شاید برای شما مفید باشد نقش تغذیه در بارداری

نقش تغذیه در بارداری

نقش تغذیه در بارداری بارداری یکی از مهم ترین مراحل و تجربه های زندگی است که نیازمند مراقبت و توجه زیادی است. اهمیت تغذیه در بارداری امری انکار ناپذیر است و بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد سالم بودن تغذیه دوران بارداری و وضعیت بسیار زیادی برای جنین و مادر دارد. در این مطلب می خواهیم …

نقش تغذیه در بارداری

بارداری یکی از مهم ترین مراحل و تجربه های زندگی است که نیازمند مراقبت و توجه زیادی است.

اهمیت تغذیه در بارداری امری انکار ناپذیر است و بسیار مورد اهمیت قرار می‌گیرد سالم بودن تغذیه دوران بارداری و وضعیت بسیار زیادی برای جنین و مادر دارد.

در این مطلب می خواهیم شما را با اهمیت تغذیه بارداری و نقش تغذیه مادر بر سلامت جنین آشنا کنید پس به شما پیشنهاد می شود این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

فواید تغذیه سالم در بارداری

فواید تغذیه سالم در بارداری
فواید تغذیه سالم در بارداری

سالم بودن تغذیه بارداری تا حد زیادی هم برای مادر و هم برای جنین سلامت را به همراه خواهد داشت که از فواید تغذیه سالم برای جنین می توان به:

  • کمک داشتن به وزن مناسب نوزاد در زمان تولد
  •  تغذیه تقویت تکامل مغز
  • کاهش چربی و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها مثل سلول‌های عصبی و تاثیر در الگوی تغذیه مناسب کودک بعد از تولد

را شامل می شود.

فواید تغذیه سالم برای مادر

کاهش خطر ابتلا به برخی از مشکلات بارداری مثل کم‌خونی دیابت بارداری پره اکلامپسی کاهش خطر بروز بعضی از عوارض بارداری مثل تهوع صبحگاهی خستگی یبوست و غیره را به همراه دارد.

ایجاد تعادل در حالت روحی در جلوگیری از زایمان زودرس و کاهش سریع تر وزن بعد از زایمان را شامل می‌شود.

در برخی از مواقع مادران غذا خوردن زیاد را نشانه سلامتی جنین می‌دانند اما برخلاف این تصور دریافت کالری بیش از حد نیاز و عوارض مختلفی مثل فشار خون چاقی مادر و کودک دیابت و غیره را به همراه خواهد داشت و بر سلامت مادر و جنین و در آینده سلامت کودک موثر خواهد بود.

مطالعه بیشتر:  ترمیم پرده بکارت

نقش تغذیه مادر بر هوش جنین

نقش تغذیه مادر بر هوش جنین
نقش تغذیه مادر بر هوش جنین

در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است که تاثیر تغذیه مادر بر هوش و ذکاوت کودک تاثیر مستقیم است از جمله مواد غذایی که به رشد هوش جنین کمک می کنند عبارتند از:

  •  مویز
  • کشمش مغز
  • ها

دانه ‌ها برخی از ریز مغذی ‌های که دارای آهن و اسید فولیک هستند مثل سبزیجات جگر گوشت مواردی که کمبود شان را در بدن باعث کاهش رشد مغزی می شود عبارتند از:

  •  روی
  •  پروتئین
  • ویتامین دی که در بیش تر و سبزیجات ریشه غذاهای دریایی مثل ماهی آب شور و پیاز وجود دارد.

در چه مواردی انجام مشاوره تغذیه در بارداری توصیه میشود

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه و مشاوران تغذیه قرار بگیرید.

  •  بارداری در سنین کم تر از ۱۹ سال
  •  بارداری ‌های چند قلویی و دو قلویی داشتن سابقه چندین زایمان با فاصله بسیار کوتاه
  • و رژیم گیاهخواری

پیروی از رژیم های غذایی که در زمان بارداری خاص هستند منطبق با شرایط بدنی شخص باعث کاهش عوارض مختلف به وجود آورنده ی کمبود های تغذیه ای مادر و کودک است جهت برقراری موثرترین ارتباط بین بارداری و تغذیه مادر لازم است روزانه تمامی گروه های غذایی استفاده نمایید گروه های اصلی غذایی عبارتند از:

  •  غلات
  • برنج
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • چربی‌ها
  •  روغن ‌ها  قند ها
  •  لبنیات شامل: شیر ماست پنیر و غیره می باشد. گوشت قرمز و گوشت سفید تخم مرغ دانه ها و حبوبات.

انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر

انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر
انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر

میزان کالری روزانه در سه ماهه اول بارداری چیزی حدود ۱۵۰ کیلوکالری در روز می باشد و از ابتدا تا انتهای آن روزانه ۱۵۰ کیلو کالری بیشتر از میزان کالری مورد نیاز مادر در زمان قبل از بارداری است از جمله دلایل افزایش کالری مورد نیاز مادر در تغذیه بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه بیشتر:  سرطان پروستات

تامین انرژی مورد نیاز دستگاه قلبی عروقی مادر افزایش وزن را در جلوگیری از مصرف پروتئین جهت کسب انرژی تامین انرژی مورد نیاز رشد جنین و جفت می شود.

گروه های غذایی باعث افت بافت های بدن جنین و مادر می‌شود و از تحلیل عضلات رشد جنین تشکیل جفت خون و مایع آمنیوتیک می شود.

میزان مصرف روزانه پروتئین باید ۱۵ گرم به بالا باشد منابع پروتئین شامل گوشت قرمز گوشت سفید تخم مرغ و حبوبات شیر و ماست مغز و سویا ها است.

برای نگهداری و ساخت و تکامل مغز و سیستم عصبی جدید مصرف ماهی هایی که فاقد جیوه هستند بسیار ضروری است زیرا منبع غنی از پروتئین ها اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

کربوهیدرات ها بخش بزرگی از انرژی مورد نیاز روزانه را در تمامی سنین تشکیل می دهد فیبر مورد نیاز روزانه در این گروه قرار دارد نکته قابل اهمیت در رابطه با مادران باردار این است که باید حتما کربوهیدرات هایی که دارای کالری کم هستند را مصرف نمایند.

مقدار مورد نیاز روزانه کربوهیدرات در بارداری ۱۷۵ گرم است بیشتر از آن موجب چاقی می شود منابع کربوهیدرات شامل غلات انواع سبوس ها انواع نان ماکارونی و بعضی از میوه ها است.

چربی مصرف چربی برای تکامل مغز کودک امری ضروری است زیرا شامل اسیدهای چرب ضروری و است.

از مواد بسیار حیاتی برای رشد مغز می‌باشد اما چربی ها باید به مقدار بسیار کم مصرف شوند زیرا مغذی نیستند و انرژی بالایی تولید می‌کند منابع غذایی حاوی چربی شامل گردو لوبیا تخم کتان روغن زیتون و دانه های سویا است.

ویتامین و املاح

مصرف ویتامین ها و املاح برای عملکرد طبیعی ارگان‌های مختلف در بدن مادر و جنین حائز اهمیت و ضروری است جهت تامین انواع ویتامین ها باید انواع سبزیجات را مصرف کنید سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند برای جلوگیری از یبوست بسیار مفیدند.

مطالعه بیشتر:  ایا دختران باکره میتوانند فریز تخمک انجام دهند؟

موارد معدنی مورد نیاز در بارداری

همانطور که می دانید در زمان بارداری و در طول آن مادر به انواع املاح معدنی و ویتامین ها نیاز بیش تری پیدا می‌کند به همین دلیل تاکید می‌شود که ما در آن رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند تا دچار کمبود ویتامین نشود.

ممکن است پزشک به دلیل مختلف مصرف مولتی ویتامین را برای مادران توصیه کند از جمله این دلایل عبارتند از :

  • عدم تعادل
  •  تنوع کافی در رژیم غذایی روزانه مادر
  •  بارداری ها بدون کاهش ذخیره بدن و به تبع آن دریافت نا کافی ویتامین ‌ها بارداری
  • چند قلویی و دوقلویی
  •  گیاه خوار بودن مادر
  •  سیگاری بودن مادر مصرف برخی از دارو های خاص
  •  برخی از بیماری ‌های خاص وجود برخی از مشکلات بارداری مثل تهوع استفراغ بارداری به طور کلی توصیه می‌شود.

خانمهای باردار از هفته شانزدهم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان ویتامین مصرف نمایند البته لازم است به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد مکمل ها و ویتامین آ به معنای تغذیه بهتر نیست و حتما باید طبق نظر پزشک باشد و میزان دوزی که در طول روز بدن احتیاج دارد.

چرا نیاز است خانم های باردار آب کافی و فیبر دریافت کنند

مادران باردار بر اساس دستورات پزشکی مکمل های تغذیه ای را دریافت کنند و نباید مصرف خودسرانه در رابطه با مکمل های گیاهی و دارویی داشته باشند.

خانم های باردار برای پیش گیری به ابتلا به یبوست در این دوره آب کافی و فیبر زیادی مصرف کنند و فعالیت‌های بدنی بیشتری داشته باشند.

چرا که اگر هر یک از این موارد را نداشته باشند به دلیل ناکافی بودن آ نها مبتلا به یبوست در بارداری می شوند که می توانند ایشان را بسیار اذیت کند و نداشتن آب کافی در بدن سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

به همین دلیل مصرف سبزی ها به همراه مواد غذایی و نان و غلات و سبوس روغن زیتون میوه ها حبوبات باعث جلوگیری از یبوست میشود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مادران بارداری که مکمل آهن استفاده می‌کنند ممکن است در بهبود یبوست آنها موثر باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر