شاید برای شما مفید باشد درمان خانگی سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه

سنگ کلیه چیست؟ از جمله وظایف کلیه ها دفع آب و مواد زائد موجود در خون از بدن است. زمانی که کم آبی بر بدن عارض می شود، مایعات به کندی از کلیه حرکت می کنند، بنابراین فرصتی پیش می آید که مایعات در مسیر حرکت با مواد معدنی و نمک ترکیب شده و تشکیل …

سنگ کلیه چیست؟

از جمله وظایف کلیه ها دفع آب و مواد زائد موجود در خون از بدن است. زمانی که کم آبی بر بدن عارض می شود، مایعات به کندی از کلیه حرکت می کنند، بنابراین فرصتی پیش می آید که مایعات در مسیر حرکت با مواد معدنی و نمک ترکیب شده و تشکیل سنگ‌های رسوبی را دهند.

به این سنگ‌های رسوبی، سنگ کلیه گفته می‌شود، این سنگها درصورت ریز بودن به راحتی با ادرار دفع می‌شوند ولی اگر اندازه این سنگها بزرگ باشد در مسیر ادرار و لوله‌ حالب موجب انسداد و درد خواهند شد.

ما در این مقاله سعی داریم تا راه های خانگی  درمان و دفع  سنگ کلیه را به شما عزیزان معرفی نماییم.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که قبل از استفاده از داروها و روش های خانگی، بدلیل تداخل دارویی برخی از داروهای گیاهی با برخی از آنتی بیوتیک ها، دارو هاى فشار خون، دارو های کلسترول خون و داروهای کبدی، نیاز است که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

علایم سنگ کلیه چیست؟

در صورتی که دچار تکرر ادرار شده و زمان دفع ادرار درد زیادی را تحمل می کنید، اگر در قسمت پهلوها احساس درد می کنید و حالت تهوع و استفراغ دارید، این علایم نشانه دهنده ی وجود سنگ کلیه‌ می باشند، که موجب این مشکلات شده است و نیاز است که شما هر چه سریع‌تر تا زمانی که سنگ ها بزرگ نشده اند نسبت به درمان اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر:  کم کاری تیروئید و ناباروری

راه های خانگی دفع سنگ کلیه

راه های خانگی دفع سنگ کلیه
راه های خانگی دفع سنگ کلیه
  1. نوشیدن آب

نوشیدن آب یکی از در دسترس ترین و ساده ترین روش هایی است که برای پیشگیری از ایجاد و دفع سنگ کلیه توصیه می شود.. نوشیدن روزانه هشت لیوان آب در روز برای حفظ سلامتی و تندرستی مفید است. در صورتی که به سنگ کلیه دچار شدید، نوشیدن 12 ليوان آب در روز به دفع سنگ کلیه کمک کند

  1. مصرف آب لیموی طبیعی

آب لیمو دارای اسید سیتریک می باشد که به حل شدن رسوبات کلسیمی می تواند کمک کرده و در رشد آنها وقفه ایجاد نماید، مصرف روزانه دو تا سه عدد آب لیموی تازه به همراه یک تا دو لیوان آب به همراه کمی عسل، اقدام موثری در درمان خانگی دفع سنگ کلیه می تواند باشد.

حتماً هنگام خریدن آبليمو دقت نمایید که آب لیموی طبیعی خریداری نمایید. بهترین و بی خطرترین راه برای تهیه آب لیموی طبیعی، خریدن لیموی تازه و گرفتن آب لیمو در منزل می باشد.

  1. نعناع

نعناع حاوی استیک اسید است. اسید استیک، در حل شدن سنگ کلیه تاثیر زیادی دارد. همچنین، نعناع حاوی ترکیباتی است که به تثبیت سطح اسید اوریک در خون کمک می کند، که از ايجاد سنگ کلیه پیشگیری مى كند. شما می توانید مقدار یک قاشق چای خوری یا 10 قطره عصاره نعناع را درون یک لیوان آب حل کرده و میل نمایید تا از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری نموده و یا به دفع سنگ کلیه کمک کند.

  1. کرفس و آب کرفس

کرفس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و دیورتیکی است که ادرار آور بوده و موجب دفع رسوبات می شود. همچنین کرفس خاصیت فیتوکمیکالی دارد که موجب می شود تا دیواره شریانی بدن شل شود و دفع سنگ کلیه آسانتر گردد.

مطالعه بیشتر:  زایمان طبیعی در آب

کرفس حاوی لوتئولین می باشد، لوتئولین خاصیت ضد التهابی داشته و در درمان سنگ کلیه مفید است، استفاده از کرفس در وعده های غذایی، می تواند از احتمال ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کند. آب كرفس را می توانید روزانه صبح ها 1 لیوان مصرف نمایید تا سنگ کلیه را دفع کند.

  1. آب هویج و آب سیب

ترکیب آب هویج و آب سیب با هم، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا می تواند موجب رسوب زدایی شود از بدن و کلیه ها شود. اخیراً مطالعات نشان داده که مصرف آب هویج و آب سیب موجب کاهش سنگ کلیه شده و می تواند در دفع سنگ کلیه موثر باشد. شما می توانید آب کرفس را به این ترکیب اضافه نموده ومصرف نمایید.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب نيز حاوی اسید استیک است که به حل شدن رسوبات کلسیمی کمک مى کند. نوشیدن دو قاشق غذا خوری سرکه سیب ترکیب شده با یک لیوان آب می تواند علائم سنگ کلیه را کاهش داده و از بزرگتر شدن سنگ جلوگیری کند.

  1. ترب سیاه معجزه ی سنگ کلیه

یکی از سبزیجاتی که در درمان سنگ کلیه می تواند معجزه کند ترب سیاه است. مصرف ترب سیاه به صورت رنده شده یا میل کردن آب ترب، صبح ناشتا از درمان های گیاهی عالی در سنگ شکنی کلیه است. دفع سنگ کلیه ای که در حالب گیر کرده و خرد کردن سنگ کلیه، با مصرف ترب سیاه می تواند امکان‌پذیر باشد. اشخاصی که از وجود سنگ کلیه های بزرگ دچار درد و رنج های زیادی شده اند، با مصرف آب ترب سیاه می توانند از دردهای کلیه نجات پیدا کنند.

  1. دمنوش کاکل یا موی ذرت

کاکل ذرت به ‌عنوان یک راهکار درمانی قوی برای دفع سنگ کلیه شناخته شده است. اشخاصی که سنگ کلیه دارند، اگر روزی دو مرتبه هر بار 1 لیوان از دمکرده یا جوشانده کاکل ذرت استفاده نمایند، سنگ‌های کلیه را به سادگی دفع خواهند کرد.

  1. دمنوش گزنه

در طب سنتی، گیاه گزنه قوی‌ترین داروی گیاهی سنگ شکن شناخته می‌شود که باعث تجزیه سنگ‌های بزرگ شده و آنها را از طریق ادرار دفع می کند. به افرادی که از وجود سنگ کلیه در عذاب هستند توصیه می‌شود روزانه حداقل دو نوبت دمنوش یا جوشانده و یا عرق گزنه میل نمایند.

مطالعه بیشتر:  زایمان طبیعی در کنار همسر

برنامه غذایی بعد از دفع سنگ کلیه چیست؟

برنامه غذایی بعد از دفع سنگ کلیه چیست؟
برنامه غذایی بعد از دفع سنگ کلیه چیست؟

مصرف خوراکی های هیدراته یعنی خوراکی هایی که بر پایه آب هستند، اولین و مهمترین اصل در برنامه غذایی این افراد است که باید آن را رعایت کنند.

در درجه اول، نوشیدن آب بهترین راه هیدراته کردن بدن است. حداقل 2 تا 3 لیتر، نوشیدن آب در روز توصیه می شود. نوشیدن آب از تشکیل سنگ پیشگیری نموده و همچنین به دفع باقی مانده سنگ از بدن کمک می کند.

از غذاهایی که حاوی فیبر بالا هستند استفاده نموده و از پرخوری و خوردن غذای سنگین بعد از دفع سنگ پرهیز کنید.

مصرف محصولات لبنی و لبنیات پرچرب را محدود کنید

مصرف غذاهایی که حاوی اگزالات و کلیسم هستند، مانند اسفناج و سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و انواع کلم، چای و قهوه وکافئین، آجیل و غذاهای کنسروی و فست فود ها حداقل تا 2 ماه پس از دفع سنگ کلیه باید محدود شود.

سخن پایانی:

هر چند که درمان های خانگی برای دفع سنگ کلیه، به خوبی توانسته به بسیاری از بیماران کمک کند ولی این درمان ها باید همراه با راهنمایی و مشاوره با پزشک انجام شود تا بتواند بهترین نتیجه را به بار بیاورد و عوارضی را به همراه نداشته باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر