شاید برای شما مفید باشد رابطه جنسی دردناک

رابطه جنسی دردناک

رابطه جنسی دردناک رابطه جنسی دردناک اصطلاحا در پزشکی به آن دیسپارونی می گویند به معنای احساس درد در زمان دخول یا قبل و بعد از آن می ‌باشد. بسیاری از خانم‌ها در مقاطع زندگی خود با این مشکل روبرو خواهند شد. نزدیکی دردناک دلایل مختلفی دارند که از مشکلات ساختاری بدن گرفته تا مشکلات …

رابطه جنسی دردناک

رابطه جنسی دردناک اصطلاحا در پزشکی به آن دیسپارونی می گویند به معنای احساس درد در زمان دخول یا قبل و بعد از آن می ‌باشد.

بسیاری از خانم‌ها در مقاطع زندگی خود با این مشکل روبرو خواهند شد.

نزدیکی دردناک دلایل مختلفی دارند که از مشکلات ساختاری بدن گرفته تا مشکلات فیزیولوژیکی می‌تواند به دلیل به وجود آمدن این درد هستند.

درد های مختلفی ممکن است به وجود بیاید. سوزش درد شدید دردهای تپنده در واژن اگر شما همین علائم را داشتید حتماً باید بدانید که تنها شما نیستید که این درد ها را تحمل می کنید، نیمی از خانم ها که یائسه هستند علائم آتروفی واژن را تجربه کرده اند.

رابطه جنسی دردناک دلیل متفاوتی دارد از جمله:

  • مرطوب نبودن واژن به اندازه کافی
  • مرطوب بودن واژن
  • ممکن است باعث وجود به وجود آمدن درد شود و شخص قبل از دخول به اندازه کافی تحریک نشده باشد.
  • به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن خانم ها درد به وقوع بپیوندد و کاهش سطح استروژن می‌تواند از عوامل زیر باشد:
  • شیردهی به کودک
  • انجام شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • برداشتن تخمدان ها با عمل جراحی
  • یائسگی انجام پرتو درمانی در ناحیه لگن برای درمان سرطان
  • هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه

آسیب فیزیکی ضربه واژن می تواند یکی دیگر از علت‌های به وجود آورنده درد در زمان نزدیکی باشد.

این آسیب ‌ها می‌تواند ناشی از تصادف با ماشین جراحی در ناحیه لگن ختنه زنان و ایجاد برش در واژن در زمان زایمان طبیعی برای بزرگ کردن کانال زایمان باشد.

التهابات عفونت و بیماری های پوستی در خانم ‌ها در قسمت مجاری ادرار و دهانه واژن می تواند این درد ها را به دنبال داشته باشد.

البته این مسئله منجر به درد خفیف تا شدید می‌شود اگزما یا دیگر بیماری ‌های التهابی پوستی موجب احساس درد در زمان رابطه جنسی می شود.

بنابراین در زمان عفونت خانم ‌ها باید سریعا  پیگیر آن شوند.

مطالعه بیشتر:  زایمان طبیعی در کنار همسر

انقباضات واژن به اثبات های ماهیچه ای و گرفتگی بافت های داخلی واژن درد های شدید را در زمان دخول در رابطه جنسی به همراه خواهند داشت در بسیاری از خانم ‌ها اختلالات مادرزادی و ژنتیکی زمینه به وجود آورند.

درد در هنگام مقاربتهای بسیار دردناک را به دنبال دارد و برخی از این اختلالات مثل شکل نگرفتن کامل بافت واژن و یا شکل گرفتن بافت مو مخاطی در ورودی واژن می باشد که می تواند ورودی مهبل را مسدود نماید.

درد شدید و عمقی

رابطه جنسی دردناک
رابطه جنسی دردناک

درد های شدید و عمقی در واژن با دخول کامل آلت حس می‌شود و در پوزیشن های خاصی در رابطه جنسی این درد بیشتر احساس خواهد شد دلیل این درد ها عبارتند از:

برخی بیماری های خاص مثل التهابات لگن انحراف

  • فیبروز رحم
  • پرولاپس رحم
  • سندروم روده تحریک پذیر هموروئید
  • کیست های تخمدان

انجام جراحی و برخی روش های درمانی پزشکی

زخم ناشی از جراحی هایی که در لگن اتفاق می‌افتد مانند جراحی هیسترکتومی می‌تواند باعث مقاربت های بسیار دردناک شود.

انجام درمان‌های پزشکی مثل پرتو درمانی شیمی درمانی برای درمان های سرطان می‌تواند باعث به وجود  آوردن تغییراتی در بدن شود که مقاربت های بسیار دردناک را در پیش دارد.

عوامل احساسی در ایجاد درد

رابطه جنسی دردناک
رابطه جنسی دردناک

عوامل روحی و احساسات نقش بسیار مهمی در کیفیت رابطه جنسی خواهند شد و ممکن است مشکلات دردناک بودن رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار بدهند. عوامل روحی و احساسی عبارتند از:

  • مشکلات فیزیولوژیکی
  • استرس
  • داشتن سابقه تجاوز جنسی

مشکلات فیزیولوژیکی مثل افسردگی و نگرانی شخصی در رابطه با بدن و ظاهر خود فرد ترس از نزدیک شدن به طرف مقابل بر مشکلاتی که در رابطه بین طرفین وجود دارد.

می‌تواند عامل به وجود آورنده درد در زمان رابطه جنسی باشد و موجب شود که خانم به اندازه کافی تحریک نشوند و دخول دردناک و ناراحت کننده برای خانم باشد.

استرس در هنگام برقراری رابطه جنسی موجب دخول دردناک می‌شود چرا که استرس باعث گرفتگی عضلات کف لگن می گردد.

سابقه تجاوز جنسی برای بسیاری از خانم ‌ها می‌توانند مشکلات مقاربتی درمان را به همراه داشته باشد این در صورتی است که اگر شخص در گذشته با این مشکل مواجه شده باشد و به صورت خشونت آمیز این کار را انجام داده باشند.

مطالعه بیشتر:  فریز اسپرم

ممکن است واژن خود دچار پارگی های شده باشد و هنگام نزدیکی درد شدیدی احساس می‌کند .

گاهی رابطه درد دارد رابطه جنسی بر اثر مشکلات فیزیکی و گاهی به دلیل مشکلات احساسی است که هر دوی این ها کار را بسیار سخت می‌کند.

ممکن است دردی که شخص در زمان اولیه حس می‌کند با اضطراب و ترس همراه باشد و یک عامل نگران کننده برای فرد به حساب می‌آید و از انجام رابطه جنسی خودداری کنند.

در بسیاری از موارد وقتی شخصی درد در بدن احساس می کند از انجام آن کار دوری می‌کند.

علائم درد در رابطه زناشویی

درد تنها در هنگام دخول در زمان نزدیکی احساس درد با قرار گرفتن هر جسم در واژن حتی چیزی مثل تامپون احساس سوزش در واژن احساس درد تپنده در واژن که برای ساعت ‌ها بعد از مقاربت هم ادامه خواهد داشت و احساس درد بعد از رابطه جنسی احساس می شود.

برقراری رابطه فیزیکی مقاربت جنسی بسیار خطرناک و درد آور هستند و باید حتماً به پزشکی مراجعه شود.

پی بردن به دلیل نزدیکی در زمان رابطه زناشویی به به این موضوع بستگی که دارد که در در زمان دخول در زمان رابطه جنسی احساس شده است یا بعد از آن این که حتی در زمان قرار دادن تامپون هم احساس درد داشته اید در بسیاری از موارد عوامل اساسی در مقابل رابطه جنسی دردناک دخیل هستند.

روش های درمان درد در رابطه جنسی

  • هورمون درمانی لیزر
  • واژینال مونالیزا
  • درمان واژینیسموی
  • درمان عفونت
  • درمان اختلالات آناتومی یا دردهای لگنی

هورمون درمانی

هورمون درمانی
هورمون درمانی

این روش برای افراد کاربرد دارد که دچار کمبود هورمون استروژن در سطح بدنشان هستند خانم هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند که در دوران شیردهی هستند.

سطح استروژن خون آن ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه خشکی مخاط واژن را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل در زمان رابطه جنسی درد احساس می‌کنند و به خاطر خشکی واژن می تواند دچار مشکلات دیگری هم شوند.

مزوتراپی یا هورمون درمانی با بالا بردن سطح استروژن خشکی واژن را تا حدی کاهش می‌دهند و ترشحات مخاطی را بیشتر می‌کند و در نهایت بافت دهانه واژن دچار استفاده نمی‌شود و در زمان رابطه جنسی جلوگیری می کند.

مطالعه بیشتر:  ترمیم پرده بکارت

استفاده کوتاه مدت از هورمون ها خطرات بسیار کمی را به همراه دارد و در بلند مدت بیش از ۵ سال استفاده می شود.

افزایش مبتلا شدن به سرطان سینه را به همراه دارد این افزایش به لحاظ آماری از نظر مرگ و میر ناشی از سرطان گفته نمی شود هورمون درمانی با استفاده از مصرف دارو های خوراکی و هورمونی سابقه‌ای سکته قلبی و مغزی و سرطان سینه را به همراه دارد.

به همین دلیل معمولا مصرف دارو برای  افرادی که دچار اختلالات خونی مثل انعقاد خون بالا دارند و سابقه عروقی و آمبولی ریه را دارند از داروهای هورمونی نباید استفاده کنند.

داروهایی به صورت کرم واژینال جذب و چندانی ندارد و برای این افراد خطرساز نیست پس به آنها پیشنهاد می‌شود که برای هورمون درمانی از کرم های واژینال استفاده کنند.

این دارو ها باعث کاهش ید در بدن می شود ودر نهایت اینکه استخوان گرفتگی و کاهش سطح استروژن در بدن می‌شود و از روش‌های گزینه هورمون درمانی شامل:

  • درمان گیاهی
  • ورزش طب سوزنی
  • مصرف تستسترون
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • استفاده از ژل های مرطوب کننده واژن

لیزر واژینال مونالیزا

لیزر درمانی یکی از روش های ایمن و موثر برای درمان خشکی واژن است رطوبت واژن را بالا می برد و می تواند جایگزین مناسب برای هورمون درمانی باشد.

لیزر واژن برای کسانی که قبلا شیمی درمانی و پرتودرمانی کرده اند و یا در زمان درمان سرطان پستان هستند می‌توانند بهتر از روش دیگر باشد.

درمان عفونت

درمان عفونت های واژینال التهابات شدید پوستی و اگزما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و موجب می‌شود که مخاط دهانه واژن افزایش پیدا کند و به علت ایجاد زخم و درد در ناحیه ممکن است.

مقاربت به شدت دردناک باشد عفونت‌های مزمن به دنبال ترشحات عفونی و خارش های شدید ایجاد می گردد که باعث سوزش و درد شدید در زمان نزدیکی می گردد عفونت‌های مزمن واژن در درمان دردهای مقاربتی نقش بسیار مهمی دارند.

درمان واژینیسموس

یکی از علت‌های مقاربت دردناک واژینیسموس است که به انقباضات غیر ارادی واژن گفته می شود و می تواند مشکلات جسمی و روحی فراوانی را به دنبال داشته باشد.

درمان اختلالات آناتومیک درد های لگنی

در برخی از موارد علت ایجاد مقاومت در درده ای لگنی هستند و یا جراحی هایی مثل پرینه تنگ کردن بیش از حد واژن در زمان زایمان این اختلالات را به همراه خواهد داشت یا در مقاربت ها به دلیل بزرگی رحم یا فیبروم های رحمی هستند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر