شاید برای شما مفید باشد سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی سونوگرافی سه بعدی جنین از انواع سونوگرافی های می‌باشد که در دوران بارداری برای مدت تجویز می‌شود هر کدام از انواع سونوگرافی به هدف خاصی در زمان مشخصی انجام می گیرد. انجام سونوگرافی سه بعدی در بارداری زمانی که از طرف پزشک متخصص زنان و زایمان از کار های ضروری به حساب …

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی جنین از انواع سونوگرافی های می‌باشد که در دوران بارداری برای مدت تجویز می‌شود هر کدام از انواع سونوگرافی به هدف خاصی در زمان مشخصی انجام می گیرد.

انجام سونوگرافی سه بعدی در بارداری زمانی که از طرف پزشک متخصص زنان و زایمان از کار های ضروری به حساب می اید و حتما باید خیلی سریع انجام شود در این مقاله به بررسی انواع وسونوگرافی سه بعدی و اینکه چه تفاوتی با سایر سونوگرافی ها دارند می پردازیم.

سونوگرافی سه بعدی جنین چیست؟

سونوگرافی سه بعدی
سونوگرافی سه بعدی

همانطور که از اسمش مشخص است در زمان بارداری چندین دوره سونوگرافی انجام می‌شود که یکی از آن ها تعیین کننده جنسیت است.

این موضوع در رابطه با سونوگرافی به حساب می‌آید هدف اصلی سونوگرافی ها چک کردن سلامت جنین و رشد طبیعی آن و تاریخ زایمان است گاهی اوقات در سونوگرافی ها معمولا مشکلاتی دیده خواهد شد که برای تعیین درستی آن ها نیاز به انجام سونوگرافی سه بعدی در زمان بارداری است.

البته انجام آزمایشات غربالگری هم کمک به این موضوع می‌کنند و می‌توانند مشکلات جنسی و ناهنجاری‌های یا احتمالی را با درصدی کمی از خطا مشخص کند.

در موقعیت هایی در سونوگرافی سه بعدی می‌توان برای تکمیل درک و تشخیص بهترین نوع سونوگرافی سه بعدی انجام داد.

تفاوت سونوگرافی سه بعدی با دو بعدی چهار بعدی چیست

با پیشرفت علم و تشخیص انواع بیماری ها و دانشگاه‌هایی که در رابطه با جنین  وجود دارد آزمایشات و سونوگرافی‌های متعددی انجام خواهد شد.

مطالعه بیشتر:  علائم آندومتریوز

هر کدام از این مراحل ممکن است در موقعیت های مختلف و در زمان و مکان خاصی توسط پزشک تجویز کرد در نتیجه انجام تمام آن را برای تمام مادران ضروری و واجب نیست.

 سونوگرافی دو بعدی

سونوگرافی دو بعدی در این روش از امواج صوتی از رحم مادر تبدیل به تصویر خواهد شد و روی صفحه نمایش دستگاه انتقال پیدا می کند این تصاویر سیاه و سفید است و متحرک نیستند صدای قلب جنین هم شنیده می شود.

سونوگرافی سه بعدی

تصویر برداری از این سونوگرافی بر طول و عرض و عمق بنا شده است نسبت به سونوگرافی دو بعدی تصاویر از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی حرکات جنین مانند بسته و باز شدن چشم و دهان به خوبی قابل مشاهده است تصاویر به صورت فیلم هستند و وضوح آن نسبتا بالاتر از سونوگرافی سه بعدی می باشد.

سونوگرافی داپلر رنگی

سونوگرافی داپلر منظور کسب اطلاعات در زمینه های جریان خون و سلول های خونی انجام میشود

سونوگرافی ان تی

سونوگرافی ان تی به همراه آزمایشات خون برای تعیین نواقص ژنتیکی مادرزادی و سندروم دان انجام خواهد شد برای سونوگرافی میزان مایع پشت گردن جنین قرار گرفته است و نواقص ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرند.

دلیل انجام سونوگرافی سه بعدی در حاملگی

دلیل انجام سونوگرافی سه بعدی در حاملگی
دلیل انجام سونوگرافی سه بعدی در حاملگی

در دهه اخیر خیلی از مادران باردار مشتاق هستند که شکل واضح جنین در شکم شان مشاهده کنند و از پزشک معالج درخواست می‌کنند تا برای آن ها سونوگرافی سه بعدی و رنگی تجویز کند.

اما باید در نظر داشت که این سونوگرافی ها سه بعدی به منظور مشخصی تجویز می‌شود.

در مواردی که پزشک احساس کند خانم مورد مشکوکی در سونوگرافی قبلی و آزمایشات شده است و احتیاج است که بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد تا یک پزشک برتر شود و با قطعیت بتواند مشکل را بررسی کند.

مطالعه بیشتر:  زگیل تناسلی

در گذشته و قبل از روی کار آمدن سونوگرافی از آمنیوسنتز یا همان آزمایش مایع موجود در کیسه آب استفاده می‌کردند.

این امکان را می داد که مشخص کند جنین در حالت خوبی قرار دارد یا خیر اما امروز ه با استفاده از سونوگرافی ها نتیجه دقیق تر کسر می‌شود علاوه بر آن سونوگرافی احتمال خطر برای مادر را ندارد.

در سونوگرافی سه بعدی جنین چه چیزی مشخص میشود؟

مسائلی که در سونوگرافی سه بعدی جنین تشخیص داده می شود به شرح زیر است:

  •  بررسی دقیق
  •  اعلام های بیرونی و درونی
  • تعیین جنسیت دقیق تر جنین
  •  احتمال وجود و فلج مغزی
  • اختلالات شبکه اعصاب
  •  اختلال آناتومیک جنین و نمایش دادن نقص ها در بدن
  •  جنین یا در بافت ‌های آن ها
  •  اختلالات ژنتیکی در جنین
  •  مشخص شدن نقص های نخاع و ستون فقرات در ان

برخی از مواقع بند ناف به شکل قرار می‌گیرد که می‌تواند رویت اندام های جنین و بافت های آن را غیرقابل ممکن کند آن با وجود چنین شرایطی معمولا نتایج به دست آمده است و سنوگرافی سه بعدی با دقت بالایی انجام می‌شود و می‌تواند در این شرایط جدید مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابراین توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد به دلیل وجود امواج صوتی در سونوگرافی سه بعدی بدون تجویز پزشک از آن خودداری کنید

چگونگی انجام سونوگرافی سه بعدی در جنین

در انجام سونوگرافی سه بعدی در بارداری مباحث زیادی مطرح است که بسیار حائز اهمیت هستند در ادامه به مختصری از آن ها می پردازیم بهترین زمان انجام سونوگرافی سه بعدی زمان انجام سونوگرافی سه بعدی برای جنین از هفته هجدهم بارداری تا هفته بیست و دوم بارداری می باشد در این زمان طلایی مشخص می شود.

اگر جنین دچار ناهنجاری هایی هست حتما به آن رسیدگی شود پس از هفته بیست و دوم اندازه گردن و سر جنین تغییر خواهد کرد و تا حدی بزرگ می‌شود و نمی‌توان به سایر اندام ‌های آن دسترسی داشت.

مطالعه بیشتر:  پرده بکارت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

چگونگی انجام سونوگرافی سه بعدی

چگونگی انجام سونوگرافی سه بعدی
چگونگی انجام سونوگرافی سه بعدی

زمان انجام سونوگرافی سه بعدی در بارداری همانند زمان سونوگرافی های دوبعدی نیست و برای انجام این سنوگرافی نیازی نیست که کیسه مادر پر از آب باشد همچنین به مادر توصیه می‌شود که قبل از سونوگرافی سه بعدی آب و خوراکی‌های شیرین میل کند.

این کار حرکات جنین را بیشتر می کند و نتایج سونوگرافی سه بعدی در حقیقت خواهد بود.

متخصصین تصویربرداری و سونوگرافی

متخصصین برای اینکه انجام سونوگرافی و تصویربرداری مشغول هستند مسائل ضروری و حائز اهمیت در این رابطه را می‌دانند بسیار مهم است که فردی که در این مراکز تصویر برداری را انجام می‌دهد و دقت لازم و دانش کافی این کار را داشته باشد.

نداشتن دانش کافی و مهارت لازم در رابطه با سونوگرافی می تواند امواج دستگاه را به صورت مستقیم به یک نقطه تاباند و موجب آسیب ‌های جدی به اندام های جنین شود.

داشتن هر کدام از این مهارت ‌ها در کار دستگاه ‌های قدیمی باعث می شود که نتیجه یک دقیقی از سونوگرافی های سه بعدی در بارداری به دست نیاید.

نتیجه سونوگرافی سه بعدی

در رابطه با سونوگرافی سه بعدی باید به این نکته توجه شود که افراد غیرمتخصص نمی‌توانند این کار را انجام دهند و یا نتیجه سونوگرافی را به درستی تفسیر کند و نتیجه را به پزشک بدهند.

بنابراین نتیجه سونوگرافی هرچه که باشد باید توسط خود پزشک متخصص زنان و زایمان خوانده شود و آن را تفسیر کند.

شما باید با مراجعه به بهترین مراکز سونوگرافی بهترین نتایج را به دست بیاورید.

نتایج به دست آمده از سونوگرافی سه بعدی با دقت بسیار بالایی در دسترس قرار می‌گیرد و تشخیص هرچه بهتر بیماری ها توسط پزشک نشان داده میشود.

سونوگرافی در دوران بارداری

سونوگرافی یکی از مهم ترین دستاورد های علمی بشر بوده است که توانسته است  علم پزشکی را به تصویر بکشد و اندام های داخلی بدن را بر روی مانیتور قابل مشاهده کند به طور معمول و پیش‌فرض اکثر پزشکان از سونوگرافی های دوره ی بارداری استفاده می‌کنند.

اما امروز از سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی نیز استفاده می شود که کار بسیاری از مادران را راحت تر کرده است.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر