شاید برای شما مفید باشد کم بودن طول سرویکس

کم بودن طول سرویکس

کم بودن طول سرویکس قسمت استوانه ای شکل رحم که به واژن متصل است در دهانه رحم یا گردن آن به نام سرویکس معروف است. در دوران بارداری این دهانه به صورت کامل بسته می‌شود و در زمان زایمان ۱۰ سانتی متر باز می شود تا کودک بتواند به راحتی بیرون بیاید و متولد شود. …

کم بودن طول سرویکس

قسمت استوانه ای شکل رحم که به واژن متصل است در دهانه رحم یا گردن آن به نام سرویکس معروف است.

در دوران بارداری این دهانه به صورت کامل بسته می‌شود و در زمان زایمان ۱۰ سانتی متر باز می شود تا کودک بتواند به راحتی بیرون بیاید و متولد شود.

اما طول دهانه رحم باید به اندازه‌ای باشد که جنین نتواند قبل از زمان زایمان به راحتی از آن خارج شود.

کوتاهی در طول دهانه رحم به این معنی است که دهانه رحم یا گردن آن از حد معمول کوتاه تر باشد این مشکل اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند زایمان زودرس را ایجاد کند.

علت کوتاه شدن طول سرویکس

علت کوتاه شدن طول سرویکس
علت کوتاه شدن طول سرویکس

عوامل متعددی در به وجود آمدن کوتاهی دهانه رحم اثر می‌گذارد.

تفاوت های بیولوژیکی در بدن افراد باعث می‌شود که این عوامل تشدید شود کشیده شدن بیش از حد اندازه رحم عفونت التهابات رحمی عوارض ناشی از خونریزی در زمان بارداری نارسایی ‌های دهانه رحم همگی نشان‌دهنده زایمان‌های زودرس می باشد.

در صورت مشاهده نشانه ها و علائم زنان بارداری که موجب زایمان های زودرس میشود انقباضات مکرر و منظم کم خونی و لکه بینی فشار به لگن توسط پزشک و ماما مورد معالجه قرار می‌گیرند.

پزشک  و ماما واژن شما را معاینه می‌کند و تشخیص می‌دهد که باز شدن دهانه رحم آغاز شده است یا خیر همچنین ممکن است برای اندازه گیری طول دهانه رحم سونوگرافی را انجام دهد.

اگر باردار هستید و در ارتباط با طول دهانه رحم خود دچار نگرانی هستید با پزشک و ماما خود مشورت کنید و به راحتی می‌تواند راهنمایی‌ های لازم را به شما ارائه نماید و برای گذراندن مسیر بارداری با سلامت بیش تر شما را یاری نمایید.

درمان کوتاهی دهانه رحم

درمان کوتاهی دهانه رحم
درمان کوتاهی دهانه رحم

بعد از تشخیص کوتاهی دهانه رحم بیمار باید به طور بی پرده به عواقب آن پی ببرد و به مشکلات هنگام زایمان زودرس آگاه باشد.

مطالعه بیشتر:  کیست درموئید

کوتاهی های دهانه رحم یک عاملی است که موجب به خطر زایمان زودرس میشود سابقه زایمان روز زودرس و عفونت های رحمی سیگار کشیدن از عوامل مسبب به زایمان زودرس به حساب می‌آید.

با توجه به شرایط هر فرد پزشک ممکن است مداخله پزشکی را با توجه به عوارضی که برای مادر باردار دارد به او بگوید.

شیاف پروژسترون و امپول کلاژنی دوختن دهانه رحم باعث میشود زایمان زودرس کم تر شود.

هنوز بسیاری از پزشکان می‌خواهند که راه را برای مشکلات بارداری کوتاهی دهانه رحم آن ها ارائه دهند و یکی از این راه ها استراحت مطلق می باشد مزایای این روش هنوز مشخص نیست.

اگر مادر باردار در معرض زایمان ‌های زودرس قرار گرفته باشد ماما یا پزشک در ارتباط با راه ‌های درمانی ممکن است توضیحاتی به مادر بدهد.

در رابطه با مزایای تلاش برای جلوگیری و به تعویق انداختن زایمان زودرس صحبت‌هایی را با بیمار مطرح کند.

اگر مادر باردار در مرحله زایمان زودرس قرار نداشته باشد علائم خاصی مثل باز شدن بدون درد دهانه رحم در سه ماهه دوم بارداری وجود دارد و ممکن است پزشک دوختن دهانه رحم یا سرکلاژ را به او توصیه کند در این روش درمانی رحم باید بخیه شود که دیگر باز نگردد.

در تحقیقات انجام شده روش ‌های درمانی دیگری مثل دارو های هورمون پروژسترون و یا قرار دادن دستگاه سیلیکونی روی دهانه رحم می تواند خطر زایمان زودرس را در افرادی که به کوتاهی دهانه رحم مبتلا هستند کاهش دهند.

سرکلاژ

دوختن دهانه رحم یک عمل است که جهت جلوگیری از سقط جنین و حفظ جنین در درون رحم در زمان تشخیص نارسایی‌ های در دهانه رحمی در زنان باردار در دوران بارداری اتفاق می افتد.

مطالعه بیشتر:  از کجا بدونم باردار نمیشم؟

تشخیص نارسایی و ضعف دهانه رحم با وجود سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری امکان پذیر است به صورتی که دهانه رحم فرد باردار بدون اینکه احساس هیچ گونه انقباضات رحمی و درد کند و ممکن است باز شود و موجب سقط جنین گردد سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری تکرارشود، اتفاق می‌افتد.

معمولا سن بارداری در اولین سن جنین بیش تر از بارداری‌های بعدی می باشد که در بارداری‌های بعدی دهانه رحم ضعیف تر می گردد.

تشخیص نارسایی های دهانه رحم از طریق معاینات دهانه رحم به وسیله ابزارهای خاص از پیش از بارداری صورت پذیر است.

اگر باز بودن و ضعیف بودن دهانه رحم تشخیص داده شود دوختن دهانه رحم یا همان سرکلاژ در سه ماه اول بارداری امکان پذیر است.

اندازه گیری طول دهانه رحم در بارداری به طور منظم و هر دو هفته یکبار می باشد و در صورت کوتاه شدن پشت سر هم در اندازه گیری های نارسایی دهانه رحم تشخیص داده میشود.

کسانی که رحم های دو شاخه دارند کاندیدای سرکلاژ می باشدعمل سرکلاژ از هفته چهاردهم تا بیست و دوم بارداری اتفاق می افتد.

سرکلاژ پس از بی حسی های موضعی یا بیهوشی های کامل از طریق بخیه کردن زیر مخاط گردن رحم  انجام می گیرد که باعث تقویت گردن رحم و بسته ماندن آن در طول دوره بارداری می باشد.

انجام عمل سرکلاژ بعد از ۲۲ هفتگی در بارداری با احتمال عفونت و پارگی کیسه آب جنین همراه می باشد و معمولا توصیه نمی گردد ممکن است بعد از آن ترشحات خونی رنگ روشنی تا چند روز دیده شود و پس از این و به صورت ترشحات خونی غلیظ در بیاید.

تا هفته های انتهایی بارداری ادامه خواهد داشت کسی که باردار است دو روز در بیمارستان بستری می‌شود و پس از آن سه تا پنج روز باید استراحت کند

مطالعه بیشتر:  بیرون زدگی لابیا

نکات لازم قبل از عمل سرکلاژ

قبل از عمل سرکلاژ باید بررسی‌های لازم از جهت سلامتی جنین انجام گردد:

  •  درمان عفونت های واژینال
  •  انجام تست
  •  نبودن انقباضات رحمی
  •  بررسی کیسه آب یا همان مایع آمنیوتیک جنین
  • نداشتن نزدیکی یک هفته پیش از عمل

نکات لازم بعد از عمل سرکلاژ

نکات لازم بعد از عمل سرکلاژ
نکات لازم بعد از عمل سرکلاژ

ادامه استراحت مطلق تا یک هفته بعد از عمل سرکلاژ و استراحت مطلق و منظم در ادامه بارداری خودداری از نزدیکی با همسر تا یک هفته پس از سرکلاژ ادامه بارداری توجه به علائم هشداردهنده مانند عفونت پارگی کیسه آب شروع زایمان انقباضات رحمی و برنداشتن بخیه ها احتمال پارگی رحم وجود دارد.

علائم هشدار دهنده بعد از سرکلاژ

بعد از این که دهانه رحم دوخته شده و سر کلاژ انجام گرفت  با مشاهده نشانه ها حتما به پزشک مراجعه شود.

برای انقباضات شکمی خونریزی های واژینال کمر درد و درد در زیر شکم پاره شدن کیسه آب جنین استفراغ و تهوع ترشحات واژینال تب بالای ۳۸ درجه و لرز.

خطرات سرکلاژ

سرکلاژ همان دوختن دهانه رحم است.

رحم همانند عمل جراحی دیگر می تواند خطراتی را داشته باشد خطراتی مثل خونریزی و عفونت رحم از بین رفتن رفتن مایع آمنیوتیک و احتمال پاره شدن کیسه آب در طول جراحی و همین طور سقط‌های جنین و احتمال آسیب به جنین در آن مشاهده می‌شود.

اما مواردی هم وجود دارد که مادر باردار با درد به پزشک مراجعه می‌کند و در سه ماهه دوم بارداری قرار دارد و زمانی آن از سرکلاژ گذشته است.

در این مواقع مادر باردار را بستری می نمایند و دارو هایی را برای او تجویز می‌کند و زیر نظر پزشک در بیمارستان بستری می‌شود و به دنبال آن به جهت جلوگیری از زایمان زودرس یکسری وسیله های مورد استفاده در بدن آن به کار می‌برند.

به آن پساری می گویندبه طور کلی در درمان زنان نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید و به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور مثال خانم های مسن که بی اختیاری ادرار یا حتی از افتادگی رحم رنج می‌برند که در آن ها از عمل پساری استفاده می‌کنند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر