شاید برای شما مفید باشد بیماری انگل در کودک

بیماری انگل در کودک

بیماری به شکل های مختلفی ممکن است مشاهده شود و ممکن است به صورت کرمک موجب خارش ناحیه مقعدی می گردد یا کرمک های باعث بی اشتهایی و پرخوری و خون ریزی و جاری شدن آب دهان در زمان خواب خود را نشان می‌دهند. در ادامه در رابطه با این بیماری در جزئیات بیشتری به …

بیماری به شکل های مختلفی ممکن است مشاهده شود و ممکن است به صورت کرمک موجب خارش ناحیه مقعدی می گردد یا کرمک های باعث بی اشتهایی و پرخوری و خون ریزی و جاری شدن آب دهان در زمان خواب خود را نشان می‌دهند.

در ادامه در رابطه با این بیماری در جزئیات بیشتری به شما ارائه دهیم.

علائم وجود انگل

علائم وجود انگل
علائم وجود انگل

وجود انگل در کودکان علائم متفاوت دارد اگر کودک یک یا چند مورد از آنها داشته باشد حتما مبتلا به انگل شده است.

کرم روده ای از سیستم گوارش خارج می شوند و به اطراف باسن رفته و تخمک گذاری می کنند.

به این خاطر در شب کودکان احساس خارش در ناحیه پشتشان را خود دارند این مشکلات معمولا در اطفال شیوع دارد برخی از بیماری های مختص کودکان بوده و بیشتر در محدوده سنی آن ها رخ می‌دهد اما به خاطر واگیردار بودن آن موجب می‌شود که تمام افراد خانواده به نوعی با آن درگیر شوند.

آلوده بودن انگل نیز جزو این دسته از بیماری ها می باشد و خارش و در کودکان دختر با خارش قسمت واژن هم همراه است.

خارش در مقعد می ‌تواند به خاطر رعایت نکردن بهداشت و شست‌وشوی نامناسب در کودک به وجود بیاید این مورد والدین باید دقت لازم را داشته باشند که ناحیه مقعد را در کودکان تمیز بشویید.

حساسیت و قارچ می‌تواند از جمله عوامل خارش در ناحیه مقعد باشد

ممکن است در بسیاری از کودکان هنگامی که خواب هستند آب دهانشان جاری شود این علامت جمله موارد مبتلا به انگل است دندان قروچه در شب در مواردی که می‌تواند دندان قروچه در کودکان از علائم انگل در آن ها دانست.

انگل ها ماده ای  را از خود ترشح می کنند که باعث ایجاد دندان قروچه در کودکان میشود.

مطالعه بیشتر:  دیابت بارداری

البته همیشه دندان قروچه بر اثر کرمک نیست و می تواند به دلیل اختلالات عصبی باشد دل درد متداوم احساس درد در اطراف ناف می تواند از علائم شایع وجود انگل باشد شکم درد در کودکان حتما باید پیگیری شود.

پیشگیری از بیماری انگل در کودکان

پیشگیری از بیماری انگل در کودکان
پیشگیری از بیماری انگل در کودکان

جهت پیشگیری از انگل در کودکان باید بهداشت فردی کودک را به او آموزش دهید به او بگویی بعد از آمدن از دستشویی دست هایش را با آب و صابون بشویید.

قبل و بعد از هر کاری این کار را انجام دهد از آب تصفیه شده و جوشیده استفاده کنید.

خوردن آب لوله کشی شهری به هیچ عنوان توصیه نمی شود کوتاه کردن ناخن های کودک به طور مرتب و به کودک اجازه را می ‌دهد که دست هایش همیشه تمیز باشد.

به کودک بیاموزید که هیچ وقت دستش را در دهانش نکند به او آموزش دهید که با استفاده از دستمال بعد از اجابت مزاج دست های خود را خشک کند.

کرمک چیست؟

کرم نشیمن گاهی نوع کرم سفید و کوچک است که در روده های آلوده به وجود می آید این کرم ها شبیه تکی نخ دندان به طور ۶ میلیمتری هستند می توان در حال حرکت و هنگام خوردن اطراف مغز و مدفوع دیده شود.

کرمک در کودکان دبستانی شایع است اما می‌توان کودکان را در هر سنی حتی در دوره شیرخوارگی آلوده کند.

خصوصا کودکانی که به مهد کودک های شلوغ می روند یا خواهر برادر هایی دارند که کرم گرفته‌اند می‌توانند سریعا به کرمک مبتلا شود پی بردن به اینکه کودک شما به کرمک آلوده شده است یا خیر می‌تواند اندکی دشوار باشد.

این بیماری شایع در دوران کودکی همانند شپش نشانه بهداشت ضعیف نیست این کرمک ها به ندرت خطری برای سلامت دارند و به راحتی ریشه کن می شوند.

الودگی شدید به کرمک می‌تواند باعث کاهش وزن شدید در دختران و پسران شود و در دختران به عفونت های ادراری و شکمی منجر گردد البته این امری نادر است.

مطالعه بیشتر:  خونریزی بینی در کودکان

چگونه میتوان فهمید کودک به کرمک آلوده شده است؟

اگر فرزند شما کرمک داشت قادر نخواهد بود به شما بفهماند که مشکلش چیست اما مشکلات خواب و بهانه گیری های ناشی از خارش شبانه علائم هشدار خوبی هستند.

پوست تعریف شده اطراف مقعد و گاه خارش واژن در دخترا می‌تواند یکی از سرنخ های این بیماری باشد.

برای اطمینان پیدا کردن از مشکل کرمک در کودکان شیر خوار کوچک می‌توان شبی اول صبح اطراف مقعد و فرزندتان و اگر هنوز پوشاک می‌شود پوشاک را با استفاده از نور چراغ قوه بررسی کنید.

از آنجا که کرم ها بیشتر شب ‌ها ظاهر می شوند و روی پوست تخم ریزی می کند این بهترین زمان برای بررسی کردن پوشاک کودک است همچنین پزشک کودک شما ممکن است.

کیت مخصوصی برای جمع‌آوری و آزمایش تخم کرمک طراحی شده را داشته باشد اگر تخم هایشان را پیدا نکردید خارش‌مقعد می‌تواند نشان داد.

مشکل دیگر مثل ناشی از تمیز کردن زیاد آن ناحیه و صابون باشد پوست تحریک شده و قرمز در اطراف مقعد ناشی از راش پوستی اسهال و عفونت باکتریایی باشد.

اگر پوست بسیار قرمز و متورم به نظر رسید و کمبود ممکن است عفونی باشد ترشحات چرکی و بد بو از علل عفونت هستند در صورتی که فرزندتان دچار خارش مقعد شد حتما دلیل بر کرمک نیست.

بچه ها چطور کرمک می گیرند؟

بچه ها چطور کرمک می گیرند
بچه ها چطور کرمک می گیرند

تخم کرمک روی بعضی از تا دو هفته می توانند زنده بمانند بنابراین کودک می‌تواند با لمس کردن یک اسباب‌بازی و یا حوله فردی که مبتلا به کرمک است و سپس گذاشتن انگشتان خود در دهان کرمک بگیرد.

با خوردن مواد غذایی آلوده شده توسط شخص مبتلا به کرمک می تواند با آن آلوده شود بعد از آن تخم روده بزرگ وارد می‌شوند و در آنجا تخم ریزی می کند و بعد از آن کرم های ماده خود را از روده به مقصد می رساند تا روی آن تخم ریزی کنند.

مطالعه بیشتر:  میوم یا فیبروم رحمی چیست

کرمک چطور درمان میشود؟

موارد خفیف کرمک بدون علم هستند اما حتی یک مورد خفیف می‌تواند باعث خارش شود و خواب آن را آشفته کند عوارض ثانویه به یک عفونت جدی تر تبدیل می شود.

پزشکی احتمالا دارو های برای کشتن کرمک تجویز می‌کند همچنین ممکن است توصیه کند که تمام خانواده تحت درمان با دارو قرار بگیرند زیرا ‌آلودگی به کمک به سادگی به دیگران منتقل می‌شود.

اما هرگز خود را به تشخیص خود را به کودک درون دهید در صورت ابتلای خود را اگر باردار یا شیرده هستید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را داشته باشد.

نشانه های آلوده شدن به کرمک معمولا طی یک هفته بعد از درمان از بین می‌رود اما از آنجا که درمان فقط کرم ها را می کشد و تخمک را حتی اگر علائم از بین رفت باز هم باید طبق تجویز پزشک دارو مصرف کنید تکرار درمان با هدف کشتن هر گونه که از زمان آخرین درمان از تخمک درآمده است انجام شود.

چگونه می توان از آلودگی مجدد به کرمک پیشگیری کرد؟

اگر کودک به تخمک مبتلا شد  باید چند نکته را رعایت کنید تا کودک به  این بیماری مبتلا نشود در جلوگیری از افتادن تخمک در زیر ناخن هایش آن ها را کوتاه کنید.

زیر ناخن های کودک را به یک برس پاک کننده مخصوص ناخن تمیز کنید و آن را ضدعفونی و خشک کنید.

کودک خود را هر روز حمام کنید .

پماد زدن بچه ها هنگام بیدار شدن در صبح می تواند و از بین بردن تخمک که در طول شب  تولید شده است کمک کند.

در طول روز پرده ها  و کرکره های اتاق را باز کند تا آفتاب روی ملحفه ها و پرده ها و فرش ها بتابد چون تخم کرمک به نور خورشید حساس است.

اگر هنوز کودک پوشک میشود دست‌هایتان را قبل از بعد از عوض کردن پوشک بشویید اگر کسی در خانواده شما به خاطر آلودگی به کرمک تحت درمان است ملحفه و لباس های او را با آب داغ بشویید.

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر