شاید برای شما مفید باشد تغذیه نوزادان و شیرخواران

تغذیه نوزادان و شیرخواران

تغذیه نوزادان و شیرخواران تغذیه شیرخواران با استفاده از شیر مادر بهترین روش تغذیه نوزاد و تغذیه انحصاری با شیرمادر جهت بهترین شدن سلامتی برای زندگی کودک مناسب است در شش ماه اول زندگی به همه کودکان و مادران پیشنهاد می‌شود. تغذیه شیرخواران با شیر مادر بهترین روش تغذیه ای است تا حدود ۶ ماهگی …

تغذیه نوزادان و شیرخواران

تغذیه شیرخواران با استفاده از شیر مادر بهترین روش تغذیه نوزاد و تغذیه انحصاری با شیرمادر جهت بهترین شدن سلامتی برای زندگی کودک مناسب است در شش ماه اول زندگی به همه کودکان و مادران پیشنهاد می‌شود.

تغذیه شیرخواران با شیر مادر بهترین روش تغذیه ای است تا حدود ۶ ماهگی می‌تواند یکی از غذاهای بسیار سالم و کامل برای نوزاد به حساب می آید.

تغذیه با شیر خشک به تنهایی به برآورده کردن نیاز های کودک نمی انجامد و فرآیند شیر گرفتن نوزاد در ایجاد عادت به غذا های جامد در این سن باید شروع شود.

نکات کلیدی تغذیه شیرخواران

تغذیه نوزادان و شیرخواران
تغذیه نوزادان و شیرخواران

آشنا شدن با مواد غذایی جامد، باید بر اساس اندازه دهن ‌نوزاد تعیین شود چون این موضوع در مورد کودکان مختلف خواهد بود موادی مثل میوه ها سبزیجات غلات صبحانه که در آن از گندم استفاده نشده است به بدن کودک اسیب می رساند.

انواع دیگر غلات لبنیات گوشت ماهی تخم مرغ و در برنامه غذایی کودک جای گیرد نوزادانی که شیر مادر را به عنوان نوشیدنی استفاده می کنند لازم است از ۶ ماهگی مکمل حاوی ویتامین های a c,d را دریافت کنند.

تغذیه شیرخواران با شیر مادر

تغذیه نوزادان و شیرخواران
تغذیه نوزادان و شیرخواران

تغذیه با شیر مادر  با استفاده از بهترین روش تغذیه نوزادان است و در سرتاسر جهان برای بهترین شروع زندگی برای نوزادان تا شش ماهگی را به دنبال دارد.

شیر مادر تمام انرژی و مواد مغذی کودک به آن نیاز دارد و همچنین فاکتور های رشد و تحقیقات دیگر که به حفاظت از کودک در برابر عفونت ها کمک می کند.

مزایای تغذیه شیرخواران با استفاده از شیر مادر برای مادر و نوزاد مهم است که شیر مادر حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب مختلف است یکی از نکات قابل توجه در مورد شیر مادر این می باشد که ترکیب آن با توجه به نیاز های کودک تغییر خواهد کرد.

ترکیب شیر مادر همزمان با رشد کودک تغییر می کند از چند روز اول بعد از تولد تولید می‌شود دارای ترکیبات متفاوتی است و با شیر معمولی تفاوت دارد به این صورت که آنتی بیوتیک بسیار بالایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در آن وجود دارد.

تا سه روز بعد از تولد آغوز به شیر رقیق های تبدیل می گردد و بعد از آن نوزاد شروع عادت به خوردن مقدار بیشتری شیر می کند.

مطالعه بیشتر:  درمان عفونت بارداری

علاوه بر اینکه ترکیب شیر مادر در طول زمان تغییر خواهد کرد ترکیب آن در طول تغذیه شیرخواران هم تغییر می‌کند به این صورت که شیر موجود در آغوز غلیظ تر است و رفته رفته شیر رقیق تر می شود.

نوزاد به مایعات بیشتری نیاز خواهد داشت در حالی که در مواد مغذی موجود در شیر غنی تر می شود.

سازمان بهداشت جهانی تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی اول زندگی توصیه می‌کنند در حال حاضر مواد غذایی جامعه ما یاد به غیر از شیر مادر یا شیر خشک است نه ۱۷ ماهگی به توسعه به نوزادان توصیه نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با از شیرگیری نوزاد باید مقالات مربوط به آن را مطالعه کنید.

با وجود فواید عمومی تغذیه شیرخواران با شیر مادر برای سلامت نوزاد در بلند مدت کشور انگلستان هنوز یکی از پایین ترین نرخ را در اروپا در زمینه تغذیه نوزاد با استفاده از شیر مادر دارد.

آخرین بررسی در رابطه با تغذیه شیرخواران که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان داد که ۴۵ درصد از تمام مادران در انگلستان فقط یک هفته نوزاد خود را شیر می دهند در حالی که ۲۱ درصد آنها ۶ هفته نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کرد و در عرض شش ماه این رقم به ۷ درصد کاهش پیدا کرد.

در حالی که در عرض ۶ ماه تعداد مادرانی که به صورت انحصاری نوزاد خود را با شیر خود تغذیه کردند تقریبا صفر بود.

مزایای تغذیه شیرخواران با شیر مادر

شیر مادر در ترکیبات بسیار عالی دارد و حاوی مواد مغذی زیادی می باشد نیاز کودک را برآورده می کند و ترکیب آن به صورت خودکار و همزمان با رشد نوزاد تغییر خواهد کرد.

اما در مجموع از فاکتور های ایمنی مثل فاکتور رشد ایمونوگلوبین است تغذیه شیرخواران با شیر مادر برای حداقل ۳ ماه با شیوع و شدت کمتری از بیماری گوارشی و عفونت گوش و دستگاه تنفسی در شیرخواران همراه می‌باشد.

مطالعه بیشتر:  سرطان ریه

شواهد روز افزون وجود دارد که تغذیه با شیر مادر باعث کاهش ریسک ابتلا به چاقی و بیماری ‌های قلبی عروقی مثل فشار خون و مقاومت به انسولین در سال های بعد از زندگی کودک است.

این احتمال وجود دارد که تغذیه با شیر مادر می‌تواند از نوزاد در برابر بیماری های سیستم ایمنی بدن در سال‌های بعد هم محافظت کند بیماری‌هایی مثل دیابت بیماری التهاب روده و سرطان اگرچه در این مورد تنها و تحقیقاتی نشده است.

اما می‌توان گفت برای آن تأثیر دارد گفته شده است که تغذیه شیرخواران با شیر مادر از نوزادان در برابر بیماری های آلرژیک محافظت می ‌کند.

مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادران

با استفاده از شیر مادر با کاهش خطر سرطان پستان و همچنین احتمال کاهش سرطان تخمدان و رحم در آینده همراه است تغذیه شیر خواران با شیر مادر کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی لگن در دوره‌ های بعد از یائسگی را به همراه دارد.

تغذیه شیرخواران با شیر مادر به کاهش سریع تر وزن و بازگشت سریع تر هم به درون لگن بعد از زایمان کمک خواهد کرد.

تغذیه شیرخواران در هنگام شیردهی

تغذیه نوزادان و شیرخواران
تغذیه نوزادان و شیرخواران

تغذیه شیرخواران در زمان شیردهی و مخصوصا برای مادران شیرده اهمیت بسیار زیادی دارد تا یک رژیم غذایی سالم متنوع و متعادل داشته باشند در طول دوران بارداری ذخیره مواد غذایی مثل کلسیم و ویتامین دی آهن در بدن مادر کاهش پیدا می‌کند.

در نتیجه داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل و جایگزین شدن این مواد در بدن کمک می کند.

انرژی مورد نیاز بدن ما در طول دوران شیردهی افزایش پیدا می‌کند محاسبه شده است که میزان انرژی که برای تغذیه شیرخواران با شیر مادر مورد نیاز می باشد حدود ۶۵۰ کیلو کالری در طول روز است.

مقداری از این انرژی از چربی ذخیره شده در زمان بارداری به دست می‌آید و مادرانی که نوزاد خود را به مدت ۳ تا ۴ ماه منحصرا با شیر خود تغذیه می‌کنند.

به طور متوسط به ۵۰۰ کیلو کالری اضافه در روز نیاز دارند و سایر مواد مغذی مخصوصا ویتامین دی و کلسیم که برای جذب کلسیم لازم است باید بیشتر مصرف شود.

مطالعه بیشتر:  لکه بینی و خونریزی در بارداری

اما بیشتر این مواد را می‌توان با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و با دریافت ۵۰۰ کیلو کالری بیشتر در هر روز برآورده کرد.

اگر در دوران بارداری و شیردهی یک رژیم غذایی ضعیف به کار گرفته شود ذخیره مواد غذایی بدن مادر کاهش پیدا می‌کند بنابراین ضروری است که بین دوره های بارداری همچنین در طول بارداری و شیردهی رژیم غذایی سالمی دنبال شود.

از چه چیزهایی باید پرهیز کرد

مقادیر کم کافئین و الکل می‌تواند به شیر مادر منتقل شود به همین دلیل بهتر است مادران شیرده از مصرف الکل و کافئین خودداری کنند زیرا ممکن است روی خواب و تغذیه و گوارش نوزاد تاثیر بگذارد.

مادران شیرده باید صبر کنند و از نوشیدن الکل و سایر نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند مادران شیرده نباید بیش از یک یا دو واحد الکل آن هم یک یا دو بار در هفته مصرف کنند.

باید از خوردن بیش از یک وعده غذایی متشکل از اره ماهی کوسه و نیزه ماهی در هفته خودداری کنند به دلیل مقادیر بالای جیوه که در این ماه ها وجود دارد از مصرف بیش از حد آن خودداری شود

مکمل ها و تغذیه شیرخواران

یک رژیم متنوع و سالم معمولا باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم را که در دوران شیردهی لازم است را برآورده کند.

با این حال گاهی به سختی می‌توان ویتامین دی لازم برای رژیم غذایی را تامین نمود و در ماه‌ های زمستان به همه مادران شیرده توصیه می‌شود که مکمل‌ های روزانه حاوی ویتامین دی را به اندازه ۱۰ واحد افزایش دهند.

حساسیت به بادام زمینی در تغذیه شیرخواران

حساسیت در رابطه با بادام زمینی همیشه وجود داشته که قبلا توصیه شده اگر سابقه خانوادگی حساسیت به بادام زمینی وجود دارد بهتر است مادران از خوردن بادام زمینی در زمان شیردهی اجتناب کنند.

تا ریسک ابتلای نوزاد به آلرژی بادام زمینی کاهش پیدا کند با این حال این توصیه جدید آن تغییر کرده است و بررسی‌های امروز نشان می‌دهد.

که شواهد روشنی بر اینکه خوردن یا نخوردن بادام زمینی در هنگام شیردهی شانس ابتلای نوزاد به آلرژی بادام زمینی را تاثیر بگذارد وجود ندارد.

توصیه های جدید به این صورت بیان می شود که اجتناب از مصرف بادام زمینی در زمان شیردهی ضروری نیست مگر اینکه با مادر خودش بادام زمینی حساس باشد یا اینکه توسط پزشک متخصص از خوردن آن منع شده باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر