شاید برای شما مفید باشد پی آر پی تخمدان

پی آر پی تخمدان

 آشنایی با پی آر پی تخمدان پی ار پی همان پلاسمای غنی شده از پلاکت است در پی آر پی تراپی خون از بیمار دریافت می‌شود و به وسیله سانتریفیوژ پلاکت دریافت خواهند شد پلاکت‌های خالص شده که حاوی فاکتور رشد هستند.  چندین پلاسمایی دیگر دوباره به فرد تزریق خواهد شد از این روش می‌توان …

 آشنایی با پی آر پی تخمدان

پی ار پی همان پلاسمای غنی شده از پلاکت است در پی آر پی تراپی خون از بیمار دریافت می‌شود و به وسیله سانتریفیوژ پلاکت دریافت خواهند شد پلاکت‌های خالص شده که حاوی فاکتور رشد هستند.

 چندین پلاسمایی دیگر دوباره به فرد تزریق خواهد شد از این روش می‌توان به درمان ناباروری در برخی از موارد پرداخت.

پی آر پی تخمدان درمان ناباروری

پی ارپی تخمدانی راهی برای افزایش شانس باروری در افرادی که به سن یائسگی نزدیک هستند پی ار پی تخمدان برایشان بیش تر اتفاق می افتد.

به این دلیل که هنگام تولد همه تخمک ها در زنان که تخمدان تولید می‌کند و با افزایش سن و به مرور زمان تعداد و کیفیت تخمک هایشان کاهش پیدا می‌کند.

نارسایی های تخمدانی در آن ها به وجود آمده است می‌تواند باروری اتفاق بیفتد در برخی از موارد یائسگی زودرس و یا تخریب تخمدان ها و کاهش سطح هورمون های جنسی زنانه موجب ناباروری می‌‌شود.

پلاسما تراپی یکی از بهترین راه حل برای درمان ناباروری است و باعث ترمیم بافت تخمدان میشود.

این روش معمولا برای خانم هایی که ذخیره تخمک پایین دارند و یا کسانی که سابقه یک کیست فقط چندگانه دارند یا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند بسیار مفید است.

در مواردی که ناباروری در رابطه با مشکلات هورمونی می باشد و حتی خانم هایی که از یائسگی زودرس دارند این روش بسیار مفید و خوب عمل می کند از بزرگ ترین مزایای این روش این است که با انجام پی آر پی تخمدان فرد می تواند با تخمک های خودش باردار شود.

این روش شامل دو مرحله می باشد اولین مرحله آن پی آر پی است که از فرآیند خونی شروع می شود و با تکنیک هایی مثل سانتریفیوژ با آسپیراسیون خواهد شد در مرحله دوم تزریق پی آر پی به درون تخمدان ها و با استفاده از لاپاراسکوپی می‌باشد.

سلول های بنیادی در تخمدان به این شکل به وجود می‌آید و در نتیجه امکان فراهم خواهد شد که با استفاده از فاکتور های رشد گلبول های سفید خون و پلاکت های تصویب شده آن را به تخمک تبدیل شوند.

مطالعه بیشتر:  شروع غذای کمکی در کودکان

بعد از آن سطح هورمون آنتی مولرین و استرادیول در فاصله عادت ماهانه زنانه بررسی می‌شود همچنین در خانم هایی که قاعدگی ندارد به مدت ۶ ماه اندازه گیری می شود و با توجه به میزان که می‌خواهند به داخل تخمدان تزریق خواهد شد.

پی آرپی در درمان ناباروری

پی آرپی در درمان ناباروری
پی آرپی در درمان ناباروری

تزریق پی آر پی که در ایران به نام پلاک درمانی هم شناخته می‌شود روش درمانی نوین است که به رشد سلول ها کمک می کند و از آن برای بهبود و درمان برخی از بیماری ‌ها استفاده خواهد شد.

پلاسمای غنی از پلاکت ماده است که تزریق آن باعث درمان برخی از بیماری ها و صدمات می‌گردد پژوهشگران می توانند پلاسمای خوب را تولید کنند.

 پلاسما یکی از اعضای تشکیل‌دهنده خوب می باشد و در آن و پروتئین‌های خاص و فاکتور های خاصی در لخته شدن خون موثر می باشد.

در پلاسما پروتئین های دیگری هم وجود دارد که به رشد سلول ها کمک خواهد کرد وجود همین فاکتور و پروتئین‌های موجب می‌شود که پی آر پی برای درمان بیماری‌های گوناگون و آسیب‌های شدید استفاده شود.

فواید پی آر پی

در پی آرپی برای درمان بیماری‌ های مختلف مثل آسیب دیدگی تاندون و ریزش مو آسیب های ورزشی حاد ورم مفاصل و استخوان ها استفاده خواهد شد اخیرا در درمان ناباروری به عنوان درمان کمکی استفاده شده است و نتیجه خوبی و بیان نموده است.

آیا درمان با پی آر پی موثر است

این روش به عنوان یک روش قطعی و درمانی اثبات نشده است اما چیزی که نشان می‌دهد نتایجی است که در مواردی موثر بوده است.

 اداره مربوطه قضاییه آمریکا در رابطه با تزریق پی آر پی به روش درمانی هنوز نتایج را بیان نکرده ولی موارد زیادی از بهبود بیماران مختلف و بارور شدن افراد نابارور دیده شده است.

پی آر پی در نازایی

پی آر پی در نازایی
پی آر پی در نازایی

کاربرد پی آر پی در زمینه تخصص زنان و نازایی در مواردی است که آندومتر به جهت انتقال جنین به اندازه کافی رشد نکرده و مناسب نیست و در مواردی با شکست روبرو شده است چندین بار در سیکل ivf انتقال جنین صورت می گیرد و علی رغم کیفیت خوب بارداری صورت نخواهد گرفت.

مطالعه بیشتر:  بهترین متخصص کودکان

با تزریق پی آر پی توسط کاتل به آندومتر تزریق می‌شود کیفیت عالی و رایگان برای جنین قابل پذیرش است و آن را افزایش می دهد تزریق ۴۸ ساعت قبل از انتقال جنین اتفاق می‌افتد.

البته بعضی از متخصصین نازایی موافق هستند که دوبار تزریق در یک سیکل به فاصله ۴۸ ساعت باید انجام گیرد.

آیا ‏prp درمان شکستگی ivf موثر است

حجم پی آر پی و تاثیر آن هنوز در مرحله تحقیق است و با قطعیت به اثبات نرسیده است. پزشکان فوق تخصص نازایی در رابطه با شکست ivf راه کارهای دیگری هم پیشنهاد می‌دهند.

این روش با توجه به مکانیسم این که بی خطر بوده است این روش پیشنهاد می شود.پی آر پی در زنان و زوج‌های نابارور باعث افزایش موفقیت آی وی اف و درمان ناباروری و بارور شدن آن ها خواهد شد.

مراحل تزریق پی آر پی شامل مراحل زیر است

نمونه ای از خون شما را می‌گیرند مقداری نمونه خون بستگی به میزان prp دارد و اینکه در کدام قسمت می‌خواهد تزریق شود خون گرفته شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود سانتریفیوژ دسترسی به سرعت می چرخد و اجزای آن را جدا می کند فرآیند جداسازی معمولاً حدود یک ربع طول می‌کشد.

تکنسین پلاسمای جدا شده را برای تزریق ‌های موردنظر آماده می‌کند پزشک متخصص نازایی و ivf قبل از کاشت جنین پی آر پی را به واسطه یک آتل ظریف به داخل رحم تزریق خواهد کرد به طور کلی این فرایند حدود یک ساعت زمان می برد.

نحوه عملکرد prp

به طور کلی امروزه بسیاری از آن ها به دلیل مختلف نمی توانند باردار شوند. شامل:

  •  بیماری استرس اضطراب
  •  غذا های نا سالم و دارو های شیمیایی باشد.

 در این حالت پزشکان پی ای پی را به آن ها پیشنهاد می‌کند در درمان ناباروری به روش پی آر پی پلاکت‌ های غلیظ شده است .

خون فرد گرفته می‌شود و آن را یک تا دو روز قبل از انتقال به داخل رحم تزریق می کنند این کار موجب افزایش شانس لانه گزینی در زوج های نابارور و در نتیجه فرزند آوری خواهد شد.

در واقع پلاکت ها گروهی از سلولهای خونی با ظاهری کروی شکل هستند در زمان آسیب به بافت‌های قسمت های مختلف آن دچار پارگی می شود و موجب لخته شدن خون و سبب انتقاد می گردد به بیان دیگر پلاکت موجب ترشح پروتئین های خاصی در ترمیم بافت می شود.

مطالعه بیشتر:  اسپرم برنده چه ویژگی هایی دارد؟

 تحقیقات نشان می دهد که پلاکت حاوی فاکتورهای رشد است در صورتی که مجاورت بافت آسیب دیده قرار بگیرد باعث تسریع بهبود آسیب دیدگی و روند رشد بافت ‌ها خواهد شد.

 توصیف پی آر پی بر اثر جداسازی پلاکت تهیه می شود این روش به عنوان راه کاری بسیار موثر برای درمان مشکلات برخی از اعضای بدن مثل پوست چشم و درمان های ارتوپدی قرار دارد.

پلاکت خون وظیفه تصویری بهبود و کمک به معرفی کردن خود را به عهده دارد در مواقعی خاص پلاسمای غلیظ شده توسط خون می‌تواند بسیاری از بیماری ها را از بین ببرد.

بی آر پی دارای چندین فاکتور رشد و انواع سیتوکین متفاوتی است که به ترمیم بافت آن کمک بسیار زیادی می کند.

کاربرد های روش پی آر پی

  • درمان ریزش مو
  • ترمیم زخم
  • جوانسازی پوست
  •  درمان آسیب های لیگامان

نحوه انجام پی آر پی تخمدان

از آنجایی که کیفیت تخمک و تعداد آن ها در یک خانم به دلیل کاهش هورمون های جنسی و نارسایی های تخمدان و یا افزایش سن اتفاق می‌افتد.

  استفاده از پی ار پی تخمدان به عنوان یکی از روش های درمان ناباروری باعث ترمیم بافت تخمدان و به وجود آوردن تخمک در خانم ها می شود.

 میزان تخمک کیفیت است یا تخمدان در دو مرحله انجام می‌شود که مراحل سختی هم نیستند و حدود یک سال زمان می برد

چه کسانی کاندیدای مناسب برای پی آرپی هستند

اخیرا در رابطه با زوج های نابارور هستند بعد از اینکه روش‌های ivf آن ها با شکست انجام شد و یا میکرو اینجکشن انجام داده اند و باردار نشدن بعد از تزریق های داخلی رحم که پی آرپی نام دارند به منظور افزایش شانس باروری خود استفاده می‌ کنند.

مراقبت های قبل و بعد از پی آرپی

مراقبت های قبل و بعد از پی آرپی
مراقبت های قبل و بعد از پی آرپی

قبل از انجام prp اقدامات لازم صورت می گیرد و علاوه بر فراهم آوردن آوردن آمادگی های اولیه می‌توان خطر بعدی و یا عوارض احتمالی را شکست داد.

  •  فرایند را به حداقل رساند از جمله این مراقبت ها شامل استفاده از:
  •  رژیم غذایی با شیرینی کم تر حداقل تا سه روز قبل از پی ار پی
  •  پرهیز از مصرف پیاز و سیر قبل از انجام پی ار پی
  •  ناشتا بودن در روز عمل پرهیز از انجام ورزش ‌های سنگین
  •  عدم مصرف قرص های آنتی بیوتیک تا ۳ روز قبل از پی آر پی
  • اجتناب از مصرف قرص امگا ۳ و امگا ۶ تا ۳ روز قبل از عمل
  •  عدم مصرف مسکن های ضد التهابی
  • تا سه روز بعد از آن پرهیز از استحمام در بازه زمانی جلو گیری شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر