شاید برای شما مفید باشد وزن گیری مادر در دوران بارداری

وزن گیری مادر در دوران بارداری

وزن گیری مادر در دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم به جوانی کمک می‌کند تا بتواند مواد مغذی لازم بدن خود را با استفاده از مواد غذایی که به بدن مادر میرسد دریافت کنند و رشد خوبی داشته باشد. اما بهتر است به درستی بدانید که در دوران بارداری باید چه چیزهایی …

وزن گیری مادر در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم به جوانی کمک می‌کند تا بتواند مواد مغذی لازم بدن خود را با استفاده از مواد غذایی که به بدن مادر میرسد دریافت کنند و رشد خوبی داشته باشد.

اما بهتر است به درستی بدانید که در دوران بارداری باید چه چیزهایی را مصرف می‌کند.

چه چیز هایی منع مصرف دارند و میزان کالری روزانه مادر را بدانید در این مطلب می خواهیم شما را با میزان وزن‌گیری و هدف هایی که باید در رابطه با اضافه کردن وزن داشته باشید آشنا کنیم.

به شما پیشنهاد می کنیم از مطالب زیر را تا انتها مطالعه بفرمایید.

میزان وزن‌گیری مادر

میزان وزن‌گیری مادر
میزان وزن‌گیری مادر

هر خانم باردار به طور متوسط روزانه باید ۳۰۰ کالری بیش تر از میزان پیش از بارداری خود مصرف کند تا بتواند به وزن ایده آل در زمان بارداری برسید از نظر پزشکان وزن گیری امری مهم است.

اگر خانم قبل از بارداری وزن معلقی داشت در زمان بارداری بود ۱۲ تا ۱۶ کیلوگرم  اضافه می کند. خانم ها و با وزنی کمتر از وزن طبیعی در زمان بارداری یعنی ۱۳ تا ۱۸ کیلو وزن اضافه می‌کنند.

در زمان بارداری باید هفت تا یازده و نیم کیلوگرم وزن اضافه نمایند در حالت عادی در سه ماه اول بارداری فقط باید ۲ کیلوگرم و بعد از آن هفته نیم کیلو اضافه داشته باشد.

در بارداری های دوقلو در دوران بارداری به طور کلی ۱۶ تا ۲۱ کیلوگرم وزن اضافه خواهد شد.

در سه ماه اول این یک یا دو کیلوگرم در سه ماهه دوم هر هفته ۷۰۰ گرم اضافه می شود وزن گیری درست در زمان بارداری در دوقلوزایی بسیار حائز اهمیت است و وزن شما را تعیین می کند که دوقلو هایتان چه وزنی داشته باشند.

معمولا دوقلوها زودتر از زمان زایمان متولد میشود داشتن وزن بیشتر از زمان تولد در سلامت آنها مهم است در بارداری های دوقلو ممکن است حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کالری در روز نیاز داشته باشیم.

علت نیاز به وزن گیری در بارداری

در زمان بارداری وزن معمولی شما در حدود ۱۲ تا ۱۶ کیلوگرم اضافه  پیدا می کنید. وزن اضافه و وزن دریافتی شما صرف موارد زیر خواهد شد:

  •  جنین حدود ۴ کیلو گرم
  • یک کیلو و ۵۰۰ گرم آمنیوتیک
  •  یک کیلو و ۵۰۰ گرم بافت پستان یک تا یک لول ۵۰۰ گرم افزایش خون
  •  حدود ۲ کیلوگرم ذخایر چربی
  •  حدود ۲ تا ۴ کیلو گرم برای زایمان و شیردهی
  • بزرگ شدن رحم وجود یک تا ۲ کیلوگرم
مطالعه بیشتر:  گیجی پستانک

راه های افزایش سرعت وزن گیری

راه های افزایش سرعت وزن گیری
راه های افزایش سرعت وزن گیری

برای وزن گیری مناسب در زمان بارداری بهتر است به تغذیه خود توجه بیش تری داشته باشید. نکته ‌های زیر به افزایش وزن برای شما توصیه می شود:

  • روزانه 6 وعده غذای کوچک غذا میل کنید سعی کنید
  •  همیشه و میان وعده هایی مثل کشمش نان و پنیر آجیل میوه های خشک مثل توت خشک و کشمش را در دسترس داشته باشید و آنها را میل کنید.
  •  یک قاشق بادام زمینی به میزان ۷ گرم پروتئین دارد میل کنید.
  • ماست و کشک و لبنیان مصرف نمایید

کاهش سرعت وزن گیری

اگر خانم باردار اضافه وزن زیادی داشت امکان دارد پزشک بگوید که اضافه وزنش را کاهش دهد.

ممکن است بداند این کاهش سرعت باید حتما زیر نظر پزشکان باشد به طور کلی در زمان بارداری خانم ها نباید سعی کنند که وزنش را کم کند یا رژیم های لاغری بگیرند اگر بیشتر از میزان توصیه شده توسط پزشک اضافه وزن د اشتند حتما باید با پزشک صحبت کند.

در اغلب موارد بهتر است بعد از زایمان این وزن را کم کنند نکته هایی که در رابطه با تغذیه و روش زندگی می‌توان به کاهش سرعت وزن گیری کمک کند این است که در خوردن غذا مقداری پرهیز کند غذاهای فست فودی میل نکند چربی کمتری بخورد ساندوی چ‌های مرغ کبابی با گوجه و کاهو میل کنند.

سالاد با سس کم‌چرب و سیب زمینی کبابی ساده می کند از غذا های حاصل از سیب‌زمینی سرخ شده چیزبرگر ناگت مرغ و پرهیز کند لبنیات پرچرب خود داری نماید.

روزانه بدن به لبنیات نیاز دارد ولی استفاده از لبنیات پرچرب می‌تواند خطرساز باشد.

قرار دادن لبنیات کم چرب که کالری کمتری دارند و چربی آن را بسیار کمتر از سایر لبنیات است به کاهش وزن آنها کمک می‌کند بهتر است از ماست کم چرب و پنیر کم چرب هم استفاده کنند.

نوشیدنی‌های شیرین شده را کاهش دهد لیموناد نوشابه و نوشیدنی های پودری و شربت ها را کنار بگذارند زیرا کالری بسیار زیادی دارد و در مقابل آن مواد مغذی کمی را به بدن می‌رساند جایگزین آنها آب باشد هنگام آشپزی و غذا نمک اضافه نکند.

مطالعه بیشتر:  هفته بیست و ششم بارداری

نمک باعث جذب بیشتر آب می‌شود و فشار خون را برای آن را به همراه می آورد مصرف شیرینی و میان وعده هایی که کالری زیادی دارند مثل شکلات شربت عسل چیست کلوچه کیک و غیره را محدود کند.

زیرا این ها مواد غذایی کمی را به بدن می‌رساند سعی کنید در طول روز بیشتر میوه تازه و سبزیجات استفاده کنید.

مصرف روغن و چربی ها رو کنترل کنید و در زمان آشپزی از مارگارین و کره به جای روغن های جامد و سرخ کردنی استفاده کنید.

روش های سالم و طبخ غذا ها را امتحان کنید از بخار پز کردن کباب کردن آب پز کردن و یا گرم کردن غذاها استفاده کنید و از آن لذت ببرید در حالیکه سرخ کردن با کالری زیادی که دارد ارزش غذایی کمی بدنشان می زند تحرک خود را بیشتر نمایید.

ورزش متعادل با سوزاندن کالری که در طول روز استفاده می کنید را در پی بگیرید پیاده‌روی شنا از خط کم خطر ترین ورزش های برای خانم های باردار است از پزشک خود در رابطه با شروع ورزش حتما مشورت کنید.

مشکلات ناشی از وزن گیری نامناسب

مشکلات ناشی از وزن گیری نامناسب
مشکلات ناشی از وزن گیری نامناسب

دلایل شیوه‌های غلط امروزی افزایش وزن گیری در زمان بارداری و چاقی های بیش از حد در خانم های باردار وجود دارد در برخی از خانم‌ها ممکن است وزن گیری بسیار پایین باشد و در حد طبیعی نباشد هر دوی این ها به نوزاد ممکن است آسیب برساند.

نوزادانی که از خانم هایی که بیش از مقدار توصیه شده در زمان بارداری وزن اضافه کردند به دنیا بیایند ممکن است در زمان تولد بسیار بزرگ باشند و زایمان برای مادر سخت باشد.

مطالعات نشان می دهد که در دوران بارداری بیش از حد از اضافه کردن می‌تواند منجر به سزارین و یا تولد نارس و کم وزن شدن نوزاد گردد کم کردن وزن بعد از بارداری برای این خانم ها سخت تر است و احتمال ادامه از در زمان بارداری و بعد از آن بیشتر خواهد شد.

با این حال بارداری با چاقی و اضافه وزن نسبت به وزن گیری بیش از حد خطری برای مادر و جنین ایجاد می‌کند.

خانم هایی که با اضافه وزن و چاقی بارداری روبرو می‌شوند عارضه‌ای مثل دیابت بارداری برای اکلامپسی خونریزی پس از زایمان عفونت لخته شدن خون عروق و بسیاری از عوارض دیگر را ممکن است برایشان رخ دهد.

مطالعه بیشتر:  چگونه پارگی پرده بکارت تشخیص داده می­شود؟

تولد نوزاد ماکروزوم و زایمان سخت از دیگر عوارض چاقی می باشد که مشکلات برای نوزاد ایجاد می کند و از سوی دیگر خانم ‌هایی که در بارداری دچار کمبود وزن هستند یا به اندازه کافی نتوانستند وزن اضافه کنند در معرض تولد نوزادان زودرس می باشند.

ممکن است نوزادان زیر ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم به دنیا بیاید.

کاهش وزن بعد از زایمان

بخش زیادی از وزنی که اضافه می شود بعد از زایمان کم خواهد شد مادرانی که افزایش وزن در دوران بارداری آن ها محدود بوده است معمولاً نیمی از افزایش وزن خود را در چند هفته بعد از بارداری از دست خواهند داد.

کودک هنگام تولد در حدود سه کیلو ۲۰۰ گرم است مایع آمنیوتیک با زایمان از بین می رود به همین دلیل وزن مادر خود به خود ۱۰ کیلو گرم کم می شود.

علاوه بر این بخش از وزن گیری به شکل چربی که در بدن ذخیره شده است بر می گردد که این مقدار وزن گیری معمولاً شما را برای شیردهی آماده خواهد کرد.

بدیهی است که هرچه وزن گیری در بارداری بیشتر از حد مجاز پیشرفته باشد شکل چربی های ذخیره شده بر روی هم انباشته تر از و این مقدار اضافه وزن ممکن است زمان بیشتری لازم باشد تا از بین برود.

توجه داشته باشید که بعد از زایمان نباید کاهش وزن داشته باشید و این کار خیلی سختی است.

شما به عنوان یک مادر نیاز دارید که انرژی کافی را داشته باشید تا بتوانید نوزادتان را شیر دهید و با صبوری می توانید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید.

بعد از مدتی به ورزش کردن بپردازید و به صورت شگفت انگیزی متوجه خواهید شد که وزنتان با چه سرعتی کاهش پیدا می‌کند.

اگر در زمان کاهش وزن با مشکل مواجه شده در یک متخصص تغذیه و یک مربی در رابطه با تنظیم و اندام خود مشاوره بخواهید و ایشان به راحتی می تواند شما را در کاهش وزن و روند سرعت کم کردن وزن تان کمک کند.

اگر باز هم به خاطر افزایش وزن زیاد دچار ناراحتی و افسردگی شدید حتماً با سایر مادرانی که در زمان بعد از بارداری اضافه وزن داشتند صحبت کنید.

صحبت‌ های ایشان می تواند موجب دلگرمی تان شود و باید با این موضوع روبرو شوید که ممکن است در بعضی از خانم‌ها چاقی بعد از زایمان وجود داشته باشد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر