شاید برای شما مفید باشد درد ناحیه تناسلی در بانوان

درد ناحیه تناسلی در بانوان

درد ناحیه تناسلی در بانوان درد ناحیه تناسلی در واژن درد مزمن یا ناراحت کننده است که در هنگام باز شدن رحم اتفاق می‌افتد که هیچگونه علتی در آن وجود ندارد و حداقل ۳۳ ماه طول می‌کشد. درد و سوزش ناشی از درد مهبل  ناراحت کننده است و نشستن برای طولانی مدت را برای فرد …

درد ناحیه تناسلی در بانوان

درد ناحیه تناسلی در واژن درد مزمن یا ناراحت کننده است که در هنگام باز شدن رحم اتفاق می‌افتد که هیچگونه علتی در آن وجود ندارد و حداقل ۳۳ ماه طول می‌کشد.

درد و سوزش ناشی از درد مهبل  ناراحت کننده است و نشستن برای طولانی مدت را برای فرد دشوار می‌کند و ممکن است رابطه جنسی او را با مشکل روبرو کند.

درد واژن ممکن است ماه ها تا سال ها ادامه داشته باشد مبتلایان به این بیماری باید بدون خجالت این مشکل را به پزشک خود اطلاع دهند گزینه های درمانی برای کاهش ناراحتی هایی وجود دارد و پزشک علت این درد را تعیین می کند بنابراین معاینه و تشخیص مهم است.

علائم درد واژن

درد ناحیه تناسلی در بانوان
درد ناحیه تناسلی در بانوان

علائم اصلی درد در ناحیه تناسلی عبارتند از:

  •  سوزش
  •  خارش
  • مقاربت دردناک
  •  افسردگی
  • انقباض شدن در هنگام نشستن
  •  درد ناشی از لنزها هنگام قرار دادن تامپون در واژن

بر اثر نبود جنسی هم می‌تواند درد به وجود بیاید ولی به وجود آمدن آن می‌تواند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد اختلالات افسردگی شود.

درد می‌تواند مداوم یا حتی موقت باشد ممکن است و در صورت لمسی یا تحریک منطقه حساس این اتفاق بیفتد.

احساس درد می تواند درد در ناحیه واژن به صورت عمومی به وجود می‌آید یا فقط در ناحیه خاصی باشد دهانه مهبل مشخص می‌شود بیشتر اوقات این بیماری طبیعی است و به نظر می‌رسد.

این احتمال وجود دارد که بافت ولور کمی منتشر شده باشد و متورم بشود یک بیماری مشابه در واژن وجود دارد که فقط در صورت اعمال فشار بر این ناحیه به وجود می‌آید.

مطالعه بیشتر:  درمان بی اشتهایی در نوزادان و کودکان

اگرچه خانم ها غالباً برای این بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند اما این بیماری بسیار شایعی است اگر ناحیه تناسلی خود دچار درد شد در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

چه کسی در معرض خطر درد واژن قرار دارد

افرادی  که در سنین بالا هستند می‌توانند درد واژن را تجربه کند البته این برای خانم ها در تابستان هم ممکن است اتفاق بیفتد در برخی از موارد سابقه پزشکی ممکن است فرد خطرآفرین باشد.

به عنوان مثال تغییرات هورمونی ناشی از بارداری هیسترکتومی یائسگی ممکن است خطر ابتلا به درد واژن را افزایش دهد که از سابقه درمان سرطان پستان دارد.

بیش تر افراد ممکن است به این درد ها مبتلا شوند.

بعضی از داروها ممکن است خطر درد واژن را افزایش دهند به عنوان مثال استاتین ها داروهای هستند که به کاهش کلسترول کمک می کنند باعث خشکی واژن میشود و این امر می تواند به درد واژن هم منجر شود.

افزایش درد یک عامل بسیار خطرناک است. یائسگی باعث تغییر در میزان هورمون و نزدیک شدن بافت واژن می گردد این مسئله بر تخمک تاثیر می گذارد باعث درد در ناحیه واژن می شود.

علت درد و گرفتگی واژن چیست

درد و گرفتگی واژن ممکن است بر اثر انقباضات شدید و دردناک عضلات به وجود بیاید البته گرفتگی واژن می تواند نشان از قاعدگی باشد ولی اگر درد شدید باشد به پزشک مراجعه کنید.

برخی از شایع‌ترین علت گرفتگی واژن نیاز به درمان دارند و توسط پزشک راه‌ حل ‌های آن به شما داده می شود و می توانید آن را درمان کنید.

عفونت می‌تواند علت درد و گرفتگی واژن باشد

عفونت ممکن است بر اثر گرفتگی درد شدید التهاب و ناراحتی باشد انواع مختلف عفونت واژن عبارتند از:

  •  عفونت دستگاه ادراری
  •  عفونت مخمری
  •  التهاب
  •  عفونت واژن
  • عفونت رحم
  • کیست
  • فیبروم
مطالعه بیشتر:  خود مراقبتی پیش از بارداری

ممکن است بر اثر ترشحات خارش و درد اتفاق بیفتد و واژینیت به طور کلی به دو دسته عفونی و اتروفیک تقسیم بندی می شود التهاب ناشی از باکتری قارچ و انگل است.

واژینیت باکتریال

عفونت باکتریایی به دنبال تکثیر و رشد بیش از حد باکتری های غیر هوازی به وجود می‌آید.

ممکن است به رنگ سفید مایل به خاکستری باشد و بویی شبیه ماهی داشته باشد و بیش تر بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد.

کاندیدیازیس

معمولا توسط قارچ به نام کاندیدیازس ایجاد می شود در دوره حاملگی و دیابت و یا افرادی که داروهایی مانند کورتیکو استروئید استفاده می کند و داروهای ضد بارداری مصرف می کنند ایجاد می گردد علائم صلی آن خارج شدن ترشحات غلیظ سفید که شبیه پنیر است.

تریکومونیاز

به واسطه یک ویروس به وجود می‌آید و معمولاً با مقاربت جنسی منتقل می گردد ممکن است در ایجاد سرطان سرویس عفونت های بعد از عمل و بارداری‌های ناخواسته بیماری‌های التهابی لگن و نازایی نقش داشته باشد.

ترشحات رقیق واژن به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای هستند گاهی دارای خارش بسیار زیاد است.

دارای خارش شدید و حساسیت بالا است احساس درد ایجاد می‌شود وجود دانه های قرمز رنگ و داشتن بوی تعفن از دیگر نشانه‌های این نوع عفونت می باشد

نشانه ‌های واژینیت عفونی

درد ناحیه تناسلی در بانوان
درد ناحیه تناسلی در بانوان

تغییر در رنگ و میزان ترشحات واژن تحریک و خارش درد واژن درد در زمان رابطه جنسی سوزش ادرار خون ریزی کمی لک بینی باشند بوی ناخوشایند ترشحات در آتروفی خشکی و خارش واژن سوزش واژن کوتاه و سفت شدن کانال واژن وجود دارد.

عوارض واژینیت عفونی

در خانم های باردار واژینوز باکتریال و تریکومونیاز باعث زایمان های زودرس و تولد نوزاد با وزن کم می شوند زنان با این نوع از عفونت در معرض خطر بیش تری برای دستگیری به اچ آی وی هستند و عفونت های منتقله از رابطه جنسی را به زودی دریافت می‌کنند.

مطالعه بیشتر:  آزمایش تشخیص بیماری مقاربتی

کاندیدیاز ممکن است باعث تورم خراشیدگی التهاب نزدیکی جنسی درد و غیره ممکن است همچنین به علت است که در زمان راه رفتن و پذیرش بیمار دچار ناراحتی در هنگام پیاده‌روی شود.

آتروفی منجر به تغییر در محیط اسیدی واژن می گردد که فرد را مبتلا به عفونت های باکتریایی مخمر یا دیگر بیماری‌ها می کند ممکن است تغییرات آتروفیک واژن با تغییر در سیستم ادراری موجب مشکلات اجرایی شود و بیمار تکرر ادرار یا سوزش ادرار کند و یا با خون ریزی ادرار همراه است.

تشخیص درد واژن

 درد ناحیه تناسلی در بانوان
درد ناحیه تناسلی در بانوان

متخصصان زنان برای شناسایی هر گونه اختلال در ناحیه واژن باید باید معاینات لگنی را انجام دهند ولی این کار با استفاده از یک گوش پاک کن مناطق درد را شناسایی می‌کنند تست های تشخیص بیشتری را دریافت و تجویز می‌کنند از جمله اتصال عبارتند از:

کولونوسکوپی برای بررسی منطقه

ام آر آی و سی تی اسکن آزمایش باریوم که با قرار دادن ماده‌ای به نام باریوم در راست روده عکس اشعه ایکس را می‌گیرند.

سونوگرافی از منطقه لگن آزمون های لازم برای تشخیص سرطان سیستوسکوپی که در آن با استفاده از یک دوربین کوچک واژن و مثانه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

اگر علت فیزیکی درد قطعی نیست یک درمانگر جنسی و یک مشاور می‌تواند این کار را انجام دهد ممکن است در اثر دلیل عاطفی روانی به وجود آمده باشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و فناوری بسیاری از بیماری ها رفع شده است افراد که در قسمت تناسلی دچار درد می‌شوند یا غده هایی در قسمت رحم و تخمدان دارند با استفاده از این روش بیماری هایشان درمان میشود شود فقط کافیست به مراکز معتبر مراجعه شود.

تا بسیاری از بیماری ها درمان شود امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده است.

با استفاده از روش های مختلفی درمان میشود اما امروز قرص های مختلفی به وجود آمده است که به درمان این بیماری‌ها پرداخته است بنابراین با خیال آسوده می توانید به مراکز زنان و زایمان مراجعه کنید و مشکلات تان را حل نمایید این بیماری ها به راحتی درمان می شوند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر