شاید برای شما مفید باشد تغذیه رده‌ های سنی در کودکان

تغذیه رده‌ های سنی در کودکان

تغذیه رده‌ های سنی در کودکان شش ماه اول زندگی کودکان تنها به شیرمادر و شیرخشک نیاز دارند و می توانند با استفاده از شیر خشک و شیر مادر مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند. نوزادان در این زمان با سرعت بیشتری قادر به حذف محتویات شیر خشک هستند و سیستم گوارش آن …

تغذیه رده‌ های سنی در کودکان

شش ماه اول زندگی کودکان تنها به شیرمادر و شیرخشک نیاز دارند و می توانند با استفاده از شیر خشک و شیر مادر مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند.

نوزادان در این زمان با سرعت بیشتری قادر به حذف محتویات شیر خشک هستند و سیستم گوارش آن ها مناسب مصرف مواد غذایی اضافه نیست.

در مجموع بسته به شرایط منحصر به فرد هر کودک تغذیه با شیر مادر از ۸ تا ۱۲ بار در روز و یا هر دو تا سه ساعت یک بار لازم است.

مادرانی که نوزادشان را با استفاده از شیر خود تغذیه می‌کنند توصیه می‌شود به طور منظم تغذیه شیر را انجام دهد تا از شروع تا از سیر شدن بیش از اندازه فرزند جلوگیری نمایند و به استمرار روند تولید شیر در روز کمک کند.

درمورد شیرخشک کم تغذیه با فاصله ۲۴ ساعت یعنی معادل روزانه ۶ الی ۸ بار در روز صورت می‌گیرد برای هر مرتبه غذا دادن به فرزند ۳۰ الی ۶۰ میلی لیتر باید شیر خشک استفاده کنید.

به تدریج حجم غذای دریافتی برای کودکان افزایش دهید توصیه می‌شود والدین که تغذیه با شیرخشک را از صفر تا ۶ ماهگی آغاز می کنند در هر زمان که نوزاد بی تاب بود آن ها را سیر کند زیرا گریه نشانه ای از گرسنگی در کودکان است.

محدودیت های تغذیه ای و غذایی نامناسب

تغذیه رده‌ های سنی در کودکان
تغذیه رده‌ های سنی در کودکان

هرگز نوزادان ۰ تا ۶ ماه عسل ندهید این ماده غذایی حاوی باکتری‌ هایی که منجر به بوتولیسم می شود عارضه نادر است اما آن را دست کم نگیرید تغذیه با شیر گاو قبل از یک سالگی یک کار اشتباه است.

مطالعه بیشتر:  واریکوسل

نوزادان در این بازه برای هضم پروتئین‌های شیر گاو آمادگی ندارد به هیچ عنوان به نوزادان تا قبل از شش ماهگی غذای جامد ندهید زیرا قادر به هضم آن نیست و دچار خفگی میشود.

تغذیه با شیر مادر و شیر خشک در رختخواب زمانی که کودک آماده خواب است جلوگیری شود زیرا نوزادانی که دائما یک بطری به دست دارند دچار پوسیدگی دندان می گردد.

نوزادان تا ۶ ماهگی به آب میوه و سبزی نیاز ندارند کالری اضافه می تواند اشتهای آن ها را کاهش دهد قند خون آن ها را بالا ببرند و در نهایت دندان‌هایشان را دچار آسیب کند نوشابه گازدار نوشیدنی های مضر در این گروه سنی جایز نیست.

نشانه های آمادگی نوزاد برای صرف وعده های غذایی جامعه

وی از کنترل سرعت خوبی برخوردار است می‌تواند سر خود را برای مدت طولانی بالا نگه دارد. می‌تواند بدون کمک یا کمک بسیار کم بنشیند و دیگر رفلاکس بیرون اندازی زبان برای هل دادن غذا به بیرون از دهان و زبان را ندارد

به مواد غذایی علاقه نشان می‌دهد و در صورت ارائه غذای سمت آن می‌رود در این سن شیرمادر و شیرخشک همچنین می‌تواند در کنار منابع غذایی دیگر باشند و غذا های جدید هم می‌تواند در برنامه خاص جای بگیرد.

غذا های جامد مطلوب

استفاده از یک یا دو قاشق غذاخوری غلات در صبحانه با آهن و پوره میوه سبزیجات می‌ تواند آغاز خوبی باشد.

رده سنی ۶ تا ۸ ماه

در سن  ۴ تا ۶ بار در روز می تواند غذا بخورد حجم تغذیه آن در هر رده نسبت به شش ماهگی اندکی بیش تر از شیر خشک و می‌تواند در میان وعده استفاده شود.

نباید بیشتر از حد مجاز باشد با وجود غذا های جامد به اکثر کودکان بخش اعظم کالری مورد نیاز آن ها با استفاده از شیر خشک و شیر مادر تامین می گردد.

مطالعه بیشتر:  کم بودن طول سرویکس

مواد غذایی که در این رده سنی می توانند استفاده کنند عبارتند از:

  •  پوره گوشت
  • میوه
  • سبزیجات
  •  غنی از آهن
  • نخود سبز
  • هویج
  • سیب‌زمینی شیرین
  •  کدو
  •  سیب
  •  گلابی
  •  موز
  •  هلو

رده سنی ۸ تا ۱۲ ماه

با رسیدن نوزاد به ۸ تا ۱۲ ماه والدین می‌توانند از غذا هایی به اصطلاح فینگرفودی برای او استفاده کنند.

کودک احتمال زیاد با تلاش و دست و پا زدن برای گرفتن غذا و قاشق به شما می فهماند که گرسنه است و می خواهد مستقل غذای خود را بخورد.

از جمله غذا هایی که در این مرحله می توان به کودک داد سبزیجات نرم و پخته شده میوه های پوست کنده نان تست و نودل است که  البته بسته به ذائقه های کودک دارد از طریق غذا هایی که قابل استفاده برای کودکان از بیسکویت بدون اسانس است.

رده سنی یک سال

حجم غذای کودک در سن یک سالگی به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا می کند در این زمینه هم به جای شیرمادر و شیر خشک غذا های دیگر را جایگزین کرد و شیر کم چرب استفاده کنند.

زیرا باعث رشد کودک می‌گردد و کالری اضافه بدن می‌شود.

مواد غذایی مثل سبزیجات نان غلات لبنیات پروتئین میوه ها می تواند استفاده کند. هنگامی که کودک به چهار دست و پا رفتن فعالیت ‌های بدنی و افزایش پیدا می ‌کند و در نتیجه به غذای بیش تری نیاز دارد.

رده سنی ۲ تا ۴ سال

تغذیه رده‌ های سنی در کودکان
تغذیه رده‌ های سنی در کودکان

بعد از آنکه کودک دوسال شد رژیم غذایی باید چربی متوسطی وارد شود برنامه های تغذیه ای پر چرب می تواند مشکلات قلبی و چاقی را در بزرگسالی برای او به همراه بیاورد پس تعادل در استفاده از چربی در کودکان دو سال به بالا به بسیار حائز اهمیت است.

مطالعه بیشتر:  هفته چهارم بارداری

کودکی که در اینبازه سنی قرار دارند می توانند از انواع گروه های غذایی استفاده کنند نان غلات پروتئین میوه سبزیجات لبنیات و چربی همچنین در صورتی که آب مصرفی کودک حاوی فلوراید باشد می‌تواند از دهانشویه و خمیردندان هم استفاده کنید.

از طرفی تمام کودکان برای رشد هرچه بهتر استخوان نیاز به کلسیم دارد پس از استفاده از منابع غنی کلسیم در دو سالگی به بالا حائز اهمیت است.

استفاده از شیر ماست پنیر های کم چرب یا بدون چربی سبزی پخته شده ماهی سالم آن تاثیرات بسیار زیادی در رشد استخوان کودکان دارد.

برای کودکان ۴ سال استفاده از یک فنجان جو دوسر برای صبحانه و ساندویچ های که با نان گندم هستند برای صرف ناهار بسیار مناسب است نان و غلات باید در رژیم غذایی کودکان ۴ سال قرار بگیرد و مکررا استفاده گردد.

سبزیجاتی که حاوی فیبر و ویتامین های فراوانی هستند در این برنامه غذایی باید گنجانده شود تا از بروز بیماری ‌های مختلف قلبی و عروقی در کودک جلوگیری شود.

رده سنی ۴ تا ۶ سال

کودکان ۴ تا ۶ سال به اندازه کافی بزرگ شدن و می تواند به تنهایی غذای خود را مصرف کنند طیف گسترده ای در مواد غذایی کودکان ۴ تا ۶ سال وجود دارد و همه غذا ها به آنها پیشنهاد می شود.

در واقع باید غذا را به عنوان سرگرمی و تفریح جذاب برای آن ها به حساب آورد کودکانی که در سن پیش دبستانی هستند باید ۵ گروه غذایی شامل غلات میوه سبزیجات لبنیات و پروتئین ها را مصرف کنند.

نکات تکمیلی برای هر رده سنی

یک الگوی تغذیه سالم و خوب برای کودکان داشته باشید و دارای غذایی و میان وعده ها را به صورت منظم و با زمان‌ بندی مناسب برنامه ریزی کنید و اجازه دهید که فرصت کافی برای صرف وعده غذایی را فرزند داشته باشد.

قبل از وعده های غذایی و میان وعده زمان برای کسب آرامش کودک است کودکان زمانی که آرام هستند بهتر غذا می‌خورند بهترین نوشیدنی‌ ها را برای کودکان فراهم کنید.

بهترین نوشیدنی شامل آب و شیر است که حاوی ویتامین دی و کلسیم می‌باشد و هر دو به استخوان سازی به کمک بسزایی کند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر