شاید برای شما مفید باشد اسپرموگرام (ازمایش اسپرم)

اسپرموگرام

اسپرموگرام (ازمایش اسپرم) معمولاً افراد زیادی به ناباروری مبتلا می ‌شوند. ۵۰ درصد از ناباروری ها به خاطر کیفیت پایین اسپرم ها می باشد و به همین دلیل است که بیشتر زوجین در بارداری دچار اختلال می شوند. آزمایشات مختلف برای درمان این بیماری وجود دارد یکی از آنها آزمایش اسپرم مردانه است. که در …

اسپرموگرام (ازمایش اسپرم)

معمولاً افراد زیادی به ناباروری مبتلا می ‌شوند. ۵۰ درصد از ناباروری ها به خاطر کیفیت پایین اسپرم ها می باشد و به همین دلیل است که بیشتر زوجین در بارداری دچار اختلال می شوند.

آزمایشات مختلف برای درمان این بیماری وجود دارد یکی از آنها آزمایش اسپرم مردانه است.

که در آن تعداد اسپرم و منی را می سنجد در بسیاری از موارد گزینه های مختلف برای درمان مشکلات جنسی و ناباروری در مردان وجود دارد.

یکی از این راه‌ها آزمایش اسپرم است که به تقویت میل جنسی آنها می ‌پردازد و به طور طبیعی باعث می ‌شود که مرد بارور شود همچنین به سلامت مرد کمک می ‌شود.

اسپرموگرام یکی از روش‌های نوینی است که امروزه در سراسر جهان برای از بین بردن ناباروری انجام می‌دهد.

افراد زیادی این آزمایشات را انجام می ‌دهند و باعث می‌ شود که کار آنها راحت شود بنابراین اسپرموگرافی مدل‌ های مختلفی دارد و افراد با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کنند.

اسپرموگرام مدل های فراوانی دارد و بستگی به نوع اسپرم و اندازه اسپرم دارد.

ما در این مجموعه می خواهیم شما را راجع به آزمایش اسپرم همچنین تفسیر آزمایش اسپرم خلاصه از نتایج و اندازه گیری غلظت اسپرم آشنا کنیم برای اطلاعات بیشتر متن زیر را با دقت مطالعه فرمایید تا مشکلات آسپرم شما حل شود.

آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟

آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟
آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟

معمولا افرادی که نابارور هستند به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند و باعث می ‌شود که مایع منی را از خود خارج کند.

همچنین باعث می شود که شرایط مساعد فراهم گردد اگرچه انجام آزمایش اسپرم خانگی به راحتی صورت نمی‌گیرد اما در شرایط مختلف فرد این آزمایش را انجام می‌ دهد و باعث می ‌شود که نمونه ‌های مختلف را در ساعات مختلف شبانه‌روز جمع آوری کند.

مطالعه بیشتر:  عفونت ادراری در کودکان

سپس بعد از یک ربع آن را به آزمایشگاه ببرد بنابراین مایع منی در بسته بندی های مخصوص آزمایش قرار می گیرد و به آزمایشگاه می رود.

تفسیر آزمایش اسپرم در مردان چیست؟

تفسیر آزمایش اسپرم در مردان چیست؟
تفسیر آزمایش اسپرم در مردان چیست؟

تفسیر آزمایش منی در مردان بسیار راحت است و در واقع آزمایش بر روی اسپرم و منی تازه صورت می‌گیرد و نتایج آن در بهبود و از بین بردن ناباروری در مردان بسیار نقش دارد.

اگرچه حجم زیادی از منی توسط آلت خالی می شود اما تنها ۵ درصد از منی قبل از دستگاه تناسلی خارج می ‌شود.

بنابراین اسپرمی که در دستگاه تناسلی باقی می ماند نیز می ‌تواند تخمک گذاری کند.

اسپرم به معنای تشخیص کامل باروری نیست بلکه تمام جنبه های مختلف را می‌ سنجد.

در این آزمایش غلظت، شکل، همچنین ویژگی ها و اندازه مایه منی، تعداد گلبول های سفید، شکل اسپرم ها و آنتی بادی موجود در مایع تشخیص داده می‌شود.

همچنین اگر عفونتی مثل ویروس اچ آی وی در آن وجود داشته باشد با استفاده از این آزمایش سنجیده می ‌شود کیفیت نمونه ‌های منی متغیر است.

مثلاً کیفیت مایع منی که در صبح گرفته می‌شود با مایع منی که در شب گرفته می شود بسیار فرق می کند.

بنابراین باید در طول چندین هفته مختلف ارزیابی شود افرادی که دارای بیماری خاص هستند و مایع منی آنها از کار افتاده است با تب بسیار زیادی همراه است بنابراین ممکن است نتایج جمع آوری آنها چندین ماه طول بکشد.

اندازه‌گیری غلظت اسپرم در تفسیر آزمایش اسپرم مردان (sperm count)

غلظت اسپرم از طریق شمارش اسپرم ها تعیین می گردد. اگر غلظت اسپرم بیش از ۲۰ میلیون باشد باعث می‌شود که اسپرم نرمال باشد و فرد به راحتی بتواند بار بر شود.

اگر از 20 میلیون اسپرم کمتر باشد نشان دهنده ناباروری است و یک نوع آزمایش دیگر که به آن الیکو اسپرمی می گویند صورت می گیرد.

در این ازمایش جهت های دیگر اسپرم را مورد ازمایش قرار می دهند و به بیماری آزو اسپرمی می‌ پردازند و در آن مواد معدنی که در اسپرم وجود دارد را  می سنجد.

مطالعه بیشتر:  سرخک سرخچه اوریون در کودکان

همچنین با توجه به نوع اسفنجی شکل اسپرم و همچنین غلظت آن مشخص می‌شود که آیا فرد نابارور است یا نه اگر نابارور باشد با استفاده از روش های مختلف به درمان باروری می پردازند.

بررسی مورفولوژی اسپرم مردان در تفسیر آزمایش اسپرم

این آزمایش تخمک و لقاح را را مورد آزمایش قرار می دهد و در واقع به تفسیر آزمایش اسپرم مردانه به شکل دقیق توسط میکروسکوپ انجام می گیرد و شکل ان بررسی می گردد.

همچنین اگر اسپرم از حد معمول کمتر یا بیشتر باشد و نظم در آن وجود نداشته باشد باعث کاهش ناباروری می شود.

به این آزمایش اغلب برای اسپرم های تک سلولی صورت می گیرد و اسپرم های نابالغ و آنهایی که خون دارند را بررسی می‌کند و باعث می‌شود که تعداد گلبول های سفید خون به بیش از یک میلیون لیتر برسد.

همچنین ممکن است عفونتی که در دستگاه تناسلی وجود داشته باشد علت آن کشف ‌شود و اگر عفونت بیش از حد باشد منجر می‌شود که هیچ اسپرم تولید نشود.

بنابراین شمارش گلبول های سفید در اسپرم با استفاده از آنتی بیوتیک ها صورت می گیرد در این آزمایش تحرک اسپرم بررسی می گردد معمولا باید در هر لیتر ۴.۸ میلیون اسپرم وجود داشته باشد و همچنین اگر بیشتر یا کمتر از این عدد باشد ممکن است نازایی اتفاق بیفتد.

مفهوم سلول‌های گرد (round cell) در تفسیر آزمایش اسپرم

مفهوم سلول های گرد در آزمایش اسپرم بسیار مختلف است. معمولاً در تفسیر آزمایش اغلب اسپرمی که حالت کشیده دارد و یک دم در زیر آن وجود دارد را بررسی می‌ کنند.

بنابراین به درمان سلول ها می پردازد همچنین افزایش گلبول های سفید را به دنبال دارد و باعث می‌ شود که یک میلیون سلول تشخیص داده شود.

عفونت گاه دستگاه تناسلی به سمت اسپرم کنترل می ‌شود و همچنین تعداد دقیق گلبول های سفید که در اسپرم وجود دارد بررسی می‌شود.

مطالعه بیشتر:  دندان قروچه در کودکان

اگرچه تفسیر آزمایش اسپرم یکی از عوامل تعیین کننده ناباروری به حساب می‌آید اما می‌تواند مشکلات مهم به همراه داشته باشد و به راحتی ناباروری را تشخیص ندهد.

همچنین در این آزمون حداقل ۳۲ درصد مایع منی وجود دارد و باعث می شود که سلول های تخمک بارور شود.

عوامل مختلف بر تحرک اسپرم اثر می گذارد و هر کدام از آنها باعث می‌شود که فرد بارور یا نابارور باشد.

اما امروز با بالارفتن تکنولوژی بسیاری از این بیماری ها درمان شده است و افراد دیگر نگران ناباروری نیستند فقط در ۵ درصد افراد ناباروری درمان می شود.

آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت

آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت
آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت

یکی از انواع آزمایشاتی که برای اسپرم گرفته می‌شود برای تعیین جنسیت است.

با استفاده از آزمایش اسپرم نشان داده می ‌شود که آیا اسپرم ها ایکس است یا حاوی کروموزوم ایگرگ است.

اگر میزان ایگرگ بیشتر باشد احتمال پسر دار شدن بیشتر است و اگر مقدار کروموزوم ایکس وجود داشته باشد احتمال دختر دار شدن بیشتر است.

بنابراین افرادی که می خواهند باردار شوند قبل از اینکه اقدام به باروری کنند اگر تعیین جنسیت برایشان مهم است یا یک امر حیاتی است باید این آزمایش را انجام دهند و تحت درمان قرار بگیرند.

بررسی آنتی ‌بادی‌ های علیه اسپرم در تفسیر آزمایش اسپرم

آزمایش هایی که برای اسپرم صورت می گیرد بررسی آنتی بادی ها علیه اسپرم است در این آزمایش تمام آنتی بادی های خوب و بد تشخیص داده می‌شود و تقویت دفاعی تعیین می‌گردد.

بنابراین سیستم ایمن محافظت می ‌شود و آنتی بادی ها مورد هدف قرار می‌گیرد و افزایش و کاهش آنتی ‌بادی ‌ها را بررسی می‌کند.

اگر این آنتی ‌بادی‌ ها در سطح اسپرم مردان وجود داشته باشد باعث می ‌شود که حرکت و توانایی اسپرم از بین برود و فرد نتواند باردار شود.

این از یکی از آزمایش های آنتی بادی در تفسیر اسپرم است.

ویسکوزیته یکی از آزمایش هایی است که تمام قسمت های منی و آلات تناسلی مرد را مورد بررسی قرار می‌ دهد که تشخیص می‌ دهند که آیا مایع منی آبکی است یا نه.

مایع منی آیا ژله ای است یا نه. شکل ژله ‌ای دارد یا نه.آیا غلظت آن به اندازه است. جهش آن به اندازه است.

تمام قسمت واژن را پوشش می ‌دهد تمام این عوامل در این آزمایش ها مشخص می شود و تشخیص داده می شود.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر