شاید برای شما مفید باشد خونریزی غیر طبیعی رحم

درمان خونریزی های غیر عادی

خونریزی غیر طبیعی رحم خونریزی غیر طبیعی رحم به معنای هرگونه خونریزی شدید و یا غیر عادی از طریق واژن می گویند. این خونریزی می تواند در طول دوره عادت ماهیانه اتفاق بیفتد و همچنین خونریزی ‌های پیش‌بینی نشده‌ای در افراد باشد که در زمان یائسگی و سر می‌برند و تحت درمانی می باشند. علائم …

خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم به معنای هرگونه خونریزی شدید و یا غیر عادی از طریق واژن می گویند.

این خونریزی می تواند در طول دوره عادت ماهیانه اتفاق بیفتد و همچنین خونریزی ‌های پیش‌بینی نشده‌ای در افراد باشد که در زمان یائسگی و سر می‌برند و تحت درمانی می باشند.

علائم خونریزی های غیر عادی در رحم بسیار زیاد است خون ریزی به صورت لخته در دوره های قاعدگی یکی از علائم خونریزی غیر طبیعی به حساب می‌آید و در زمان قاعدگی می تواند به عنوان یک خونریزی غیر عادی تلقی شود.

امروزه شاید در زمان قاعدگی و یا اینکه خونریزی بیشتر از ۷ روز به طول انجامد منوراژی نامیده می شود.

برای مثال ممکن است این خونریزی آنقدر باشد که هر فرد مجبور باشد در هر ساعت یک تامپون یا یک نوار بهداشتی را تعویض کند.

انواع خونریزی های غیرطبیعی در رحم

درمان خونریزی های غیر عادی
درمان خونریزی های غیر عادی

منورراژی

به شرایطی گفته می شود که در یک سیکل قاعدگی به دلیل به وجود آمدن تومور های بدخیم میزان خونریزی بیش از ۸۰ سی سی باشد

هیپومنوره

به شرایطی می‌گویند که در آن میزان خونریزی بسیار کم و خفیف است معمولا در کسانی که قرص ‌های ضد بارداری مصرف می ‌کنند این اتفاقات رخ می دهد.

متروراژی

به شرایطی که در بین سیکل قاعدگی رخ می‌دهد و در فرد با لکه بینی و خونریزی اتفاق می‌افتد گفته می‌شود.

الیگومنوره

شرایطی است که در فاصله دو سیکل قاعدگی بیش تر از ۳۵ روز باشد.

پلی منور

به شرایطی که فاصله دو سیکل قاعدگی کم تر از ۲۱ روز باشد اطلاق می گردد زنان جوانی که در دهه های ۲۰ یا ۳۰ سال زندگی خود قرار گرفتند خونریزی های مختلفی ممکن است در بدن آن ها به وجود آید یکی از عوامل رایج خونریزی در خانم های باردار است.

مطالعه بیشتر:  پرینورافی و رضایت جنسی

بسیاری از افرادکه در چندماه اولین حاملگی دچار خونریزی می‌شود برخی از قرص های ضد بارداری یا ابزار درون رحمی که آیودی نام دارد باعث ایجاد خونریزی های غیرطبیعی می شود.

خانم‌هایی که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود قرار گرفتند ممکن است یائسته شوند و در زمان آغاز یائسگی ممکن است خونریزی های بدون تخمک گذاری را تجربه کنند.

عوامل مختلفی باعث خونریزی غیر قادی در رحم می شود و موجب خونریزی های سنگین و غیر منظم در قاعدگی آنها می‌گردد.

دلیل خونریزی غیرعادی رحمی

دلیل زیاد برای به وجود آمدن خونریزی های غیر عادی رحمی وجود دارد حاملگی یکی از دلایل بسیار رایج خونریزی است.

همچنین به وجود آمدن پلیپا و تومور های فیبروییدی در رحم عامل خونریزی است.

در موارد نادر می‌توان به مشکلات تیروئیدی و عفونت های دهانه رحم و سرطان های هم اشاره کرد که این ها هم موجب خونریزی های غیر عادی رحمی می گردد.

در بیش تر خانم ‌ها خونریزی های غیر عادی به خاطر به هم خوردن تعادل هورمون ها ایجاد می‌شود که آن ها عامل خونریزی از رحم میشود.

اگر دچار خون ریزی شدید باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرد پزشکان این نوع خونریزی را ناشی از اختلال عملکرد تخمدان می‌دانند که به آنdub می گویند.

خونریزی های غیر عادی

درمان خونریزی های غیر عادی
درمان خونریزی های غیر عادی

ضخیم شدن پوشش داخلی رحم از دیگر عوامل خونریزی در خانم ها می باشد که در دهه ۴۰ و ۵۰ رخ می‌دهد ضخامت پوشش داخلی رحم می‌تواند هشداری برای سرطان رحم با حساب بیاید.

اگر دچار خونریزی های غیر عادی رحمی هستید و در این رده سنی قرار گرفته اید باید با پزشک خود مشورت کنید این شرایط بخشی از فرآیند افزایش سن برای شما است، با این وجود باید از عدم سرطان رحم در خود اطمینان حاصل کنید.

مطالعه بیشتر:  هفته بیست و چهارم بارداری

تشخیص خونریزی غیر عادی در رحم

آزمایش هایی که توسط پزشک برای شما تجویز می شود به سن شما هم بستگی دارد.

اگر امکان حاملگی برای شما وجود دارد ممکن است پزشک ازشما تست حاملگی بگیرید.

اگر خونریزی های شدید دارید علاوه بر دیگر آزمایش ها پزشک می‌تواند برای اطمینان از اینکه به خونریزی دچار نشوید و ان  کاهش یابد تعداد گلبولهای خون قرمز را مورد بررسی قرار دهد.

خونریزی شدید می‌تواند فقر آهن و کم خونی باشد.

آزمایش سونوگرافی از دهانه رحم تخمدان وضعیت کلی رحم ناحیه لگنی می تواند تمامی بیماری ها را نشان دهد سونوگرافی است.

همچنین می تواند عامل خونریزی را شناسایی کند پزشک ممکن است از قسمت  داخلی رحم نمونه برداری کند و مورد آزمایش قرار دهد نمونه برداری با استفاده از یک لوله پلاستیکی نازک به داخل رحم انجام می‌شود.

پزشک با استفاده از سوند یک تکه چوب از پوشش داخلی رحم جدا می‌کند سپس نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد در صورت ابتلا به سرطان و هرگونه تغییر در سلول های دهانه رحم و وضعیت رحم مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

در این نوع آزمایش تنها درد کمی احساس می‌شود آزمایش دیگر هیستروسکوپی می باشد.

که به وسیله یک لوله نازک با دوربین کوچک که در آن تعبیه شده است داخل رحم فرستاده می‌شود و دوربین این اجازه را به پزشک می‌دهد که تمام قسمت های داخلی رحم را مشاهده کند و در صورت دیدن هر گونه ناهنجاری برای نمونه برداری اقدام می‌نماید.

تست بارداری تست پاپ اسمیر برای تشخیص وجود یا عدم وجود عفونت رحم و تست بررسی کارکرد تیروئید از دیگر تست هایی است که در رابطه با خونریزی های غیر عادی رحم انجام می گیرد.

مطالعه بیشتر:  هفته سی و هشتم بارداری

پیشگیری از خونریزی غیر طبیعی رحم

اگر خونریزی غیرطبیعی رحمی علت تغییرات رحم شده باشد امکان پیشگیری وجود ندارد. عملکرد برتر تغییرات هورمونی و افزایش وزن و کاهش وزن اتفاق افتاده باشد.

می‌توان جلوی آن را گرفت وزن بر هورمون ها اثر می‌گذارد حفظ وزن ایده آل می تواند از خونریزی های غیر عادی در بدن شما جلوگیری کند.

درمان خونریزی های غیر عادی

درمان خونریزی های غیر عادی
درمان خونریزی های غیر عادی

خونریزی غیرعادی چندین روش درمان شما ممکن است بر اساس تصمیم برای حاملگی سن و خونریزی‌ها بستگی داشته باشد پس برای انتخاب و درمان مناسب به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال اگر پزشک به این نتیجه رسید کردن توسط هورمونی عامل اصلی خونریزی است به شما پیشنهاد می کند که وزنتان را کاهش دهید.

برخی از گزینه ‌های دیگری که باعث خونریزی های غیر عادی میشود ابزارهایی مثل قرار دادن آیودی در داخل رحم است.

یک دستگاه کوچک و پلاستیکی ‏iud نام دارد یکی از روش های پیشگیری از بارداری است اگر در جای درست خود قرار نگرفته باشد می تواند مشکلات خاصی را به وجود آورد.

با استفاده از قرص های ضد بارداری به جای آیودی می توان این مشکلات را از بین برد. به طور کلی سه دسته درمان وجود دارد استفاده از دارو ها مثل هورمون ها استفاده از جریان ها که می‌تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

صبر مشاهده قبل از توسل به دوره دیگر انتخاب نوع درمان و عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله اینکه:

شدت و میزان خونریزی چقدر است. به طور کلی سه دسته درمان  وجود دارد استفاده از داروها مثل هورمون ها، استفاده از جریان ها که می‌تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشند.

به طور کلی در زمان مشاهده خون ریزی غیرعادی هر چقدر زودتر به پزشک مراجعه کنید امکان درمان بیش تر خواهد شد با مشاهده تغییرات در قسمت باشند خونریزی های غیر عادی و یا برآمدگی های خاص در این ناحیه حتما و خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید تا بیش تر مشکلات حل گردد.

این مشکلات بسیار زیاد هستند و اگر درمان نشود باعث ایجاد غدد در بدن می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر