شاید برای شما مفید باشد دیابت در کودکان

دیابت در کودکان

دیابت در کودکان در دیابت که یکی از بیماری ‌های مزمن و شایع است بسیاری از کودکان از بدو تولد با این مشکل روبرو می‌باشند که بیماری آن ها دیابت نوع یک کودکان می گویند. دیابت نوع ۲ کودکان بسیار کم تر رخ خواهد داد اما احتمال دارد در گذشته دیابت نوع ۲ اغلب در …

دیابت در کودکان

در دیابت که یکی از بیماری ‌های مزمن و شایع است بسیاری از کودکان از بدو تولد با این مشکل روبرو می‌باشند که بیماری آن ها دیابت نوع یک کودکان می گویند.

دیابت نوع ۲ کودکان بسیار کم تر رخ خواهد داد اما احتمال دارد در گذشته دیابت نوع ۲ اغلب در افراد بالاتر از سنین میانسالی به وجود بیاید.

اما امروزه متاسفانه کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند خوشبختانه اگرچه دیابت درمان کامل دارد اما به صورت کامل می تواند کنترل شود.

بنابراین بزرگسالان و کودکان با استفاده از رژیم ‌های غذایی و دارو ها می توانند زندگی کاملا سالم و طبیعی داشته باشند مقاله درباره دیابت در کودکان نکاتی را در اختیار شما می گذاریم تا برای نگهداری از کودکان مبتلا به این نوع بیماری اطلاعات بیشتری داشته باشید.

دیابت کودکان چگونه است

دیابت در کودکان
دیابت در کودکان

دیابت یک بیماری رایج و فراگیر در کودکان و بزرگسالان می باشد که در بسیاری از موارد به صورت موروثی است و به دلیل نقص در عملکرد بخشی از اعضای بدن به وجود می آید.

زمانی که بدن قادر به استفاده از غذا هایی که مصرف می‌کنید نباشد و قند موجود در خون به خون را به انرژی تبدیل کند.

کودک به دیابت مبتلا شده است اگر بر اثر کودک زدایی وظیفه مراقبت از کودک را برعهده دارد.

باید بدانیم که بدن کودک دیابتی معمولا قادر به تولید انسولین نیست و نمی‌تواند به مقدار کافی گلوکز تولید نماید از همین روغن و گلوکز مصرفی در بدن می‌تواند به انرژی تبدیل شود و میزان آن در خون بدن افزایش پیدا می‌ کند.

در این شرایط بدن فرد علائمی از خود بروز می‌دهد که نشان دهنده قند خون بالا در فرد می باشد.

در برخی از کودکان علائم دیابت در زمان شیرخواری و نوزادی به وجود می‌آید در این افراد بدن قادر به تجزیه گلوکز نیست و تشریح مادر نیست و از آنجایی که انسولین در بدن ترشح میشود نوزاد دچار افزایش قند خون می‌شود.

به همین دلیل لازم است تا مقدار قند خونی نوزاد به طور مرتب کنترل شود و در کنار آن از روش‌ های درمانی برای کاهش قند خون استفاده گردد.

مطالعه بیشتر:  درمان خانگی سنگ کلیه

چرا کودکان دچار دیابت می شوند

پزشکیان از این رو ثابت می کنند که چرا کودکان به دیابت مبتلا می‌شوند.

در دیابتی نوع یک کودکان از بدو تولد ممکن است دچار دیابت شود تقریبا هیچ نشانه ‌ای از عوامل ژنتیکی در دیابت نوع یک وجود ندارد.

در واقع اگر چه برخی کودکان دارای سابقه بیماری خانوادگی در این زمینه هستند.

اما وجود کودکان مبتلا به این بیماری در برخی از کودکان هیچگونه سابقه خانوادگی نداشته است می توان عوامل ژنتیکی را به طور کامل به این بیماری نسبت به طور که گفتیم دیابت نوع دو کودکان طی سال های اخیر در حال افزایش است.

دیابت نوع ۲ ارتباط منطقه طریق واژن تیکه افراد دارد اگر والدین یا بستگان در درجه یک نوزاد به این بیماری مبتلا شده باشند.

امکان وقوع این بیماری در کودکی بیشتر خواهد بود همچنین شرایط زندگی نشان می‌دهد که آسیایی و آفریقایی ها بیشتر از سایر نژادها به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شود.

جالب است بدانید اگر چه مصرف مواد قندی در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ و ۱ با محدودیت ‌های زیادی مواجه است اما این تصور که عامل ایجاد بیماری دیابت در کودکان و مصرف بیش از حد شیرینی جات اصلا درست نمی باشد.

علائم دیابت در کودکان

دیابت در کودکان
دیابت در کودکان

یافتن دلیل رخ دادن این بیماری کار بسیار پیچیده و دشوار است در نتیجه متخصصان ایران توصیه می کند بیش از جستجوی علت به دنبال نشانه هایی باشید که بتوانیم نشانه های دیابت را سریع و به موقع در کودکان تشخیص دهید.

این بیماری کاملا قابل کنترل است بنابراین توجه به برخی از علائم در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

دیابت نوع یک کودکان معمولاً در چند هفته به وجود می‌آید کاهش وزن ناگهانی تکرر ادرار از افزایش حجم ادرار افزایش اشتهای غیرطبیعی و تشنگی مداوم احساس خستگی بیش از حد و معمولا روی شیرینی در دهان همگی از نشانه هایی هستند که می‌تواند نشان دهد کودک مبتلا به دیابت شده است.

پرستار کودک باید تمام این علایم را بدانند و علایم و دلایل دیابت در کودکان و نوجوانان را به صورت کامل بررسی کنند دیابت نوع ۲ برای کودکان معمولا در دوره طولانی تر شکل می گیرد و همین دلیل این علائم را با سرعت کمتری به وجود می آید.

مطالعه بیشتر:  پرینه چیست؟

خشکی چشم تاری دید غذای مداوم کاهش وزن بدون دلیل دیر خوب شدن زخم های سطحی خارش اندام تناسلی ایجاد شب ادراری و تکرر ادرار می تواند نشانگر دیابت نوع ۲ در کودکان باشد.

در این صورت نیز را دارد که کودک را در اولین فرصت به پزشک جهت معاینه ببرید.

تشخیص دیابت در کودکان

اگر فرصت کوتاهی از این وظیفه مراقبت از کودک را به عهده دارید باید بدانید که تشخیص به موقع دیابت در کودکان و آشنایی با نشانه ‌های آن می‌تواند به بیمار کمک کنند و موجب می‌شود تا کودکان بهترین راه داشته باشد.

باید بدانید که اولین نشانه های دیابت ادرار زیاد شدن اشتها کاهش وزن سردرد و تاری دید احساس تشنگی شدید بوی بد از دهان می باشد.

کودکان دیابتی معمولا زودتر از هم سن و سالان خود خسته خواهد شد و این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که بدن قادر به مصرف گلوکز برای تامین انرژی نیست.

به عنوان یک پرستار کودک باید این موضوع را بدانید که معمولا کودکان دیابتی دختر قبل از بلوغ با عفونت های قارچی مواجه خواهد شد و این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده دیابت نوع یک در کودکان باشد.

از طرف دیگر برای تشخیص دیابت نوع آن باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم را انجام دهد درصورت بیماری اقداماتی در زمینه ی بهبود هرچه سریع تر آغاز شود.

مشکلات دیابت کودک

دیابت در کودکان
دیابت در کودکان

کودکانی که به دیابت مبتلا هستند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند اعضای خانواده پرستار کودک باید مشکلات کودک را بدانند و نحوه برخورد با آن ها را.

رایج ترین مشکلات کودکان مبتلا به دیابت نوع یک کمبود شدید انسولین است در این شرایط بدن برای تولید انرژی شروع به تجزیه چربی ها می کند و این موضوع منجر به تولید مواد شیمیایی در بدن کودک می‌شود.

کودکان دیابتی باید غذایی مناسب می‌دانند و همواره تحت نظر پزشک باشد افزایش شدید قند خون می‌تواند موجب به وجود آمدن مشکلات جدی در اندام های کودک شود.

به عنوان پرستار کودک و فردی که وظیفه مراقبت از کودک را دارد باید بدانند که عدم کنترل قند خون در کودکان می‌تواند مشکلات چشمی و کلیوی در کودک را به وجود آورد.

دیابت کودکان از چه نوعی است

به ‌طور کلی نوزادان و کودکان بیشتر به دیابت دیابت نوع ۱ مبتلا خواهد شد.

مطالعه بیشتر:  سفید کردن واژن

دیابت نوع دوم معمولادر افرادی که بیش از حد شیرینی جات مصرف می کنند به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.

این موارد معمولا به مرور زمان درد کودکان به دیابت تبدیل می شود اما کودکان کم سن‌وسال در بدو تولد با دیابت نوع یک ممکن است روبرو شوند.

منظور از دیابت نوع یک در کودکان چیست

همانطور که از نشانه‌های آن مشخص است دیابت نوع ۱ و ۲ دارای علائم ان مشترک می باشد.

دیابت نوع یک در کودکان یک بیماری خود ایمنی است در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های تولیدکننده انسولین در قسمت لوزالمعده حمله می کند و مانع ایجاد انسولین در بدن کودک می شود.

در این میان طبیعتا تزریق انسولین و استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کودک امری حیاتی است.

منظور از دیابت نوع ۲ چیست

در دیابت نوع ۲ کودکان این مشکلات به طور دیگری رخ خواهد داد در این نوع دیابت انسولین توسط لوزالمعده تولید می‌شود دمای بدن قادر به تشخیص است.

نتیجه حاصل از این مشکل مشابه دیابت نوع یک است یعنی و گلوکز اضافه در خون مواجه خواهد شد که از طریق ادرار دفع می‌شود.

درمان در دیابت نوع دو تقریبا مشابه دیابت نوع ۱ می باشد با این تفاوت که در صورت تشخیص در مراحل اولیه ممکن است بتوان آن را به کمک رژیم غذایی کنترل کرد.

کنترل دیابت در کودکان

دیابت در کودکان
دیابت در کودکان

کنترل دیابت در کودکان یک موضوع بسیار مهم است به خصوص در مورد دیابت نوع یک کنترل باید بیشتر و دقیق تر باشد در سنین خردسالی معمولا این وظیفه بر عهده کودک گذاشته می‌شود.

بنابراین انجام بعضی از کار های روزانه به عهده والدین سرپرست کودک است ولی برخی از موارد را باید به خود کودک توضیح داد تا بتواند جلوی آن ها را بگیرد.

تغذیه کودکان دیابتی

تغذیه نقش مهمی بر کنترل برای درمان دیابت در کودکان دارد.

به عنوان یک اثر کوتاه یا فردی که وظیفه نگهداری از کودک را به عهده دارد باید بدانید که مصرف غذایی شیرین و غذاهایی که دارای قند زیادی کربوهیدرات هستند برای بیماران دیابتی اصلا مناسب نیست این کودکان باید رژیم غذایی خاصی را پیدا می‌کند اگر پرستار کودک دیابتی است.

باید سعی کنید مقداری سبزی میوه و غذا های سالم را در رژیم غذایی کودک دیابتی بگنجاند و کودک را به خوردن این مواد غذایی عادت دهید.

در رژیم غذایی کودک دیابتی کلیه مواد غذایی مضر و شیرین مثل مربا شکر نوشابه آب نبات کیک دسر و انواع شیرینی ها را باید حذف کند کودکان دیابتی باید از غذا های سرخ شده و چرب و همچنین شیرین استفاده کند و سبک زندگی سالم را در پیش گیرد.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر