شاید برای شما مفید باشد یوگا در بارداری

یوگا در بارداری

یوگا در بارداری ورزش یوگا در زمان بارداری امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر یوگا با یک ورزش استقامتی مثل پیاده روی همراه شود می‌تواند نتایج جالبی و تناسب اندام بانوی باردار بگذارد این ورزش برای داشتن یک بارداری راحتی بسیار موثر می باشد. اما باید توجه کافی داشته که این ورزش برای …

یوگا در بارداری

ورزش یوگا در زمان بارداری امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

اگر یوگا با یک ورزش استقامتی مثل پیاده روی همراه شود می‌تواند نتایج جالبی و تناسب اندام بانوی باردار بگذارد این ورزش برای داشتن یک بارداری راحتی بسیار موثر می باشد.

اما باید توجه کافی داشته که این ورزش برای شما مضر نباشد و حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید با آموختن تکنیک های مفید در رابطه با یوگا می‌تواند مشکلات بارداری را به حداقل خود برسانید.

توجه داشته باشید که یوگا هم همانند هر ورزش دیگری نکات ایمنی و خاص خود را دارد که باید در دوره بارداری به آن توجه شود در این مطلب در رابطه با یوگا در طول دوره بارداری حرکات یوگا و همچنین نکات مهمی که در آن باید توجه کنید شما را آشنا خواهیم کرد پس به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

مزایای یوگا در بارداری

مزایای یوگا در بارداری
مزایای یوگا در بارداری

یوگا ورزشی بسیار مفید در دوران بارداری برای هر خانم به حساب می اید. تمرینات یوگا باعث استقامت ماهیچه و قدرت بدنی می‌شود این ورزش در بالا رفتن مقاومت بدن نقش بسیار موثری دارد.

از مزایای این ورزش می‌توان به:

  • انجام تنفس عمیق
  • حالت کشیده
  • آرام کردن جسم

اشاره کرد.

در کاهش حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری بسیار موثر است.

تکنیک ‌های این کار می‌تواند هنگام درد در زایمان آرامش را به شما بدهد و به شما آموزش دهد که هنگام درد به جای منقبض کردن عضلات بدن خود را چگونه ریلکس کنید و تقویت ماهیچه های لگن زایمان راحت تر خواهید داشت.

بهبود درد های پس از زایمان کمک بسزایی می کند انجام یوگا در دوران بارداری نه تنها شما را از افسردگی رها می کند بلکه می‌توان آن را درمان کند ارتباط بهتر با فرزندتان داشته باشید.

مطالعه بیشتر:  فاکتورهای مردانه در ناباروری

می تواند جایگزین بسیار خوبی برای درمان دارویی افسردگی در زمان بارداری است.

کلاس های یوگا در دوران بارداری فرصت بسیار عالی برای مراقبت مادران باردار و تبادل اطلاعات است این کار باعث می‌شود تست انگیزه بهتر و بیشتری بدهد.

نکاتی در مورد یوگا در طول بارداری

نکاتی در مورد یوگا در طول بارداری
نکاتی در مورد یوگا در طول بارداری

قبل از انجام یوگا از آن باید با پزشک مشورت کنید و شرایط خود را در جریان بگذارید بسیاری از متخصصان یوگا در بارداری جایز نیست بنابراین اگر پزشک تجویز کرد که ورزش کردن برای شما هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند می‌تواند یوگا را به عنوان یک ورزش در زمان بارداری به شما پیشنهاد دهد.

برای انجام یوگا بهتر است در کلاس یوگا مخصوص دربارداری شرکت کنید اگر این کلاس در دسترس شما نبود کلاس های معمولی یوگا می توانند مناسب باشد.

حتما قبل از انجام ورزش های یوگا مربی خود را از بارداری تان آگاه کنید در طول سه ماه اول بارداری بهترین تمرینات تنفسی انجام می گیرد.

قبل از ورزش آب کافی میل کنید ورزش با مشورت مربی میزان آبی که باید در ورزش یوگا مصرف کنید را از او بپرسید.

اگر احساس ناراحتی و درد می کنید نحوه ورزش کردن تان را تغییر دهید در سه ماهه دوم دوره بارداری مفاصل بدن نرم تر هستند و با احتیاط بیشتری پیش بروید افزایش تدریجی قطر شکم تعادل بدن را به هم می زند یک وضعیت را به مدت طولانی حفظ نکنید و هر حرکتی را به آرامی و با دقت انجام دهید.

سر انجام تمرینات یوگا عجله نکنید به حرکات که انجام می دهید توجه داشته باشید از خوابیدن به پشت خودداری کنید زیرا این کار مانع خون‌رسانی به جنین می گردد در سه ماه آخر بارداری شکم به دلیل بزرگ شدن شمانمی توانید به راحتی بر روی پا بایستید به انجام بعضی از کار ها بپر دازید.

مطالعه بیشتر:  هفته اول بارداری

از انجام هر حرکتی که به شما فشار زیادی وارد می کند خودداری کنید هرگز در وضعیت ایستاده روی شانه قرار نگیرید حرکاتی که باعث کشش زیاد ماهیچه های شکم می شود مثل خم شدن یا اینکه به سمت عقب خم شوید یا به طرفین خم شوید را کنار بگذارید.

در فاصله زمانی مناسب اب بنوشید هنگام شروع تمرینات بدنتان را حتما گرم کنید و در انتها در باشگاه قدم بزنید تا ارام شوید.

بهترین حرکات یوگا برای بارداری

بهترین حرکات یوگا برای بارداری
بهترین حرکات یوگا برای بارداری

اغلب یوگا انجام داده اید و احتمالا با این تکنیک ها آشنا هستید اگر برای اولین بار است که به سراغ این ورزش رفته اید، می توانید با مربی خود در رابطه با تکنیک های تنفسی یا پرانایاما و حرکت گربه چرخش آسیا به حرکت زن زیبا چرخش لگن و بالا پایین بردن را در دست خوابیده آشنا شوید و از او بخواهید که این ها را به شما آموزش دهد.

همچنین حرکات دیگری مثل وضعیت پینه دوز یا کابلر وضعیت چرخش لگن حرکت چمباتمه یا اسکات وضعیت دراز کشیدن به پهلو و حرکتی بسیار خوب برای خانم های باردار است.

وضعیت پینه دوزی یا کابلر

کابلر رو به باز شدن لگن کمک بسیاری می‌کند اگر مفاصل ران شما استحکام زیادی ندارند حتما از این روش استفاده کنید و در هنگام نشستن حتما استخوان نشیمنگاه خود را روی یک زیرانداز ورزشی یا یک پتو قرار دهید تا اذیت نشوید.

وضعیت چرخش لگن

این وضعیت به کاهش درد در کمر کمک بسیاری می‌کند و در خانم های باردار مشکلی به وجود نمی آورد و چرخش لگن به علاوه بر کنترل درد های بارداری ماهیچه های شکم تقویت می گردند.

حرکت چمباتمه یا اسکات

انجام حرکات اسکات به صورت روزانه می‌تواند باعث ریلکس کردن و باز شدن لگن و تقویت ماهیچه های بالایی پا ها شود که این حرکت بسیار توصیه می‌شود با بیش تر شدن وزن و پیشرفت دوره‌ های بارداری از وسیله مثل تکیه گاه که مخصوص یوگا هستند استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:  فاکتور های زنانه نازایی

حتما در زیر تان از یک پتو یا یک وسیله برای قرار دادن در ضمن نشیمنگاه خود استفاده کنید در این حرکت بر روی تنفس عمیق شکمی و ریلکس کردن خود تمرکز کنید.

وضعیت دراز کشیدن به پهلو

این وضعیت برای استراحت و پس از به اتمام رسیدن تمرینات یوگا بسیار مناسب است و می تواند بدن را در وضعیت خوب و مطلوب قرار دهد با انجام این تمرین می توانید خیلی آرام بدنتان را سرد کنید و از احتمال گرفتگی های عضلانی جلوگیری کنید.

حرکت گل سرخ

این حرکت به این صورت است که در حالت ایستاده پشت و ستون فقرات را صاف نگه دارید پا ها را کمی بیش تر از حد باسن به طرفم بکشید.

در همین حالت پایین برود بر روی کف پا بهترین حالت برای مفاصل ران قسمت های پایینی کمر ولگرد بسیار خوب است و چنین رابطه باعث می‌شود که جنین به پایین کشیده شود.

برای تقویت بیش تر مادر در این حالت باید عضلات کف لگن خود را منقبض و منبسط نگه دارید و باسن خود را به شکل دایره بچرخانید.

حرکت مثلثی

این حرکت به این گونه است که با پا های باز و به صورت ایستاده یکی از پا ها را به طرف جلو و دیگری را به بیرون قرار دهیم و بازوان تان را بکشید.

کف دست ها را به طرف بالا و به شکل طوطی قرار دهید دست راست را از طرفی بر روی زانوی راست حرکت دهید و در حالی که دست چپ را برعکس آن انجام دهید.

برای آسان کردن این حرکت به جای گذاشتن دست بر روی زمین آن را بر روی پایه یا مبلی قرار دهید. حرکت مثلثی به رگ سیاتیک کمک بسیاری می‌کند و باعث باز شدن کمر و پهلو و کشیدگی ران ها میشود و حالت ارتجاعی آن ها را افزایش دهد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر