شاید برای شما مفید باشد سرخک سرخچه اوریون در کودکان

سرخک سرخچه اوریون در کودکان

سرخک سرخچه اوریون در کودکان بیماری سرخک یکی از مهم ترین بیماری ‌های عفونی به حساب می‌ آید. به طوری که بیش از ۹۰ درصد افراد در تماس فرد آلوده به این بیماری را به آن مبتلا می شوند حدود ۱۰ درصد کل مرگ ‌و میر قابل پیشگیری کودکان زیر پنج سال در کل جهان …

سرخک سرخچه اوریون در کودکان

بیماری سرخک یکی از مهم ترین بیماری ‌های عفونی به حساب می‌ آید.

به طوری که بیش از ۹۰ درصد افراد در تماس فرد آلوده به این بیماری را به آن مبتلا می شوند حدود ۱۰ درصد کل مرگ ‌و میر قابل پیشگیری کودکان زیر پنج سال در کل جهان به دلیل سرخک است.

بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت سالیانه ۲۰۰ هزار کودک به وسیله بیماری سرخک به کام مرگ کشیده می شوند.

از ۳ سال ۱۳۸۳ برنامه واکسیناسیون در کشور بر علیه سرخک آغاز شد واکسن سرخک سرخجه و اوریون در دو نوبت ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی تزریق می گردد.

به نظر می ‌رسد که بهبود پوشش واکسیناسیون بر علیه سرخک سرخچه و اوریون باعث کاهش ابتلاء به این بیماری در دنیا شده است و درصد مرگ و میر و آن را پایین آورده است.

از ابتدای سال ۹۷ تاکنون کودکان زیادی بر اثر بیماری سرخرگ در شهرهای قم و بندرعباس به این بیماری مبتلا شدند و درگیر آن هستند.

بیماری سرخ یکی از بیماری ‌های حادی است که به وسیله ویروسی است خانوادگی پارامیکسو ایجاد می‌شود و انسان تنها مخزن آن می‌باشد بیماران مشکوکی که مشمول این گزارش می شوند باید حتما در ۲۴ ساعت اولیه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

این گزارش با توجه به مهلت زمان واکسیناسیون اطرافیان و بررسی مشکلات بیمار از اهمیت خاصی برخوردار است و حتما باید خیلی سریع به مراکز بهداشت و درمان که نزدیک محل هست مراجعه شود.

راه انتقال

راه انتقال
راه انتقال

انتقال بیماری به صورت اولیه از یک فرد به فرد دیگر از طریق ذرات و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات گلو و بینی فرد صورت می‌گیرد و مبتلا به بیماری از سه روز قبل از شروع علائم تا چهار روز بعد از شروع مشکلات پوستی هستند.

در مناطقی با آب و هوای گرمسیری بسیاری از موارد سرخجه در فصل‌های خشک دیده می‌شود در حالی که در مناطقی با آب و هوای معتدل بروز بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار دیده خواهد شد.

مطالعه بیشتر:  از کجا بدونم باردار نمیشم؟

علائم بالینی

دوره بالینی که به طور معمول حدود ۸ تا ۱۵ روز متغیر است علائم اولیه که مثل شامل تب خستگی سرفه آبریزش از بینی التهاب شدید در افرادی که ایمنی بدن کمی دارند پیدا می شود.

نقاط کوپلیک ممکن است در مخاط دهان به فاصله کوتاهی از هم شروع به رشد کنند.

راش پوستی یک تا دو روز بعد از شروع راش های دهانی به وجود می آید درد یک دو تا چهار روز بعد علائم مقدماتی مثل راش جلدی و نقاط قرمز در پشت گوش و صورت همراه با تب بالا ظاهر می شود در اندام های دیگر گسترش پیدا می ‌کند.

تشخیص

از روی علائم بالینی نمی توان با قطعیت در رابطه با بیماری نتیجه نهایی را تشخیص داد و تشخیص های نهایی با جدا کردن آنتی بادی اختصاصی سرخک و سرخچه در خون واگذاری فرد بیمار انجام می شود.

علاوه بر این برای جدا کردن ویروس و بررسی بر روی آن ها از کلیه موارد مشکوک نمونه ادرار و حلق هم بررسی می شود.

جدا سازی و پیشگیری

جدا سازی و پیشگیری
جدا سازی و پیشگیری

در مرکز بهداشت درمان و بیمارستان از مرحله شروع علائم تا چهار روز بعد از آن باید احتیاطات ایزولاسیون های تنفسی و احتیاط های استاندارد حتما رعایت شود بیمار ترجیحا در یک اتاق ایزوله شده طی فشار منفی بستری می‌شود.

درب اتاق بسته نگه داشته شود قبل از ورود به اتاق ماسک ان 95 زده شود قبل و بعد از تماس با بیمار و سیل و اعصاب دیوار اصول بهداشت و دست ها رعایت گردد.

در تماس با ترشحات بیمار از گان عینک و دستکش استفاده کنید وسایل و تجهیزات بیمار که شامل گوشی پزشکی مستشار سند و غیره از دیگر بیماران جدا شود ملاقات محدود گردد و افراد با نقص سیستم ایمنی اجازه ورود به اتاق را نداشته باشد.

مطالعه بیشتر:  هایمن چیست؟

بیمار در طی ۴ الی ۹ روز بعد از شروع باید استراحت در منزل را داشته باشد و در صورت نیاز به خروج از منزل حتما از ماسک تنفسی استفاده کند کودکان در سنین

مدرسه باید به مدت چهار روز بعد از ظهور اولین نشانه ها از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

شستن دست با استفاده از دستمال یکبار مصرف در زمان عصر سرفه و همچنین در صحیح آن باید انجام شود و به بیماران و اطرافیان آن ها آموزش داده شود بیماران فقط در موارد ضروری باید در بیمارستان بستری شود.

زیرا خطر بالای انتقال داخلی دربیمارستان وجود دارد در بیمارستان از مرحله آبریزش بینی و ظهور تب تا ۴ الی ۹ روز بعد از مشکلات پوستی خطر انتشار ویروس به سایر بیماران بستری و درمان از خطر وجود دارد.

اوریون چیست؟

اوریون در واقع یکی از بیماری‌های عفونی در کودکان بالای دو سال است این بیماری که غدد بناگوشی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد منجر به احساس درد و التهاب در این ناحیه می شود.

در صورتی که اوریون در کودکان تشکیل شود یا به هنگام تشخیص داده نشود باعث ایجاد مشکلات دیگری در نواحی لوزه و مغز و می گردد.

البته در صورت بروز علائم در دخترا ممکن است آسیب جدی به تخمدان های آنها هم وارد شود این مسئله در پسران در رابطه با پیدایش آن را خواهد داد.

ویروس اوریون از خانواده پراماکسوویریده است و فرد مبتلا را درگیر می‌کند این بیماری جز موارد واگیردار محسوب می‌شود و در فصول زمستان و بهار شایع ‌تر است ممکن است کودکان بسیاری را در این فصل بهار دچار این بیماری شوند.

مطالعه بیشتر:  رابطه سوتین و سرطان سینه

این بیماری در کودکان زیر ۲ سال تقریبا بدون علامت است و نیاز به مراقبت ها از سمت خانواده دارد.

شایع ترین علائم اوریون در کودکان

  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • متورم شدن غدد بناگوشی
  • احساس سردرد شدید
  • داشتن تب و لرز شدید
  • گودی زیر چشمی
  • احساس تورم در ناحیه صورت
  • درد در ناحیه گلو
  • خشک شدن دهان
  • احساس تلخی در این ناحیه
  • سفت شدن گردن
  • عدم احساس راحتی در چرخش آن

پیشگیری از اوریون

پیشگیری از این بیماری ممکن است و تنها با کمک واکسیناسیون در کودکان انجام گیرد.

نقاهت بیماری اوریون

نقاهت بیماری اوریون
نقاهت بیماری اوریون

دوران نقاهت این بیماری ۱۶ تا ۱۸ روز است و می‌تواند کمتر و بیشتر شود در بیماری به مدت یک هفته به طول می ‌انجامد.

دادن‌شیر سوپ ماست می ‌تواند به کاهش بیماری کمک کند و موی بدن باید کنترل شود تب کودک پایین بیاید کودک باید استراحت مطلق داشته باشد محل هایی که احساس درد دارد از کمپرس آب گرم استفاده شود از مسکن ها برای کاهش درد استفاده شود البته در صورت تجویز پزشک بایبد از ان ها استفاده شود.

سرخجه چیست

سرخجه هم یکی از بیماران تنفسی است که در کودکان دبستانی شایع تر از واکسیناسیون می‌تواند تا حدودی کنترل شود سرخچه سه روز است یک عفونت ویروسی مسری است که به دلیل خارش پوستی به وجود می ‌آید.

البته از لحاظ ظاهری مثل جوش های قرمز در هر دو یکسان است ولی با این حال سرخچه ویروس متفاوتی است و مسری نیست واکسن سرخجه و معمولا قبل از رسیدن به سن مدرسه دو بار برای کودکان زده می‌شود و در جلوگیری آن نقش مهمی داشته است.

علت بیماری سرخجه در کودکان یک ویروس است که از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد این ویروس از طریق یک فردی که مبتلا هست و عطسه و سرفه ممکن است در محل ترشحاتی را منتقل کند و فرد را بیمار کند. این بیماری به راحتی درمان می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر