شاید برای شما مفید باشد پیکا در کودکان

پیکا در کودکان

اطلاعات در مورد پیکا در کودکان کودکان همیشه کنجکاو هستند که هر چیزی را برای اولین بار می بینند در دهانشان بگذارند با این حال اگر کودک به دفعات زیادی چیزهای غیرخوراکی بخورد قطعاً از اختلالات تغذیه ای به نام پیکا رنج می‌برد. پیکا می‌تواند منجر به مشکلات جدی مرتبط با سلامت عاطفی و فیزیکی …

اطلاعات در مورد پیکا در کودکان

کودکان همیشه کنجکاو هستند که هر چیزی را برای اولین بار می بینند در دهانشان بگذارند با این حال اگر کودک به دفعات زیادی چیزهای غیرخوراکی بخورد قطعاً از اختلالات تغذیه ای به نام پیکا رنج می‌برد.

پیکا می‌تواند منجر به مشکلات جدی مرتبط با سلامت عاطفی و فیزیکی او شود و بنابراین پیشگیری و کاهش پیکا در سریع‌ترین زمان ممکن امری ضروری است دلایل متعددی وجود دارد که منجر به این رفتار در کودکان می‌شود.

 در برخی از مناطق این رفتار مربوط به سندروم ریشه فرهنگی آنها است اگرچه رشد پیکا عمدتا ناشی از کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و مسائل بهداشتی روانی است اما باید حتماً به آن توجه شود.

اختلالات تغذیه ای که در آن کودک چیزهای غیرخوراکی را به صورت مکرر و منظم می‌خورد پیکا نامیده می‌شود .

یک نمونه کلاسیک از این اختلال زمانی که کودک شن یا خاک را در دهانش می گذارد آیتم های خوراکی که می‌تواند شامل کثیفی ها گچ رنگ کاغذ چوب و غیره باشد.

اختلالات تغذیه ای که در کودکان منجر به مشکلات در سیستم گوارشی آن ها و تأخیر در رشد شان می شود و از آنجا که این وضعیت به مدت طولانی ادامه پیدا کند می تواند باعث آسیب رسیدن به رشد و نمو شود.

معمولا در زنان باردار و شیرده و کودکان و افرادی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند اتفاق می افتد می تواند بر اثر مشکلات روحی و روانی به وجود بیاید.

در دوران بارداری بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است و به منطقه جغرافیایی جنسیت نژاد فرهنگ شرایط اجتماعی خاص محدود نمی‌شود و حتی تنها محدود به دوران بارداری نیست هنوز علت پیکا مشخص نمی ‌باشد.

مطالعه بیشتر:  آبله مرغان در کودکان

 ولی برخی از فرضیه ها مبنی بر کمبود مواد غذایی مثل آهن کلسیم مس و روی در خون افراد است در برخی از مطالعات علت بی خوابی در بارداری تسکین احساس تهوع و استفراغ می باشد بسیاری از افراد که بیکار دارند از بیان آن شرم می‌کند.

چون پیکا  را جزو اختلالات روانی می داند دردی که پیامد های خطرناک از جمله سوراخ شدن روده و انسداد آن زایمان زودرس مسمومیت با جیوه و سرب چاقی بیش از حد نقص در تغذیه مناسب در بارداری فقر آهن کم خونی و غیره همراه است به همین دلیل جهت کنترل و درمان پیک و حتما باید اقدام کنید.

پیکا چقدر در میان کودکان رایج است

پیکا چقدر در میان کودکان رایج است
پیکا چقدر در میان کودکان رایج است

برای کودکان بسیار رایج است که دنیا را با حس چشایی خود کشف کنند زمانی که نوزادان دندان های جدیدشان در می آید.

 چیزهای جدید را در دهان می گذارند و آن را می جوند البته هر وقت که بچه ها یک چیز غیر قابل خوردن را در دهانش می گذارد به دلیل پیکا نیست اختلالات پیکا زمانی به وجود می‌آید که از حد گذشته باشد.

 زمانی که کودک بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است همچنان تمایل ثابت و مداوم میوه خوردن چیزهای غیرخوراکی برای بیش از یک ماه داشته باشد به رسمیت شناخته می‌شود و می‌توان در آن زمان گفت که کودک به پیکا دچار شده است.

در برخی از موارد پیکا نشان دهنده اتیسم می باشد همچنین عموما در کودکانی با معلولیت ‌های رشدی یا ذهنی مشاهده خواهد شد.

دلایل پیکا در کودکان

چنانچه در رابطه با دلایل این بیماری می خواهید بدانید به شما پیشنهاد می شود مطالب زیر را بخوانید از جمله این دلایل عبارتند:

مطالعه بیشتر:  بررسی نازایی زوجین

از تنها خواسته وسیله‌ها کمبود مواد معدنی نظیر روی و آهن در بدن کودکان البته کرم قلابی بیماری سلیاک می‌تواند از عوامل روی آوردن به خوردن روی و آهن باشد. اختلالاتی که به آن او سی دی و وسواس اجباری می گویند.

نشانه بارز اختلال پیکا در کودکان

نشانه بارز اختلال پیکا در کودکان
نشانه بارز اختلال پیکا در کودکان

تکرار و مرتب خوردن مواد غیر خوراکی بیش از یک ماه اصلی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد پزشک این اختلال را بر اساس چندین عامل از جانب سابقه خانوادگی و پزشکی تشخیص می دهد.

 حتماً باید با پزشکتان در رابطه با این و خوردن مواد غیر خوراکی صادق باشید و بگوید  که کودک در چه زمانی چه چیزهایی را مصرف می‌کند.

اگر این عادت بیش از یک ماه ادامه پیدا کند بسیار محتمل است که این مشکل اختلال پیکا مربوط شود جلوگیری از اختلاف قبل از پیشرفت کامل عاقلانه تر می باشد.

پزشکان یک تست خون برای بررسی سطوح آهن روی در کودک تجویز می‌کنند که کمبود آهن می‌تواند منجر به پیکار شود برنامه با پزشک تان هماهنگ کنید تا سوء تغذیه را تشخیص دهید زیرا این مشکل می‌تواند جدی باشد و منجر به پیکا گردد.

مشکلات ناشی از پیکا

اختلالات پیکا  در کودکان می‌تواند به آنها آسیب برساند و منجر به عوارض مختلفی شود از جمله سمیت سرب که منجر به مشکلات خونی کلیوی عروقی غدد درون‌ریز و نفت عصبی می شود.

کمبود مواد غذایی بخصوص روی و آهن مشکلات در دستگاه گوارش از مواد خفیف مانند یبوست گرفته تا موارد شدید و مضر مانند خونریزی مشکلات دندانی مانند دندان‌ های پوک و شکسته

راهکارهای موثر برای درمان پیکا یا همان اختلالات هرزه خواری

زمانی که از عدم تعادل در مواد غذایی به وجود می‌آید پزشکان مکمل های معدنی و ویتامین‌ها را تجویز می‌کند و علاوه بر این برخی از روش‌های مرسوم درمانی که برای حل به کار گرفته می‌شود را بازگو می‌کند.

مطالعه بیشتر:  انواع پرده بکارت

این موارد عبارتند از اینکه در مواردی که به دلیل مشکلات بهداشتی روانی و وسواس های فکری ایجاد می‌شود مزو تراپی را با دارو و یا هردو توسط پزشک تجویز می‌شود.

 از آنجایی که قبل از کودک می تواند دلیلی پیکار باشد توصیه می‌شود که برای مهارت های ارتباطی کودک و ارتباط با آن را افزایش دهید یک جعبه تهیه کنید  که پر از خوراکی است تا کودک بتواند آن را جایگزین کند.

وقتی کودک چه رفتاری از خود نشان می‌دهد از اعمال کارهای منفی مثل مجازات خودداری کنید و برای اجتناب از رفتار کودک اقدامات تقویت کننده مثبت انجام دهید.

اقدامات پیشگیرانه بیماری پیکا

اقدامات پیشگیرانه بیماری پیکا
اقدامات پیشگیرانه بیماری پیکا

پیشگیری از پیکا  ممکن نیست تا زمانی که این رفتار با شدت انجام شود  بهترین استراتژی که می توان برای  پیشگیری تشخیص این اختلال در نظر گرفت عبارت اند از:

 گسترش آگاهی در مورد عادت های مختلف غذا های سالم و در مورد خود اختلال باید آموزش داده شود به رژیم غذایی خود توجه کنید به کودک رژیم غذایی سالم و مغذی بدهید.

 ارتباط کلید کار است به طور موثر با کودک خود ارتباط برقرار کنید.

 ارزیابی برقراری یک ضرورت است برای تشخیص هرگونه مشکلات سلامتی که می‌تواند منجر به پیکا شود به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید .

از خوراکی سالم و درمقابل آیتم ‌های غیر خوراکی را از خود دور کنید در صورت تشخیص هر گونه مسئله روان به طور موثر در معالجه این مسئله شرکت کنید زیرا قبل از آن می‌تواند به پیشرفت اختلالات پیکا منجر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

اگر کودک به خوردن غذا های مشکوک مشغول شد باید به پزشک مراجعه کنید. این کار می‌تواند باعث مشکلات دندان عفونتی هاضمه و مسمومیت شود در برخی از موارد خلاص شدن از پیکا می‌تواند بسیار آسان باشد.

در حالی که برخی کودکان ممکن است نیاز به کمک حرفه ‌ای و روش های پیشرفته برای از بین بردن پیکا داشته باشند صبر یک وضعیت بسیار مهم در این امر است.

  در طول این فرایند باید آن را داشته باشد و شما باید به طور مداوم رفتار و خوراک و تغذیه کودک را زیر نظر بگیرید

دسته بندی مقالات

امروز برای شما پیشنهاد سردبیر