شاید برای شما مفید باشد در مورد زمان تخمک گذاری چه می دانید؟

زمان تخمک گذاری

در مورد زمان تخمک گذاری چه می دانید؟ همه بانوان اگر سیر طبیعی بلوغ را طی کنند، پس از عبور از سنین نوجوانی چرخه قاعدگی و پریود را به طور منظم تجربه خواهند کرد. توجه داشته باشید که پریود ماهانه زنان نشان دهنده تخمک گذاری درست آن ها خواهد بود و طبق زمان بندی درست …

در مورد زمان تخمک گذاری چه می دانید؟

همه بانوان اگر سیر طبیعی بلوغ را طی کنند، پس از عبور از سنین نوجوانی چرخه قاعدگی و پریود را به طور منظم تجربه خواهند کرد.

توجه داشته باشید که پریود ماهانه زنان نشان دهنده تخمک گذاری درست آن ها خواهد بود و طبق زمان بندی درست اگر قاعدگی با نظم اتفاق بیفتد نشان دهنده سلامت جسمانی و سلامت در کارکرد رحم خواهد بود.

اما مسئله‌ ای که برای بانوان بسیار مهم است، این است که باید بدانند زمان تخمک گذاری در چه روزی از سیکل قاعدگی و در چه زمانی اتفاق می افتد، زیرا دانستن زمان تخمک گذاری می تواند روند بارداری را برای آنها ساده تر کرده و می‌ توانند برای اقدام به بارداری در زمان مشخص شده تصمیمات لازم را انجام دهند.

به طور کلی تخمک گذاری فرایندی است که ماهانه برای بانوان تکرار میشود.

همواره لازم است بدانید که ‌در سیکل قاعدگی، یک تخمک بالغ از تخمدان ها خارج میشود که خروج آن از طریق لوله‌ های فالوپ یا همان لوله های رحمی اتفاق خواهد افتاد.

زمانی که تخمک آزاد میشود بانوان آمادگی کاملی برای بارداری دارند و اگر اقدامات لازم انجام شود درصد بارداری تخمک ها بسیار بالا خواهد بود.

به طور معمول تقریباً هر ماه یک تخمک در یکی از تخمدان های شما بالغ میشود و با رسیدن به مرحله بلوغ از تخمدان ها خارج شده و آزاد میشود، توجه داشته باشید که انجام چنین فرایندی و لانه گزینی تخمک ها باعث میشود تا بخشی از دیواره رحم ضخیم شده و لایه داخلی رحم یعنی آندومتر با لایه‌ ای از خون پوشیده میشود.

مطالعه بیشتر:  چاقی و پی سی او

اگر تخمک ها آزاد شوند و فرد باردار نشده باشد با خروج خون در زمان قاعدگی تخمک ها از رحم خارج خواهند شد و مجدداً این چرخه به طور مرتب هر ماه به صورت پیوسته انجام می پذیرد.

تعیین زمان تخمک گذاری

تعیین زمان تخمک گذاری
تعیین زمان تخمک گذاری

یکی از مهم ترین نکات حائز اهمیت در مورد فرایند تخم گذاری در بانوان این است که این چرخ برای هر فرد کاملا متفاوت خواهد افتاد و با توجه به سیستم جسمانی افراد زمان و شدت متغیری دارد.

به طور کلی چرخه قاعدگی افراد از اولین روز شروع خونریزی محاسبه میشود و تا اولین روز شروع خونریزی دوره بعدی را یک سیکل قاعدگی می‌ گویند.

به طور کلی سیکل قاعدگی بانوان ۲۸ تا ۳۲ روز می باشد اما ممکن است چرخه تخمک گذاری برخی از افراد کوتاه تر بوده و یا تعداد روز های آن بیشتر باشد، در هر صورت باید بدانید که سیستم فیزیکی هر فرد متفاوت است و می‌ توانید با یک چکاپ ساده و بررسی نحوه قاعدگی خود روز های تخمک گذاری را مشخص نمایید.

زمان تخمک گذاری هر فرد، با شروع اولین روز قاعدگی مشخص میشود و تعیین کننده زمان تخمک گذاری خواهد بود، به طور معمول زمانی که شما اولین روز پریود خود را تجربه می کنید باید بدانید که حدود ۱۲ تا ۱۶ روز پس از آن تخمک گذاری اتفاق می افتد.

بنابراین باید بدانید که بیشتر زنان در روز یازدهم تا روز بیست و یکم چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری را تجربه خواهند کرد، پس این زمان بهترین تایم برای باروری خواهد بود و داشتن رابطه جنسی سالم می‌ تواند احتمال بارداری بانوان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

مطالعه بیشتر:  زایمان زودرس

به همین علت کلیه متخصصان همواره به افراد توصیه می‌ کنند تا تایم مشخصی از دوران قاعدگی خود را به طور کامل داشته باشند تا بتوانند زمان تخمک گذاری را به راحتی محاسبه نمایند.

چند مورد از علائم شایع تخمک گذاری

چند مورد از علائم شایع تخمک گذاری
چند مورد از علائم شایع تخمک گذاری

یکی از مسائل مشترک در بین بانوان این است که معمولاً علائم شهودی را از تخمک‌ گذاری تجربه خواهند کرد.

معمولا ضمن فرایند تخمک گذاری، علائم برای افراد یکسان است که چند مورد از شایع‌ ترین آنها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

به طور معمول زمان تخمک گذاری افراد متوجه تغییراتی در شرایط جسمانی خود خواهند شد که از شایع‌ ترین آنها می‌ توان به کاهش دمای بدن اشاره کرد، و زمانی که تخمک گذاری به اتمام می‌ رسد دمای بدن افراد به حالت عادی برگشت و هرگونه تغییرات نیز به حالت قبل باز می‌ گردد.

اما باید بدانید که هرگونه لغزندگی و وجود ترشح در دهانه رحم نشان دهنده فرایند تخمک گذاری می باشد که ممکن است شما آنها را به صورت ترشحات سفید رنگ مشاهده نمایید.

معمولاً دهانه رحم زمان تخمک گذاری کمی بازتر و نرم تر خواهد شد که این احساس در بین بانوان مشترک است.

همواره لازم است بدانید که هر گونه احساس درد ناگهانی و یا گرفتگی های خفیف در نواحی تحتانی شکم از نشانه های شایع تخمک گذاری می باشند که طی مدت زمان کوتاهی برطرف خواهند شد.

البته باید بدانید که میل جنسی در بانوان در چنین زمانی افزایش پیدا می‌ کند و گاهی ممکن است بانوان در زمان تخمک گذاری لکه بینی های خفیفی را مشاهده نمایند.

هرگونه تورم در ناحیه تناسلی و واژن از نشانه‌ های بارز تخمک گذاری می باشد.

همه این عوامل معمولاً برای بانوان یکسان خواهد بود و با شدت‌ های مختلف آنها را تجربه می‌ کنند.

مطالعه بیشتر:  لکه بینی و خونریزی در بارداری

توجه داشته باشید که علائم تخمک گذاری به چند روز محدود میشود و تا پایان تخمک گذاری همه علائم به طور کامل از بین می‌ روند و این چرخه به صورت ماهانه و مرتبا برای بانوان اتفاق خواهد افتاد.

اهمیت دانستن زمان تخمک گذاری

اهمیت دانستن زمان تخمک گذاری
اهمیت دانستن زمان تخمک گذاری

امروزه بسیاری از متخصصانی که در زمینه تخصصی زنان فعالیت می‌ کنند، به افراد توصیه می‌ کنند که نسبت به چرخه قاعدگی خود اهمیت بیشتری داشته باشند و هر گونه نقص و اختلال را سریعاً مورد بررسی قرار دهند.

از نشانه ‌های بارزی که می‌ تواند سلامت افراد را تایید کند، چرخه قاعدگی منظم می باشد.

به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌ کنند در صورت بروز هرگونه اختلال در زمان پریود به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

اگر تایم پریود شما به طور مرتب اتفاق بیفتد، شما می توانید به راحتی زمان تخمک گذاری خود را مشخص کرده و روند طبیعی را طی خواهید کرد.

توجه داشته باشید که اگر بانوان در زمان تخمک گذاری اقدام به بارداری کنند، درصد بارداری آنها افزایش پیدا کرده و می تواند روند بارداری را با سلامت طی کنند، به همین دلیل است که باید بدانید چرخه قاعدگی نقش بسیار مهمی در سلامت بانوان ایفا می‌ کند.

اگر زمانی پریود شما به درستی انجام نشود قطعاً رحم دچار آسیب شده و باید دارو درمانی و گاهی جراحی های متعدد را برای بهبود شرایط انجام دهید.

زمانی که فرایند پریود بانوان طبق اصول و زمان بندی مشخص شده اتفاق می‌ افتد، فرد دیگر نگرانی بابت سلامت رحم خود نخواهد داشت و دانستن زمان تخمک گذاری می تواند به آنها کمک شایانی کند.

مرتب بودن چرخه قاعدگی باعث میشود تا شما بتوانید به راحتی زمان تخمک گذاری خود را مشخص نمایید، و اگر قصد بارداری دارید می‌ توانید در زمان مشخص شده اقدامات لازم را انجام دهید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر