شاید برای شما مفید باشد تغذیه با شیر خشک

تغذیه با شیر خشک

تغذیه با شیر خشک تغذیه به واسطه شیر خشک جایگزین مناسب برای شیر مادر می باشد. بسیاری از مادران قادر به شیردهی به فرزندشان هستند و تمایل دارند در کنار شیر خود از شیر کمکی استفاده کنند برای تغذیه فرزند شیر خشک بهترین انتخاب است در این مقاله قصد داریم در رابطه با مزایا و …

تغذیه با شیر خشک

تغذیه به واسطه شیر خشک جایگزین مناسب برای شیر مادر می باشد.

بسیاری از مادران قادر به شیردهی به فرزندشان هستند و تمایل دارند در کنار شیر خود از شیر کمکی استفاده کنند برای تغذیه فرزند شیر خشک بهترین انتخاب است در این مقاله قصد داریم در رابطه با مزایا و معایب شیر خشک صحبت کنیم پس از آن پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را تا انتها مطالعه بفرمایید.

مزایای تغذیه نوزاد با شیر خشک

تغذیه با شیر خشک
تغذیه با شیر خشک

تغذیه با شیرخشک برای نوزادان مزایایی دارد که عبارتند از :

نوزاد افراد دیگر می توانند به نوزاد شیر دهند یکی از مزایای شیر خشک این است که هر زمان که والدین آن حضور نداشتند افراد دیگر می توانند به ان ها شیر دهند.

تغذیه فرصت خوب برای ایجاد ارتباط عاطفی بین پدر و فرزند خواهد بود در تغذیه با شیر مادر این فرصت وجود ندارد استفاده از شیر خشک به خواهر و برادر و پدر و سایر اعضای خانواده این امکان را می دهند تا لحظاتی را با نوزاد بگذراند.

تغذیه با شیر خشک می‌تواند در انظار عمومی انجام شود برخی از مادران با شیر دادن به نوزاد در جمع راحت نیستند و تمایلی به دیده شدن بدنشان هنگام شیردهی ندارند و نمی‌خواهد برای شیردادن به فضای خصوصی بروند شیر خشک می تواند بهترین گزینه در این زمان باشد

میزان مصرف شیرخشک قابل اندازه گیری است

قبل هر چیز مراقب باشید که با تغذیه بیش از اندازه با شیر خشک با شیر مادر سلامت فرزندتان را به خطر نیندازید مادران بسیاری در زمان شیردهی از ناکافی بودن شیر خود برای تغذیه نوزاد نگران هستند.

در چنین شرایطی بهتر است والدین از شیرخشک استفاده می‌کنند مصرف شیرخشک این اطمینان را به والدین می دهد که نوزاد به اندازه کافی شیر مورد نیاز برای رشد و تکامل را دریافت می‌کنند.

مطالعه بیشتر:  اندومتریوز چیست؟ و چرا باعث ناباروری میشود؟

با این حال یکی از راه های افزایش شیر مادر مکیدن نوزاد و خوردن شیر از سینه است، وقتی  نوزاد از شیر مادر تغذیه نکند به مرور زمان میزان شیردهی کم می‌شود و شیر تولید شده در بدن مادر از بین می‌رود.

در تغذیه با شیرخشک نیاز به تغییر رژیم غذایی مادر نیست

تغذیه با شیر خشک
تغذیه با شیر خشک

مادر که نوزاد خود را با شیر خود تغذیه می نماید نگران مصرف مواد غذایی و سبزیجات آلرژی زا و انتقال عوارض آن به نوزاد میشود تغذیه مادر در دوران شیردهی هیچ محدودیتی ندارد.

شیر خشک برای نوزادان که تحمل ناپذیری لاکتوز دارند بسیار مناسب است در موارد بسیار نادر ممکن است برخی از نوزادان قادر به هضم شیر مادر نباشد این وضعیت تحمل ناپذیری لاکتوز نام دارد.

در مورد که نوزادان استفاده از شیرخشک بسیار مناسب است و می‌تواند از شیرخشک ‌های سویای استفاده کنند وضعیت سلامت مادر تاثیر بر تغذیه نوزاد نمی‌گذارد.

اگر مادر بعد از زایمان بیمارستان یا دچار در مشکلات جسمی شود امکان شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد شیر خشک می‌تواند تغذیه جایگزین به عنوان شیر مادر به حساب می آیند.

معایب تغذیه با شیر خشک

شیر خشک به اندازه شیر مادر مغزی نیست اما در تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل نوزاد را در در خود دارد.

تغذیه نوزاد با شیر خشک خطر چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی و افزایش می‌دهد علاوه بر همه این ها مصرف شیر خشک در نوزادان می تواند احتمال بروز چاقی در بزرگسالی را به حد ۷۰ درصد افزایش دهد.

آماده سازی شیرخشک وقت گیر و سخت است و تغذیه با شیر مادر هر زمان که نوزاد احتیاج به شیر دارد می‌توان به او شیر داد.

آن برای تغذیه با شیر خشک باید شیشه شیر را بشویید استریل کنید و در شیشه بریزید و گرم کنید انجام این کار وقت گیر است استفاده نامناسب شیشه شیر می‌تواند به سلامت نوزاد خطرات و آسیب‌ ها را وارد کنند.

مطالعه بیشتر:  پرینورافی و رضایت جنسی

مصرف شیرخشک پر هزینه است استفاده از شیرخشک برای بسیاری از خانواده ها بسیار گران و پر هزینه می باشد برای تغذیه نوزاد با شیر خشک نیاز است که برای  تمیز کردن ان از دستگاه ضدعفونی کننده شیر خشک استفاده شود.

همچنین باید شیرخشک با کیفیت خوب را تهیه کنید همه این موارد از هزینه ‌های بسیار زیادی را به دنبال دارند.

تغذیه با شیرخشک سیستم ایمنی نوزاد را ضعیف می کند

مطالعات نشان می‌دهد شیر خشک در سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می نماید عملکرد آن را بهبود بخشد و از طرف دیگر شیرخشک حاوی مواد مغذی حیاتی و طبیعی برای رشد نوزاد است.

همچنین احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل عفونت گوش عفونت ادرار از حال و سینه و پیدا شدن خون در مدفوع در نوزادان را در زمان استفاده با شیرخشک افزایش می‌دهد.

تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین نوزاد و مادر می شود تقریبا استفاده از شیر مادر فرصت خوبی برای ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاداست.

زمانی که نوزاد شروع به مکیدن سینه مادر می کند تماس پوست با پوست موجب می‌شود تا ارتباط عاطفی عمیقی بین هر دوی آن ها به وجود آید.

تغذیه با شیر خشک پر زحمت است در زمانی که بیرون می روید نوزادی که  از شیر خشک تغذیه می کند باید شیشه تمیز شیر خشک و سرشیشه و سایر ملزومات همراهتان باشد.

همه این ها را به خوبی مدیریت کنید مدیریت این وسایل نگهداری از نوزاد به صورت همزمان می تواند پر زحمت و سخت به نظر برسد اگر نوزاد به تغذیه با شیر خشک در شب عادت به شب بیدار شدن از خواب دارد  آماده سازی شیر خشک نیز ازار دهنده است.

تغذیه با شیر مادر برای سلامتی مادر هم مفید است برخی از مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان سینه سرطان رحم پوکی استخوان در مادرانی که نوزادانشان از شیر خود استفاده می کنند به مراتب از مادرانی که فرزندشان از شیرخشک استفاده می‌کنند کمتر است.

مطالعه بیشتر:  هفته سی و ششم بارداری

شیر خشک برای برخی از نوزادان مناسب نیست در خشک برای برخی از نوزادان اصلا توصیه نمی‌شود این نوزادان در صورت مصرف با شیرخشک دچار درد های شکمی کم ‌آبی اسهال و یبوست می شود.

مقدار زیادی مایعات از آن ها دفع می‌شود مصرف شیرخشک مزایا و معایب خاص خود را دارد و قبل از انتخاب هر یک از روشه ای شیردهی باید معایب و مزایای آن را بررسی کنید.

در نهایت روش را انتخاب کنید که به نوزاد و خودتان کمک کند و باعث شود ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد و تکامل نوزاد به بدن برسد.

تعداد دفعات تغذیه با شیر خشک

تغذیه با شیر خشک
تغذیه با شیر خشک

وقتی نوزاد شما حدودا یک ماه شد بیشتر آماده شیرخوردن است طبق یک برنامه خاص می‌شود نوزادی که با شیر خشک تغذیه می‌گردد.

معمولا از نوزادی که با شیر مادر وزن می گیرد میزان وزن آن بیشتر خواهد بود دنبال کردن یک برنامه تغذیه می تواند به جلوگیری از پرخوری آن بپردازد بهتر از هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار کودکان خود را تغذیه کنید.

تا زمانی که کودک به وزن حدود چهار و نیم کیلوگرم رسید در هر وعده ۴۵ تا ۹۰ سی سی شیر خشک به او بدهید البته این میزان در هر کودک متفاوت است.

استریل کردن شیشه شیر

اگر آب لوله کشی و ایمنی آب مصرفی قابل اعتماد نباشد حتما از آب های تسویه شده استفاده کنید قبل از استفاده از درپوش حتما آن ها را استریل کنید.

برای این کار می توانید شیشه شیر سر شیشه و حلقه های آن را در یک قابلمه آب جوش که زیر آن را خاموش کرده به مدت ۵ دقیقه قرار دهید و با یک حوله تمیز در معرض هوای خشک و سرد قرار دهید.

اطمینان از راحتی کودک در زمان خوردن شیر از شیشه

اگر دهان کودک شما در زمان مکیدن سر و صدای زیادی می‌کند شاید هوای زیادی را می بلعد برای بلعیدن کم تر هوا او را در روزی زمین بنشانید و در زاویه 45 درجه قرار دهید مراقب باشید شیشه شیر را به اندازه‌ای کج کنید که سرشیشه پراز شیر باشد.

هرگز شیشه شیر را به چیزی تکیه ندهید زیرا این کار گاهی می‌تواند باعث خفگی در کودک شود علاوه بر این تغذیه با شیشه شیر مادر تغذیه اسید نمی تواند زمان فوق العاده برای محبت به کودک و به وجود آمدن پیوند عاطفی و عمیق میان مادر و کودک شود از این فرصت را از دست ندهید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر