شاید برای شما مفید باشد جفت سر راهی

جفت سر راهی

جفت سر راهی همانطور که می‌ دانید جفت اکسیژن و مواد مغذی در رشد جنین را فراهم می ‌نماید و باعث می ‌شود که مواد زائد از طریق خون جنین خارج شود جفت در واقع به دیواره رحم چسبیده شده است و جنین از طریق بند ناف به جفت متصل شده است. در بسیاری از …

جفت سر راهی

همانطور که می‌ دانید جفت اکسیژن و مواد مغذی در رشد جنین را فراهم می ‌نماید و باعث می ‌شود که مواد زائد از طریق خون جنین خارج شود جفت در واقع به دیواره رحم چسبیده شده است و جنین از طریق بند ناف به جفت متصل شده است.

در بسیاری از بارداری ها جفت ها به بخشی فوقانی و بخش انتهایی یا کناره های دیواره رحم قرار گرفته است و باعث می شود که پدیده جفت سرراهی رخ دهد.

در واقع جفت سر راهی زمانی رخ می ‌دهد که جفت به صورت کامل یا نیمه کامل به قسمت سرویکس یا دهانه انتهایی رحم و یا همان دهانه خروجی رحم چسبیده باشد و جفت واژن مادر را به صورت کامل پوشانده است.

جفت سرراهی باعث خونریزی های متعددی می شود که قسمت تحتانی رحم را متصل می کند جفت سر راهی معمولاً هنگامی رخ می دهد که باعث انجام عمل سزارین می شود و مادر نمی تواند زایمان طبیعی انجام دهند.

در ادامه شما را با علائم جفت سرراهی چه زمانی به پزشک مراجعه شود علل جفت سرراهی عوامل خطرساز عوارض جفت سرراهی تشخیص جفت سرراهی درمان جفت سرراهی آشنا می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر و همچنین توصیه هایی برای جفت سرراهی به شما پیشنهاد می کنیم که متن زیر را تا انتها مطالعه نمایند تا آگاهی تا نسبت به جفت سرراهی افزایش پیدا کند.

علائم جفت سر راهی چیست

جفت سر راهی
جفت سر راهی

علائم جفت سر راهی ممکن است در هر مادر با مادر دیگر متفاوت باشد اما علائم زیر معمولاً در بین همه آنها مشترک است ممکن است از واژن خون ریزی بیرون بیاید و خونریزی بدون درد است و رنگ آن به صورتی پررنگ و قرمز کم رنگ است.

در نیمه دوم بارداری اتفاق می ‌افتد همچنین به صورت تدریجی ممکن است افزایش پیدا کند و بعد از چند روز ممکن است شروع به خونریزی کند.

برخی از مادران انقباضات رحمی و دردهای دهانه تخمدان و رحم را تجربه می کنند که درد زیادی می‌کشند و درد بسیار زیادی همراه آنها است.

بنابراین جفت سر راهی مادر نمی تواند به راحتی ادرار کند برایش با خطرات بسیار زیادی همراه است بنابراین اگر هر یک از علائم بالا را داشتید بهتر است با پزشک معالج مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:  کم کاری تیروئید و ناباروری

چه زمانی برای جفت سرراهی به پزشک مراجعه شود

اگر در ماه دوم تا ماه نهم دچار هر یک از علائم بالا شدید خونریزی تان بسیار زیاد بود بهتر است سریعاً به پزشک معالج خود بروید بنابراین اگر خونریزی خیلی زیادتر از حد بود بهتر است با اورژانس تماس بگیرید و هیچ کاری نکنید تا اورژانس بیاید و به شما کمک کند

علل جفت سرراهی

جفت سر راهی
جفت سر راهی

علت جفت سرراهی بسیار مختلف است. جفت را معمولاً در محل جانشین رویان در قسمت رحم رشد می کند و شروع به فعالیت می کند.

اگر رویان در قسمت انتهایی رحم به وجود بیاید جفت در نزدیک سرویکس به وجود می‌آید و باعث به وجود آمدن جفت سرراهی می شود بسیاری از مواقع جفت سرراهی در سه ماه دوم بارداری مشخص می شود.

اگر جفت به صورت مشخص در دهانه رحم یا همان دهانه سرویکس قرار نگرفته باشد و فقط در قسمت پایین تر باشد باعث بزرگ شدن بیش از حد رحم می شود و باعث می گردد که رحم تا قسمت زیر سینه مادر بیاید و عمل تنفس را برایش دشوار کند و مادر به راحتی نتوانند تنفس کند.

در برخی از مادرانی که به جفت سرراهی مبتلا می شوند احتمال اینکه به آسم مبتلا شوند بسیار زیاد است زیرا عمل دم و بازدم را به خوبی نمی توانند انجام دهند.

اگر رحم بزرگتر باشد جفت به صورت کامل بالا می آید و همچنان به دهانه و دیواره های واژن می چسبد بنابراین جفت سر راهی با موارد زیر در ارتباط است

  • باعث ایجاد زخم و اسکار در محل رحم می شود.
  • باعث بزرگ شدن شکم و بارداری های یک یا چند قلویی می ‌شود.
  • افرادی که زیر ۳۵ سال سن دارند معمولا به جفت سرراهی مبتلا می شوند.
  • افرادی که زایمان قبلی شان با موفقیت همراه نبوده است و جفت سر راهی مواجه می شود.

بنابراین اگر به صورت ارثی و ژنتیکی افراد در خانواده شما به جفت سرراهی مبتلا شده‌اند بهتر است قبل از بارداری به پزشک بگویید.

عوامل خطر جفت سرراهی

عوامل خطر جفت سرراهی بسیار زیاد است و افرادی که سابقه سزارین دو یا سه فرزند داشتند افرادی که از جراحی ‌های برداشتن فیبروم های رحمی استفاده کرده‌ اند آنهایی که سابقه یک کورتاژ در زایمان های قبلی خود دارند.

مطالعه بیشتر:  هفته سی و هفتم بارداری

آنهایی که حداقل یک یا دو جنین سقط کردند آنها که یک زایمان به صورت سزارین انجام دادند آنهایی که سابقه جفت سرراهی در بارداری ‌های گذشته برای شان بیشتر از افرادی که سنشان بیشتر از ۳۵ تا 36 سال است.

آنهایی که مدام سیگار می‌کشند و کوکائین مصرف می کنند باعث می شود که به جفت سرراهی مبتلا شوند که درد زیادی برای آنها به همراه دارد.

عوارض جفت سرراهی

جفت سر راهی
جفت سر راهی

عوارض جفت سرراهی بسیار مختلف است اما عارضه که معمولاً اتفاق می‌ افتد خونریزی و به وجود امدن نوزاد نارس در خونریزی باعث می گردد که خونریزی بسیار شدید باشد و معمولاً در قبل از زایمان در هنگام وضع حمل اتفاق می ‌افتد و باعث می ‌شود که مادر به راحتی به زندگی بپردازد.

افرادی که به جفت سرراهی مبتلا می‌شوند معمولاً کودکی که به دنیا می آورد نارس است و باعث می‌ شود که از سزارین اورژانسی استفاده کند.

اگر به راحتی جفت سرراهی مشخص نشود مشکلات فراوانی برای آنها به همراه دارد که اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است سلامت مادر را به خطر می ‌اندازد.

تشخیص جفت سرراهی

برای تشخیص جفت سرراهی مادر به خودی خود می تواند تشخیص دهد که جفت از نوع جفت سرراهی است یا نه جفت سر راهی برای مراقبت های بارداری صورت می گیرد و معمولاً توسط پزشک و سونوگرافی مشخص می شود.

همچنین برای تشخیص آن از دو روش سونوگرافی شکمی و سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می‌شود که در سونوگرافی ترانس واژینال توسط یک وسیله ای که شبیه به ساعت است به قسمت واژن وارد می‌ شود.

این کار توسط پزشکان ماهر و متخصص صورت می‌گیرد و با دقت این کار را انجام می‌ دهد تا از به وجود آمدن خونریزی جلوگیری شود.

همچنین در برخی از موارد نادر ممکن است از روش ام آر آی استفاده شود یکی از روش ‌های دیگر که باعث تشخیص جفت سرراهی می شود انجام سزارین است باعث می گردد که خطر خونریزی کم شود قبل از زایمان بهتر است مادر تمام ادامات لازم را انجام دهد تا به جفت سرراهی مواجه نشود.

درمان جفت سرراهی

درمان جفت سرراهی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل اندازه خونریزی توقف خونریزی زمان باقی مانده است بارداری سلامت مادر و جنین سلامتی جنین به موقعیت قرارگیری جفت و جنین اگر فرد خونریزی کمی داشته باشد یا اصلا خونریزی نداشته باشد.

مطالعه بیشتر:  افسردگی پس از زایمان

پزشک پیشنهاد می کند که مادر استراحت مطلق در منزل داشته باشد در برخی از موارد ممکن است پزشک به مادر پیشنهاد کند که استراحت نسبی داشته باشد.

همچنین باید از داشتن هرگونه رابطه جنسی تا پایان وضع حمل استفاده نکنید.

همچنین بهتر است که ورزش انجام ندهید در مواقع اورژانسی باید آمادگی کامل داشته باشید همیشه یک فرد در کنارتان باشد تا اگر حالتان بد شد به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر جفت تمام قسمت های واژن را پوشانده است که فرد می تواند زایمان طبیعی داشته باشد اگر خونریزی شدید باشد باید به بیمارستان بستری شود.

همچنین اگر تمام این کارها را انجام دهد و زیر نظر پزشک قرار بگیرد از مبتلا شدن به زایمان زودرس جلوگیری می‌ شود اگر خونریزی کنترل نشده باشد احتمال اینکه بچه سقط شود بسیار زیاد است.

توصیه ها برای جفت سر راهی

جفت سر راهی
جفت سر راهی

بهتر است هنگامی که فهمید به جفت سرراهی مبتلا شده اید نگرانی‌ها را کنار بگذارید زیرا این نگرانی و اضطراب و روند شما و کودکتان اثر می گذارد.

باعث می گردد که کودک شما در آینده یک انسان استرسی باشد بهتر است اطلاعاتتان را راجع به جفت سرراهی بالا ببرید اگر هرگونه مشکلی برایتان پیش آمد به پزشک مراجعه کنید.

جمع آوری اطلاعات راجع به جفت سرراهی به از بین رفتن نگرانی‌ های شما کمک فراوانی می‌کند بعد از این جراحی برای عمل سزارین آماده باشید همچنین عمل سزارین معمولاً اگر شما نمی توانید عمل تغییر را انجام دهید.

به صورت طبیعی زایمان کنید به اندازه کافی استراحت کنید و هر لحظه خودتان را برای گرفتن کودک تان در آغوش آماده کنید مراقب خودتان باشید و هر چیزی که علاقه دارید بهتر است استفاده کنید.

از خانواده تان کمک بگیرید و از یکی از اعضای خانواده تان را به هنگامی که همسرتان کنار شما نیست مواظب شما باشد و شما را به بیمارستان برساند.

تعریف و طبقه‌ بندی جفت سرراهی

تشخیص و طبقه بندی جفت سرراهی معمولاً با استفاده از روش سونوگرافی انجام می‌گیرد که ممکن است شبکه ‌های مختلفی داشته باشد و باعث می شود که موقعیت قرارگیری جفت در رحم مشخص شود و طبقه ‌بندی شود همچنین باعث می شود که مشخص شود که آیا دهانه واژن را مسدود کرده است یا نه.

زایمان جفت سرراهی

زایمان جفت سر راهی بسیار دشوار است و اگر توسط پزشک متخصص صورت نگیرد ممکن است عوامل مختلفی را ایجاد کند جفت سرراهی یا جفت کندگی ممکن است اتفاق بیفتد.

هنگامی که خونریزی به صورت شدید اتفاق می ‌افتد مادر باید به بیمارستان منتقل شود و بعد از هفته ۳۷ بارداری ممکن است خونریزی افزایش پیدا کند و منجر به سزارین شود که در نهایت باعث به دنیا آوردن کودک نارس می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر