شاید برای شما مفید باشد پوکی استخوان در بارداری

پوکی استخوان در بارداری

 آشنایی با پوکی استخوان در بارداری تحقیقات و پژوهش‌ های گسترده‌ ای که در زمینه پوکی استخوان به عمل آمده است، نشان دهنده این باشد که بانوان بیش از آقایان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مانند پوکی استخوان قرار می‌ گیرند، علت این عارضه میزان ذخیره کلسیم بدن آقایان و بانوان می باشد. …

 آشنایی با پوکی استخوان در بارداری

تحقیقات و پژوهش‌ های گسترده‌ ای که در زمینه پوکی استخوان به عمل آمده است، نشان دهنده این باشد که بانوان بیش از آقایان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مانند پوکی استخوان قرار می‌ گیرند، علت این عارضه میزان ذخیره کلسیم بدن آقایان و بانوان می باشد.

به طور کلی بانوان پس از بارداری های متعدد، شیردهی و زمانی که یائسگی را پشت سر می‌ گذارند، بیش از آقایان مبتلا به پوکی استخوان در حالت های خفیف یا شدید خواهند شد.

این امر نشان‌ دهنده کاهش ذخیره کلسیم بوده که می‌ تواند بیشتر در دوران پس از بارداری اتفاق بیفتد.

 لازم است بدانید که هورمون های زنانه نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان‌ ها و همچنین ذخیره شدن کلسیم دارند که با وارد شدن به دوران یائسگی ترشح بسیاری از هورمون ها کاهش پیدا کرده و فرد ممکن است به مرور زمان پوکی استخوان را تجربه کند.

 یکی از دلایلی که باعث بروز پوکی استخوان در دوران بارداری میشود این است که در زمان بارداری جنین مقدار بسیار زیادی از کلسیم بدن مادر را مصرف خواهد کرد که این امر باعث میشود مادران با درصد های متفاوتی از پوکی استخوان مواجه شوند.

 اغلب مادران به دلیل مصرف بسیار کم کلسیم و انواع لبنیات ممکن است دچار این عارضه شوند. توجه داشته باشید موادی که از جفت ترشح میشود موجب برداشتن مقدار بیشتری از کلسیم بدن مادر خواهد شد، به همین دلیل است که متخصصان بر این باورند که بانوان حتی اگر تغذیه مناسبی نداشته باشند.

جنین می‌ تواند مواد مورد نیاز برای رشد خود را از مغز استخوان مادر تامین نماید، به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌ کنند پیش از بارداری و پس از آن رژیم غذایی مناسب و ورزش هایی را برای خود در نظر بگیرید که بتوانند عاملی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان باشند.

مطالعه بیشتر:  پریودی در بارداری

 پوکی استخوان معمولاً در ناحیه لگن، کمر و استخوان های اصلی بدن بروز پیدا می‌ کند که می‌ تواند آسیب‌ های بسیار زیادی را در طولانی مدت برای افراد به همراه داشته باشد.

نکته بسیار مهم این است که غده پاراتیروئید نقش بسیار مهمی در پوکی استخوان بانوان دارد، اگر این غده دچار مشکل شود، بیماری هایی مانند پوکی استخوان به سرعت نمایان خواهد شد که معمولاً از گزگز انگشتان و جمع شدن عضلات دست شروع خواهد شد.

 لازم است بدانید که مصرف مکمل کلسیم با تجویز پزشک می‌ تواند این عارضه را برای مدت زمان طولانی به تأخیر بیاندازد، به همین دلیل است که بانوان باید طی چکاپ هایی مرتب میزان کلسیم بدن خود را اندازه‌ گیری کرده تا از بیماری‌ هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری نمایید.

اطلاعات در مورد پوکی استخوان

اطلاعات در مورد پوکی استخوان
اطلاعات در مورد پوکی استخوان

به طور کلی پوکی استخوان به معنی کم شدن حجم استخوان ها و تراکم آنها می باشد، به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌ کنند از طریق رژیم غذایی سالم و مکمل های ارزشمند از مغز استخوان خود محافظت کنید تا بتوانید از پوکی و کم حجم شدن آنها در سنین میانسالی جلوگیری نمایید.

 به طور کلی رابطه بسیار نزدیکی بین پوکی استخوان و بارداری وجود دارد که منشاء آن می‌ تواند نامنظم کارکردن غدد پاراتیروئیدی باشد. لازم است بدانید که بدن مادران در طول روز بین ۲۵ تا ۳۰ میلی‌ گرم کلسیم ذخیره می‌ کند که این میزان دقیقا مقدار مورد نیاز جنین خواهد بود.

زمانی که جنین به رشد خود ادامه می‌ دهد همین مقدار کلسیم از بدن مادر به بدن نوزاد انتقال پیدا می‌ کند و این روند برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر بانوان از مکمل کلسیم استفاده نکنند و این روند ادامه دار باشد قطعا در سنین میانسالی با پوکی استخوان شدیدی مواجه خواهند شد.

 لازم است بدانید که گذراندن دوره بارداری نقش بسیار مهمی در سلامت مادران دارد به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که پیش از بارداری حتما رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید.

مطالعه بیشتر:  هفته سوم بارداری

توجه داشته باشید که پوکی استخوان در بارداری برای بسیاری از بانوان اتفاق می‌ افتد و این امر کاملا اجتناب‌ ناپذیر بوده و هیچگونه روشی برای کنترل آن وجود نخواهد داشت.

 لازم است بدانید که پیش از بارداری سلامت جسمانی مادران می‌ تواند به سلامت آنها تا پایان دوره بارداری کمک شایانی کند و علاوه بر رشد درست و اصولی جنین، سلامت مادران تا پایان بارداری حفظ خواهد شد.

عوارض پوکی استخوان در بارداری

عوارض پوکی استخوان در بارداری
عوارض پوکی استخوان در بارداری

شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از بیماری‌ های خاموش و البته خطرناکی که برای همه افراد به ویژه بانوان اتفاق می‌ افتد پوکی استخوان می باشد.

پوکی استخوان در بارداری می‌ تواند عوارض بسیار زیاد و سنگینی را برای مادران به همراه داشته باشد که از شایع‌ ترین آنها می‌ توان به عدم انجام زایمان طبیعی اشاره کرد.

 اگر مادران به پوکی استخوان دچار شوند نمی‌توانند زایمان خود را به صورت طبیعی انجام دهند زیرا این امر می‌ تواند باعث شکستگی و دررفتگی استخوان های لگن و آسیب‌ های بسیار زیادی به ستون فقرات همراه خواهد بود.

مادرانی که با کمبود شدید کلسیم مواجه هستند قطعاً در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان خواهند بود که باید در دوران بارداری و پس از آن مراقبت های اصولی و الزامی را به طور دقیق انجام دهند.

 نکته دیگر این است که بانوانی که در دوران بارداری با پوکی استخوان مواجه میشوند بیش از دیگر افراد در معرض خطر شکستگی استخوان های حیاتی بدن قرار دارند، به همین دلیل این افراد باید به طور مطلق استراحت کرده تا از خطراتی مانند شکستگی استخوان در امان باشند.

چند ماده غذایی مناسب برای تامین کلسیم بدن در زمان بارداری

چند ماده غذایی مناسب برای تامین کلسیم بدن در زمان بارداری
چند ماده غذایی مناسب برای تامین کلسیم بدن در زمان بارداری

همواره باید بدانید که لبنیات کم‌ چرب مانند کشک، شیر، دوغ، ماست و پنیر گزینه ی مناسبی برای تامین کلسیم روزانه‌ ی بدن خواهند بود.

مطالعه بیشتر:  رابطه سوتین و سرطان سینه

البته باید بدانید که سبزیجاتی که برگ سبز رنگ دارند مانند کلم بروکلی و انواع کلم چینی و لوبیا گزینه مناسبی برای تامین کلسیم بدن خواهند بود.

 همچنین ماهی های مختلف گزینه مناسبی برای تامین کلسیم بدن هستند که اگر بتوانید آنها را به طور مناسب در رژیم غذایی خود بگنجانید کمک شایانی به سلامت خود خواهید کرد.

محصولاتی مانند مغزیجات، بادام، سویا و انواع ذرت نیز می توانند حجم قابل توجهی از نیاز بدن را تامین نمایند.

‌توجه داشته باشید که هر ماده خوراکی که با کلسیم غنی شده باشد می‌ تواند تا حد مطلوبی کلسیم بدن را تأمین نماید، البته باید بدانید که در صورت نیاز و کمبود شدید به کلسیم بهتر است که در کنار مواد غذایی مناسب مکمل های حاوی کلسیم را به طور مرتبا مصرف‌ کنید.

 البته مصرف کلسیم باید با تجویز و تحت نظر متخصص انجام شود زیرا مصرف بیش از حد آن می‌ تواند عوارضی برای مادر به همراه داشته باشد، و نهایتا با رسوب در کلیه ها آسیب های بیشتری را برای شما به وجود می آورد.

نکات پایانی در مورد پوکی استخوان

پوکی استخوان
پوکی استخوان

 

پوکی استخوان در شمار بیماری ها و امراضی قرار دارد که به محض اتفاق افتادن دیگر هیچ روشی برای درمان قطعی آن وجود نخواهد داشت، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌ کنند.

پیش از شدت گرفتن و یا بروز این عارضه بهتر است روش‌ های مختلف را برای پیشگیری از آن بکار گیرید.

اگر شما بتوانید به طور مرتب رژیم غذایی خود را کنترل کنید قطعاً در بزرگسالی و حتی در دوران بارداری با مشکلاتی مانند پوکی استخوان مواجه نخواهید شد، که این امر می‌ تواند سلامت شما را برای سنین بسیار بالاتر حفظ نماید.

متخصصان همواره توصیه می‌ کنند که با عبور از سنین جوانی حتماً به طور مرتب چکاپ های لازم را انجام دهید تا بتوانید کمبود های مختلف بدن را شناسایی کرده و هر چه سریعتر راه‌ حل‌ های مناسب را برای درمان و برطرف کردن آنها در پیش بگیرید.

 به طور کلی پوکی استخوان در شمار بیماری‌ هایی قرار دارد که هرگز نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید و باید هر چه سریع تر روش های مناسب برای کنترل آن را انجام دهید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر