شاید برای شما مفید باشد آزمایشات روتین در بارداری

آزمایشات روتین در بارداری

آزمایشات روتین در بارداری همانطور که می دانید بارداری دوره بسیار ویژه و خاص در زندگی هر خانم به حساب می‌آید. در بارداری بدن درگیر تغییرات بسیار زیادی می شود در این دوران سلامت جنین و مادر به به طور مداوم و مرتب باید سنجیده شود به همین دلیل آزمایشات روتین در دوره بارداری که …

آزمایشات روتین در بارداری

همانطور که می دانید بارداری دوره بسیار ویژه و خاص در زندگی هر خانم به حساب می‌آید.

در بارداری بدن درگیر تغییرات بسیار زیادی می شود در این دوران سلامت جنین و مادر به به طور مداوم و مرتب باید سنجیده شود به همین دلیل آزمایشات روتین در دوره بارداری که شامل برخی تست ها است از مادر و جنین گرفته می شود.

برخی از افراد با دادن تست های بیش تری علاوه بر آزمایشات روتین می‌خواهند از سلامت جنین خود اطمینان کافی را حاصل کند.

انجام تست های بیش تر البته بسته به سن تعداد جنین و وضعیت سلامتی مادر سوابق خانوادگی در ابتلا به بیماری های خاص و نتایج تست های قبلی همه و همه موجب می شود تا تست های بیشتری از مادر گرفته شود.

آزمایشات روتین و معاینات در بارداری شامل: اندازه گیری فشار خون، تست ادرار، آزمایش خون، غربالگری، عفونت استرپتوکوک، تست اندازه ارتفاع رحم، آزمایشات روتین سونوگرافی، غربالگری کروموزومی، تست آنتی بادی سرخچه و غیره همگی از آزمایشات دوره بارداری به حساب می آیند.

اندازه گیری فشار خون

آزمایشات روتین در بارداری
آزمایشات روتین در بارداری

فشار خون در تمامی دوره ‌های بارداری به طور مرتب و منظم باید اندازه گیری شود. اندازه‌گیری فشارخون روشی بی دردسر برای شناسایی عارضه هایی به نام پره اکلامپسی می باشد و اکلامپسی به افزایش فشار خون در این دوره اشاره دارد.

این عارضه سلامت کبد و کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد. اکلامپسی در صورت عدم درمان منجر به بیماری های خطرناکی در دوره‌ بارداری برای جنین و مادر میشود.

مطالعه بیشتر:  فاکتورهای مردانه در ناباروری

تست ادرار

در تست ادرار علائمی مثل: عفونت کلیه هاف دفع بیش از حد پروتئین، عفونت مثانه از طریق ادرار مورد آزمایش قرار می گیرد.

دفع پروتئین از طریق ادرار یکی از مهم ترین نشانه های پره اکلامپسی می باشد.

آزمایش خون

انجام این آزمایشات خون در این دوره به عنوان یکی از موارد تست های روتین در بارداری به هدف بررسی بیماری های مقاربتی اچ‌آی‌وی و هپاتیت b و همچنین درمان ان می انجام می گیرد.

هم چنین آزمایشات روتین برای تعیین گروه خونی فاکتور های rh مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در تست فاکتور های  rh سازگاری گروه خونی جنین به بدن مورد بررسی است.

غربالگری عفونت استرپتوکوکی گروه b

در این مورد از تست های روتین بارداری به دنبال باکتری به نام استرپتوکوک گروه بی هستند که این باکتری منجر به بروز مشکلاتی مثل پنومونی و سایر عفونت‌های که در نوزاد به وجود می آید، می باشد.

این آزمایش روتین بین هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری قابل انجام است به منظور بررسی وجود این باکتری از ترشحات رکتوم و واژن نمونه می‌گیرند آن را مورد بررسی قرار می‌دهند آزمایشی بسیار بی دردسر است اگر نتیجه این تست مثبت باشد درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک آغاز می گردد.

آزمایش اندازه ارتفاع رحم

آزمایشات روتین در بارداری
آزمایشات روتین در بارداری

در این نوع از تست روتین بارداری همانطور که از اسمش پیدا است اندازه ارتفاع رحم مورد بررسی قرار می گیرد این آزمایش به منظور بررسی رشد جنین اندازه گیری میشود کاملا بی درد است و در تمامی مادر ها قابل انجام است.

تست غربالگری چالش گلوکز و تست تحمل قند

در این آزمایش که به صورت روتین در دوران بارداری انجام می شود مقدار قند خون در بدن مادر اندازه گیری می گردد تا احتمال ابتلا به دیابت بارداری در آن بررسی شود.

مطالعه بیشتر:  پرینورافی و رضایت جنسی

این آزمایش روتین در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری قابل انجام است و بیش از آن باید از نوشیدن نوشابه و مصرف انواع شیرینی‌جات صرف نظر کنید و سپس بعد از یک ساعت مقدار قند خون خود را مورد بررسی قرار دهید.

سونوگرافی

سونوگرافی هم شامل قلب غربالگری سه ماهه اول و سه ماهه دوم سونوگرافی رشد ۲۸ هفتگی و سونوگرافی نحوه قرارگیری جنین در ۳۶ هفتگی قابل انجام است.

اگر بارداری پرخطر باشد در آن صورت سونوگرافی چندین مرحله اضافه می‌شود. در سونوگرافی با استفاده از امواج تصویری و صوتی از جنین در رشد او تصاویری گرفته می شود.

غربالگری کروموزومی

یکی از آزمایشات روتین در دوران بارداری غربالگری کروموزومی باشد این مورد از آزمایشات روتین و بررسی شرایطی مثل سندروم ‌دان سیستیک فیبروزیس، اسپینابیفیدا می‌پردازد.

آزمایشات روتین در دوران بارداری با هدف غربالگری کروموزومی از نمونه خون نمونه برداری از پرز های جفتی جنین و آمنیوسنتز قابل اجرا است.

در آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرز های جفتی جنین سوزنی نازک از طریق شکم وارد بدن می‌شود. بخشی از مایع اطراف جنین نمونه برداری می گردد.

نمونه را به آزمایشگاه می فرستند نمونه برداری از پرز های جفتی جنین و مطالعه نمونه بافتی جنین میپردازد انجام آمنیوسنتز با نمونه برداری از پرز های جفتی جنین می تواند منجر به سقط جنین می شود این آزمایش کمی دردناک است و در موارد خاص انجام می شود.

معاینه مراقبت های دوران بارداری

در این مورد از آزمایشات روتین که به صورت معاینه می باشد ضربان قلب جنین و میزان اکسیژنی که به او می رسد قابل اندازه گیری از این آزمایش روتین بارداری در سه ماهه سوم بارداری انجام پذیر است

معاینه مراقبت های دوران بارداری

در این مورد از آزمایشات روتین که به صورت معاینه می باشد ضربان قلب جنین و میزان اکسیژنی که به او می رسد قابل اندازه گیری است.

مطالعه بیشتر:  درمان بی اختیاری ادرار

این آزمایش روتین بارداری در سه ماهه سوم بارداری انجام پذیر است.

شمارش حرکات جنین

شمارش حرکات جنین
شمارش حرکات جنین

در این تست تعداد حرکات و ضربه جنین توسط جنین به شکم مادرش شمارش می شود.

حرکات جنین از هفته بیستم کاملا  قابل درک است اگر احساس می‌کنید جنین حرکت نمی‌کند باید با پزشک متخصص خود تماس حاصل کنید.

نمونه گیری از مایع آمنیون و یا خون بند ناف

آمنیوسنتز و سی‌بی‌اس آزمایشات تخصصی تشخیص ناهنجاری های جنین است. تست انتی بادی سرخجه از تمامی مادران گرفته می شود.

تامین آزمایش به هدف مطمئن شدن از سلامت مادر و جنین قابل انجام است در این حالت بدون هیچ گونه مشکلی مادر می تواند دوران بارداری خود را بدون وقفه به پایان برساند.

که خوشبختانه امروز با وجود پزشکان متخصص زنان زایمان امکان بارداری سالم برای تمامی بانوان فراهم شده است و به راحتی می‌توانند با مراجعه به پزشک مشکلات خود را در میان بگذارند و از به وجود آمدن عارضه جلوگیری کنند.

این در صورتی است که تمام آزمایشات روتین دوره بارداری را به صورت کامل انجام دهد.

آزمایش ادرار و خون در دوران بارداری جز رایج و معمول ترین آزمایشات می باشد که در این آزمایش موارد مختلفی مثل تیروئید هپاتیت پروتئین دیابت عفونت کم خونی و غیره قابل اندازه‌گیری است اگر مشکلی وجود داشت اقدامات لازم را برای آن به انجام برسانید.

آمپول روگام چه زمانی باید تزریق شود

زمان تزریق آمپول روگام با تجویز پزشک و تشخیص او باید تزریق شود.

اما به طور معمول بعد از تولد نوزاد چنانچه rh فرزند مثبت بود باید آمپول روگام زده شود.

آزمایش های غربالگری سه ماهه اول بارداری

آزمایش غربال گری اجتماعی اول احتمال وجود اختلالات کروموزومی در جنین را به نمایش می گذارد این آزمایش شامل یک سونوگرافی ان تی که مایع پشت گردن جنین را اندازه می‌گیرد و آزمایش خون است که سطح هورمون اچ‌سی‌جی و پروتئین آدر پلاسمایی مادر را بررسی می‌کند.

این آزمایش معمولا در هفته یازدهم بارداری تا پایان هفته سیزدهم بارداری قابل تجویز است آزمایشات بارداری در دو گروه پرخطر و کم خطر توسط پزشک تجویز می شود و تمامی اختلالات ژنتیکی و کروموزومی قابل بررسی هستند.

بنابراین با انجام این ازمایشات بسیاری از خطرات از بین می رود و افراد به راحتی می توانند از سلامت جنین اسوده خاطر شوند.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر