شاید برای شما مفید باشد خونریزی بینی در کودکان

خونریزی بینی در کودکان

خونریزی بینی در کودکان وقتی از بینی فرزندتان بخون می‌آید ممکن است به شدت تعجب کرد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که خونریزی بینی به چه دلیل اتفاق افتاده است اگرچه خونریزی بینی کودکان نگران کننده به نظر می ‌رسد اما مشکل جدی نیست. با این حال مهم است که با  دلایل …

خونریزی بینی در کودکان

وقتی از بینی فرزندتان بخون می‌آید ممکن است به شدت تعجب کرد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که خونریزی بینی به چه دلیل اتفاق افتاده است اگرچه خونریزی بینی کودکان نگران کننده به نظر می ‌رسد اما مشکل جدی نیست.

با این حال مهم است که با  دلایل خونریزی بینی در کودکان آشنا شوید و بدانید که چه زمانی لازم است این مسئله را جدی بگیرید در  ادامه در رابطه با علل خونریزی بینی در کودکان و راه های درمان آن صحبت می‌کند.

خونریزی خلفی بینی چه تفاوتی با خونریزی قدامی بینی دارد

خونریزی بینی می تواند خلفی و قدامی باشد.

شایعترین خونریزی بینی خونریزی قدامی است که به این معنی است که از قسمت جلوی بینی و خونریزی اتفاق می ‌افتد علت اصلی این نوع خونریزی پاره شدن رگ های خونی در داخل بینی است که به آن ها مویرگ می گویند.

خونریزی خلفی بینی از قسمت عمیق تری در داخل بینی نشأت می گیرد این نوع از خونریزی در کودکان غیر عادی به حساب می آید مگر اینکه صورت و بینی کودک آسیب دیده باشد.

بنابراین اگر خونریزی بینی بعد از آسیب اتفاق بیفتد ممکن است یک مسئله مهم باشد که ما می توانید در این زمینه از خدمات پزشکی کمک بگیرید و به سرعت و به راحتی فرزندتان را درمان کنید.

دلایل خونریزی بینی در کودکان چیست

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

برای خونریزی بینی در کودکان چند عامل رایج است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد خشکی هوا اگر هوای داخل خانه و چه بیرون از خانه گرم باشد و آب و هوای آن خشک باشد می تواند یکی از دلایل شایع در خونریزی بینی کودکان به حساب بیاید.

خشکی هوا باعث می شود که غشای بینی خشک و تحریک گردد.

دست در بینی کردن دومین علت شایع خونریزی در کودکان است که با خاراندن و دست در بینی کردن  به وجود می‌آید زیرا این کار موجب می‌شود.

مطالعه بیشتر:  عفونت ادراری در کودکان

رگ‌ ها خونی که مستعد خونریزی هستند شروع به خون ریزی کنند و به غشای ببینی کودک آسیب می رسد ممکن است خونریزی در بینی و آغاز شود بیشترین موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اما اگر بعد از گذشت ده دقیقه خونریزی بینی آن متوقف نشود می توانید او را به پزشک ببرید در این شرایط بهتر است.

این اقدام مراجعه به پزشک است سرماخوردگی و آلرژی و عفونت های سینوسی از عواملی هستند که می توانند خونریزی بینی را ایجاد کند در بیماری که علائم مثل گرفتگی و سوزش بینی را داشت می‌تواند مستعد خونریزی بینی شود.

ایجاد زخم پوسته پوسته شده و  قرمزی در داخل بینی و جلوی سوراخ های بینی نشان از عفونت های باکتریایی می دهد.

در  برخی از موارد نادر خونریزی مکرر در کودکان می تواند ناشی از مشکلات مرتبط با لخته شدن یا رگ های خونی نا به هنجار باشد اگر فرزندتان خونریزی بینی را تجربه می‌کند

چگونه خونریزی بینی کودک را درمان کنیم

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

برای کاهش خونریزی بینی کودک شما می توانید او را برای یک صندلی بنشینید و او را صاف نگه دارید و آرامی سرش را به جلو خم کنید تکان داد دادن سر کودک به عقب می‌تواند موجب جاری شدن خون در گلوی او شود.

این مسئله نه تنها باعث می شود که کودک تناوبی را در گلویش را احساس کند بلکه با صرف استفراغ و حالت تهوع همراه است.

قسمت نهم بینی در زیر پل بینی را فشار دهید اگر فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده است از او بخواهید که خودشان این کار را انجام دهد و از طریق دهان نفس بکشد.

سعی کنید حدود ۱۰ دقیقه به فشار دادن ادامه دهید اگر دچار را خیلی زود متوقف کنید این کار ممکن است موجب خونریزی در فرزندان شود کار دیگری که می‌توان در این رابطه انجام دهید این است که بر روی پل بینی یخ بگذارد می‌تواند به کاهش جریان خون کمک کند.

مطالعه بیشتر:  سردرد کودکان

خونریزی مکرر بینی در کودکان چگونه درمان میشود

برخی از کودکان تنها یک یا دو بار در سال دچار  خونریزی بینی می‌شوند اما در برخی دیگر این تجربه بیشتر است.

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که دیوار داخلی بینی بیش از اندازه تحریک شود و باعث شود که رگ های خونی با کمترین تحریک دچار خونریزی شود اگر فرزندتان به صورت مکرر دچار خونریزی می‌شود لازم است برای مرطوب کردن دیواره بینی و اقداماتی را انجام دهید.

از جمله این اقدامات عبارتند از :

چند بار در روز گردن کسانی را در بینی فرزندتان اسپری کنید برای افزایش رطوبت هوا در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

با انگشت یا پنبه کننده وازلین را در داخل سوراخ های بینی کودک کنید.

ناخن های  کودک را مرتباً کوتاه کنید.

اگرچه خونی که از بینی کودک می‌آید ممکن است کم باشد ولی در کودکان به ندرت جدی است و احتمالا پیش پا افتاده است و نیاز به بیمارستان نیست بنابراین آرام باشید و اقداماتی که در بالا مطرح شد را برای کودک انجام دهید تا خونریزی و کاهش پیدا کند.

برای کودک تشریح کنید که از دست کردن بیش از حد بینی و مالیدن بیش از حد خودداری کند به یاد داشته باشید که خونریزی بینی در کودکان بی ضرر است و درک نحوه کاهش و توقف خونریزی بینی یکی از مهارت های بسیار اساسی هر واحدی است که باید آن را بلد باشد.

با این حال اگر نگران خونریزی بیش از حد بینی فرزندان است می‌توانید با یک پزشک صحبت کنید.

روش های تشخیص نوع خون دماغ

خونریزی بینی در کودکان
خونریزی بینی در کودکان

اگر به دنبال خون دماغ در کودک به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه می کنید ابتدا پزشک معاینات لازم فیزیکی را بررسی می کند و دلیل خون دماغ را میفهمد.

بینی کودک را از نظر وضعیت جسمی که چیزی درون آن فرو نرفته از مورد بررسی قرار می‌دهد و بعد از آن در رابطه با سوابق پزشکی و دارو هایی که مصرف می کند از شما یا خود او سوال می پرسد در مورد سایر علائم و آسیب ‌های احتمالی حتماً باید با پزشک صحبت کنید.

مطالعه بیشتر:  ختنه سنتی

هیچ آزمایش واحدی برای دلیل خونریزی نیست.

پزشک ممکن است از آزمایش‌های تشخیص برای یافتن علت این خونریزی استفاده کند این ازمایش ها شامل شمارش گلبول های خونی یا همان سی بی سی است که یک آزمایش خون برای بررسی اختلالات خونی می باشد.

آندوسکوپی بینی سی تی اسکن بینی اشعه ایکس صورت و بینی زمان ترومبوپلاستین جزئی که یک از آزمایش های خون است و مدت زمان انتخاب شدن خون را بررسی می ‌کند.

در صورت بیماری مزمن در کودکان می‌تواند بسیار بدتر از آنچه که هست به نظر بیاید در حالی که تنها برخی از خونریزی ها واقعاً نگران کننده هستند از این رو اگر برای کودک شما اتفاقات این چنینی افتاد و اقدامات فوری را برای کودک درمان در خانه انجام دهید.

بعد از چند دقیقه اکثر خون دماغ ها متوقف خواهد شد اما اگر خونریزی ادامه پیدا کرد یا علائم دیگری همانند آنچه در متن گفته شد مشاهده کردید حتما به پزشک فوریت ها تماس بگیرید بهتر است برای کنترل خون دماغ این مراحل را انجام دهید دراز نکشید بنشیند.

برای پاک کردن خون از دستمال های لطیف استفاده کنید ترجیحا این دستمال ‌ها مرطوب باشد سر خود را به سمت جلو برای ترک سر خود را به عقب خم نکنید زیرا این کار می‌تواند خود را در گلویتان جاری کند.

قسمت نرم بینی خود را فشار دهید به نظر می‌رسد زمانی که بینی را در این مدت نگه داشتید زمان به کندی می گذرد و بهتر است شخصی را مسئول اندازه گیری زمان کنید.

اگر بعد از ۱۰ دقیقه فشار بر بینی خون دماغ تند شد بهتر است کودک را در همین حال به دکتر ببرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر  کودک احساس سرگیجه ضعف و سستی داشت بینی کودک سریع خونریزی می کرد که خونش بند نمی آید آمد سریعاً به پزشک مراجعه شود کودک تازه شروع به مصرف داروی جدیدی کرده باشد و بعد از آن خونریزی حاصل شود.

بعد از صدمه دیدن بینی کودک مدت طولانی و خونریزی شود کودک علاوه دیگری مثل کبودی یا غیر معمول در ناحیه بینی اش داشته باشد و همچنین در حال خونریزی از قسمت‌های دیگر بدن مثل لخته باشد در این شرایط سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر