شاید برای شما مفید باشد عفونت واژن و ترشح آن

عفونت واژن و ترشح آن

هر ترشحی از واژن نشانه عفونت نیست واژن لوله‌ ای  است که از یک سمت به رحم و سمت دیگر قسمت خارجی ناحیه تناسلی متصل شده است در حقیقت رحم و واژن دارای سلول های غددی هستند که می تواند تغییرات هورمونی و سیکل قاعدگی را تنظیم کن. د وجود ترشحات در دهانه رحم می …

هر ترشحی از واژن نشانه عفونت نیست

واژن لوله‌ ای  است که از یک سمت به رحم و سمت دیگر قسمت خارجی ناحیه تناسلی متصل شده است در حقیقت رحم و واژن دارای سلول های غددی هستند که می تواند تغییرات هورمونی و سیکل قاعدگی را تنظیم کن.

د وجود ترشحات در دهانه رحم می تواند در اثر تغییرات هورمونی به وجود بیاید و شکلی طبیعی و سالم به واژن بدهد برخی از افراد تصور می کنند که هر ترشحی که از واژن خارج میشود می تواند نشان از بیماری داشته باشد و یا عفونت باشند که البته این طور نیست.

ترشحات طبیعی واژن

ترشحات طبیعی واژن
ترشحات طبیعی واژن

به طور معمول بعد از زمان اتمام سیکل قاعدگی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز ترشحات واژن حالت استروژنی به خود می‌گیرند و به صورت شفاف و آبکی و گاهی اوقات خیلی زیاد تر هستند.

بیش تر زمان تخمک گذاری که ۱۴ تا ۱۵ روز بعد از قاعدگی رخ می ‌دهد.

این ترشحات بسیار زیاد تر می شود و حالت کشانی به خود می ‌گیرند در حقیقت این ترشحات نشان می‌دهند که شما تخمک گذاری خوبی دارد و نباید از بوی ترشحات و حجم آن ها نگران شوید.

اما بعد از آنکه تخمک گذاری انجام شد ترشحات حالت پروژسترونی می‌گیرند صورت که این ترشحات به صورت مایه غلیظ می شوند و مایع سفید رنگ به خود می‌گیرد و بیشتر شبیه سفیده تخم مرغ است.

حتی گاهی اوقات ممکن است یک حجم زیادی به حالت سفیدی تخم مرغ از شما دفع شود که البته این هیچ گونه حالت غیر عادی ندارد و اصلا نیاز به درمان نیست.

مطالعه بیشتر:  تزریق چربی به نقطه جی

ولی در برخی از مواقع برخی دختران جوان و خانم ها به دلیل آنکه در این خصوص هیچ‌گونه آگاهی ندارند این ترشحات را غیر طبیعی می‌دانند و فکر می کند باید آن را درمان کنند به همین دلیل به مصرف آنتی بیوتیک می ‌پردازند.

ترشحات طبیعی نیاز به درمان ندارد د این ترشحات کمک می‌کند که فرد بدن سالم داشته باشد همچنین کمک می ‌کند که زنان در زمان برقراری رابطه و یا در هنگام بارداری ترشحات طبیعی از واژن خارج شود و خشکی واژن نداشته باشد.

ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشحات واژن از حالت طبیعی غیر به نظر می‌رسد که دارای ویژگی های زیر باشد:

حجم بیش از حد ترشحات همراه با بوی بد همراه با سوزش و خارش و التهاب در چنین شرایطی توصیه می‌شود که خودسرانه هیچ گونه داروی مصرف نکنید و باید سریعا توسط پزشک معاینه شود زیرا در برخی از مواقع فرد احساس می‌کند که ترشحات غیرطبیعی هستند.

در صورتی که با معاینه متوجه می شود تمامی ترشحاتش طبیعی است البته برعکس این تصور هم وجود دارد و به همین دلیل ترشحات واژن نیاز به معاینه و بررسی توسط پزشک و متخصص دارد.

علت مقاومت دارویی و بهبود نیافتن با برخی از دارو ها چیست؟

در حقیقت مقاومت دارویی از مصرف خودسرانه و نادرست دارو ها به وجود می‌آید به طور مثال تامین ترشحات با قرص مترونیدازول قطع می‌شوند.

اکثر اوقات افراد به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و داروی مترونیدازول و آموکسی سیلین مصرف می کنند اما هنوز بهبود نیافته اند باید بدانیم که هر نوع ترشح از واژن درمان خاص خود را دارد.

در صورتی که فرد به صورت خودسرانه به مصرف دارو بپردازد مقاومت دارویی بدنش بالا می‌رود و دیگر نمی‌تواند به دارو های خاص در زمان هایی که نیاز است بدن پاسخ دهد لذا هر نوع ترشح از واژن نیاز به دارو ندارد.

مطالعه بیشتر:  نکات مهم در هنگام ختنه

انواع ترشحات غیر طبیعی

انواع ترشحات غیر طبیعی
انواع ترشحات غیر طبیعی

ترشحات قارچی

ترشحات قارچی بدین صورت است که با خروج آن ها از لوله واژن فرد احساس سوزش و خارش پیدا می‌کنند به طور معمول این نوع ترشحات حالت دانه دانه و سفید رنگ هستند.

به گونه‌ای که به آن ها پنیری هم می‌گویند ولی گاهی اوقات ترشحات قارچی شکل آبکی هم به خود می‌گیرد و ممکن است حالت خشکی بگیرند .

در واقع این مورد می تواند یکی از نشانه های عفونت های قارچی باشد که فرد در زمان رابطه جنسی درد احساس کند و پس از آن دچار سوزش شود این علائم به نشانه عفونت های قارچی هستند.

در حقیقت تمامیت رشد قارچ و خارش ندارند اما می تواند متوجه آن شود ترشحات قارچی درمان ‌های مختلفی دارند از جمله درمان های آن را به صورت خوراکی است.

گاهی اوقات ترشحات قارچی بدبو هستند احتمال دارد چندین دوره نیاز به درمان داشته باشند تا مدت ‌های طولانی تحت درمان باشید تا فرد بهبود شود علائم ترشحات قارچی بدین صورت است که این ترشحات با بوی بد سوزش خارش و خشکی واژن همراه است.

 

ترشحات گاردنلایی

برخی از ترشحاتی که بسیار بدبو و بویی شبیه بوی ماهی گندیده می‌دهند این بوی بد در حالت طبیعی و پس از تماس جنسی احساس می‌شود.

ترشحات گاردنلایی درمان ‌های متفاوتی دارند و به طور معمول با استفاده از قرص های مترونیدازول درمان می‌شوند.

در برخی از مواردی در ترشحات آنقدر شدید هستند که باید دهانه رحم توسط پزشک معاینه شود و بررسی ‌های لازم در آن صورت گیرد.

ترشحاتی که بسیار بدبو هستند احتمال عفونت آن ها بسیار زیاد است که گاهی اوقات نیاز است که شریک جنسی فرد درمان شود.

انواع ترشحات واژن از لحاظ رنگ

ترشحات سفید رنگ شامل عفونت های قارچی هست که تکه تکه و پنیری شکل می باشند.

مطالعه بیشتر:  مشکلات ورزش نکردن

ترشحات بدون رنگ با بوی نامطبوع گاهی انقدر زیاد نیست و از بوی آن متوجه می شوید که بوی بدی دارند زمانی که با این مشکل روبرو شوید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات قهوه ای رنگ وقتی ترشحات به رنگ قهوه ای تیره هستند و به دلیل این است که احتمالا خون درون رحم مانده است ولی اگر چیزی شبیه خون در آن وجود نداشته است و باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم و سونوگرافی از شما بگیرد.

ترشحات سبز رنگ زمانی که ترشحات بسیار زیاد و بطور معمول قارچ هایی که بسیار زیاد هستند به رنگ سبز در می آیند.

درمان خانگی و سنتی ترشحات واژن

برخی از افرادی که با ترشحات غیر طبیعی واژن مواجه می شوند به صورت خودسرانه از درمان های خانگی دود عنبر نسا جوش شیرین و سرکه استفاده می ‌کنند.

گاهی در مواقعی که پزشک دسترسی ندارد می‌تواند به صورت موقت به آن ها کمک کنند ولی به صورت دائم توصیه نمی شود قابل توجه است.

برای درمان خودسرانه احتمال ابتلا به عفونت ‌های بیشتر هم وجود دارد که درمان آنها بسیار سخت تر از درمان های اولیه می باشد به همین دلیل در صورت دسترسی پزشک متخصص مراجعه کنید و در خانه شروع به درمان خانگی نکنید

فواید ترشحات واژن

به طور کلی وجود مقادیر رطوبت در ناحیه تناسلی لازم است باعث می‌شود تا فرد احساس خوبی در زمان مقاربت داشته باشد.

زیرا لغزندگی در حین تماس جنسی باعث می‌شود که لذت بیشتر شود ترشحات آبکی در طول تخمک گذاری سبب می‌شود تا اسپرم ها به راحتی از داخل واژن شناور شود و حرکت کنند و بتوانند به داخل رحم انتقال پیدا کنند.

لذا به همین دلیل وظیفه و کمک ترشحات واژن در زمان بارداری در سال یا ترشحات واژن کمی آن متعهد باشند و گاهی بدون ترشح باشد از بارداری جلوگیری می‌شود.

در چنین شرایطی درمان یک عفونت ساده می‌تواند فرد را از ناباروری نجات دهد در ترشحات واژن نرمال و طبیعی است از مصرف خودسرانه دارو اجتباب ورزید و و قصد از بین بردن ترشحات واژن را نداشته باشید زیرا وجود ترشحات بسیار خوب است.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر