شاید برای شما مفید باشد یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان شروع یبوست نوزادان از بدو تولد امکانپذیر است. مشکل یبوست در نوزادان یکی از شایع‌ ترین مشکلات می باشد چیزی که انتظار خانواده ‌ها است این است که هر روز شکم نوزاد کار کند. در حالی که در نوزاد زیر شش ماه کار نکردن شکم حتی تا ۵ روز هم طبیعی است …

یبوست در نوزادان

شروع یبوست نوزادان از بدو تولد امکانپذیر است. مشکل یبوست در نوزادان یکی از شایع‌ ترین مشکلات می باشد چیزی که انتظار خانواده ‌ها است این است که هر روز شکم نوزاد کار کند.

در حالی که در نوزاد زیر شش ماه کار نکردن شکم حتی تا ۵ روز هم طبیعی است اگر شکم نوزاد بیش از این زمان کار نکرد ممکن است نوزاد دچار یبوست شده باشد.

تماشای گریه نوزاد و تقلای برای دفع برای بسیاری ناراحت کننده است.

در این حالت باید آرامش خود را حفظ کند و برای پیشگیری و درمان یبوست نوزادان اقدام نمایید قبل از اقدام جهت درمان کار نکردن شکم نوزاد حتما والدین باید با یک پزشک صحبت کنند.

در ادامه مطلب می خواهیم در رابطه با حرکات روده نوزاد شیرخوار علل یبوست نوزاد نشانه های یبوست نوزاد هشت روش خانگی برای درمان یبوست نوزاد و پیشگیری از یبوست در نوزادان صحبت کنیم به شما پیشنهاد می شود مطالب زیر را تا انتها مطالعه فرمایید.

حرکات روده در نوزادان شیرخوار

روده نوزادان شیرخوار برای انواع باکتری های مفید است که می‌تواند پروتئین‌های پیچیده درون شیر را حذف نماید.

در نتیجه در این کودکان نمی توانند مدفوع کنند و مهارت حرکات روده راحت ‌تر خواهد بود همچنین میزان هورمون موتیلین که حرکات روده را افزایش می‌دهد در نوزادان شیرخوار بسیار بیشتر است.

برای نوزادان هضم شیر خشک دشوارتر می باشد و معمولا با یبوست همراه است حرکات روده شیرخوارانی که فقط شیر خشک می خورند برای کودکانی که با شیر مادر می‌خورند کمتر هست و مدفوعشان سفت و سبز رنگ است.

حرکت روده در ماه ‌های اولیه تولد نوزاد ممکن است چند روز یکبار اتفاق بیفتد در برخی موارد نوزادان و ممکن است در روز سه بار ادرار کنند.

حرکات روده نوزادان شیرخوار معمولا ۲ تا ۳ برابر ۱۰ نوزادانی است که شیر خشک مصرف می کنند رنگ مدفوع نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند زرد رنگ است.

مطالعه بیشتر:  میکروانجکشن هر چیزی که نیاز هست بدانید

یبوست با شروع مصرف غذای کمکی

یبوست با شروع مصرف غذای کمکی
یبوست با شروع مصرف غذای کمکی

با شروع مصرف غذای جامد در نوزادان حرکات روده تغییر خواهد کرد ممکن است که کودک روزی چند بار یا هر دو یا سه روز یکبار مدفوع کند در این دوران برخی نوزادان به علت دریافت ترکیبات جدید مواد غذایی دچار یبوست های خفیف تا شدید می‌شود.

نشانه های یبوست نوزاد

ممکن است نوزادان به دلیل مشکلات دفع بی قراری کند.

مدفوع نوزاد در زمان ابتلا به یبوست سفت و خشک می‌شود و به طور عادی تخلیه نمی گردد نوزاد در زمان دفع درد زیادی را تحمل می ‌کند نوزادان شیرخوار کمتر دچار یبوست می شوند چون شیر مادر به راحتی قابل حذف خواهد بود.

ترکیب پروتئین و چربی که در شیر مادر وجود دارد خطر ابتلا به یبوست را کاهش می دهند به طور کلی علائم یبوست کودکان عبارتند از :

  • سفت بودن شکم نوزاد
  • نفخ شدید در نوزادان
  • بی اشتهایی در نوزادان
  • بی حالی نوزاد و نداشتن انرژی
  • تقلای نوزاد و درد در زمان مدفوع
  • مدفوع بد بو یا باد شکم درنوزاد
  • کارکردن شکم نوزاد کمتر از سه بار در هفته
  • گریه و ناراحتی نوزاد تحریک پذیری یا درد قبل از دفع ادرار
  • خشک سفت و گلوله بودن مدفوع که به سختی خارج میشود.
  • دفع با تاخیر در فاصله ‌های طولانی کمتر از ۲ بار در هفته متبوع خشک و سفت و کوچک

۴ علت مهم یبوست نوزادان

۴ علت مهم یبوست نوزادان
۴ علت مهم یبوست نوزادان

یبوست نوزادان یکی از در  دسرهای است که همه مادران با آن دست و پنجه نرم می ‌کنند ابتلا به یبوست در نوزادان دلیل بسیار زیادی دارد از جمله این عوامل می توان به:

  • شیر خشک
  • استفاده از مواد غذایی
  • کم آبی بدن نوزاد
  • ابتلا به بیماری عارضه های مختلف هر کدام از این دلایل را مختصرا توضیح خواهیم.
  • تغذیه نوزاد با شیر خشک او را می تواند مبتلا به یبوست کند.

هضم شیر خشک سخت تر از هضم شیر مادر می باشد، شیر خشک و سفت تر و حجیم تر می کند.

مطالعه بیشتر:  درمان ناباروری و نازایی

نوزادانی که شیر مادر می‌خورند معمولا با پوست مبتلا نمی‌شود و متبوعشان نرم است حتی اگر شکمش چند روز کار نکند در صورت اجبار و مصرف شیر خشک برای نوزاد از شیر خشک های ضد یبوست استفاده کنید.

دلیل بعدی استفاده از مواد غذایی جامد است زمانی که نوزاد به مواد غذایی جامد تغذیه می کند مدت طول می کشد تا بدن روش هضم غذا های جدید را یاد بگیرد و همچنین ممکن است این نوزادان در این زمان دچار یبوست شود غذا های با فیبر کم و کم آب بدن نوزادان را دچار یبوست کند.

  • علت بعدی کم آب بودن بدن است.
  • دندان دراوردن
  • برفک های دندان نوزاد
  • عفونت در گلو
  • سرماخوردگی
  • عفونت در گوش باعث بی اشتهایی در نوزاد و بی محلی او در مصرف شیر میشود.
  • نوزادانی که غذای کمکی دریافت می کنند گاهی در اثر مصرف شیر خشک یا مصرف نکردن آب کافی همراه با غذا دچار یبوست می شوند .

دلیل یبوست هر چه باشد اگر نوزاد مایعات کافی دریافت نکند دفع مدفوع شکم مشکل می شود و در نوزادان شیرخوار هم به وجود می آید.

علت آخر ممکن است عارضه های مختلف باشد یبوست گاه بر اثر آلرژی با غذا هایی و مسمومیت غذاها در شیوه هضم غذا ها باشد.

پوست در کودکان و نوزادان به ندرت از بیماری ‌های مادرزادی آن ها نشات می‌گیرد ولی با این حال بیماری ‌های مادرزادی به عملکرد روده تاثیر می‌گذارد و در برخی از مواقع موجب یبوست می گردد.

۸ روش درمان خانگی یبوست در نوزادان و کودکان

۸ روش درمان خانگی یبوست در نوزادان و کودکان
۸ روش درمان خانگی یبوست در نوزادان و کودکان

تغییر شیر نوزاد مصرف غذا های جامد به عنوان غذای کمکی پوره کردن غذا برای نوزادان

افزایش مصرف مایعات ورزش در نوزادان ماساژ نوزادان

کمک به دفع نوزاد با تحریک روده نوزاد یا تحریک راست روده

شیاف گلیسیرین اگر نوزاد شیر مادر مصرف می ‌کنند و دچار یبوست می شود بهتر است یا غذای او را تغییر بدهید.

ممکن از نوزادی به دلیل رژیم غذایی مادر حساس شده باشد و این حساسیت برای نوزاد هم تاثیر بگذارد اما اگر نوزاد شیرخوار از شیشه شیر تغذیه می کند بهتر از شیر خشک های ضد یبوست بگیرید.

مطالعه بیشتر:  هفته چهارم بارداری

حساسیت به بعضی از مواد اولیه شیر خشک منجر به یبوست می‌شود.

بعضی غذا های جامد باعث کار نکردن شکم نوزاد می‌شود و در نتیجه یبوست را برای آن ها به دنبال دارد بعضی از غذا ها دفعشان را آسان‌تر می‌کند.

اگر تغذیه نوزاد از غذا های جامد تازه شروع شود یبوست بالاتر خواهد بود و به کودک کمک می‌کند از جمله مواد غذایی که فیبر فراوان دارد آلو هلو گلابی کرم کلم بروکلی سیب بدون پوست به جای برنجک یا گندمک از جو دوسر خاویار گیاهی استفاده کنید نان سبوس دار مدفوع را حجیم و یبوست را در کودکان و شیرخواران درمان می کند.

اگر مصرف غذاهای مکمل جامد برای نوزاد را هنوز شروع نکرده اید بهتر است از خوراکی های پوره شده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید سبزیجات و میوه جاتی که فیبر بالایی دارند متفاوت و حجیم می کند و از این خوراکی ها بیشتر از بقیه به انجام عمل و بیرون روی کمک می‌کند.

بدن کودک از راه ‌های ساده از که می تواند دفع کودک را منظم کند آلو گلابی انقباضات روده را سریع ‌تر می ‌کند و باعث می‌شود تا حرکات روده منجر به دفع مدفوع گردد.

تحرک در نوزادان به گوارش آن ها کمک می کند اگر نوزاد هنوز نمی‌تواند راه رفتن را انجام دهد حرکاتی مثل دوچرخه پا ها و تمرینات دیگر می‌تواند تحرک او را بالا ببرد.

ماساژ ملایم پایین شکم بر روی شکم و روده را تحریک می‌کند و به دفع مدفوع می پردازد تحریک روده نوزاد با استفاده از گوش پاک کن انگشت دماسنج مقعدی به صورتی که به روده نوزاد را تحریک کند باعث دفع مدفوع می شود.

اگر در مدفوع خون روشن دیده جدید نشان از پاره شدن راست روده است برای درمان یبوست نوزاد از شیاف گلیسیرین دار استفاده کنید تا نوزاد راحت‌تر بتوانند عملکرد فرد را انجام دهد البته این باید طبق دستور پزشک باشد.

پیشگیری از یبوست کودکان

روش درمانی برای پیشگیری و درمان یبوست در تمامی گروه های سنی مفید است و برای کودکان شیرخشک کار را در وعده ‌های بیشتر به مقدار کمتر به نوزاد بدهید و گلابی را در کودکان در برنامه غذایی ‌شان بگنجانید.

تغذیه و خوراکی های جامد مانند را به تاخیر بیاندازید

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر