی بتا ماژور در کودکان

تالاسمی بتا ماژور در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که در هر دو ژن بتا گلوبین در بدن ایجاد شده باشد این شایع ترین شکل تالاسمی است.

نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور اغلب به فاصله بعد از تولد سالم نظر می‌آید اما با شروع نخستین سال های زندگی بیماری آن ها خود را نشان می دهد افراد مبتلا به کم خونی معمولا دچار ضعف و عفونت هستند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر