شاید برای شما مفید باشد دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در کودکان

اصطلاحات در پزشکی ساییده شدن دندان ها و فشار دادن فک ها بر روی هم دندان قروچه یا براکسیسم می ‌گویند. در کودکان درمان دندان قروچه معمولا زمانی که کودک به خواب عمیق می رود یا زمانی که استرس و فشار را در طول روز تحمل کرده است اتفاق می ‌افتد. دندان قروچه در کودکان …

اصطلاحات در پزشکی ساییده شدن دندان ها و فشار دادن فک ها بر روی هم دندان قروچه یا براکسیسم می ‌گویند.

در کودکان درمان دندان قروچه معمولا زمانی که کودک به خواب عمیق می رود یا زمانی که استرس و فشار را در طول روز تحمل کرده است اتفاق می ‌افتد.

دندان قروچه در کودکان نسبتا رواج دارد اگرچه بسیاری از والدین از این واقعیت آگاه نیستند اما کارشناسان مسئله مهم دندان قروچه را مورد بررسی قرار دادند.

بسیاری از کودکان حدود دو تا سه کودک از هر ۱۰ کودک به این بیماری مبتلا هستند.

اما بیشتر آنها با رشد و بزرگ شدن به تدریج این مشکل را پشت سر می‌گذارد طبق تحقیقات انجام شده در بیشتر کودکان این پدیده تقریبا سه و نیم سالگی آغاز و هنگامی که کودک به سن ۶ سالگی می رسد به طور طبیعی رفع می گردد.

چرا کودک من دندان قروچه دارد

دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه در کودکان

طبق نظر متخصصین هنوز به صورت دقیق و قطعی دلیل دندان قروچه در کودکان مشخص نیست.

در برخی از موارد به دلیل کج بودن دندان یا اینکه در دندان‌ های فک بالا و فک پایین به شکل مناسبی ردیف نیست کودکان اقدام به ساییدن دندان می کند.

بعضی دیگر از کودکان در مقابل ناراحتی درد هایی چون در رویش دندان و درد گوش واکنش نشان می دهد.

در واقع آنها این کار را به عنوان راه حل برای کاهش درد انجام می ‌دهند.

هنگام درد عضله آن را مالش می دهند و این کار موجب تسکین درد ران ها میشود البته با رشد طبیعی آن ها دندان قروچه به صورت کامل از بین میرود.

مطالعه بیشتر:  از کجا بدونم باردار نمیشم؟

استرس و اضطراب از دیگر عوامل دندان قروچه به حساب می‌آید که می‌تواند ناشی از فشار های عصبی خشم و عصبانیت باشد برای مثال کودک ممکن است به خاطر عواملی چون امتحانت،اضافه شدن یک خواهر یا برادر و اعضای خانواده‌اش و غیره دچار نگرانی شود.

حتی مشاجره کردن پدر و مادر خواهر و برادر می‌ تواند با استرس بدهد و این واکنش را بر روی ساییدن دندان هایش به هم نشان دهد در بعضی از کودکانی که دچار بیش فعالی هستند دندان قروچه دیده می‌شود.

در کودکانی که دچار فلج مغزی هستند و کودکانی که دارو های خاص می خورند امکان بروز دندان قروچه بیشتر است پستانک نیز می تواند یک عامل بسیار مهم در بروز دندان قروچه باشد.

ممکن است کودک زمان استفاده از پستانک عادت و حرکت دادن فک خود داشته باشد وقتی که بزرگتر شد و پستانک را گرفت این عادت حرکت بر سر او می‌ ماند و باعث ساییده شدن دندان هایش می شود.

دندان قروچه چه اثراتی دارد

دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه در کودکان

در بسیاری از موارد دندان قروچه اثر های ناخوشی برای کودک به وجود نمی آورد اما در مواردی باعث ایجاد گوش درد و سردرد می شود ممکن است به دلیل فشار وارد شده به فکری کودک دیگر نتواند و چشمش را تا ساعت ها باز کند.

در صورتی که این مسئله به دلیل صدا های ناهنجار که دارد باعث رنجش سایر خانواده می‌شود.

در بعضی از موارد دندان قروچه باعث از بین رفتن مینای دندان و نوک تیز شدن دندان میشود و افزایش حساسیت دندان ها را در پی دارد هم چنین می‌تواند باعث ایجاد درد های در صورت و مشکل در فک شود و بیماری های اختلال مفصل گیجگاهی فکی را به وجود آورد.

البته اکثر کودکانی که دندان قروچه می کنند دچار این بیماری ها نمی شوند مگر اینکه عمل ساییدن و فشار دادن دندان ها روی هم بسیار اتفاق بیفتد

مطالعه بیشتر:  آزمایش تشخیص بیماری مقاربتی

چگونه دندان قروچه را تشخیص دهیم

بیشتر کودکانی که دندان قروچه دارند حتی خودشان از این موضوع آگاه نیستند و معمولا والدین و خواهر برادری شان به آنه ا می‌گوید که این کار را انجام می ‌دهند که می توانید به آن دقت کنید.

صدای ساییده شدن دندان ها هنگامی که کودک در خواب است اعلام ناراحتی کودک از درد ناحیه فک صورت وقتی صبح از خواب بیدار می‌شود.

درد داشتن کودک موقع جویدن غذا اگر احساس می‌کنید کودکتان دندان قروچه خیلی شدید انجام می دهد به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشکی متخصص اطفال اقدامات لازم را انجام می‌دهد کودک را معاینه می‌کند و با اسپری کردن مقداری آب و هوا روی دندان حساسیت غیر معمول آن را مورد بررسی قرار دهد اگر آسیب دیدگی شدید بود اقدامات لازم را در جهت بهبود انجام می ‌دهد.

روش های درمان دندان قروچه

دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه در کودکان

هرچند در اکثر کودکان این مسئله به مرور از بین می ‌رود اما با بررسی ‌هایی که توسط والدین و معاینات دندانپزشک انجام میشود می‌تواند به از زودتر از بین رفتن این مشکل کمک کند در مواردی که دندان قروچه باعث ایجاد درد های فک و صورت میشود  یا به دندان آسیب وارد می کند.

دندان پزشک تا حدودی این مشکل را کنترل می کند، با استفاده از وسیله شبیه بوتاکس دندان است که برای ورزشکاران استفاده می شود

چه مدت دندان قروچه باقی خواهد ماند

بیشتر کودکان وقتی دندان ‌های شیری شان می افتد این مسئله برای ایشان به وقوع می پیوندند با این حال تعداد کمی از آنها تا سن بلوغ هم این کار را انجام می‌دهند و اگر دندان قروچه ناشی از استرس و اضطراب باشد تا زمان برطرف شدن استرس این کار انجام می گیرد.

چگونه به کودک خود در رفع مشکل کمک کنید

انجام اقداماتی در جهت آرامش کودک قبل از به خواب رفتن کمک زیادی به می‌کند.

مطالعه بیشتر:  تست پاپ اسمیر

برای نمونه حمام آب گرم و چند دقیقه گوش دادن به یک موسیقی یا خواندن یک کتاب از راهکار هایی است که او را آرام می کند در مواردی که دندان قروچه ناشی از استرس باشد از او پرسید که از چیزی ناراحت است برای برای آرامش راه پیدا کنید.

در موارد بسیار اندک ممکن است این مسئله پیچیده باشد و از عهده شما بر نیاید در این مواقع پزشک متخصص کودکان می تواند این مشکل را حل کند.

دندانپزشک ممکن است با استفاده از یک گارد محافظتی مخصوص برای کودک شما در هنگام شب کودک را از انجام دندان قروچه دور کند.

این کار می‌تواند از آسیب بیش تر دندان های جلوگیری کند در برخی از موارد این کار می‌تواند به اصطلاح موقعیت ماهیچه های فک و دندان ‌ها را تحت تاثیر بگذارد و به آنها کمک کند.

تاثیر مشکلات روحی در ایجاد دندان قروچه

به دلیل مشغله زیاد والدین فرزندان به سمت بازی های مجازی و رایانه می روند انجام بازی های هیجانی و جنگی می تواند روح و روان کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

تاثیرات منفی روانی و روحی در این بازی ‌ها منجر به دندان قروچه در آن ها می‌شود این تصورات منفی در سنین بزرگسالی به صورت مختلفی مثل شب ادراری مکیدن انگشت و جویدن ناخن رفتارهای پرخاشگرانه ظاهر خواهد شد.

علل روانشناختی دندان‌قروچه

علل روانشناختی دندان قروچه در کودکان اضطراب و استرس است که در کودکان ممکن است به صورت عصبی خشم در اثر داشتن امتحان در مدرسه یک تغییر در روند زندگی ایجاد شود.

حتی جر و بحث های والدین می توانند برای کودک استرس زا باشد و باعث قفل شدن فک کودک و دندان قروچه شود .

این کار در کودکان ممکن است دشوار باشد چرا که خود را متوجه این کارش نیست می توانید شبانه هنگام خواب کودک را بررسی کنید و ببینید صدای ناخوشایند از خود خارج می‌کند یا خیر.

اگر کودک شما به هنگام جویدن غذا احساس درد در فک کند می تواند از علائم بروکسیم یا دندان قروچه باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر